בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

12 אלטרנטיבות לבדיקה וגינלית – סיכום מפגש עם הדולה האמריקאית אננדה לואו

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ

בחודש אוגוסט 2008 התארחה הדולה האמריקאית אננדה לואו בישראל. 
במפגש דולות שהתקיים בפרדס חנה, בהשתתפות דולות ומדריכות הכנה ללידה מקומיות חלקה עמנו לואו טיפים מעשיים, על-פי בקשתי בנושא שקרוב ללבי: אלטרנטיבות לבדיקות וגינליות. מי שמכירה את המאמר שלי 'דרושה בדיקה חיצונית לבדיקות הפנימיות בלידה', יודעת עד כמה אני 'מחבבת' את הבדיקות הפנימיות ככלי להערכת התקדמות בלידה. למרות המרחק הגיאוגרפי, מצאנו מיד שאנו קרובות מאד בדיעותינו, ומסכימות על כך שרב הנזק על התועלת בבדיקה הוגינלית. לואו, דולה מנוסה מאד, חשפה בפנינו עולם שלם של כלי הערכת התקדמות אלטרנטיביים, בלתי פולשניים, ונגישים מאד עבור דולות ויולדות כאחד.

לואו מונה שורה של 12 מדדים חיצוניים, הנותנים מידע בעל אמינות גבוהה באשר לגודל הפתיחה. הצלבת המידע מזוויות המדדים השונות מייצרת תמונה מדויקת על שיעור הפתיחה, וחשוב מכך על התקדמות הלידה.
 
1. הסימן החשוב והמובהק ביותר להאצה בלידה ולהתקדמות בשיעור הפתיחה של צוואר הרחם הוא לדברי לואו שינוי באופי הצירים. "כשהצירים מצטופפים ואינך יכולה לדבר ביניהם, זהו סימן להתחלת השלב האקטיבי בלידה, היינו פתיחה של כ-4 ס"מ", אומרת לואו.
 
2. הסימן השני אותו מביאה לואו כמדד הערכה להתקדמות בלידה מרתק במיוחד, עבורי ועבור כל הנוכחות במפגש ככל שהתרשמתי, היה מדובר בחידוש מדהים, לא פחות. הדובר במדד גובה הבטן. ככל שהפתיחה מתקדמת, מתעבה קרקעית הרחם (פונדוס), ומציגה עצמה בגובה גבוה יותר, למגע הערכה ידנית חיצונית הנעשית באופן הבא:
חובקים את היולדת מן הצד ומניחים את כף היד בדיוק מתחת למפתח הלב שלה, כך שהאגודל מונחת מתחתיו, באצבעות צמודות וישרות הפונות כלפי צד הגוף הנגדי (זה נשמע מסובך אך אין פשוט מזה. הניחו את כף היד כפי שהייתן מניחות אותה על עצמכן).
ככל ששיעור פתיחת צוואר הרחם גבוה יותר, כן קטנה כמות האצבעות שניתן להניח בין מפתח הלב ובין הפונדוס.
כמו בבקיה הוגינלית, גם בזו החיצונית אצבע שווה לשני ס"מ של פתיחה צווארית.
אם ניתן להניח את כף היד במלואה, כלומר ישנו מרחק של כחמש אצבעות (מידת רוחב האצבעות כמובן) בין מפתח הלב ובין תחילת הפונדוס, הרי שמדובר בהתחלה. צוואר הרחם סגור עדיין או שרק החל להיפתח.
 
ניתן אם כן להתייחס לטבלת ההמרה הבאה של
 
פונדוס+אצבעות=פתיחה:
 
אם ניתן להניח 5 אצבעות = פתיחת צוואר הרחם תהיה בשיעור של 1 ס"מ
אם ניתן להניח 4 אצבעות = פתיחת צוואר הרחם תהיה בשיעור של 2 ס"מ
אם ניתן להניח 3 אצבעות = פתיחת צוואר הרחם תהיה בשיעור של 6 ס"מ
אם ניתן להניח 2 אצבעות = פתיחת צוואר הרחם תהיה בשיעור של 8 ס"מ
אם ניתן להניח 1 אצבעות = פתיחת צוואר הרחם תהיה בשיעור של 10 ס"מ
 
מתגובות ששמעתי במהלך השבועות שחלפו מאז המפגש, הכלי נוסה בהצלחה גדולה והציג מתאם גבוה בין התוצאות שהתקבלו בעקבות השימוש בו ובין אלו שהתקבלו מיד לאחר ההערכה החיצונית, גם בבדיקה הוגינלית.
 
3. הכלי השלישי ברשימה הינו אופי ה'שואו', אותו מושג מעומעם שבתרבות הלידה הישראלית לפחות (לצערי לא ביררתי מה קורה בנושא זה בקורסים להכנה ללידה בארה"ב) נמסר ליולדות הסבירות מידע חלקי בלבד אודותיו. לדברי לואו, ישנם שני סוגים של 'שואו'. הראשון, זה המבשר את תחילת הפתיחה, מציג הפרשה המעורבת בדם, ואילו השני, המתרחש סביב פתיחה של 8 , מציג דם נקי.
4. כלי שלישי, הדומה למדד ההערכה הידנית, מהבחינה שהוא בעל מתאם גבוה להתקדמות הפתיחה, הינו מה שמכנה לואו ה-Bottom line. מדובר בקו סגלגל העולה בין הישבנים מכיוון קצה עמוד השדרה, באזור עצם הזנב ומתקדם באורכו כלפי מעלה במקביל לפתיחה ובהתאמה מספרית לשיעוריה המדדים, עד לאורך המלא של 10 ס"מ, המעיד על פתיחה גמורה.
באשר לקושי לצפות בקו הסגול, המסתתר בין שני פלחי הישבנים, אומרת לואו כי ראשית בעניין היולדת, ניתן לספר לה מבעוד מועד על כלי ההערכה ולהציע לה אותו במהלך הלידה. לגבי הקושי הסניטרי מציעה לואו להשתמש בכפפות, במקרה שהיולדת מביעה עניין בשימוש במדד.
"רק זה חסר לדולות בישראל. לעטות כפפות", אמרתי לה. "צוותי חדר לידה עלולים להעלות דולה בכפפות על המוקד"..
 
5. המדד הבא: ירידת התינוק בבטן האם, הוצהר לדברי לואו על-ידי ארגון הבריאות כמדויק יותר להערכת התקדמות בלידה מאשר בדיקות פנימיות. ככל שהתהליך מתקדם, מן הסתם מתקדם גם התינוק במורד תעלת הלידה, ירידת שמתבטאת גם בגובה התינוק שניתן למשש חיצונית, על הבטן.
 
6. המדד השישי הינו המשך ישיר לזה הקודם והוא מיקום הדופק העוברי/תינוקי. ככל שהתינוק מתקדם בתעלת הלידה, כך ניתן להאזין לדופק שלו בהנחת מכשיר השמע (פטוסקופ, מוניטור, וכו') נמוך יותר מבעד לבטן היולדת.
 
7. ירידת מים או 'שבירת קרומים', משמשת גם היא בנוסף לסימנים האחרים כלי להערכת ההתקדמות בתהליך הלידה. שבירת הממברנות מעידה על שינויים במתח הפנים של קרומי השפיר, או בלחץ המים, ומעידה בדרך-כלל על מבנה דרמטי שהתרחש כגון, ירידת התינוק נמוך יותר יחסית לספינות, התברגות של הראש, וכיוב' שינויים דרמטיים. כ"כ יש לזכור שעצם מגעם של מי שפיר רוויי פרוסטגלנדין בצוואר הרחם מפעיל את קולטני האוקסיטוצין וגורם מצדו להתקדמות דרמטית בצירים ובתהליך הלידה בכלל.
 
8. "70% מהבדיקות הווגינליות לקביעת פוזיציית ראש תינוק מציגות תוצאה שגויה", טוענת לואו. "קביעה חיצונית מדויקת יותר ניתנת להיעשות חיצונית בקלות רבה יחסית באמצעות בדיקת אולטרסאונד", אומרת לואו.
 
9. לחץ רקטלי המופיע בשלב מאוחר יחסית מעיד על התקדמות דרמטית בלידה. הלחץ מעיד כמובן על גירוי רצפת הפרינאום על-ידי לחץ ראש התינוק, ושתחושתית אינו מזוהה כעצמאי, אלא מתפרש כגירוי התחושתי המוכר יותר – הדחף לשחרר צואה.
 
10. פעולת מעיים. הסימן העשירי מהווה המשך ישיר של הסעיף הקודם הינו פעולה בלתי רצונית של המעי המתבטאת פעמים רבות בשחרור צואה.
 
11. "פתיחת הגב". לואו מזהה רפלס של פתיחת האגן באזור הגבי שלו לקראת הלידה, כאינדיקציה לפתיחה גמורה ולמרחק של חצי שעה מסיום השלב השני של הלידה. לדבריה, תנועת המניפה של הסקרום, המתרחשת במקביל לירידת התינוק אל החלק האחורי, הגבי של חלל האגן האימהי, ניתנת להבחנה בעין בצורת שינוי מבני באגן. בשלב זה, אומרת לואו, האגן, נפתח לאחור באזור הגב התחתון, והסקרום בולט מעט לאחור.
 
12. הסימן המובהק יותר להתקדמות בלידה מתקדמת, הוא ראיית ראש התינוק. צפיה במצב ראש התינוק, בין אם הוא מבצבץ ונסוג, ובין אם הוא עומד לפני הכתרה או בתוך תהליך ההתברגות החיצוני, מלמד על התקדמות תהליך הלידה. אחרי הכל, כולנו מסכימים שהסימן המובהק ביותר להתקדמות תהליך הלידה הוא הולדתו של תינוק..
 
"החלופות שהצעת נשמעות נהדר, אך מה לגבי ללמד את הנשים לבצע בדיקה פנימית בעצמן?", אתגרתי את לואו. "היום, בעידן של העצמת האשה והחזרת הכוח לידיה של היולדת, עושה רושם שטמונה כאן הזדמנות תרתי משמע".
לואו אינה שוללת זאת, ומביאה בספרה גם את דעתה של גלוריה לאמיי, המצדדת בלימוד המיומנות של בדיקה ואגינלית על ידי הנשים עצמן. תחת הכותרת 'השקפה אחרת', המופיעה מיד לאחר פירוט סעיפי החלופות לבדיקה הוגינאלית, כותבת לואו:
 
השקפה אחרת
 
גלוריה לאמיי היא מדריכת דולות, מיילדת מסורתית וחברה בוועד המייעץ של התאחדות הדולות הקנדית. היא מזכירה לנשים שביכולתן לבדוק בעצמן את פתיחת צוואר הרחם שלהן. היא מסבירה: "הנרתיק דומה מאוד לאף – אחרים עלולים לגרום נזק אם ידחפו אליו אצבעות או מכשירים, אבל את רגישה יותר ולא תפגעי בעצמך". בדיוק כשם שמגע מיני בהיריון אינו מסוכן, כך גם חקר עצמי מעין זה. נשים שתיעדו את הפוריות שלהן לפני ההיריון עשויות להיות מורגלות לגעת בצוואר הרחם שלהן ולחפש שינויים. (הימנעי מלהכניס משהו לנרתיק אם מי השפיר ירדו או במקרה של דימום קשה).
 
זהו תיאורה של לאמיי:
 
"צוואר הרחם של אישה הרה דומה לשפתיים שמכווצות לקראת נשיקה. כשהוא נפתח, אצבע אחת מחליקה למרכז צוואר הרחם בקלות (בדיוק כשם שהיית מכניסה את האצבע לפה בקלות לו היית מכווצת את שפתייך לקראת נשיקה). כשהפתיחה מתקדמת, פנים חור זה הופך דומה יותר לגומי מתוח ובפתיחה של חמישה סנטימטרים הוא כבר מהווה עיגול גומי מושלם, כזה שמשמש לאיטום צנצנות מזון ובערך באותו עובי".
 
בעוד שאפשרות זו עשויה שלא להתאים לכל אחת, אינספור נשים מדווחות שלמדו להכיר כך את גופן. היא לא נועדה להוות תחליף לטיפול רפואי, אלא דרך שמאפשרת לנשים לגלות את האנטומיה שלהן, או כפי שהייתה למיי אומרת, לשוב ולהתחבר לתחושת "בעלות על גופן". ככלות הכול, צוואר הרחם שלך שייך לך!
 
בראיון שערכתי עם לואו לאחר המפגש סיפרה כי תשוקתה המקצועית העיקרית בימים אלו היא לגרום שינוי בדרך בה את שלב הדחיפות בלידה. "התשוקה העכשווית שלי היא לאפשר לאשה To labor down the baby בפתיחה גמורה, כלומר להמתין ולא להתחיל ולדחוף מוקדם".
 
לואו מספרת שבלידה בה היתה נוכחת השנה, עברה היולדת ניתוח קיסרי במהלך השלב השני עקב הוראה מוקדמת מדי ללחוץ. "המיילדת המליצה ללחוץ מוקדם, אך הרופא שערך את הניתוח הקיסרי אמר שהוראתה גרמה לתינוק להיות תקוע בפוזיציית עורף רוחבי (OT)". לואו מסבירה שמחקרים מראית שדחיפות מוקדמות בכוח נמנעות, מדווחים פחות ניתוחים קיסריים. "אני מעודדת את כל לקוחותיי לבקש בתכנית הלידה שלהן הקצאה של שעתיים To labor down the baby.
 
לינק למאמר 'השקפה חדשה על לחיצות בלידה' מאת הדולה אננדה לואו, בתחתית עמוד זה, בסוף הכתבה.
 
כמי שהחלה את דרכה כדולה לפני 13 שנה מאמינה לואו ששימוש נפוץ יותר בשירותיהן של דולות הוא הצעד החשוב ביותר לשיפור הטיפול ביולדת. "אנחנו זקוקים לעוד מיילדות גם, אך ניתן ליצור דולות במהירות רבה יותר מאשר מיילדות. בארה"ב אנחנו עובדים עתה על קוד ביטוחי עבור דולות, תהליך שיהפוך את התשלום עבור שירות דולות קל יותר ויאפשר ליותר ויותר נשים להשתמש בשירותיהן".
 
לואו מודאגת ממגמת העלייה בשיעור הניתוחים קיסריים במדינות רבות. "לו יכולתי לשנות משהו בדעת הקהל בנושא לידה הייתי מבקשת שהציבור יבין שניתוחים קיסריים כשגרה הם בעייתים לבריאות הציבור", אומרת לואו. לדבריה, שיעור הניתוחים הקיסריים בארה"ב כיום הוא הגבוה ביותר שנמדד אי פעם. "אחת מתוך שלוש לידות כיום בארה"ב מסתיימת בניתוח קיסרי".
 
"הדבר החשוב ביותר עבורי מאז ראשית דרכי המקצועית הוא לסייע לנשים ללמוד על גופן, ולהיות מועצמות בזכות כך. מקבץ האלטרנטיבות לבדיקות וגינליות מלמד על החשיבות שאני רואה בכך שנשים והדולות שלהן יוכלו להעריך את התקדמות הלידה באמצעות התבוננות בגוף וברגשות שמביעה היולדת ללא בדיקה ואגינלית".
 
לואו, רקדנית מקצועית בעברה ("כמעט כמספר השנים שאני משמשת כדולה"), מספרת שסגנון הריקוד החביב עליה הוא סלסה. פירוש השם המיוחד שנתנו לה הוריה הוא 'אושר עילאי' בסנסקריט, מהתקופה ששניהם התעניינו ביוגה. לואו, ששתי אחיותיה למחצה (אמא משותפת, אבות שונים) הן ישראליות, ואחת מהן דולה, לא ילדה עדיין בעצמה, אך מקווה להפוך בעתיד הלא רחוק לאם "באמצעות לידה, אימוץ או אימהות חורגת".  
"אמי ילדה ללא תמיכה, וזה בוודאי השפיע על הפיכתי לדולה. למרות שעשורים חלפו מאז, עדיין, נשים אינן מקבלות די תמיכה".
  

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 


אננדה לואו

 


מפגש הדולות עם אננדה לואו בפ"ח אוגוסט 08

 

 

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש