בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

כרית חימום וגם קירור ללידה, להנקה, לילדים וכמתנות בשיטת עשו זאת בעצמכם

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ

כרית חימום/קירור היא אבזר מעולה לקראת לידה, למשפחה ובכלל. פריט חובה בתיק תומכת הלידה - דולה,פריט הדגמה חשוב וידידותי למשתמש בערכת כל מדריכה להכנה ללידה, ומתנה מצוינת עבור יולדת ואשה מיניקה כאמצעי הקלת גודש בזמן הנקה ולאחר אפיזיוטומי/קיסרי, ולכל אדם בכל גיל. בילדים היא מסייעת בהורדת חום, בהקלה על כאבי בטן, ובהירדמות רגועה. במבוגרים היא מקלה על כאבי מפרקים, שרירים תפוסים, מיגרנות, לאחר טיפולי שיניים וחניכיים, ועוד.

הכריות ניתנות לחימום במיקרוגל, שם יש לחממן בעוצמה מלאה למשך 2-3 דקות, תלוי בסוג המיקרו, אם רוצים באפקט חימום להקלת כאבים או לפינוק. אם מעוניינים להשתמש בכריות כשהן קרות (להקלת כאבי חתך החיץ אפיזיוטומיה לאחר לידה, להקלת חתך כתוצאה מניתוח קיסרי, להקלת כאבים בלידה, להקלת גודש בזמן הנקה, להקלה על מיגרנות, נפיחות ועוד), יש להכניסן לתא ההקפאה במקרר למשך שלושת רבעי שעה. חימום או קירור למשך זמן זה ייתן אפקט קירור למשך שלושים עד ארבעים דקות, תלוי בגודל הכרית ובשטח שיש לקרר.

יתרון ברור של הכריות הללו על פני הבקבוק החם הוא בכך שהן גם מקררות ואינן עלולות לדלוף מים. יתרון נוסף הוא במבנה המתאים עצמו לקווי המתאר של האזור בגוף הדורש טיפול. הכריות ידידותיות למשתמש, קלות משקל וניתנות לנשיאה בתיק ממקום למקום ולהפעלה בכל מקום בו יש מיקרו/מקפיא, עמידות ופשוטות מאד לשימוש לאורך זמן.

כריות החימום פופולאריות מאד בישראל ובאירופה, וניתן לרכוש אותן, מוכנות, בבתי טבע, בתי מרקחת, ובחנויות לציוד למטיילים ולנשים לקראת לידה. עם זאת, הכנה ביתית של כריות כאלו היא פשוטה ונעימה, ואם `נכנסים לעניין` ניתן בקלות לייצר מספר נאה של כריות לשימוש כל בני הבית, ועוד כריות נוספות שישמשו כמתנות משמחות למגוון רחב של חברים וקרובי משפחה במגוון גילאים.

כריות לילדים הן להיט. ניתן לגזור את הבד לפי תבנית של דמות מוכרת או צורה אהובה (מיקי-מאוס, לב, פרח, כדורסל או כדורגל, כלב או חתול, דינוזאור, רכבת ועוד. טיפ - ככל שהדוגמה קרובה יותר לעיגול, התוצאות טובות יותר), ולהשתמש לצורך גזירת הבד בתבניות לאפיית עוגה בצורות. ליום ההולדת של אחד מילדיי חילקתי בגן הפתעות – בקבוק חם. לו הייתי חושבת מבעוד מועד... ייתכן מאד שהיו להם כריות חום/קור במקום הבקבוקים החמודים אמנם.

כריות החימום המוכנות באופן עצמאי חסכוניות בכך שהן משתמשות בחמרים שרובם קיימים בכל בית, אם כי רכיב פרחי הלבנדר שמיד נפגוש, דורש קניה (בחנויות טבע) מיוחדת על-פי-רוב. הערך המוסף של פרחי הלבנדר לבד מהריח הנעים הוא בסיוע בהרחקת מזיקים ובכך מאריך את חיי הכרית. צמחי מרפא נוספים עשויים להפיץ ניחוח נעים ולסייע בהדברה, אם כי לא כולם פופולאריים במבחני הרחה כמו הלבנדר. מכל מקום ניתן להוסיף מסמרי ציפורן ופלפל שחור לאוהבי הניחוח, לסיוע דומה.

לתוך תערובת הזרעים וגם לאחר שהכרית סגורה ותפורה ניתן לטפטף שמנים ארומאטיים לפי בחירה: שמן לבנדר, אקליפטוס, נרולי ועוד לפי תכונותיהם הרצויות החל מניחוח וכלה בסגולות הריפוי שלהם.

את הכריות ניתן לייצר בכל צורה וגודל כמעט, בכפוף לנפח המיקרוגל שלכם, ובהתאם לדרוש לכם לפי צורך מיוחד. ההוראות שלהלן מתייחסות לשני גדלים פופולאריים: גודל כרית מרובעת קטנה, שהוא פופולארי מאד בלידה פעילה וניתן לשימוש גם בזמן הליכה.

לסובלים מקור בכפות הרגליים ניתן לייצר אנפילאות מיטה מיוחדות לפי מידה, לא להליכה, אך מפאת מורכבות ההוראות, לא ניכנס לזה כאן. לסובלים ממתח באזור העורף והשכמות (מי לא?) ניתן לייצר צווארון פרסה גדול בעל הארכת `לשון` מרכזית היורדת מעט לכיוון מרכז הגב.

לחסרי הזמן ולאוהבים מן המוכן -
כרית חרצני דובדבנים מצוינת ובכלל ערכת חום-קור מוכנה מיובאת מגרמניה ניתן לקנות אצל מיכל קסטן


החמרים הדרושים:

בד:
בד כותנה משובח, במרקם צפוף מאד. למשל קורדרוי / קטיפה גרמנית / כותנה מצרית עבה אך נעימה למגע / סאטן עבה ומשובח, עדיף בצבעים כהים, להפחתת מראה הכתמים. הכרית אינה כביסה...

מידות: באורך וברוחב המתאימים לגודל הכרית המבוקש + שוליים ברוחב ס"מ לכל כיוון.
אם מעוניינים גם בחגורה, יש להוסיף את מידותיה.
כל המידות צריכות להיות מוכפלות כמובן שכן מדובר בשקית ובחגורה דו-צדיות.

מילוי:
גרעינים קטנים, חרצנים קטנים, דגנים או קטניות מלאים בלבד, לא מלוטשים או משויפים ובכמות שתספיק למלא את שקית החימום המבוקשת כדי 2/3 מנפחה.
הגרעינים המועדפים:
זרעי פשתן
חרצני דובדבנים
אורז, גריסים או קטניות מלאות בלבד מכל סוג
אזהרה: כוסמת, למרות זכות הראשונים שלה כמי שכיכבה כמילוי בכריות החימום הראשונות, הוכיחה עצמה עם הזמן כבלתי מתאימה הן מבחינת עמידותה הנמוכה לחרקים והן מבחינת רגישותה לחום. לא מומלץ. הדברים אמורים הן לגבי כוסמת והן לגבי סובה, קליפות כוסמת.
אפשר לוותר גם קטניות גדולות כמו פול ושעועית. כריות שממולאות בהן פשוט לא נוחות, ורמת ההתאמה שלהן לגוף המטופל נמוכה.

ניתן להחליף רבע מכמות הגרעינים במלח ים גס.

חופן פרחי לבנדר (ניתן להשיג לחליטה בחנויות הטבע).

אופן ההכנה:

לכרית רבועה קטנה (15X15 ס"מ)

מתאימה במיוחד לתיק הדולה/יולדת. מומלץ להכין זוג כריות, אחת להקפאה ואת לחימום וכן ל`תורנות` במידה והיולדת `תתמכר` לתמיכה רצופה של חום/קור, כדאי שהשתיים `יעבדו` ברוטציה.

לגזור מהבד שתי יריעות בגודל 17X17 ס"מ

להניח את יריעות הבד הפוכות (כשהצד השמאלי, היפה פחות כלפי חוץ), האחת על גבי השניה.

להדק את שתי היריעות זו לזו בסיכות, משלושה צדדים שלהן בלבד, במרחק של עד ס"מ אחד מהשוליים

לתפור את היריעות במכונת תפירה, בתפר קטן מאד, או ביד, בשתי שורות חופפות של תפר קטן מאד, החופפות האחת את השניה. מומלץ מאד שלא לתפור ביד, אלא במכונה

להסיר את הסיכות, לגזור חוטים מיותרים ולהפוך את ה`כיס` שהתקבל לצד `ימין`

לדחוף בעדינות באמצעות עיפרון את פינות הכיסים מבפנים כך שיתיישרו ותתקבל זווית ישרה ויפה מכל צד.

למלא את הכיס שנוצר 2/3 מנפחו בתערובת המילוי.

להוסיף חופן פרחי לבנדר מיובשים.

להדק את שולי הפתח שנותר כלפי פנים כך שהצד הפרום של הבד מוסתר, ולהדק בסיכות

לתפור את השוליים בתפר כמה שיותר קרוב לקצה המקופל שלהם.

לשלוף את הסיכות ולהסיר קצות חוט מיותרים.

אם מעוניינים באפשרות המצוינת להצמיד את כרית החימום לגוף באמצעות חגורה, ניתן לעשות זאת בשתי דרכים. האחת, להוסיף לכרית רצועה ארוכה מהבד הכפול מכל צד. אורך מומלץ לכל רצועה הוא 65 ס"מ, שיאפשרו ברוב המקרים מרווח נוח לקשירה.

הדרך הנכונה להוספת חגורה מובנית היא לתפור רצועה אחת בשלב הכנת הכיס אל הפאה שתהיה ממול לצד שיישאר אחרון פתוח. במקרה זה יש לקפל כלפי חוץ את שולי החגורה כך שחלק קטנטן ביותר כפול, יבלוט `פנימה` אל תוך הכיס. יש להבין כי חלק זה יוצג כחיצוני לאחר היפוך הכיס ומילויו, ולכן יש להימנע מהשארת קצה בד לא תפור היוצא ממנו.

לאחר שלב מילוי הכיס, יש להוסיף את הרצועה התואמת בשלב ההידוק, תוך הכנסת שוליים באורך 1 ס"מ לפחות מקצה הרצועה פנימה אל תוך הכרית.

דרך אחרת להצמדת הכרית לגוף היא לתפור שתי רצועות בד רחבות אל שוליים מקבילים של הכרית ולהשחיל דרכן מטפחת או חגורה אלסטית רחבה. בעת ההלבשה יש להפנות את צד הכרית אל הגוף, כשצד החגורה פונה כלפי חוץ

כדי לתפור את רצועות הבד מסיימים את תפירת כרית החימום כמוסבר בהוראות.

לאחר שהכרית מוכנה, גוזרים שתי רצועות בד באורך 17 ס"מ וברוחב 3 ס"מ

הופכים כל רצועת בד ומקפלים אותה לאורך.

מהדקים בסיכות ותופרים את הצד הארוך הפתוח של כל רצועה

הופכים את `נחש` הרצועה שהתקבל בעזרת סיכת בטחון

דוחפים מעט פנימה אל תוך שני הפיות של כל נחש את השוליים, ותופרים אל השוליים החיצוניים, של שתי פאות מקבילות של הכרית.

כדי לקבל גימור יפה במיוחד יש להשתמש בצד שנתפר אחרון, כלומר ששוליו תפורים חיצונית.

יש להוסיף לאחר שלב ההיפוך ולפני שלב המילוי תפר חיצוני דקיק בשוליים המקבילים לצד הפתוח, ואליו יש לתפור את הטבעת.

חגורה אלסטית נוחה ניתן לקנות בחנויות סדקית. לעובדות עם נשים הרות מומלץ לרכוש שתי חגורות או לפחות להתקין קרסים שיאפשרו התאמה מירבית מהיקף אגן של 85 ס"מ, ועד 120 ס"מ.

אם הכרית משמשת למתנה, ניתן לרקום עליה הקדשה אישית לפני הכנת הכיס למילוי. במקרה זה יש לקחת בחשבון את המרחק הנכון מהשוליים ולהימנע משימוש בדבקים, חרוזים, פייטים ומתכות שעלולות לעשות בעיה בעת חימום במיקרו.

מידות מומלצות לכריות נוספות:

כרית גב-תחתון שכמות וצוואר – 17X 50 ס"מ

כרית בטן 30X20 ס"מ

טיפים:

כדי לשלוט טוב יותר באופן שבו מתפזר המילוי בכריות הגדולות יחסית, ניתן למלא חלק יחסי של חומר ולתפור, למלא ושוב לתפור, כמו בכריות פוך.

אחת לשבועיים, גם אם לא משתמשים בכרית, כדאי לחממה במיקרו למשך 3 דקות, למניעת התרבות מזיקים.

לא הספקת להכין לקנות ואת חייבת כרית חימום דחוף?
קחי שקית אפיה המתאימה גם לאפיה או לחימום במיקרוגל, מלאי אותה 2.3 בזרעי פשתן או באורז מלא וחממי במיקרוגל כשהשקית מעט פתוחה במשך שתי דקות. הוציאי בזהירות, סגרי, והכניסי לתוך גרב נקיה. כל שקית כזו טובה לשימוש חד פעמי. את המילוי את יכולה להעביר עוד פעמיים שלוש לשקיות חדשות באותו יום אך לא יותר. אל תנסי זאת עם תירס, כי תקבלי פופקורן...

לשימוש רב פעמי, ניתן להכין ציפות חד"פ מבד לא ארוג, או מבד רגיל. במקרה זה אין טעם בגימור מוקפד. ניתן לתפור מבד לא מתפורר שרוול הארוך בשני קצותיו מהכרית 5 ס"מ לכל כיוון, ולחרוץ בו, במרחק 3 ס"מ מהקצה, חריצים באורך של כ-5 ס"מ, אלו ישמשו במקום הטבעות להשחלת החגורה האלסטית, והציפית כולה תיזרק לפח לאחר השימוש או תכובס. במקרה זה יש להשקיע בגימור החריצים והשוליים.

אין לחמם כרית חימום למשך למעלה מ-5 דקות ברציפות לכל שימוש.

בהצלחה

איך לבנות ערכת הדרכה בסיסית להכנה ללידה + איך להכין דגם שד להנקה ולקראת לידה במו ידייך


איך להכין בוק צילומי הריון במו ידיך


איך להכין יציקת גבס בליקאסטינג בליקסט בליקאסט לבטן בהיריון במו ידיך


איך להכין מנשא לתינוק במו ידיך


איך להכין צעצועים התפתחותיים לתינוק במו ידיך


איך לעצב חדר תינוקות במו ידיך


מתכונים



 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש