בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

ריקוד הלידה

 גרסת הדפסה   
 
מאת: *סלעית אלאור
עופר נוב צילומים:


רקע

תקופת ההיריון היא הזדמנות והזמנה להתבוננות פנימית ולהיכרות מחודשת עם הגוף. שינויי הגוף בהיריון מלווים בשינוי בתחושות וברגשות, ובהתעוררות צרכים חדשים: לנוע, להשתחרר, לנשום, להרפות... כל אלה מסייעים בתהליך ההתקרבות והחיבור שלנו אל גופנו.

כיום אנו חיות בעיקר בחלקו העליון של גופנו. הראש הוא מקור הכוח המניע, יסוד האוויר הוא השולט, עליונות המידע, כוחם של המחשבה, השכל, הרציונל וההיגיון, העיסוק המתמיד בשאלות איך אתקדם? איך אשיג?

ואילו ההיריון מחזיר פתאום את המיקוד לגוף, מחייב את הקשב שלנו ואת תשומת הלב למסרים הפיזיים ומקרב אותנו פנימה, קורא לנו להיות נוכחות בגופנו

המחשבה והרציונל נסוגים ממרכז ההוויה, הופכים להיות פחות דומיננטיים ויותר מעודנים. האנרגיה נעשית רפויה יותר, ממוקדת באזור האגני, האימהי של הגוף וכל מהותנו עוברת ליסוד האדמה - היסוד הנשי, הרך, הסביל, המקבל.

בהריון אנו מתבקשות לשוב אל האדמה... ללמוד את האדמה בתוכנו. אך היות ורובנו איננו עובדות אדמה העוסקות בזריעה, בקציר ובחריש, אין לנו אפשרות בחיי היום-יום להתקרב אליה.
 
זהו הבסיס ל'ריקוד הלידה' - השיבה אל המקום האדמתי, המחזורי, הנמוך, האיטי. שיבה אל הזיכרון הגופי דרך אותן תנועות פשוטות, רוטיניות, בעלות מקצב פנימי, כעבודת השדה.
 
ריקוד הלידה 
זוהי כוריאוגרפיה עדינה המורכבת מרצף של תנועות אותנטיות, פשוטות ועוצמתיות, המשלבות תנוחות לזמן הצירים והלידה, עבודה קולית, נשימה, מגע, הרפיה ועוד. 

האימון בריקוד משחרר, מרפה, מעניק תחושת רוגע וביטחון ומסייע באופן משמעותי להתמודדות עם כאב הלידה ולקידומה.
הריקוד מהווה תרגיל מתוך "מעגל 13 השלבים" של 'דרך בריאה' והוא נוצר ופותח ע"י סלעית אלאור, מטפלת הוליסטית בכירה. מרפאה ומנחה נשים בתהליכי ריפוי, מכשירה אנשי מקצוע, מפתחת ויוצרת את "דרך בריאה
" ומעגל 13 השלבים. 

תועלות:

'ריקוד הלידה' הוא הזמנה לצאת למסע מרתק, המונע על ידי קול הלמות המקצב הפנימי של האם והתינוק ומאפשר חיבור עמוק לגוף ולתהליך הבריאה המופלא המתרחש בתוכו.
תנועות הריקוד מעניקות לגוף את היכולת להיזכר, בדרך טבעית, בידע הנשי הקדום, המוטבע בתוכו מאז ומעולם. לימוד 'ריקוד הלידה' ואימון בו במהלך ההיריון מאפשרים לגוף ללמוד, להכיר ולהיזכר ב'עבודת הלידה' ובסופו של דבר - להוביל את תהליך הלידה מתוך הקשבה, זרימה והרמוניה.
 
- היכרות וחיבור אל הגוף

'ריקוד הלידה' מזמן לאישה מפגש אינטימי עם אברי הגוף הנשיים, עם נשימתה ועם קולה הפנימי. הריקוד הוא דיאלוג מתמשך המחייב תהליך איטי של הפנמה, העמקת הקשר עם הגוף, חיבור אל האדמה, אל היצריות, אל הנשיות. במהלך הריקוד, מביע הגוף את תודתו ואת צימאונו לידע הפנימי המצוי בתוכו והחיבור אליו ממלא בתחושת בטחון - "הגוף שלי יודע".  

כל תנועה ב'ריקוד הלידה' נחוות במלואה מתוך הפנמה והכלה. וכך, כשהצירים יגיעו ויחלו להצטופף ולהתארך הגוף ינחה את התהליך - בתנוחה, בתנועה, בקול ובנשימה. הכאב ילווה על ידי הכלים האותנטיים, שנרכשו והוזכרו לגוף במהלך ההיריון.

'ריקוד הלידה' נלמד ללא מוסיקה, ומלווה בהלמות תוף במקצב בסיסי בלבד, בדומה לקצב הדופק של האם והעובר. המקצבים משתנים במהלך הריקוד. דרך ההאטה, הפשטות והמפגש עם הגוף לומדת האישה את מקצביה, מתחברת לאינטואיציה שלה, לאינסטינקטים, לאישה ולאימא הקדומה בתוכה.
 
- חיזוק והגמשת הגוף – הכנה תנועתית ללידה

למידת הריקוד כמוה כלמידת שפה, וככל שפה - הלמידה הטובה ביותר נעשית באמצעות התנסות חוזרת ונשנית. ייחודו של הריקוד בכך שניתן להתאמן וליהנות מתנועותיו המשחררות כבר במהלך חודשי ההיריון הראשונים(החל מהחודש השלישי ואילך).
באמצעות האימון בריקוד מלמדת האישה את עצמה ואת גופה, עוד בזמן ההיריון, להכיר את התנועתיות ואת התנוחות המתאימות ללידה. למעשה, היא יוצרת בגופה זיכרון פיזי של הריקוד, כך שבזמן הלידה, תוכל להשתמש בו באופן אינטואיטיבי, היות ובגוף כבר קיימת הפנמה אמיתית של התנועות.
האימון בריקוד מגמיש ומחזק את אזורי הלידה - האגן, רצפת האגן, השרירים הטבעתיים, החזה, הנשימה ומכין את הגוף ללידה מבחינה תנועתית.

- חיזוק הקשר עם העובר

רצף התנועות המונוטוני והחזרתי של הריקוד מאפשר לעובר רוגע ושקט במהלך ההיריון, מסייע לו להתבסס באגן, להתברג טוב יותר בתעלת הלידה ובבוא הזמן, במהלך הלידה, מעניק לאם יכולת להיות בקשר עימו ועם תהליך וקצב התקדמות הלידה.
'ריקוד הלידה' יכול לסייע גם להיפוך עובר למצג ראש ולביסוסו בתנוחה הנכונה לקראת הלידה.
 
- שיכוך כאבים טבעי

הריקוד הנבנה כבר במהלך חודשי ההיריון, מהווה כלי עזר פנימי עוצמתי ורב משמעות, אשר אינו תלוי בדבר ואינו דורש מאמץ או תיווך מנטאלי. במהלך הלידה הוא מאפשר לאישה להתמקד ולהתכנס אל תוך עצמה ובכך לעודד ייצור אנדורפינים ולהפחית את ייצור האדרנלין ואת תחושות הפחד.
וכך, במקביל לעבודה הפיזית, עבודת הלידה, נפתחת הזדמנות מיוחדת לממד רוחני בו נחווה הכאב כתהליך וכמורה דרך. מקומו של הכאב משתנה והגוף עובד עם הכאב, עם הציר, ולא נגדם, באופן שמאפשר לו להיפתח ולהכיל את העוצמה העוברת דרכו.

ריקוד הלידה  - רצף התנועות
 
1.
עמידת מוצא רגליים בפישוק ברוחב הכתפיים, ברכיים מעט כפופות.
·         כפות הרגליים מקבילות ואחוזות בקרקע, עמוד שידרה ארוך, קודקוד משוך כלפי מעלה.
·         ידיים מונחות לצידי הגוף כשכף היד פתוחה כלפי מעלה.
·         שחרור האגן, טלטול וניעור האגן דרך הרגליים (כ- 20 טלטולים).
·         הוצאת קול משוחרר מלווה את תנועת הטלטול.

תשומת לב
לנשימה, לסת משוחררת, לשון ופה רפויים, כתפיים משוחררות
(תמונה מס. 5)

2.
·         ידיים כבדות, כפות הרגליים מונחות בכבדות על הקרקע תוך כדי כיפוף הברכיים.
·         יד ימין מונחת לפנים חופנת את הבטן התחתונה (פוביס)
·         יד שמאל תומכת בגב התחתון (סקרום)
·         4 סיבובי אגן לצד ימין – חזרה למרכז (עמידת מוצא)
·         4 סיבובי אגן לצד שמאל חזרה למרכז (עמידת מוצא)
·         במרכז – סיבובי אגן שלמים כשכפות הידיים יציבות על הקרקע, הראש נשאר במקומו (להקפיד על ברכיים חופשיות).
·         הנחת ידיים לצידי הגוף – עמידת מוצא.
 
תשומת לב לנשימות באזור פלג גוף תחתון.
(תמונה מס' 6)
 
3.
·         עמידת מוצא – כפות ידיים פתוחות לפנים ומעט עולות מצידי הגוף.
·         תוך כדי תנועת העברת משקל כבד מרגל לרגל – בצעדים עקביים (מעין צעידת דוב) ובקצב אחיד.
·         סיבוב מלא לצד ימין וחזרה לעמידת מוצא, סיבוב מלא לצד שמאל וחזרה לעמידת מוצא.
 
תשומת לב ללסת משוחררת, כתפיים ללא משקל, אגן משוחרר, נשימה חופשית, הוצאת קול, קודקוד משוך כלפי מעלה, אחיזת הרגליים בכבדות על הקרקע.
(תמונות מס' 7, 88, 89)
 
4.
·         חזרה לעמידת המוצא
·         הזרועות משוחררות אל צידי הגוף
·         הפישוק מעט מתרחב ובתנועות סיבוב חוזרות של ציר האגן ימינה ושמאלה
·         הידיים מצטרפות ועולות בהדרגה 1,2,3,4 – עד המצב המקסימאלי כשהידיים לצדדים בגובה הכתפיים X 2 פעמים.
·         בפעם השנייה הידיים עולות עד גובה הכתפיים וביחד מושטות לפנים.
·         כפות הידיים מושטות לפנים, כף היד פתוחה כלפי מטה, מקבילות לקו הכתפיים.
·         הכתפיים משוחררות, אגן רפוי, ובתנועות יד רודפת יד.
·         תוך כדי הנעת הכתפיים, פלג גוף עליון והפעלת השכמות.
·         קודקוד משוך כלפי מעלה, מבט לפנים וצוואר משוחרר
·         4 צעדים עם התנועה קדימה כשיד ורגל נגדיים X 4 ואחורה
·         חזרה לתחילת התנועה – ובעמידה במקום שוב יד רודפת יד והנעת האגן X  4.
·         שחרור הידיים בנפילה חופשית לצידי הגוף, הוצאת אויר, שחרור כתפיים וצוואר.
(תמונות מס' 8,9,10)
 
5.
·         עמידת מוצא – הידיים עולות מצידי הגוף בתנועה רחבה ונפתחות אחורה X 4.
תשומת לב לנשימה ולפתיחת בית החזה.
(תמונה מ' 11)
 
6.
·         חזרה למרכז – הידיים עולות מצידי הגוף בתנועה רחבה לפנים הגוף X 4.
·         בפעם הרביעית הידיים נפגשות למעלה מעל הקודקוד – בתנועות של יד רודפת יד (כטיפוס למעלה) הראש מלווה את התנועה
·         בו זמנית: העברת משקל מרגל לרגל (יד ורגל נגדית) X 4 פעמים (שמירה על ברכיים מעט כפופות)
·         בסיום הידיים יורדות לפנים לגובה הכתפיים בשיכול הזרועות לפנים.
·         המפרקים גבוהים ומשוכלים בגובה הכתפיים, תוך כדי תנועת נדנוד ימינה ושמאלה עם העברת משקל מרגל לרגל, הגוף כולו נע מימין לשמאל X 4 פעמים.
·         חזרה למרכז – הידיים משוכלות לפנים במרחק מהגוף.
(תמונות מס' 12-17)
 
7.
·         4 כפיפות רגליים קצביות מלוות את תנועת השיכול (ידיים) בקצב של 1,2,3,4
·         בפעם הרביעית הידיים עורכות סיבוב מלא כשהן משולבות ומשוכלות ותוך כדי כך מתקיימת ירידה איטית של הברכיים – תנועה זו מתקיימת בהדרגה תוך כדי השילוב של הידיים והרגליים (כנאמר לעיל) ובפעם הרביעית ירידה לכריעה.
תנועה זו מהווה הכנה למצב כריעה תוך כדי ריקוד קצבי
·         במצב כריעה הידיים עדיין משוכלות, משולבות וקרובות את הגוף.
·         מתקיימת תנועת נענוע עדינה והעברת משקל מרגל לרגל (תוך כדי הכריעה)
 
תשומת לב מירבית לריצפת האגן, לשחרור, לנשימה – ולהשתנות הקול בהתאם לתנוחה זו.
(תמונות מס' 18-25)

 
8.
·         מכריעה ברך שמאל יורדת אל הקרקע, האגן פונה לרגל ימין
·         הידיים מונחות משני צידי הגוף על הריצפה
·         בתנועות נדנוד אל תוך התנוחה – פעם אל רגל ימין, חזרה למרכז (כריעה) ופעם אל רגל שמאל (חזרה למרכז), 4 נדנודים בכל צד.
 
בתנועה זו מתקיים כווץ ושחרור של ריצפת האגן – מעבר רך ועדין בין התנועות והגמשה עדינה של האזור.
(תמונות מס' 26-28)
9.
·         תנוחת כריעה במרכז, חזרה לטלטול עדין תוך כדי כריעה (4 פעמים)
·         הברכיים יורדות לפנים והידיים על הריצפה – ושוב חזרה לכריעה X 3 (מעין נדנדה בין עמידת ברכיים לכריעה).
·         בפעם הרביעית בעמידת ברכיים הוצאת לשון וקול, שחרור איזור הפנים והלסת.
(תמונות מס' 28,29)
 
10.
·         עמידה על הברכיים – הגב מתרומם, הידיים מושטות לצדדים בגובה הכתפיים, האגן נע ימינה בכיוון השעון X 4 פעמים ונגד כיוון השעון X 4 פעמים.
·         סיום במרכז: עמידת ברכיים, ידיים מצידי הגוף מושטות לפנים, ירידה הדרגתית עם הידיים אל הריצפה עד עמידת 6.
·         המשקל מונח על הידיים והברכיים באופן שווה תנועת הגוף קדימה ואחורה X 4 פעמים כשהניעות הולכות וגדלות.
·         עצירה בתנוחה 6
(תמונות מס' 30,32,33,34)
 
11.
·         הליכת 6 של יד ורגל נגדית תוך כדי ניעות האגן ימין ושמאל
·         הוצאת קול נמוך, שחרור לשון ופה.
·         התקדמות קדימה X 2, התקדמות אחורה X 2, חזרה על תנועה זו 4 פעמים.
·         חזרה לעמידת 6.
(תמונות מס' 35,36)
 
12.
·         ירידה – הידיים והראש על המרפקים, כל הגוף מוטה קדימה – בתנועה איטית של קימור ושחרור הגב X 4 פעמים.
·         ירידה איטית לכריעת מנוחה – כשהאגן מונח בין הרגליים, הרגליים מעט מפושקות, עצירה.
(תמונות ס' 37-39)
 
13.
·         מכריעת מנוחה, הידיים נמתחות קדימה (יד רודפת יד) הראש מלווה את התנועה תוך כדי המתיחה מצד לצד X 4 פעמים.
·         חזרה למרכז – נשיפה ושאיפה איטית אל איזור הגב התחתון לא-ט לא-ט.
·         תוך כדי הטיית הגוף דרך הכתף ורגל שמאל עוברים לתנוחת "חצי שכיבה" כשהגוף נמתח על מרפק שמאל.
·         רגל שמאל מקופלת ומכופפת ורגל ימין מכופפת גם כן, נוצר פישוק קל (יש לשמור על אי סימטריה בין הברכיים).
·         רגל ימין כפופה, בתנועות קדימה ואחורה (פנימה והחוצה) X 4 פעמים.
·         חזרה לתחילת התנועה, יד ימין אוחזת בברך ימין – ובתנועות משיכה פנימה כלפי הגוף והצידה לסירוגין X 4 פעמים.
·         מעבר לצד השני – דרך הגב התחתון בתנועת גלגול כשהרגליים נשארות כפופות.
·         היפוך המצב - רגל ימין כפופה, הגוף נשען על מרפק יד ימין ויד שמאל בתנוחת מתיחה לאחור, חזרה לתחילת התנועה וכנ"ל בצד ימין.
 
התנועה רכה והמעבר נעים וזורם – את המתיחה יש לעשות בזהירות מרבית בהתאם ליכולתך.
הנשימה מלווה את המעבר לפי הקצב.
(תמונות מס' 40-44)
 
14.
·         חזרה למרכז התנועה – שכיבה על הגב, שתי הרגליים אוחזות כל יד ברגל, ראש מורם במבט קדימה ובפישוק רחב מהאגן.
·         משיכה מכיוון הברכיים אל הגוף בניעות קלות מכיוון הרגליים מלוות בתנועות שאיפה ונשיפה קיצביות (פה פתוח ולסת רפויה) X 4 פעמים.
 
תשומת לב לשחרור מקסימאלי של איזור רצפת האגן.
(תמונות מס' 45-47)
 
15.
·         חזרה למרכז התנועה – שכיבה על הגב, הראש עדיין מורם, ידיים מונחות לצידי הגוף, הרגליים כפופות וצמודות (מעט) תוך כדי הנעה של האגן ימינה ושמאלה X  4 פעמים.
·         הנחה איטית של הראש – ברכיים גבוהות, האגן מתרומם באוויר בכיווץ תוך כדי ליווי הנשימה, נע מצד לצד ימין לשמאל X  4 פעמים
·         חזרה למרכז ושחרור בנשיפה
·         חזרה למרכז – שכיבה על הגב, הראש מונח על הקרקע, כל יד אוחזת בשוק הרגל שלצידה ובתנועות מעגליות ומשולבות של יד ורגל, סיבוב בו זמנית, פעם רגל ימין ופעם רגל שמאל X 4 פעמים.

 
תשומת לב לשחרור של ריצפת האגן – למפרק הירך.
(תמונות מס' 48-55)
 
16.
·         מעבר לשכיבה על הגב, ידיים ורגליים פשוקות לצדדים לרווחה – ככל שניתן (התנועה רחבה ומרפה)
·         לאחר תחושת ההרפיה ניעור עדין של קצוות הגוף, כפות ידיים, כפות רגליים, וראש מצד לצד, טלטול עדין של הגוף מצד לצד.
·         סיבוב דרך צד ימין בשכיבה כשרגל שמאל נאספת ותומכת במצב של שכיבה על הבטן, הגוף נתמך על המרפקים, רגל שמאל כפופה מעט.
·         התרוממות איטית של הגוף על גבי הברכיים לכריעה, פלג גוף עליון נשען על המרפקים והראש מונח בין הידיים.
·         עלייה הדרגתית למצב כריעה, העברת משקל ונענוע מרגל לרגל, לסירוגין, תוך כדי התרוממות הדרגתית ופישוק קל.
·         המשך העברת משקל מימין לשמאל לסירוגין, תוך כדי שמירת רגליים כפופות.
·         התרוממות איטית של האגן, הידיין נשארות על הקרקע עד מצב מקסימאלי (שהינך יכולה להותיר את הידיים על הקרקע)
·         הידיים מצטרפות להתרוממות האיטית תוך כדי תשומת לב לקימור הגב מהאגן ועצם הזנב לאורך עמוד השידרה כשהראש מצטרף אחרון.
·         הידיים עוברות דרך מרכז הגוף עד הגיען לבית החזה.
(תמונות מס' 56-66)
 
17.
·         עמידה בפישוק קל, ידיים צמודות וקרובות לבית החזה כף לכף.
·         האגן עושה מעגלים עדינים בכיוון השעון.
·         הידיים יורדות לצידי הגוף ובתנועת סיבוב רחבה ופתוחה מלמטה לצדדים עד איסוף לחיבוק עצמי (כל העת יש המשך תנועה עדינה ומעגלית של סיבובי האגן) המשקל שווה על שתי הרגליים.
·         חיבוק עצמי – רגל שמאל מעט כפופה, רגל ימין עוברת, מעגלים הולכים וגדלים בכיוון השעון מהקרקע עד הנקודה המקסימאלית, גובה האגן בספירה של 1,2,3,4 וחזרה מלמעלה למטה הדרגתית, שוב בספירה של 4 עד הקרקע (וכנ"ל לכיוון הנגדי).
·         שתי רגליים מונחות על הקרקע, העברת משקל ותנועה חוזרת על הקרקע ורגל ימין עורכת מעגלים.
·         ידיים נשמטות לצידי הגוף תוך כדי סיבובי אגן, הראש יורד באיטיות ופלג גוף העליון בהדרגה תוך כדי כיפוף הברכיים עד אחיזת הידיים על הקרסוליים.
·         הריקוד מסתיים – בהנחת הידיים משוחררות כלפי האדמה – כיפוף ברכיים וגוף רפוי כלפי מטה.
 
(תמונות מס' 66-74)
 
18.
סיום
·         את הריקוד רצוי לערוך בקצב שלך ובמקצבים שונים תוך כדי קול, שירה, מנטרה אישית, מגע.
·         חשיבות הריקוד היא בקצב, ברצף ובמעברים שהתנועות יוצרות וריקוד חוזר ונשנה מהתחלה ועד הסוף, מס' פעמים ברצף.
·         האימון בריקוד מומלץ ע"י מורה / מנחה מוסמכת ל'ריקוד הלידה' ב"דרך בריאה".
·         האימון בריקוד על אחריות המבצעת בלבד.
 
 
  
* 'ריקוד הלידה' ניתן ללמוד ע"י מנחות מוסמכות בלבד אשר עברו הכשרה ולימוד לפי 'דרך בריאה'. הקורס מהווה הכשרה בלעדית, המיועדת לנשות מקצוע מתחום הלידה (מיילדות, דולות, מכינות ללידה ומטפלות) ומעניקה להן כלי שימושי, יישומי ותומך לעבודתן עם נשים בזמן ההיריון, בתהליך ההכנה ללידה ובתמיכה בלידה. במפגשי הקורס נלמדת השפה הייחודית של עבודת התנועה והמגע ב'דרך בריאה' ומתקיים לימוד מפורט ומעמיק של 'ריקוד הלידה', תנוחות הלידה, עבודת נשימה, קול והרפיה.כל אלה לצד הכשרה מעשית להנחיה ולאימון נשים בהריון, פרטנית ובקבוצות, ב'ריקוד הלידה'. לפרטים נוספים: incollina@gmail.com
 

 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש