בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

שפת התינוקות לפי שיטת פרסיליה דנסטן

 גרסת הדפסה   
 
מאת: ליבי כץ משיח*
studio2p צילומים:

אודות שיטתה של פרסיליה דנסטן לזיהוי הסיבות לבכי התינוקי בשלושת חודשי החיים הראשונים. 
פרסיליה דנסטן מדגימה את שיטת שפת התינוקות בתכנית של אופרה ווינפרי 

השיטה של פרסיליה דנסטן עוסקת בזיהוי חמישה צלילים המופקים מתוך "רפלקסים של הגוף" בחודשי החיים הראשונים של התינוקות.
למה הכוונה? באופן פשטני, גם פיהוק שלנו כשאנחנו עייפים הוא סוג של רפלקס. צחוק, שיהוק וכו'. אם תינוק סיני יצחק לידינו או יהיה עצוב נוכל להבין אותו ולהבדיל בין המצבים השונים.

פרסיליה דנסטן היא  אוסטרלית בעלת שמיעה מוסיקלית אבסולוטית וברגע שנולד בנה התחילה לשמוע צלילים חוזרים בבכי שלו ואחרי ניסוי וטעייה קצרים ראתה שכל אחד מהצלילים מגיע בסמיכות לאירוע מסוים. אחר כך היא בחנה את הצלילים והבינה שהם נובעים מתוך תנוחות מסוימות של הלשון בפה וגם מנחי הגוף. היא המשיכה לחקור והצליחה לזהות את הצלילים החוזרים גם בתינוקות אוסטרלים וגם בתינוקות אמריקאים ומאוחר יותר גם בתינוקות מרחבי העולם. 

מהם הצלילים:
1. הצליל הראשון שדנסטן מתייחסת אליו הוא צליל "נהאא" המעיד על רעב.
צליל זה נובע מרפלקס היניקה שאיתו נולדים כל התינוקות. אם תנסו להדביק את לשונכם לחיך העליון ותנסו למשוך אותה אחורה ייווצר אפקט יניקה. כשתינוק רעב הוא "מייצר" צליל זה ובמידה ולא נענה, הצליל הזה הופך להיות בכי מר שבדרך כלל מלווה בהרבה יותר "ננננננננננננהההההה". תוכלו לראות דוגמאות ברורות מאוד של הצלילים בקישור לתכנית של אופרה ווינפרי.

2. הצליל השני שאליו מתייחסת דנסטן הוא "אאו" שמאוד דומה לפיהוק... והבכי הספציפי הזה מחקה תנועת פיהוק: פה פתוח מלא ועגול וכל הצליל נובע מתהליך ההפקה של הפיהוק. צליל זה מעיד על עייפות.

שלושת הצלילים הבאים קשים מעט יותר להפרדה אבל אם הצלחתם לזהות את השניים הראשונים הרי שעברתם את רוב המשוכות שבדרך...

3. צליל ה"Heh" כאשר הדגש הוא על ההגייה של הה' ולא של הנ' כמו בצליל הרעב. צליל זה מעיד על חוסר נוחות על פי גברת דנסטן.

4. צליל ה"EAIR" - אם תנסו לחקות קולות של מאמץ בשירותים תוכלו לדעת בדיוק במה מדובר. צליל זה מעיד על כאב בטן או גזים ובדרך כלל הוא צליל מתמשך יחסית.

5. הצליל האחרון הוא צליל "Eh" שהוא צליל קצר מאוד ונובע מבעיית גזים "עליונים" או גרפסים. נסו לחקות קולות כאילו דבר מה נתקע בגרון ואתם מנסים להשתעל קצרות בכדי להוציא אותו החוצה. זה בדיוק הצליל.

זהו, זוהי כל התורה.

כפי שציינתי, מכיוון שאלו רפלקסים והתינוק מתחיל להתנהל באופן יותר עצמאי ככל שחולפים השבועות, הרי שהם הולכים ונעלמים. שלושה חודשים עד שלושה וחצי חודשים זוהי התקופה שגברת דנסטן בדקה והכריזה כיעילה ביותר ל"מילים" הללו. היא גם מציינת שיש תינוקות עם מגוון רחב יותר של קולות / צלילים.

אני רואה את השיטה כמבורכת גם משום שאין בה כל נזק (במקרה הגרוע ביותר לא הצלחנו לזהות את הצלילים) וגם משום שהיא מביאה אותנו באופן מודע יותר להקשיב לתינוק ולפנות אליו באופן יותר ישיר, מכבד ומבין.

שוב, לא מפתיע לגלות שהיצורים הקטנטנים מבינים הרבה יותר ממה שאנחנו מאמינים.

שווה לנסות לבדוק האם השיטה עובדת עם הרך או הרכה הנולדת שלכם; קצר, יעיל ולא עולה דבר ...

אחרי הכל, ידע הוא צבירה של ניסיון ולא כולנו אמהות לילד ה-11 שלנו או לא כולנו גדלנו במשפחה מורחבת, לפעמים אנחנו צריכים את ה"קוד" הראשוני בכדי לעזור לנו להבין טוב יותר מה תינוקות רוצים.

חשוב להדגיש שהשיטה יעילה במיוחד לשלושת חודשי החיים הראשונים ואחר כך גם היכולות הפיסיות של התינוק הולכות ומשתפרות, כמו גם הבנתו את העולם ומורכבות צרכיו.

התקופה הבאה עד תחילת הדיבור מכוונת יותר ליכולות הפיסיות ולהבנה וסימנים הם השלב הטבעי להתקדם אליו עד לשלב ההבשלה של התיבה הקולית שמאפשרת הפקה מילולית.

בינתיים אני ממליצה לראות את גברת דנסטן מתארחת בתכנית של אופרה וינפרי בכדי להבין על מה מדובר - לצפייה לחצ/י כאן - בחירה במקטע השני של התכנית.

*ליבי כץ-משיח היא בעלת אתר "שפת אם" לתקשורת מוקדמת עם תינוקות
 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 


כספר הפתוח. האם ניתן לקרוא את בכי התינוקות שלנו?

 

 

 

 

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש