בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

הנקת צמד: איך להניק 2 ילדים או יותר בגילאים שונים

 גרסת הדפסה   
 
מאת: ורד לב*

הנקת צמד היא מצב בו האם מניקה 2 ילדים או יותר בגילאים שונים.
נשמע מוזר? אולי כי זה לא מספיק מקובל ורווח בתרבות שלנו. כמו כל רעיון, אם אנחנו לא רגילים אליו מבחינה תרבותית וחברתית הוא עשוי לעורר אצלנו דחייה, רגשות שליליים ושיפוטיות.
אם נרשה לעצמנו לעצור לרגע ולהבין במה מדובר, אולי נחליט להחליט אחרת...

כשאמא מניקה נכנסת להריון מיד כולם מסבירים לה שהיא חייבת לגמול את ילדה (לא משנה בן כמה הוא), כי זה יכול להזיק לעובר.
ובכן בפועל אין מניעה רפואית להמשך הנקה בהריון ואחרי הלידה ומשפחות רבות ברחבי העולם נהנות ממנהג זה.
אך מה עובר על אמא כזו ששומעת מסרים אלו מסביבתה? אם היא לא שמעה מעולם על האפשרות להניק בהריון ובצמד היא מייד תסכים עם הדיעות הרווחות סביבה ולא תשקול בכלל את האפשרות הזו. ואולי זו אם שכן שמעה על האפשרות הזו והיא מוּנעת מפחד שמא תזיק לעוברה, או שהיא חוששת להתמודד עם כל מי שמסביבה.

אמא שבוחרת להניק בצמד לא בהכרח מתכננת את זה. נשים רבות מוצאות עצמן בהריון כאשר הן עדיין מניקות ומכל מיני סיבות לא רואות לנכון להפסיק להניק בהריון וגם אחר כך. אם מדובר בילד קטן עדיין, הזקוק לחלב אמו כבסיס התזונתי שלו, אם זהו ילד שעוד לא אוכל מגוון גדול של מזונות או ילד הבררן מאד בתזונתו ואמו חשה שההנקה עוד חשובה לו ביותר. לעתים הקשר הרגשי משמעותי ביותר והאמא מרגישה שילדה זקוק להנקה בכדי להתנחם, לעבד דברים, לגדול עוד קצת. יש אמהות החוות קושי לגמול בעת ההריון ולאחר הלידה עקב תחושתו של הבכור ש`מנשלים אותו` ממשהו שהיה שלו "רק" כי הגיע עוד אח למשפחה והקושי להתמודד עם השינוי מוביל להנקת צמד. ויש אמהות שפשוט נהנות מהמצב כפי שהוא, לא רואות סיבה לשנות אותו ומוצאות שלל יתרונות בהנקת צמד.

ומאידך יש נשים שבהחלט מתכננות הנקת צמד ובוחרות בה באופן מלא וברור. בסה"כ זה נורמלי לחלוטין, זו בחירה שנעשתה לאורך השנים והדורות באופן טבעי לחלוטין ע"י נשים רבות בתרבויות שונות מסביב לעולם.

כמובן שזו אינה בחירה שמתאימה לכל אישה וכמו בכל תחום, אני מאמינה שלא צריך לעשות דברים בשביל העקרון, או אופנה כזו או אחרת. מה שחשוב הוא שהאמא תרגיש בנוח עם רעיון הנקת הצמד, שהיא תחווה את הרעיון הזה כמשהו חיובי ואפשרי.

מה בדיוק קורה לחלב כשהאמא המניקה נכנסת להריון?



ישנם כמה דברים שיכולים לקרות לחלב האם כשאמא מניקה נכנסת להריון:

• טעמו של החלב עשוי להשתנות- קולוסטרום יתחיל להיות מיוצר בגופה של האם בשבוע 16-17
• כמות החלב עשויה להתמעט
• עצם היניקה של ילדה עשויה להכאיב לאם, לגרות את הפטמות או לעצבן

אלו נקודות שיש להתייחס אליהן בתשומת לב.
ישנם ילדים יונקים שיבטאו את הקושי שלהם מטעם החלב שהשתנה, או מכמותו שפחתה. ישנם כאלו שיסמנו זאת בהתנהגותם, למשל יפסיקו לינוק מהר יחסית ויבקשו יותר אוכל, או יהיו עצבניים יותר על השד.
אופן הפעולה יהיה שונה, כמובן, בהתאם לגיל הילד ולבחירות השונות.
תינוק עד גיל שנה עדיין זקוק לחלב אמו כבסיס התזונתי שלו, כך שאם אמו נכנסה להריון לפני היותו בן שנה יש לשקול את מצבו באופן אישי. אם כמות החלב פחתה משמעותית ייתכן והוא יזדקק להשלמות. אם הוא כבר גדול מספיק ואוכל מגוון מזונות אולי יוכל להסתפק במזונות מוצקים ולא יהיה צורך בתוסף.
יהיו ילדים שיגמלו את עצמם לבד במהלך תקופה זו בה החלב מתמעט וטעמו משתנה ולעומתם יהיו אלה שימשיכו לינוק למרות כל אלה.

תחושותיה של האם חשובות במידה רבה גם כן!
אם לאמא כואבות הפטמות והיא אינה יכולה להמשיך להניק, היא תצטרך לגמול. אם כל מגע או מחשבה על מגע מכניסה את האמא למתח פיזי ונפשי, שווה לבדוק את תפיסותיה של האם בנוגע ליכולותיה. היא לא צריכה להמשיך להניק בכל מחיר!
לעומת זאת, ישנן נשים שלא חוות קושי, כאב, או גירוי או נשים שחוות תחושות אלה ברמה נסבלת ומסוגלות להמשיך להניק ללא מאמץ ניכר. ישנן נשים שחשות שתחושות אלה חולפות עם התקדמות ההריון.

מה קורה עם הקולוסטרום? ואיך מנהלים הנקה של שניים?


קיים החשש שהיונק הגדול, המנוסה, "יגמור" את כל הקולוסטרום ה"שייך" לרך הנולד וזה לא יוכל להנות מיתרונותיו החשובים כל כך של הקולוסטרום.
בימים הראשונים לאחר הלידה מומלץ לאפשר לרך הנולד גישה חופשית לשד. כדאי לוודא שהוא זה שמתחבר קודם לשד ושהוא יונק מספיק זמן ובאופן יעיל.
אחרי שנכנס החלב הבשל יש כבר פחות צורך בהקפדה הזו, שכן חלב אם מיוצר עפ"י דרישה. אם הדרישה מוגברת (כמו במצבי הנקת צמד, או הנקת תאומים, שלישייה וכו`) הגוף ייצר יותר חלב בהתאמה.
לעתים שוכחים זאת, אך חשוב לי לומר שהפוקוס בהנקה אמור להיות על התינוק החדש ולא על אחיו הגדול. האחרון אולי יהיה זה שיהיה צורך להתמודד עמו בהקשר של הולדת האח החדש, בעוד הקטן יהיה שקט- יינק, יישן, יעשה את צרכיו וזהו. אמהות רבות קצת שוכחות שחשיבות ההנקה הבלעדית היא בראשית עבור הרך הנולד.
היונק הגדול יכול לעזור רבות בחיסול עודפים ומניעת מלאות וגודש בשד. במקרים של היווצרות סתימות בשד או דלקות הוא יוכל לעזור לפתור ולאזן את המצב.
אמהות רבות המניקות צמד מדווחות על מעבר חלק של היוולדות האח החדש בזכות ההנקה המשותפת. זו עשוייה לפתח קשר מיוחד בין צמד היונקים ולעזור למתֵן תחושות של קנאה והתמודדות אצל היונק הגדול, אולי כי הוא לא יחווה תחושה שלקחו לו את מקומו אצל אמו.

איך עושים את זה בפועל- תנוחות הנקה בצמד


לילד הגדול שיונק יש הרגלי יניקה משלו, תנוחות מועדפות ונוחות וכך גם לאם המניקה. והנה מגיע תינוק נוסף שצריך להתאים למערכת הזו, זה ידרוש הערכות מחדש ובדיקה של התנוחות האפשריות.
אפשר להתנסות בתנוחות ההנקה השונות בכדי למצוא את התנוחות הנוחות ביותר למצב.
יש נשים שמניקות את התינוק הקטן התנוחת ההנקה הקלאסית, או בתנוחת המעבר ואת הגדול מניקות כשהוא יושב מהצד.
יש אמהות שמוצאות שהנקה בשכיבה מתאימה להן וכך הן יכולות גם להניח את גופן ולשחררו. אפשר להעזר בכריות בכדי להגביה את התינוק הקטן לגובה השד.
אפשר להעזר בתנוחת הפוטבול עבור התינוק.

תזונה


נושא חשוב לכל הדיעות. מאחר ומדובר באם המניקה 2 תינוקות, היא נדרשת לייצר יותר חלב ולכן גופה ידרוש תוספת קלוריות.
ברוב המקרים תחושת הרעב של האם המניקה צמד תכתיב את כמויות האוכל שעליה לאכול.
רצוי, כמובן, להרבות במאכלים מזינים הקרובים עד כמה שאפשר למקורם ולא להתבסס על מזונות מעובדים נטולי רכיבים תזונתיים.
יש לבסס את התפריט על פירות וירקות, עלים ירוקים ונבטים, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים שאינם קלויים, טחינה משומשום מלא ומוצרים מהחי לפי אורח החיים של האם.
חשוב להקפיד על שתייה מרובה, על בסיס של מים.
אם יש צורך בייעוץ אישי להתאמת תפריט, ניתן לעשות כך.

תמיכה


אמא שבוחרת להניק שניים (או יותר) בו זמנית תזדקק למקורות תמיכה, כדי לעזור לה לעבור את הקשיים, הלבטים, לספק מידע ולענות על שאלות. כמו גם לתת תמיכה לתגובות הסביבה.
בעידן האינטרנט ניתן להגיע לקבוצות תמיכה באמהות מניקות במסגרות שונות. יש לא מעט פורומים ואתרים המאפשרים שיתוף, תמיכה, עצות ומידע.
מקור תמיכה גדול נוסף הוא ליגת לה לצ`ה ארגון התנדבותי המקיים מפגשים קבוצתיים ו"קו חם" לתמיכה טלפונית.
מיצאי לך חברות או אמהות נוספות שמניקות או שהניקו בעבר צמד והיעזרי בהן.
זה חשוב!

לקריאה נוספת:
http://www.kellymom.com/bf/tandem/index.html
מקורות המידע הגדולים של ליגת לה לצ`ה http://www.llli.org/NB/NBtandem.html
מאמר מעורר השראה של אם המניקה 4 (!) בו זמנית http://www.mothering.com/articles/new_baby/breastfeeding/tandem.html
Adventures in Tandem Nursing - Breastfeeding During Pregnancy and Beyond by Hilary Flower (© 2003, LLLI)

על הכותבת

ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה, בשילוב עם אבחון אירידיולוגי, שיטת EFT ועוד. מקבלת מטופלים בקליניקה בפרדס חנה.
מקיימת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).

מנהלת פורומים: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687
"רפואה משלימה בהריון" http://beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=45 "רפואה משלימה" ב"אמנות הלידה" http://www.leida.co.il/forums/index2.php?id=25&lang=HEB
"תזונת נשים בהריון" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=164 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.

ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il









 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש