בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

תנועה בלידה בעזרת כדור פיזיו, חשיבות התנועה בהשפעת מאלחשים ואפידורל בזמן לידה

פרקים מתוך ספרה של שלומית רייפמן לויצקי: לנוע בלידה וללדת בתנועה

 גרסת הדפסה   
 
מאת: *שלומית רייפמן לויצקי

תנועה בעזרת כדור פיזיו
לזכותו של הכדור
יתרונות השימוש בכדור פיזיו לתנועה בלידה


כדור פיזיו (Fitball) הוא כלי עזר מצוין לשימוש הן במהלך ההריון והן בלידה. למעשה, עצם הישיבה עליו גורמת לגוף להתנועע, משפרת את זרימת הדם ומסייעת להפחית מתח ולחץ ממקומות שונים בגוף. בהריון ניתן להסתייע בו להניע את הגוף, להרגיעו ואף לטפל במקומות כואבים. גם בלידה הכדור מסייע להניע את הגוף, להרפותו ולשפר את זרימת הדם ואת חילוף החומרים, ועשוי אף לעזור לקדם את הלידה ולהתמודד עם אי הנוחות הקשורה בה.

אף-על-פי שברוב חדרי הלידה אפשר למצוא כדור כזה, רצוי שתביאי אתך כדור מהבית כדי שכאשר תזדקקי לו בחדר הלידה הוא יהיה זמין לשימושך מיד ולא תהיי תלויה באחרים. מומלץ להשתמש בכדור שקוטרו 75 ס"מ. תוכלי להתאימו למידות גופך באמצעות הוצאה או הכנסה של אוויר (לנשים קטנות-ממדים מתאים כדור פחות מנופח, ולנשים גדולות-ממדים להיפך).

כדאי לך לתרגל את התנועה עם הכדור כבר במהלך ההריון, שכן התנועה בעזרתו דורשת מיומנות מסוימת. תרגול מוקדם יאפשר לך להכיר את אפשרויות התנועה עם הכדור ואת סוגי התנועות המתאימות לך, שבהן תוכלי לעשות שימוש במהלך הלידה.

גם לאחר הלידה ניתן להשתמש בכדור. תוכלי להמשיך להתנועע אתו וליהנות מהיתרונות שהתנועה בעזרתו מספקת לגוף. תוכלי גם להתנועע על הכדור כשתינוקך בזרועותייך. כך ירוויח גופך את היתרונות שבתנועה ותינוקך את הרגיעה שהתנועה מקנה לו. כמו כן ניתן להשתמש בכדור לתרגילי התעמלות לתינוק.

לא להירדם בשמירה
תנועה בהשפעת מאלחשים ומשככי כאבים

מחובתה של האישה להצטייד במידע רלוונטי הקשור בכל משככי הכאבים הנמצאים בשימוש בחדרי הלידה (יתרונותיהם, חסרונותיהם ודרך השימוש בכל אחד מהם), כדי שכאשר יהיה עליה לקבל החלטה אם להשתמש או לא להשתמש בהם, יהיו בידיה הכלים המתאימים לבצע את הבחירה המתאימה לה.

חשוב להדגיש שהשימוש במאלחשים מקומיים (אפידורל) ובמשככי כאבים תרופתיים אינו מבטל את הצורך להניע את הגוף במהלך הלידה. התנועה אינה באה לענות רק על הצורך בהתמודדות עם הכאב אלא גם לקדם את הלידה ולעזור לתינוק להיוולד. לפיכך יידונו כאן דרכים ואפשרויות לנוע גם תחת השפעת משככי כאבים - אם אכן קיימת אפשרות אובייקטיבית לנוע.

מתן מאלחשים מקומיים ומשככי כאבים תרופתיים נעשה רק בתוך חדר הלידה, והוא מחייב מעקב צמוד של הצוות הרפואי. במקרה זה יחובר לך עירוי (אם לא עשו זאת קודם), ואת תחוברי למוניטור למעקב רציף אחר מצב העובר ופעילות הרחם. רוב משככי הכאבים מחייבים שהייה במיטה ואינם מאפשרים הסתובבות. מצב זה מגביל את יכולת התנועה אבל כאמור אינו מבטל את חיוניותה ללידה. חשוב שתמשיכי להתנועע גם על המיטה.

לגוף סיבות משלו
תנועה בהשפעת האפידורל

   
האפידורל הוא אלחוש באמצעות חומר המוחדר דרך צינורית דקיקה למעטפות חוט השדרה. חומר זה מאלחש את הסיבים התחושתיים של פלג הגוף התחתון ומונע את העברת גירויי הכאב למוח. מתן אפידורל מחייב נוכחות של רופא מרדים בחדר הלידה. היולדת ערה ובדרך כלל מסוגלת להניע את איבריה (שכן ההרדמה היא תחושתית בלבד). ניתן לקבל אפידורל באופן רציף במהלך כל הלידה או במנות קצובות. ניתן גם לקבל אותו במינונים שונים כך שהאלחוש יהיה מלא או חלקי - דבר שישפיע על יכולתה של היולדת לשלוט בתנועות גופה. העובדה שביכולתו להעלים לחלוטין את תחושת הכאב הופכת אותו לפופולרי במיוחד בחדר הלידה.

גם אם בחרת לקבל את האפידורל, הביאי בחשבון שאת עשויה להזדקק לתנועה ככלי עזר מקדים, שיעזור לך להתמודד עם הכאב עד לרגע בו האפידורל ישפיע ולא תחושי עוד בכאב. משניתן האפידורל, העלמת הכאב בהשפעתו עלולה לגרום לך להפסיק לנוע ולשקוע בפסיביות. רצוי להימנע משכיבה ללא תזוזה. זכרי שהתנועה מקדמת את הלידה ומקטינה את הסיכוי לצורך בהתערבות חיצונית. המשיכי להניע את גופך ולשנות תנוחות, ואתה המלווה עזור לה לעשות זאת. תוכל להרים לה את משענת המיטה ולאפשר לה תנוחת ישיבה (חשוב שהגו יהיה זקוף וככל האפשר בתנוחה אנכית עם בית חזה פתוח - כדי להימנע מקריסת הגוף לפנים). תוכל לסייע לה להגיע לעמידת כריעה או לישיבת עקבים תוך שאתה תומך בה. אם בחרת בשכיבה, רצוי שתשכבי על צד אחד ותחליפי צד כל 20 דקות בערך (חצי שעה לכל היותר), כאשר אתה מסייע לה בארגון החיבורים למכשירים השונים. שינויי התנוחה יניעו את הגוף והאגן בתנועות לא סימטריות, שעשויות אף הן לסייע להתקדמות הלידה.

ניתן לנוע כל עוד מהלך הלידה תקין. בכל מקרה של חשש לסיכון האם, העובר או הלידה, יש להישמע להנחיות הצוות הרפואי.

*שלומית רייפמן לויצקי היא בוגרת ביה"ס לבריאות הציבור של ביה"ס לרפואה הדסה עין כרם ובוגרת המכללה לחנ"ג בוינגייט, מרכזת במכללה האקדמית בוינגייט את הקורסים להכשרת דולות ומדריכות הכנה ללידה ומדריכות לפעילות גופנית בהריון ואחרי הלידה 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 



 

 

 

 

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש