בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

סקירת הדיון בנושא לידות הבית בכנס הגינקולוגים הישראלי


 גרסת הדפסה   
 
מאת: מערכת אמנות הלידה

הדיון על לידות בית שנערך בכנס האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה בצהרי יום שלישי ה-5.12 לכאורה מסמן פתיחות ובפועל נראה כמחווה שנועדה לרצות את "הילד הרע" אבל מבלי להתייחס אליו ברצינות.
הדיון בנושא נדחק לסוף היום. תומכי לידת הבית שובצו בין איש הביטוח ד`ר עו"ד דדי שרים לבין פרופ בן עמי מפוריה שדיברו כנגד והציגו פרטים מוטים להצדקת אמונתם כי: "בית חולים הינו מקום אידאלי ללידה."
הגב` נירית שפירא מנציגות התנועה : "נשים קוראות ללדת למען חופש בחירה בלידה", הציגה את הנושא כויכוח בין שתי תפיסות עולם שונות אותן כינתה:פרדיגמות. "ככל שהדובר וותיק יותר בעבודתו במיילדות, כך נתקל ביותר מקרים אנקדוטיים ויכול היה לחזק את הפרדיגמה שלו לגבי הסוגיה- מהי לידה, מה נחוץ ליולדת ולילוד וכו.".
שפירא טענה כי האוחזים בפרדיגמה בדרך כלל מזלזלים במחקרים אשר סותרים את הפרדיגמה שלהם ומבטלים את הדעה המתחרה. כפי שאכן עשה פרופ` בן עמי בהרצאתו שכללה שקפים כהים ומשחק הסתברות סטטיסטית עם מספרים דרמטיים היפותטיים ביחס לסיכוים אפשריים של לידות בית בעשרים השנים הבאות, שנועדו מצד אחד להפחיד ומצד שני לומר שעדיין מדובר בתופעה שולית וחבל להקדיש לה זמן.
שפירא טענה כי המחשבה שלידה יכולה להתנהל באופן אחר ועדיין להיות בטוחה, מעוררת התנגדות או ביטול אצל האוחזים בפרדיגמה של "לידה אך ורק בבית חולים" כיוון שנכונותה מחייבת לבחון מחדש את הפרדיגמה שלהם. "חיה ותן לחיות" אמרה.
מיכל בונשטיין מיילדת בית נציגת ארגון אמ"הי התייחסה ליתרונות לידת הבית, לתהליך גיבוש הפרוטוקולים אותו עוברות מיילדות הבית, לטופס ההסכמה מדעת עליו מחתימות המיילדות את בני הזוג ולזכותה של האישה ללדת במקום ידידותי, בסביבה תומכת.
דר` אבנר שיפטן רופא מיילד מפוריה שהכין מצגת מגובה במחקרים בזכות לידות הבית, לא זכה לעלות לבמה בטענה שזמן התומכים נוצל.
פרופ אליעזר שלו שהצטרף למיתדיינים טען כי תומכי לידות הבית מבזבזים אנרגיה בניסיונם להוכיח כי לידות בית בטוחות כמו ואו אף יותר מלידות בבית חולים." בכך לא תשכנעו אותי" אמר, אולם ברור לי שמדובר בסוגיה חברתית יותר מאשר בסוגיה רפואית וכי לידות כאלו ימשיכו להתקיים כל זמן שנשים תצרוכנה שירות זה ועל כן אני וחברי עושים מאמץ על מנת לחבר פרוטוקולים שיוכלו לשרת את מיילדות הבית ולאפשר ללידות הללו להתנהל באופן המוצלח ביותר."
האם מישהו בקהל שינה עמדתו בעקבות הדיון? סביר שלא. עם זאת חשוב שדיון כזה התנהל בכנס ארגון הגניקולוגים. התודה על כך מגיעה לדר` מנחם פישר, יוזם הפנל שלקח חלק בוועדה המיוחדת שהקים משרד הבריאות על מנת לדון בסוגיה של לידות הבית. ובעניין זה: "על מנת שהקווים המנחים ללידות בית (המלצות...) יהיו רלוונטיים, חשוב להקפיד כי הדיונים יתנהלו על ידי אנשים האוחזים בפרדיגמות שונות ולא רק על ידי נציגי בתי החולים," הציעה שפירא. סיכומו של עניין" נשים שמתאים להן ללדת בבית ורוצות ללדת בבית, ימשיכו לעשות זאת, עם או בלי תמיכתם ועידודם של הרופאים. והרופאים? אם יהיו מוכנים להתבונן בלידות בית וללמוד אפשרות אחרת ללידה, יוכלו להגמיש גם את הפרדיגמה שלהם ביחס ל"כך היא לידה" ולאפשר לידות מעצימות יותר, מכבדות ופיזולוגיות גם בבתי החולים.


 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש