בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

בדיקות פנימיות בצירים ובלידה - מה המיילדת בודקת שם?

שתי אצבעות המוכנסות אל תוך הנרתיק מגששות אחר צוואר הרחם וראש התינוק. המיילדת בודקת את מצב צוואר הרחם: אורכו או מחיקתו, והפתיחה שלו, ואת גובה, מנח והפוזיציה המדויקת של ראש התינוק. כדאי לזכור שאצבע=2 ס"מ. וש-10 ס"מ הם מידה יחסית ולא כמותית

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ

בדיקה פנימית מבוצעת בשגרה אצל יולדות שפנו לחדר מיון יולדות ובמהלך השלב הראשון והשני של הלידה. הבדיקות מבוצעות עי-ידי איש הצוות הרפואי (רופא או מיילדת, לצורך הפשטה נשתמש להלן במיילדת שאכן מבצעת אותן על-פי רוב) ותקפידם להעריך את התקדמות הלידה.

במהלך הבדיקה מוכנסות שתי אצבעות (המורה והאמה) אל תוך הנרתיק, ומגששות אחר צוואר הרחם. המיילדת בודקת באמצעות אצבעותיה את מצב צוואר הרחם וראש התינוק. צוואר הרחם אמור להתקצר, להימחק ולהיפתח, ואצבעותיה ממששות אותו כדי לאמוד את מידת הפתיחה והמחיקה שלו. המידה של 'אצבע אחת' נחשבת מקבילה לקוטר של שני ס"מ, כך שלדוגמא 'פתיחה של אצבע וחצי' מתארת פתיחה של כ-3 ס"מ. אך גם האומדן הזה מאד לא מדויק, וסובייקטיבי, ואותה 'פתיחה גמורה' של עשרה ס"מ היא הכרזה סימבולית בלבד המשקללת גם את גובה התינוק יחסית לצוואר הפתוח ואת מידת הפתיחה יחסית למידותיה של האם וצוואר הרחם שלה. כמו שדיאפרגמה מותאמת אישית, כך גם השונות במידות הצוואר בלידה. צריך להבין שעשרה ס"מ הם מידה יחסית ולא כמותית. אצבעות המיילדת תרות אחר עובי הצוואר, שאת אורכו הנותר הן מתארות באחוזים של 'מחיקה'. אצל מבכירות (אלו היולדות לראשונה), המחיקה מתקדמת יחסית מהר ביחס לפתיחה. אצל ולדניות (מי שילדו בעבר), הפתיחה והמחיקה מתקדמות בד בבד. 

לאחר שסיימה לבדוק את מצב צוואר הרחם, מסיטה המיילדת את אצבעותיה כשהן שוב צמודות יחדיו לימין ולשמאל, ומגששת אחר הספינות. הספינות הן זיזי עצם הנמצאים בצדי האגן, בחלקו התחתון, ושניתן לחוש אותן בקלות מעבר לדופן הצדית של הנרתיק מימין ומשמאל. ראש התינוק מותאם ברוב המוחלט של המקרים לרוחב שבין הספינות, וזהו החלק הצר ביותר מבחינה גרמית של האגן שעל התינוק לעבור. הספינות משמשות בבדיקה מן 'קו אפס' שגובה ראש התינוק נמדד יחסית אליו. 

צריך להבין שכל מכניזם הלידה הוא מחול של כלים שלובים. אמנם צוואר הרחם נפתח, אך העובר אינו ממתין כל אותו הזמן במקומו כדי לזנק לנרתיק בתום הפתיחה. התינוק מתקדם באגן, מתברג ומתעצב ללידה, בו בזמן שהרחם פועל את פעולתו, והצוואר מתקצר ונפתח. בזמן הפאזה האקטיבית עושים התינוק והרחם את השינוי המשמעותי ביותר של תזוזה מכיוון הריון לכיוון פליטת עובר והפיכתם של האם והתינוק לשתי ישויות נפרדות. המיילדת בודקת באמצעות הספינות עד כמה התקדם העובר בציר האנכי של התברגותו יחסית לגובה הספינות. אם הראש נמצא בגובה הספינות, כלומר בגובה 0 תציין המיילדת בדו"ח ההתקדמות שהראש מבוסס ובגובה 0. ראש בגובה -3 יצויין כראש 'גבוה'/'צף'. ראש בגובה + אחת, כבר נמצא בתעלת הלידה, וגובה +3 הוא בגובה הכתרה, כלומר לידה. 

דבר נוסף שהמיילדת בודקת באמצעות אצבעותיה הוא הפוזיציה המדויקת של ראש העובר. המיילדת ממששת את קדקודו של העובר כשאצבעותיה בעומק הנרתיק. לתינוק מרפס קדמי (פונטנלה) המהווה נקודת מפגש של ארבעה לוחות עצם ולכן המבנה שלו מזכיר צורת מעויין. המרפס האחורי, מפגיש שלוש עצמות וצורתו מזכירה משולש. בין שני המרפסים מצוי התפר הסגיטאלי.

 
אזור התפר, יחד עם המרפסים, משמש מעין 'מחוג' בשעון דימיוני שמציירת 'שושנת הרוחות' של האגן. השעה המרכזית, 12 בצהריים לצורך העניין, מודגמת בשעון הדמיוני באמצעות האות P המציינת את מפרק הפוביס, המפרק הקדמי הנמוך באגן האמהי, ה'אבזם' המפגיש את שתי עצמות האגן הגדולות מלפנים. ה'שעה הנגדית' 6 בערב לצורך העניין, מיוצגת על ידי המפרק האחורי של האגן האמהי, הסקרום, המצוין באות S. בין שני הקטבים, מצויינים כיווני הביניים. נתוני ההצבעה השונים של החלק הגרמי באיבר המוצג של העובר (לא תמיד ראש, כאמור), ביחס ל'שושנת הרוחות' באגן האמהי, נותנים סימול נוסחתי בן 2 או 3 אותיות באנגלית המייצגות את 'תמונת המצב' בשעת הבדיקה בתהליך הלידה. לדוגמא, כשהתינוק מצוי באגן כשעצם העורף שלו (אוקסיפוט) מצביעה אל הפוביס האמהי (נקודת הזינוק השכיחה ביותר להשלמת השלב השני של הלידה), 'תיקרא' התמונה OP.

באמצעות מישוש המרפסים המיילדת יכולה לדעת האם העובר מתברג היטב, ואם לא, במקרה הצורך להורות לאשה לעבור לתנוחות הפוכות בהן קרקעית הרחם נמוכה מהצוואר, לדוגמא עמידה על שש על האמות בראש נמוך, כדי לנסות ולשחרר את ראש העובר כדי לתת לו הזדמנות מחודשת לכניסה תקינה לאגן ולהתברגות חלקה. טכניקה נוספת שיכולה לסייע בכך היא השימוש בריבוסו (צעיף לידה) המופעל על ידי דולה או מיילדת מיומנת במניפולציה זו כדי לחלץ עוברים שנכנסו לאגן באופן לא נוח.

אם בחרת בלידת בית, וסיכמת עם המיילדת על אי-ביצוע בדיקות פנימיות אלא במקרה חירום, המיילדת תסתפק בבחינת מראה פנייך, בחינת ההפרשות שלך והתנהלותך בזמן צירים ובין צירים. צורה כזו של יילוד (ללא כל בדיקה פנימית) מקובלת בתימן ובתרבויות מסורתיות נוספות.

בפאזת ההאצה את עשויה לחוש שאת נזקקת ליותר עזרה בזמן הצירים. השתמשי בטכניקות עיסוי, נשימות תנוחות, ודמיון מודרך. חיבוקים ונשיקות רצויים ומטרתם כפולה. לרכך את הפחד בהתמודדות עם צירים, ולקדם אותך. דעי שלא כל הנשים זקוקות לתמיכה בצירים. ההיפך הוא הנכון. רבות מאיתנו צריכות כפי שטוען דר מישל אודנט את ההיפך הגמור – פרטיות מוחלטת.
למאמר דרושה בדיקה חיצונית לבדיקות הפנימיות מאת רותי קרני הורוביץ
לפורום לידה לפורום לידות בית לפורום חדרי לידה

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש