בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

ניוזלטר לידה ודולות, גיליון מספר 5

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ













 
[[שם]] יקרה שלום, לפניך הגיליון החמישי של ניוזלטר דולות, גיליון הנוחת בתיבת המייל שלך ממש ערב פתיחת שנת הלימודים בגנים ובבתיה"ס. רבות מהדולות הן אמהות לילדים רכים, והימים הקרובים עשויים להיות אינטנסיביים ביותר: מעבר לגן ממטפלת, מגן לגן, מגן לבי"ס, וכמובן שלתיכון.. בחודש החולף נפרדנו מהמלחמה בצפון, בה שכלה הדולה אביבה גרבובסקי את בנה. תנחומים לאביבה ולמשפחתה. האבל וההתמודדות עם מות קרובינו, אפילו בעת הלידה אינו מרפה,  ודולות רבות הביעו את נכונותן להצטרף לרשימת הדולות המוכנות ללוות לידות שקטות שיזמה הדולה גילי אבישי, שמרכזת את הנושא והפניה למאמר המצוין שלה הופיעה בגיליון הניזלטר הקודם וזמינה מכל עמוד באתר. דולות שמעוניינות לקבל הכשרה בתחום הלא פשוט הזה מוזמנות ליצור קשר עם מרים מסלין, שהודעה-מודעה שלה בנושא נמצאת בפורום הדולות. 


ביום רביעי הקרוב, 6 בספטמבר, יתקיים  בשעה 20:00 בערב מעגל דולות ב`גאיה מקום` של רונית קופליס במושב יאשיה. בהזמנה הפתוחה לכולן נאמר שהמעגל יהיה `של חיבוק והקשבה, שיתוף ויחד והוא פתוח לדולות מכל הקורסים פשוט כדי להגדיל את המעגל שעוטף אותנו. אפשר להביא כיבוד`. המעוניינות מתבקשות להודיע מראש לעינת רכלי-מטילסקי בטלפון 054-4820475.



הגיליון הפעם מביא מאמר שלי בנושא ריבוזו - צעיף לידה, שאינו מוכר עדיין בישראל, אך בחברות מסורתיות כמו גם בחברות דוברות ספרדית ואנגלית יש לו מקום של כבוד בתיק הדולה.. לפני המאמר, אני רוצה להביא לפניכן רעיון מיוחד ששלחה לי הדולה חנה לדווין - תפילת הדולה. התפילה נכתבה על ידי הדולות ענת בירן הכהן ואלית אלאור.  התפילה הוקראה לראשונה בטקס הסיום של הקורס (רידמן-המרכז לחינוך ללידה 2006) והוקדשה לחנה שסייעה למרכזת הקורס אירית אלטר ושימשה כמרצה בקורס, ומיועדת כמובן לכל הדולות. 



בורא עולם,

תן את הכוח לעזור ולתמוך ממקום נקי של נתינה טהורה 

ולא ממקום הגאווה.

תן את החכמה לבחור בכלי הנכון לכל בעיה עיכוב או מצוקה.

תן את הצניעות לא לנסות כאשר כל עלי לעשות הוא להיות

תן את הסבלנות לתמיכה ארוכת השעות, 

היכולת להיות גמישה וערה לצרכי היולדת

 ולא להעמיס מחשבות ודעות. 

תפילה אחרונה - הכי חשובה - תן את עזרתך, תמיכתך, שכל לידה ולידה

תסתיים רק בטוב ושמחה.





ריבוזו / רותי קרני הורוביץ ריבוזו הוא צעיף ארוג המשמש למטרות נשיות מגוונות, החל מכלי עזר בלידה ועד לנשיאה של תינוקות החל מיומם הראשון ועד שנתיים. לאחר שהוא מספיק לשמש למטלות אלו הוא יכול לשמש ערסל או צעיף, ובמקסיקו, מקור הולדתו, הוא משמש אף כפריט לבוש נשי על הכתפיים או על הראש, ויופיע תמיד  בריקודי פולקלור. בהקשר של חדר הלידה ידוע הריבוזו גם בשם `צעיף לידה` והוא מהווה פריט עזר שימושי מאד לדולה, וכדאי לצרפו לתיק העזרים של הדולה. צעיף הריבוזו מאפשר בעצם הארכה לידיה של הדולה במגוון מצבים ותנוחות בהם נדרשת עזרה כזו. גם בן הזוג של היולדת יכול כמובן להסתייע בצעיף ובתנוחות בהן נדרשת עזרה מסיבית, הרי שהוא מוזמן `לקחת את המושכות לידיים`.  דולה הנפגשת עם זוג לפני הלידה, או עורכת עימו הכנה מסודרת לקראת לידה, יכולה להקנות ערך ועניין רב לפגישה, אם תדגים מעט מהשימושים בו והתנוחות שהוא מאפשר. תנוחות רבות שמצריכות בדרך כלל כדור פיזיו או כריות גדולות, יכולות להתבצע בקלות גם באמצעי הפשוט של צעיף הלידה. השימוש בצעיף הינו אומנות הדורשת קשב רב לצרכיה של היולדת באותו הרגע, ובכל זאת ניתן להבין מספר שימושים בסיסיים ולתרגלם כבר בהריון. הנה מספר דוגמאות לשימוש בצעיף כזה בחדר הלידה: נשים שהצירים שלהן מורגשים בעיקר בגב, יכולות למצוא הקלה רבה בתנוחת העמידה על שש. בתנוחה זו ניתן לכרוך את הצעיף מסביב לבטן התחתונה, אזור המפשעות, מתחת לבטן, כשהדולה עומדת מאחורי האשה, ולמשוך בעדינות את האגן שלה אחורנית ובאלכסון כלפי פינת התקרה והקיר על מנת להאריך את הגב התחתון.  


נשים שסובלות מכאב באזור הסימפיזיס פוביס, `אבזם הסחוס` המחבר למטה לפנים את שתי `כנפות` האגן, יכולות להיעזר בתנוחה אנכית של ישיבה או עמידה, כשהצעיף כרוך באזור הבטן התחתונה, הדולה מושכת אותו בעדינות וככל שהיולדת מנחה אותה לאחור ובאלכסון מעלה, כך שנוצרת `קונטרה` חיצונית ללחץ הפנימי שעלול להווצר לעיתים כשהתינוק מתקשה להכנס למצב האופטימלי (צדי) לאגן, וכן הלאה. 



לחץ נגדי עשוי לסייע גם כשהדולה כורכת את הצעיף מסביב לגבה התחתון של האשה ועומדת או ששתיהן יושבות האחת מול השניה או שהאשה יושבת והדולה עומדת, ומותחת בעדינות את הצעיף, כאילו היא נותנת חיבוק חזק לגבה התחתון והבטן חופשיה. תנוחה זו מדגימה היטב את העקרון של הארכה לידיה של הדולה באמצעות הצעיף.


 בשלב הלחיצות, נשים רבות נעזרות מאד בתנוחת ה`תליה` או בווריאציות שלה המאפשרות הרחקה של כלוב הצלעות מכלוב האגן, ושימוש בשרירים המקלים על ירידתו של התינוק כלפי מטה. בחדרי לידה מסוימים ניתן למצוא עד היום ווים המאובטחים היטב אל התקרה, שאליהם קשור חבל בו נאחזת האשה בשתי ידיה בשלב הלחיצות ו`נתלית` עליו. הצעיף מחליף את החבל בכך שהוא מאפשר `תליה` של היולדת על צווארו של המלווה שלה בלידה. במצב זה הצעיף, שיש לגלגלו כדי שיקבל צורת חבל הנוחה לאחיזה, מונח כשמרכזו מאחורי העורף של המלווה, ויתרתו לפני החזה של המלווה. היולדת נאחזת ב`חבל` וידיו של המלווה אוחזות בזרועותיה, מאבטחות אותה בזמן שהיא `נתלית על עורפו` לתנוחת חצי כריעה. ניתן גם להשתמש בצעיף כשהוא אינו כרוך סביב צוואר המלווה אלא סביב פרקי הידיים שלו בלבד בקצות החבל שהוא יוצר.  בכל מקרה יש לאבטח את התנוחה. להגיע אליה בהדרגה, לשמור על פיסוק יציב בין הרגליים כשהברכיים לא נעולות ולבקש מאדם נוסף לאבטח את המלווה . וריאציה אחרת היא לכרוך את הצעיף כשהוא מגולגל בצורת חבל סביב ידיות המיטה או ידית אחת בלבד, בהתאם לתנוחה (צד מלא, או גב), ונעזרת בו למשיכות הנגד שהיא מבצעת בזמן הלחיצות. שימוש נוסף לצעיף הוא עבור נשים הנעזרות באפידורל, ומתקשות למשוך אליהן את הברכיים בזמן שהן שוכבות בשכיבה מלאה על הגב ולוחצות. במקרה זה מניחים את הצעיף מאחורי הברכיים הכפופות והמפושקות באויר, והיולדת אוחזת ביתרת הריבוזו משני הצדדים ובדרך זו מקרבת אליה את הברכיים. טכניקת הריבוזו הקלאסית בלידה דומה מאד למשיכת חבל. המלווה אוחז בצעיף המגולגל לפחות שמונים ס"מ מקצהו, כשהיתרה מאובטחת היטב כטבעת כפולה סביב פרק ידו ובקשר, והיולדת אוחזת ומושכת בקצה השני באותה הדרך. חשוב שבנוסף לחבל יתבצע הדבר על מזרון ותוך אבטחה אנושית של אדם נוסף השומר על היולדת לבל תיפול.  אולי כל זה נשמע מורכב, אך ראשית אין צורך להשתמש בתנוחות שאינך מרגישה בטוחה בהן, ושנית כמו כל כלי, גם הריבוזו, צעיף הלידה, דורש למידה ותרגול וכדאי לתרגל את השימוש בו עם דולה נוספת בזוגות. ולסיום טכניקה נוספת ומעולה שמסייעת מאד במצבים הלא נדיר לצערנו של `מצג עורף לאחור` או `מצג פנים`. מצבים אלו עלולים להאריך מאד את הלידה ולגרום לה להיות כואבת ביותר עבור האם. הרעיון הוא שניתן לתקן כניסה לא נכונה לאגן, אם משחררים את התינוק ומחזירים אותו לרגע ובעדינות צעד אחד אחורנית. הדברים אינם מובאים כעצה בוודאי שלא רפואית או הוריה כלשהיא או התוויה לטיפול על ידי הקוראות והקוראים אלא לידיעה בלבד, כמו גם כל פריט מידע או אחר בניוזלטר ובאתר, ראו תקנון ותנאי שימוש. 


מכל מקום, מבקשים מהאישה להניח את ראשה על המיטה, כשהישבנים גבוה באוויר. מחליקים בעדינות את האריג מתחת לבטנה נמוך ככל שאפשר באזור המפשעות, כששני המלווים מצדיה, מעט מאחוריה, פונים אל הישבן שלה. כל אחד מהמלווים אוחז באריג בקצהו ובעדינות מנענעים את הצעיף בתנועות עדינות ומעודדים את התינוק לצאת חזרה מהאגן ולבצע את הסיבוב כפי שצריך, כלומר להכנס מחדש לאגן כשפניו אל עצם האגן הימנית של האמא. אם האמא מרגישה צורך בכך היא יכולה לנענע את האגן קדימה ואחורה במטרה לסייע לתינוק להשתחרר מהכניסה הלא נכונה ולהתברג בפעם השניה כראוי. בכל מקרה התנועה והמניפולציה הן עדינות מאד ובשום אופן אסורה פעולה אגרסיבית או מזיקה. הרעיון הוא בהכוונה ובתיקון עדינים שאם היו נעשים ללא כוונת עזרה לסיבוב יכלו בהחלט להוות תמיכה עדינה וסבירה בגוף היולדת בזמן צירים.




עד כאן המאמר, ובאותו הקשר, עוד עניינים. ראשית,
בתוך החודשים הקרובים אני מקווה לסייע בהבאתה לישראל של מומחית שתדגים את השימוש בצעיף לידה, ולהזמין את מי שתרצה ללמוד ולהעשיר את עצמה בידע. מי שאצה לה הדרך ומעותיה בידיה מוזמנת להצטרף לועידה השנתית של מיילדות היום, בחודש הבא בגרמניה. מכל טוב יש שם, כולל שתי סדנאות ריבוזו.



באחד הגיליונות הקרובים יובא מאמר בנושא השימושים בריבוזו, הצעיף הארוג, כבמנשא. גם אותו תוכלו לצרף לסל ה`מכל טוב` ידע שאתן נותנות ליולדות שלכן, אולי המתאים ביותר יהיה לאחר הלידה.
 פתחתי מאמר זה בצד הפרקטי של צעיף הלידה, אך למען האמת אני נלהבת גם מדיון בקשר שבין נשים וטקסטיל. הנושא עמוק ומרתק, מעורר מחשבה לפחות לטעמי, ובכל מקרה יותר מדי לניוזלטר, ולכן אשאיר אותו בגדר מתאבן ואסתפק באזכור באוסף אסוציאטיבי של מושגים הקשורים בעיני כה חזק ביניהם, ממש כפי שנשים מחזיקות כך נדמה לי לפחות את כל העולמות ואת הקשר ביניהם: אריג, מארג, אריגה, כריכה, טקסט, טקסטיל, קשר, הקשר, בדים, מצעים, נדוניה, נול, אפס, טלית, תכריך, טקסטורה. ועוד בהקשר זה שמאד מלהיב אותי אני שמחה לבשר שהשלמתי בימים אלו את ההתקשרות עם חברת דידימוס הגרמנית, יצרנית מנשאי Didymos המעולים, וכי היבוא הסדיר שלהם באמצעותי לישראל החל. הנכן מוזמנות לבקר בינתיים באתר היצרן, עד שהנציגות בעברית תושלם, להתרשם מהדגמים ולבצע הזמנות. 


ועוד הצעה עסקית, במיוחד למי שכבר הקימו אתר מתארח בדולות או שמעוניינות לעשות כן. כידוע, אתר בלבד אינו מספיק כדי לשווק את השירות או המוצר שלl. צריך להביא אליו תנועה רלוונטית של מתעניינים פוטנציאליים. כדי לפרסם את האתר שלך בצורה אפקטיבית יותר ברשת, יש צורך לחשוף אותו ליולדות המחפשות דולה באמצעות מנועי החיפוש השונים ובראשם גוגל והמבקרות באתרים העוסקים בהיריון ובלידה.


 


אינדקס לידה, הגדול במדינה, צמוד לאתר `אמנות הלידה` המוביל בישראל בתחומים שמסביב ללידה משנת 2000. האתר מושך תנועת מבקרים איכותית ביותר של למעלה מ-3800 מבקרים ביום, ונהנה מהמקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל עבור המילה `לידה`. הפרסום באינדקס לידה עשוי לסייע מאד בקידום האתר שלך בגוגל, בזכות הקישור המועדף אליו מאתר `אמנות הלידה`.  לפרטים נוספים אנא צרי קשר עם אהובה הילה חן, מנהלת הפרסום של אתר `אמנות הלידה` בטלפונים  050-6848590 או  08-9455136.





לקראת סיום, היית רוצה להפנות את תשומת לבך לשני מאמרים חדשים. הראשון, מאמר נוסף של הדולה רותי אורנוי, והפעם, על מודלים של לידה בראי התרבות: המודל המדיציני מול המודל המיילדותי. השני, מאמר שכתבתי באתר לידה בנושא הבדיקות הפנימיות. `דרושה בדיקה חיצונית לבדיקות הפנימיות בלידה`. אשמח אם תציצי. בדיקות פנימיות הן אחד הסימנים המובהקים להבדל שבין מיילדת ודולה. בדיקה פנימית בלידה היא אולי הסמל החזק ביותר ל`נצחון המדע` בחדר הלידה, וכאן מתקשרים המאמרים שלי ושל רותי שוב. הדבר הראשון שאסור לדולה לעשות, ושגם היולדת אינה מוכשרת לבצעו בעצמה, על גופה. הטאבו. אשמח להרהורים ולתובנות שלכן, ואני מזמינה אתכן לדיון מיוחד בנושא שאפתח בפורום, בתקווה להוסיפו כקישור במאמר.



ולטיפאנץ` ליין. והפעם, עמוד חמוד ביותר של הדולה אורית אביב, מתוך האתר המתארח שלה, שנותן רשימת אפירמיישנים – אמירות חיוביות וההיפך שלהן, ממש בכתב מראה. כוחן של מילים יכול לפעמים לעשות את כל ההבדל בחדר הלידה. מזמינה אותך להציץ וליהנות גם
 



לפני פרידה, אני רוצה לבקש מכל מי שמעלות מאמר חדש ומעניין לאתר המתארח ליצור עמי קשר כדי שאוכל לבדוק אפשרות לקדמו בניוזלטר, ומכל הכותבות בכלל לשנס מתניים. באחד הגיליונות הבאים אני מבקשת לדון באתיקה של הדולות. יש לך מה לומר? אנא כתבי אלי. רעיונות ושיתופים נוספים יתקבלו בברכה.



אז תודה שקראת עד הלום

ועד לפעם הבאה,

להתראות

רותי

צילום הריון ולידה: קרן לגזיאל



לארכיון ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 13
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 12
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 11
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 10

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 9

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 8

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 7

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 6

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 5

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 4

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 3

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 2

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 1



 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש