בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

אם יש אני לי. אודות שיטת ההתמקדות – Focusing ויישומיה מסביב ללידה

השיטה, שפותחה על ידי הפסיכולוג והפילוסוף יוג`ין גנדלין מקליפורניה בשנות ה 60, מניחה שהאדם מכיל בתוך עולמו הפנימי אין סוף של מידע, יצירתיות ומשאבים. לעולם הפנימי יש צורך לבוא לידי ביטוי ולהתפתח. כל מה שדרוש על מנת להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל האין סופי של העולם הפנימי, הוא סביבה תומכת, רגישה, סבלנית, מקשיבה, מתעניינת, מקבלת ואמפאטית. גישת ההתמקדות מנחה את האדם לייצר סביבה תומכת וידידותית כזו בתוך עצמו

 גרסת הדפסה   
 
מאת: חגית ספנסר*

התמקדות היא גישה הכוללת בתוכה תפישת עולם וערכים העוסקים במהות האדם, בצורך הטבעי שלו להתפתח ולמצוא משמעות וכן מיומנויות, ודרכים מעשיות לטיפול ביחסים שבין אדם לעצמו ובין אדם לסביבתו.

ברמה הפרקטית, ההתמקדות מציעה שיטה פשוטה ובעלת עוצמה להקשבה עמוקה ורגישה לעולם הפנימי (רגשות, תחושות ותת מודע) במטרה לחבר בין גוף ונפש, להעמיק את המודעות, להביא לידי ביטוי צרכים פנימיים, לרפא, להביא לידי איזון ולהתפתח. המתמקד "יושב" עם עצמו או עם אדם נוסף המקשיב לו, תוך כדי התכוונות עמוקה וכנה להקשיב ולקבל מידע אותנטי מתוך "העולם הפנימי". הגוף מהווה "חיישן" רגיש ואמיתי המבטא תכנים מתוך העולם הפנימי באמצעות מגוון אין סופי של סימנים כמו תחושות, הרגשות, דימויים, צלילים ותמונות. "תחושת הגוף" – "התחושה המורגשת" - נושאת בתוכה משמעות המבקשת להתגלות. גישת ההתמקדות מנחה את האדם המתמקד כיצד לייצר בתוך עצמו אווירה פנימית של הקשבה, קבלה ואמפטיה המאפשרת לעולם הפנימי שלו לבוא לידי ביטוי. 

הנחת היסוד היא שהאדם מכיל בתוך עולמו הפנימי אין סוף של מידע, יצירתיות ומשאבים. לעולם הפנימי יש צורך טבעי להיות בתנועה, לבוא לידי ביטוי ולהתפתח. כל מה שדרוש על מנת להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל האין סופי של העולם הפנימי, הוא סביבה תומכת, רגישה, סבלנית, מקשיבה, מתעניינת, מקבלת ואמפאטית. ייחודה של גישת ההתמקדות הינה בין השאר, בדרך המיוחדת שבה היא מנחה את האדם כיצד לייצר סביבה תומכת וידידותית כזו בתוך עצמו.

רקע הסטורי: שיטת ההתמקדות פותחה על ידי הפסיכולוג והפילוסוף יוג'ין גנדלין מקליפורניה בשנות ה 60 של המאה העשרים. יוג'ין חיפש אחר דרכים לייעל את התהליך הטיפולי. השאלה שהעסיקה אותו הייתה מה מאפיין אנשים אשר מצליחים להיעזר בתהליך של טיפול נפשי לטובת שיפור חייהם, לעומת אנשים אשר "נתקעים" במצוקה ללא מוצא. יוג'ין גילה תוך כדי תצפיות, שאנשים אשר הצליחו לשפר את חייהם תוך כדי טיפול נפשי או באופן עצמאי, התאפיינו במיומנות טבעית של הקשבה פנימית וחיבור לתחושות גופם. לעומת זאת אנשים אשר התקשו לערוך שינוי חיובי בחייהם התאפיינו בכך שהקשר שלהם עם עצמם התמקד ברובד השכלי. הם ידעו לנתח את "בעיותיהם" ולספר עליהם ואולם לא הייתה להם יכולת לחוש איך ה"בעיה" נחווית על יד גופם. יוגי'ין ייצר תהליך המלמד אנשים כיצד להתחבר לרבדים נוספים בתוך עצמם באמצעות הקשבה לגוף. הקשבה זו וחיבור לתחושות הגוף היוו את הבסיס לתהליך ההתמקדות אותו פיתח. מאז ועד היום גישת ההתמקדות התפתחה במגוון של כיוונים והיא משתלבת היטב בכל תחומי החיים הן ברובד האישי והן ברובד המקצועי.

."Inner Relationship Focusing"ד"ר אן וויזר קורנל, למדה את גישת ההתמקדות אצל יוגי'ין, הצטרפה אליו כשותפה להנחייה ומאוחר יותר פיתחה גישה משלה בתוך ההתמקדות: " Inner Relationship Focusing" . אן מדגישה בגישתה את חשיבותה ותפקידה של הקבלה המוחלטת בתהליך ההתמקדות. " The Radical Acceptance of Everything" (קבלה ראדיקלית).
על פי גישה זו, המפתח לתהליך ההתמקדות ולכל המתנות הנובעות ממנו נמצא בטיפוח נוכחות בעלת איכות בלתי מתפשרת של קבלה ללא תנאי, פתיחות, סבלנות ואמפטיה. נוכחות המעבירה את המסר הן פנימה והן החוצה: אתה יכול להישאר בדיוק כפי שאתה ולמשך כמה זמן שאתה זקוק לכך...

תהליך ההתמקדות: ניתן להתמקד לבד, או עם אדם נוסף המקשיב להתמקדות. בדרך כלל נוכחות של אדם מקשיב עוזרת למתמקד להעמיק בהתמקדות. ליבת התהליך הינה יצירת מערכת יחסים של אמון ופתיחות (ראפור בשפת ה NLP) בתוך האדם עצמו. אמון זה נוצר בעקבות סידרה של צעדים עדינים סבלניים ורגישים שהאדם נוקט ביחס לעצמו. התהליך מתחיל ב"עצירה" של "שגרת העשייה" או "מירוץ החיים" ובהפניית תשומת הלב של המתמקד אל גופו. בשלב הבא יזמין המתמקד את העולם הפנימי שלו להיות איתו בקשר באמצעות שאלה פתוחה, אוהדת ומתעניינת לגבי תחושת הגוף בקשר למצבו הכללי של האדם ברגע הזה, או ביחס לנושא מסוים בו רוצים לעסוק. 

התחושה שעולה - "התחושה המורגשת" - צופנת בחובה את המשמעות או ה"גשר" אל התפתחות כלשהיא הקשורה לשאלה שנשאלה. התפתחות זו יכולה להיות נחווית כהתבהרות בקשר לנושא, הקלה או שינוי כלשהוא שחל בתחושה. העולם הפנימי מתקשר איתנו באמצעות מגוון של סימנים: תחושות, רגשות, דימויים, קולות פנימיים ועוד. המתמקד מביא את תשומת הלב לתחושות הגוף ומקיים איתם מעין "דיאלוג" בהנחה שהן מייצגות חלקים פנימיים ש"רוצים" לספר משהו, או זקוקים לקבל משהו. המתמקד מקשיב לעולמו הפנימי עם נוכחות של קבלה, פתיחות, התעניינות, סבלנות ואמפטיה. בהדרגה, כאשר משהו בעולם הפנימי התגלה וקיבל התייחסות מתאימה, יחול שינוי בתחושה המורגשת ובעקבותיהם חלים גם התפתחות, התבהרות, ריפוי ואיזון.

לתהליך ההתמקדות אין כללים מבחינת מסגרת הזמן והתוצאות. אפשר להתמקד מספר דקות וגם שעה שלמה. אין שיפוט ברמה של כישלון או הצלחה. יחד עם זאת לעיתים קרובות אנשים מדווחים על תחושות של רגיעה ושמחה בעקבות תהליך ההתמקדות. אולי זה נובע מכך שמשהו עמוק בפנים קיבל התייחסות של קבלה ואמפטיה. והרי זה מה שכולנו מחפשים...

תהליך ההתמקדות, כמו כל תהליך, דורש תרגול והתנסות. יש אנשים שההתמקדות "זורמת בדמם" וישנם אחרים שעבורם זו מהפיכה. עבור אלה זה אולי ירגיש מוזר בהתחלה, ותעלה שאלה "האם זה זה?..." כך או אחרת לכל אדם יש סגנון התמקדות וקצב משלו. אין כאן שאלה של הצלחה או כישלון. ככל שמתמקדים לעיתים תכופות יותר, ההתמקדות הופכת למיומנות טבעית של הקשבה רגישה ועמוקה לעצמי ולסביבה.

תפקיד המקשיב בתהליך ההתמקדות. להיות נוכח עם אותם איכויות שרוצים ליצור בתוך האדם המתמקד: קבלה ללא תנאי, פתיחות, סבלנות ואמפטיה. מקשיבים ללא התערבות, מתן עצות ושאלת שאלות הבהרה. מביעים את הנוכחות המקשיבה באמצעות שיקוף, הדהוד ו"הזמנות". המקשיב מביע בהקשבתו את אמונו המוחלט ביכולתו של המתמקד להוביל את התהליך שלו.

מיומנות ההתמקדות הינה מיומנות בסיסית הקיימת אצל אנשים מלידה. מעניין לצפות בתינוקות ובילדים צעירים ולשים לב לטבעיות שבה הם חווים את גופם ונפשם ללא הפרדה. התרבות המערבית מטפחת את החשיבה הלוגית והטכנולוגיה, את ההישגיות וההצלחה המידית. קיימת העדפה של תוצאות על פני חווית התהליך. על הרקע הזה קיימת הזנחה ולעיתים אפילו זלזול בהתייחסות לרובד הגופני והנפשי. כך קורה שבמהלך ההתבגרות אנשים רבים "שוכחים" את מיומנות ההתמקדות ומאבדים את הקשר עם גופם, נפשם ורוחם. כשלומדים להתמקד, משחזרים את הקשר הטבעי הקיים בין גוף נפש ורוח.

דוגמאות
1. התמקדות בהריון. תקופת ההיריון, אולי יותר מתקופות אחרות בחיים מזמינה את האישה לפתח מערכת יחסים קרובה ורגישה עם גופה. עבור חלק מן הנשים התקרבות כזו מתרחשת באופן טבעי ופשוט ועבור חלקן זהו אתגר לא פשוט.
מזל נמצאת בחודש השמיני להריונה הראשון. בזמן האחרון היא מוצפת בפחדים וחששות מן הלידה. היא שוקלת להזמין תור לניתוח קיסרי... כדי להימנע מחווית הלידה. מזל חווה בלבול רב, ותחושה כללית של חוסר שליטה בחייה. היא רוצה "להחזיר לעצמה את הביטחון והשליטה".
מזל מפנה את תשומת הלב אל גופה עם השאלה "איך הגוף שלי חש בקשר לכל הנושא הזה של ההיריון והלידה..."
עולות התחושות הבאות:
"באזור הראש יש תחושה של עומס. המון מחשבות מתרוצצות וקולות שאומרים משפטים כמו "אני לא אעמוד בזה... זה קשה מידי....”
באזור מקלעת השמש יש תחושה של רעד פנימי... זה קשור לבהלה...
באזור הגרון יש גוש... משהו רוצה לבכות...
אזור החזה חש כבדות... מועקה... בדידות גדולה...
אזור האגן חש ניתוק. כאילו אינו מחובר לשאר חלקי הגוף... תחושת ריחוק... אולי גם כעס... איך לא משתפים אותי בהחלטות....
והעובר... הוא היחידי שמרגיש רגוע... מבקש לסמוך עליו... ושגם אני אירגע...."
מזל מייצרת בתוכה נוכחות של הקשבה מקבלת לכל החלקים שעולים. אזור בית החזה מבקש תשומת לב נוספת. תוך כדי התמקדות בבית החזה עולים געגועיה של מזל לאימה אותה איבדה בגיל צעיר ותחושת היתמות שמלווה אותה מאז. העצב שהיה כלוא בגופה זמן רב מבקש קבלה... וביטוי... מזל מרשה לעצמה לבכות את העצב באופן חופשי. "משהו" בפנים נרגע. עולה משאלה: למצוא דמות תומכת שתלווה את מזל בהמשך ההיריון וגם בלידה. דמות אימהית, מקבלת ומכילה שתיתן למזל מקום בטוח להרגיש, לחוש ולהיות אמיתית ובכך לאפשר למזל לגדל את איכות האימהות בתוך עצמה.
מזל מאמצת את גישת ההתמקדות כדרך לתרגל בתוכה מיומנות של הקשבה, קבלה והכלה פנימיים. היא שואבת עידוד רב מן התקשורת שנוצרה בינה לבין העובר שלה המשדר לה אמונה ביכולתה ללדת. בנוסף, כמענה על המשאלה שעלתה בהתמקדות, מזל בוחרת דולה שתלווה אותה בהמשך הדרך.
משוב לתהליך. מזל המשיכה לתרגל התמקדות במהלך ההיריון. (וגם בלידה...) בשבועות הראשונים לתהליך, מזל לקחה לעצמה את הזמן לו הייתה זקוקה כדי לגבש את הדרך שהתאימה לה ללדת. במהלך הזמן הזה מזל הקשיבה לכל הקולות הפנימיים שעלו . קולות של פחד שרצו לברוח... וגם קולות של אומץ ואמונה שביקשו לפגוש ולחוות. ההחלטה על אופי הלידה התגבשה לקראת סוף ההיריון. מזל החליטה "לקפוץ למים" וללדת לידה ואגינלית עם "גלגל ההצלה" של משכך כאבים (אפידוראל). כל זאת בליווי תומך של דולה מסורה ואמפטית.
חווית ההיריון והלידה של מזל ממשיכה להדהד בתוך חייה כחוויה של התבגרות, מפגש מעמיק שלה עם עצמה, לקיחת אחריות ותחושת עוצמה.

2. התמקדות בלידה. כולנו למדנו כבר שהלידה היא תהליך ש"קורה מעצמו אם לא מפריעים לו...". ושהרפייה עוזרת להפרשת אוקסיטוצין ואנדורפינים ובכך מקדמת ומקילה על תהליך הלידה. נשים רבות שואלות: "איך עושים את זה" ? איך מרפים את הגוף ובעיקר את המחשבות? איך עוזרים לגוף להוביל את התהליך הטבעי מבלי להפריע לו על ידי מחשבות של דאגה, כעס, מרמור או אשמה...?
הלידה של איילת התחילה באמצע הלילה עם צירים חלשים שהעירו אותה משנתה. איילת התעוררה ברגשות מעורבים: התרגשות וגם פחד... היא הייתה כבר בשבוע 42 להריונה ומאד חיכתה ללידה שלה. איילת קמה והתחילה למדוד זמן... די מהר הסתבר לה שעוד מוקדם. הצירים היו חלשים ומרוחקים זה מזה. איילת שלא יכלה כבר לחזור ולהירדם "העבירה את הזמן" בסידור ארונות...
בהדרגה, הצירים הלכו והתחזקו ונעשו צפופים יותר ואחרי הצהריים איילת ובן זוגה החליטה לנסוע לבית חולים. הם היו בטוחים שאחרי כל כך הרבה שעות של צירים (מעל 12 שעות) הם כבר בוודאי באמצע דרך הלידה (ציפייה: "לפחות 5 ס"מ פתיחה..." )
איילת נבדקה עם הגיעה לבית החולים ולאכזבתה הרבה גילתה שהפתיחה היא רק 2 ס"מ...
מה עובר על אישה שמגלה אחרי שעות ארוכות של צירים שהפתיחה עוד "קטנה"...
אכזבה? ייאוש? תסכול? כעס? מן הסתם גם וגם וגם...
עלתה שאלה: האם להישאר בבית חולים ולחכות שם שהלידה תתקדם, או לחזור הבייתה ולהמתין בבית? (תוך כדי כך שמנו לב שמאז שאיילת הגיעה לבית החולים הצירים הלכו והתרחקו... הלכו ונחלשו...)
איילת תרגלה במהלך ההיריון את גישת ההתמקדות, כך שהשפה הייתה מוכרת לה. הצעתי לה להתמקד במה שקורה עכשיו בגוף שלה, ולבדוק דרכו מה הכי נכון לה. איילת הזמינה את הגוף להעלות את התחושה של איך הוא מרגיש עכשיו בהקשר ללידה.
הגוף "סיפר":
יש תחושה של עייפות גדולה. בעיקר ברגליים ובראש. חלק זה אומר "אני לא יכול יותר..." "אני חייב לנוח..."
יש תחושה של מועקה באזור החזה. חלק זה מרגיש תערובת של תסכול, כעס וייאוש. הוא שואל בכעס " למה "זה" לא מתקדם"? (הלידה...) החלק הזה מבקש רשות לבטא בקול את מה שהוא מרגיש. שיתנו לו להיות נוכח.
בתחתית הבטן נחבאת לה תחושת דאגה (כמו דגיגים קטנים) "אולי משהו לא בסדר איתי?
ויש ברקע גם איזה קול "אולי אני לא מספיק טובה... אולי אני עושה משהו לא נכון..."
חלקים אלה מבקשים עידוד. שמשהו יגיד ש"הכל בסדר, שאני בסדר...."
איילת פונה אל העובר שלה ובודקת איתו איך הוא מרגיש וחש. העובר זז בבטן באופן מוכר ונעים ומעביר מסר של שקט וביטחון.
איילת מפנה אל הגוף את השאלה "איפה הכי נכון לי להיות עכשיו בהתחשב בכל החלקים הפנימיים"?
התשובה שעלתה נתנה הרבה מידע לגבי מה שאיילת צריכה:
כן, יש משאלה לצאת מבית החולים ואולם, כדי להימנע מנסיעה ארוכה הבייתה, הייתה העדפה לנסוע לבית ההורים שגרים בקרבת מקום ושם להיות בעיקר במים. ומשאלה נוספת: להזמין חברה טובה בעלת ניסיון (אמא לשני ילדים) שתהיה איתה, תגיד מילים מרגיעות ומעודדות, תתמוך במגע, תעזור ליצור מרחב של ביטחון ושלווה.
איילת נסעה לבית ההורים, שם חיכתה לה חברתה הטובה. את השעות הבאות היא חילקה בין האמבטיה, במים, לבין הכדור, מאפשרת לגופה להוביל את התנועה. כאשר חזרה איילת לבית החולים כעבור מספר שעות, כבר הייתה באמצע תהליך הלידה.
תהליך הלידה של איילת התקדם לאיטו עד לסיומו המוצלח – לידתו של תינוק בריא שהונח בזרועותיה. מידי פעם היו משברים במצב הרוח ובאופטימיות כמו שקורה בכל לידה. בכל פעם שאיילת שמה לב שהמחשבות "לוכדות" את תשומת ליבה, היא חזרה אל הגוף באמצעות תהליך ההתמקדות. זה הפך לעוגן של ביטחון עבורה.
משוב לתהליך. הלידה של איילת מהווה מבחינות רבות דוגמה ללידה ראשונה: איטית, מפתיעה, מציפה רגשות ותחושות בעוצמה רבה... ומעלה את השאלה "איך מתמודדים עם צירים שעות רבות? עם העייפות? עם המחשבות שמתגנבות ומאיימות להשתלט?
ההתמקדות היוותה עבור איילת עוגן שבאמצעותו יכלה בכל פעם מחדש להתחבר אל הגוף, לבדוק שוב ושוב מה נכון לה בכל רגע ולשאוב ביטחון מחוכמתו להוביל את תהליך הלידה.

3. טיפול בקונפליקטים, בחירה, לקיחת החלטה כאשר אדם צריך להגיע להחלטה בנושא כלשהוא, לעיתים קרובות הוא חש קושי, דוחה את ההחלטה וחווה מתח ובלבול רב. בדרך כלל לאנשים יש נטייה להעדיף חלקים מסוימים בתוך עצמם ולדחות או להיות ביקורתיים כלפי חלקים אחרים... למשל, רב האנשים יזדהו עם חלקים בתוך עצמם שמרגישים ביטחון, אהבה, שמחה... ולעומת זאת הם יגלו יחס ביקורתי או דוחה כלפי חלקים בתוך עצמם שמרגישים פחד, חולשה, פגיעות, כעס וכו... יחסים אלה של הזדהות, דחייה או שיפוטיות של אדם כלפי חלקים בתוכו גורמים להעצמה של תחושות אי נוחות, מתח וכאב. במצב כזה קשה להגיע להחלטה כי כל עוד יש חלק פנימי שלא קיבל התייחסות, או קיבל התייחסות "שלילית" האדם חש מתח כמו במלחמה פנימית.

דנה היא אמא לשני ילדים קטנים (שנה ושלש). דנה התמסרה בשנים האחרונות לגידול הילדים והיא נמצאת איתם בבית. בחודשים האחרונים דנה מרגישה חוסר סבלנות כלפי ילדיה ואיתה תחושות של אשמה ואי נוחות.
דנה רוצה להבין מה קורה לה. היא מחפשת דרך להחזיר את האיזון והשמחה לחייה.
דנה מפנה את תשומת הלב לגופה עם השאלה: "איך הגוף שלי חש עם כל מה שקורה היום בחיי..."
החלקים הבאים מתגלים:
"יש תחושה של מחנק בחזה. חלק זה מרגיש תסכול וכעס. החלק הזה מבקש לצאת מהבית ולחזור לעבוד. הוא כועס שאני לא מקשיבה לו.
יש תחושה של חלל גדול בבטן.חלק זה מרגיש ריקנות... בדידות...
יש חלק שמרגיש מותשות. כמו בריכה שהתייבשה אחרי ששתו ממנה...
יש תחושה של כאב עמום בין החזה לגרון. חלק זה מרגיש געגוע... לעצמי...
יש חלק שמרגיש אהבה. תחושה של החיבוק החם של הילדים שלי... החלק הזה לא מסכים שאני אצא לעבוד... הוא מפחד שזה יפגע בילדים שלי..."
משוב לתהליך. דנה מתחילה "להבין" מה קורה לה. היא חווה התבהרות בקשר לערכים המניעים אותה. היא נעשית מודעת לכך שיש בה גם צורך להתמסר לאימהות באופן טוטאלי וגם צורך לממש את עצמה בנושאים נוספים. בשלב הזה דנה חווה רגיעה ויכולת להכיל את כל החלקים הפנימיים שלה. האם דנה תישאר בבית? האם היא תצא לעבוד? שאלות אלה נשארות פתוחות. דנה מחליטה לקחת עוד זמן כדי לתת להחלטה להגיע בזמן ובדרך שמתאימים לה. בינתיים דנה ממשיכה להתמקד באופן יומיומי. מקשיבה לכל החלקים הפנימיים שלה בסבלנות, פתיחות וקבלה. היא סומכת על כך שה"פתרון" יגיע מעצמו כאשר "משהו" בפנים יהיה מוכן.

בתהליך ההתמקדות האדם מוזמן להקשיב לכל החלקים הפנימיים "ללא משוא פנים" תוך כדי יישום המסר שלכל אחד מן החלקים הפנימיים יש כוונה טובה עבור אותו אדם וחשוב לגלות כלפיו קבלה ואמפטיה. אווירת הפתיחות והאמון שנוצרת בתוך האדם בעקבות ההתמקדות, מאפשרת לכל החלקים הפנימיים "להשמיע את קולם" ולתרום את תרומתם ל"דיון הפנימי" כך שבהדרגה מתגבשת החלטה המלווה בתחושה של רגיעה פנימית ושלמות.

למי כדאי להתמקד, מתי זה יכול להועיל לי:
כשמרגישים "תקועים". כשיש נושא לא פתור.
כשרוצים להגיע להחלטה.
כשרוצים ללמוד לקבל משהו או מישהו.
כשמתמודדים עם כאב, מצוקה או חולי.
כשמרגישים מבולבלים.
כשהמחשבות משתלטות... או כשהרגשות מציפים... ומחפשים איזון.

סיכום העולם מציע מגוון רחב של שיטות וגישות העוסקות בריפוי, שינוי, מודעות והתפתחות. רבות מגישות אלה מתאפיינות במיקוד שלהן במטרה והצלחה הנמדדת על פי "הישגים".
ייחודה של גישת ההתמקדות הוא בדגש שהיא שמה על תהליך בניית האמון בתוך האדם עצמו ובטיפוח איכות של "קבלה רדיקאלית" כגורם מרכזי המשפיע על התהליך. גישת ההתמקדות מציעה להכיר באותם חלקים בתוכנו אשר מתאפיינים באמביציה, שיפוטיות ורצון לעשות שינוי ומהר... ועל יד זאת להכיר גם באותם חלקים אשר חוששים משינוי... זקוקים לעידוד, אישור או תמיכה. גישת ההתמקדות גורסת ששהות סבלנית, פתוחה, מקבלת ואמפאטית עם כל מה שעולה מן העולם הפנימי, תוך אמון מוחלט ב"תחושה המורגשת" כמצפן, המסמן את כיוון התנועה, מהווה בסיס לכל מגמה של ריפוי, שינוי והתפתחות. שינוי, אם הוא אמור להגיע, ינבע מתוך מרקם יחסי הפתיחות והאמון שנוצרים בין האדם לעצמו. ההתמקדות אינה מציעה לעשות שינוי או תיקון. במקום זאת היא מציעה להיות נוכחים באווירה של קבלה. כל התפתחות, תבוא מעצמה מתוך החיבור הפנימי שנוצר.

גישת ההתמקדות מלמדת אנשים כיצד להחזיר לעצמם אמון ואחריות אישית, תוך כדי טיפוח ערכי יסוד של הקשבה, קבלה, וכבוד לעצמם ולזולתם ובכך היא תורמת תרומה חשובה לקידומם של ערכים אלה באדם ובחברה.

כתבה: *חגית ספנסר בעלת "בית אלה". בית לריפוי, צמיחה והגשמה.
מטפלת ומנחה בדמיון מודרך, NLP, התמקדות, שיאצו, רפלקסולוגיה ופרחי באך.

דולה ומדריכת הכנה ללידה. בעלת תואר M.Sc. במדע הטבע.

ספרים מומלצים בעברית
ג'נדלין י.ט. התמקדות (1978) מרקם
קורנל ד"ר א. ו. כוחה של התמקדות. (1998) אור – עם.
מבחר מגוון של ספרים באנגלית מוצעים באתרים הרשומים למטה.

אתרים מומלצים
המכון להתמקדות בניו יורק בייסודו של יוג'ין ג'נדלין - http://www.focusing.org/
האתר של אן וויזר קורנל http://www.focusingresources.com/index.html
ספרייה של כל כתבי ג'נדלין - http://www.focusing.org/gendlin
אתר בית אלה http://www.beitella.co.il/
האקדמיה הישראלית להתמקדות http://www.focusingforward.com/
המרכז הישראלי להתמקדות - http://www.focusing.co.il/

 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש