בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

הסוד - איך תקלי על עצמך בלידה ראשונה, עשרה טיפים ללידה ראשונה קלה יותר

 גרסת הדפסה   
 
מאת: *רותי קרני הורוביץ. קראה והעירה *נאורה אלתרמן

לידה ראשונה היא בדרך כלל הלידה המשמעותית והקובעת ביותר בחייה של אשה, בוודאי ככל שזה נוגע לעניין הלידות העתידיות שלה, אך לא רק. אשה היולדת בניתוח קיסרי מגבירה את סיכוייה ללדת בניתוח קיסרי חוזר לחמישים אחוז. חתך המבוצע בלידה מחייבת תפרים המעצבים מחדש את פתח הנרתיק ומסכנים אותה בקריעה שלו להבא, ומשך שלב הלחיצות קובע במידה רבה את מצבו הבריאותי של אזור רצפת האגן שלה. טראומות רגשיות ופיזיות בלידה מהוות מעקשים לא פשוטים לקראת לידות חוזרות, ומנציחות את הסבל במעגלים חוזרים של פוסט טראומה. ההשלכות הפסיכולוגיות של לידה טראומטית מחלחלות עמוק אל חייה של היולדת, מפוסטפרטום קשה ואמביוולנטי, דרך הקשר שלה עם התינוק התובעני, ועד לתפיסת המסוגלות שלה, המשליכה מצדה אל הלידות הבאות ואל כלל ההיבטים של חייה.

מנגד, ההטבות שנושאת לידה ראשונה טובה, לא יסולאו בפז, והן שוות את ההשקעה הנדרשת למקסום התנאים להשגתה. לידה טובה היא עדיין על-פי-רוב, לא מקרית או כזו ש'מתפלקת' על הדרך. נדרשת השקעה כלכלית ושל זמן, חשיבה, הכנה, ותשומת לב כדי להגביר את הסיכוי לחוויה טובה. אך התמורה משמעותית לא פחות - אנו נושאות עמנו לכל חיינו זכרון של חוויה חיובית, מעצימה, אדירה אפילו. והדברים אמורים לא רק בנו, אלא לפי רוב ההצבעות המחקריות גם בתינוקות שלנו, שיגדלו להיות אנשים ונשים, יולדות ומולידים. שביעות רצון גבוהה מלידה ראשונה עדיין אינה שכיחה דיה, אך ניתן להגביר את הסתברותה, אם מתכוננים אליה היטב. הסוד: הקטנת אי וודאויות והגברה שיטתית של התנאים להסתברות גבוהה יותר לקיום לידת החלומות שלך.

רותי קרני הורוביץ, מדריכה להכנה ללידה ומנהלת ביה"ס להכשרת מדריכות להכנה ללידה אמנות הלידה ואתר אמנות הלידה, מסבירה כיצד תגבירי את סיכוייך לחוויית לידה ראשונה טובה יותר:
 
1. הקטיני אי וודאויות ככל שניתן לפני הלידה. דעי למה לצפות. הכירי את המודל של לידה פיזיולוגית. אם את מתכוונת ללדת בבית חולים, ערכי בו סיור מקדים, אליו תגיעי עם רשימת שאלות או עם תכנית לידה שהכנת מראש לפי רצונותייך. אם את מתכוונת ללדת במרכז לידה, בלידה פרטית או בלידה ביתית, השיגי כמה שיותר הסכמות מראש עם שותפייך ללידה, ככל האפשר בכתב. לבני עם בן או בת הזוג המיועדים ללוות אותך בלידה את ציפיותייך בשיחה גלויה וכנה. הגיעי לסיכומים בכתב (תכנית הלידה שלהלן תסייע לך רבות) עם השותפים המקצועיים שלך בלידה: דולה, מיילדת או מחלקת יולדות. השתמשי באינטואיציה שלך, וזכרי – בהכנה ללידה, נהגי כמו בחנות נעליים. נעל שמעט 'חורקת' או לא נוחה בזמן המדידה על שטיחי החנות הרכים, תהיה מאד לא נוחה בזמן אמיתי, בצעידה בנתיביי הלידה האמיתית. אם מחלקת היולדות אינה מאפשרת ביות מלא, שחשוב לך לדוגמא, אין טעם לחכות ש'זה יעבור'. המשיכי ב'שופינג' עד שתמצאי את המקום המתאים.
 
2. חברי תסריט לידה ותכנית לידה, ואם את מוכנה ממש להשקיע, לכי על התפריט המלא של שאלון מיקוד לקראת לידה. תסריט לידה הוא מתווה להפקת סרט הלידה האופטימלי שלך. אל תקלי ראש בהכנתו. מלאכת הכתיבה של תסריט עשויה להיות תובענית וממושכת. אם את מוצאת את הרעיון 'מתיישב' עם תחושותייך, אני מציעה שתעייני בערך הלקסיקאלי שמציעה הוויקיפדיה לביטוי תסריט, ותעבדי לפיה. על פי מרינה דדשאווה, שהביאה את המושג אל התודעה הציבורית, את היא הכוכבת בסרט הלידה שלך. דדשאווה בודקת כל תסריט לידה המגיע לידיה בזהירות של מיילדת הבודקת את שלמות השיליה. שורה תחתונה, ככל שההפקה שלך תהיה מושקעת יותר, הסרט האמיתי יהיה טוב יותר בעיניך. 
תכנית לידה מתרגמת את התסריט ה'הוליוודי' אל המציאות הקונקרטית, הישראלית, שרחוקה לא פעם מהזוהר האוטופי ההוא. תכנית לידה היא מסמך כתוב המתרגם את האידיאות שלך להוריות העדפה מעשיות עבור הצוות הרפואי הנוכח בלידה שלך. עבודת התרגום שאינך יכולה להימנע מלבצע בעת הכנת תכנית הלידה, תעשה עבורך בצורה הטובה ביותר את 'סגירת החורים' והגישור על הפערים שעומדים בפנייך בדרך להגשמת לידת החלומות גם בתפאורה החלומית פחות, ותהפוך אותה פחות רלוונטית.
 
3. הציפי את עצמך בסיפורי לידה טובים. עבור רבות מאיתנו, הפחד מפני הלידה המתקרבת נזון מסיפורי לידות טראומטיות בהן הוזנו במשך השנים, מבלי משים. סיפורים אלו ממלאים אותנו בציפיות דומות לקראת הלידה שלנו, ויש להזין את עצמנו במידע מתקן ברמה משמעותית, כדי להגביר את היכולת שלנו להאמין שלידה טובה היא אפשרית עבורנו, ובעלת התכנות גבוהה. חפשי גם במנוע החיפוש של פורום לידה את הביטוי 'וואו' ותגיעי לעשרות סיפורי לידה טובים. אלו, ידחקו לאט את רגליהם של הסיפורים הטראומטיים, ויגבירו את מוכנותך לחוויה דומה.
 
4. סנני מידע העוין את תסריט הלידה שלך. שכנות שלך, סתם נשים שאת פוגשת ביומיום, ואפילו קרובות המשפחה הקרובות והרחוקות ביותר – כולן רוצות שתלדי בדרך שבה הן ילדו, כדי להצדיק את לידותיהן שלהן. הן יציפו אותך ב'טיפים' תרצי או לא, בסיפורי זוועות נוטפי כוונות טובות, ובסיפורי לידה שלא בטוח שאת מעוניינת לשמוע. ברגע שנפתח סכר של מידע שמריח לך חשוד, התנצלי ואמרי שאת חייבת אבל פשוט חייבת לזוז. אינך משקרת. אח חייבת לעצמך לזוז הצדה ממידע עוין. מידע הוא מדבק, ומהווה סכנה עבורך לא פחות ממחלות מידבקות. אם קשה לך לגייס את הכוחות הנדרשים להדיפת 'חיידקי הלידות הטראומטיות', חשבי על התינוק שלך. את עושה זאת למענו.
  
5. התכונני ללידה בדרך שמתאימה לך. לא לכולן מתאים קורס הכנה ללידה בקופת חולים, או במקום אחר או בכלל. אם מתאים לך לקרוא שלושה ספרי הכנה ללידה, ולגלוש כל יום בשלושה פורומים, עשי זאת. הקדישי מחשבה לאופן המועדף עליך להתכונן ללידה. עשי 'ווידואו שופינג' באמצעות האינטרנט בבחירת המדריכה להכנה ללידה שלך. הקדישי זמן לשאלה האם את מעוניינת להכין את עצמך באופן גופני, רגשי או אחר, ובחרי בשיטות המוצעות לך כיום בשפע: יוגה להריון, שיטות שונות להכנה ללידה, והציצי גם כאן: הדולה והמדריכה להכנה ללידה לורן ריאן מציעה סדרת סרטונים נהדרת של הכנה קונקרטית ללידה. בנוסף, כדאי לך לבחון את האופציה לאמן את גופך באמצעות סימולטור לידה: מכשיר אפי נו המאמן אותך פיזית לקראת השלב השני בלידה.
 
6. השיגי תמיכה רציפה ללידה. מסקירת קוקריין של מחקרים איכותיים בנושא, חסרת תקדים בהיקפה, עולה המסקנה החד משמעית כי תמיכה רציפה בלידה, עשויה להיטיב מאד את תוצאות הלידה שלך. הסקירה, שהקיפה 16 מחקרים שנערכו ב-11 מדינות וכללו למעלה מ-13,000 נשים בנסיבות לידה מגוונות הראתה כי לנשים שקיבלו תמיכה רציפה היה סיכוי גבוה יותר ללדת לידה ספונטנית וגינלית קצרה יותר, להזדקק פחות למשככי כאב תרופתיים, ולהתערבויות מכשירניות, ולהיות מרוצות יותר מהלידה שלהן. האפקטיביות היתה גבוהה במיוחד במקרים בהם התמיכה החלה בשלב מוקדם בלידה, וניתנה על ידי אשה שאינה חלק מצוות בית החולים. לתמצית סקירת קוקריין בנושא תמיכה רציפה בלידה.
בנוסף, בין אם את יולדת עם דולה או בלעדיה גלי 'גמישות פוליגמית', ומצאי לך בני ברית אמיתיים בזמן אמיתי של צירים, שברי בריתות ישנות, החליפי נאמנויות כמו גרביים, בין אם זו מיילדת נפלאה שזה עתה הגיעה, ואת רוצה 'לבגוד' איתה בבן הזוג, אחותך המצוינת שהתעייפה לרגע ומבטה אובד עצות, או הדולה, שכרגע בא לך להחליף באמא. זה יכול להיות אפילו מבטו החם (נדיר..) של רופא, כרית שהופכת לחיילת נאמנה, אסלה נוחה, מקלחת נקיה ונעימה, או דווקא שרפרף מהוה. אינך חייבת דבר לאיש לבד מעצמך. הרכיבי לך תמיכה מרעננת בכל רגע, באמצעות צבא תומכים שממתין לפקודתך מעבר לדלת, וחגגי את החופש. בימי קדם, בזמן שלטון האלה, היו נשים רשאיות לבחור ולהחליף את בני הזוג שלהם כרצונן. לידה היא זמן שמעל לזמן. ההשראה נתונה.

7. הגיעי בתזמון אופטימלי אל חדר הלידה אם אינך יולדת בבית. דולה תומכת לידה מנוסה תסייע לך לאמת את התקדמותך בתהליך גם מבלי לבצע בך בדיקות פנימיות, ולהגיע אל בית החולים כשהתהליך מבוסס ו'אקטיבי' – כלומר כשאת נמצאת בערך בארבעה ס"מ פתיחה. הגעה מוקדמת יותר שהיא מנת חלקן של רוב המבכירות גורמת אכזבה רבה. היולדת המבכירה מגיעה מוקדם מדי, אחוזת התרגשות, ומוצפת אדרנלינים בזמן המפגש עם ביה"ח. בית החולים על מכשיריו המצפצפים ואחיותיו הטרודות הוא סביבה עתירת סטרס. נוכחות ההורמון אדרנלין בדמה של היולדת ברמות גבוהות מעכבת את התהליך ומתישה את כוחותיה ועל פי רוב גם את אלו של את בן הזוג המלווה בלידה. תוצאות הבדיקה האופייניות למבכירות עם ההגעה חדר הלידה (סביב ס"מ וחצי שניים), מרפה את ידי היולדת כמי שלא היטיבה לקרוא את האותות ששלח לה גופה (פשוט משום שהתחושה של צירים חדש, וזוכה להרבה תשומת לב, היולדת מפרשת אותה כהתקדמות משמעותית משהיא בפועל), וכתוצאה גם את ידיו של בן הזוג שאמור יותר מכל לסמוך על גופה של בת זוגתו שאמורה להיות מומחית בהקשבה לו.. אם אינך נעזרת בדולה, חכי עד שהצירים מגיעים כל חמש דקות לפחות במשך שעה, וכל אחד מהם נמשך למעלה מחצי דקה.
 
8. היעזרי במים, בתנוחות אנכיות. ובכדור פיזיו. המים בלידה הם ידידיה הטובים של היולדת. את יכולה להתקלח קצרות או ארוכות יותר מפעם אחת. את יכולה לטבול או לשהות ארוכות באמבט או בג'קוזי או בבריכת לידה. המים מרפים טונוס שרירי מיותר, בעטיפתם הטוטאלית, ומהווים מגנטים של כאב – הם ממש סוחפים אותו כלפי מטה ללא יכולת התנגדות. את אפילו יכולה להניח יד תחת ברז של מים חמימים זורמים כדי להכנע לתועלות האלו וליהנות מהם, להקשיב לפכפוך המלא השראה, ולהיעזר בהם כדי לעשות פיפי. מים הם הממס החזק בטבע – ומכאן שכלי השכנוע הגדול ביותר. את לא יכולה לטעות או להגזים בשימוש במים בלידה.
תנוחות אנכיות, מוטות מעט קדימה, משרתות את עבודתו הפיזיולוגית של הרחם בצירים. כשגופך משתתף כולו בכיוון הצירים, את מרגישה טוב יותר. מאונכות תורמת לזרימת דם טובה יותר לעובר בצירים, ובזמן הלידה, נפלא לעמוד על הברכיים.
כדור פיזיו בלידה הוא ידידו הטוב של הפיפי (האיבר). בחברה שלנו, לא מקובל לבצע תמיכה עצמית ידנית ברצפת האגן בפרהסיה, או במילים אחרות, להחזיק את הפיפי, אם הוא כואב לנו בזמן לידה, ולתמוך בו תמיכה עם נוכחות רבה. כדור פיזיו עושה את העבודה עבורנו ועוד רבות אחרות: הוא מאפשר תמיכה מסיבית ועיסוי עצמי של אזור רצפת האגן בצירים, תנועה מעגלית לסיוע להתברגות התינוק, ומשען קדמי נוח בבתי שחי פתוחים, המבטיח גו ארוך והרחקת כלוב צלעות ואגן, המיטיבים עם וקטור עבודת הרחם בצירי השלב הראשון של הלידה.
ההסתייגות שלי ממנו היא בגלל גודלו, שמחייב שימוש בשרירים מייצבים, ולכן אני ממליצה להביא דווקא את כדור הקפיצות של ילדים, ולהניחו על סדין בית חולים כדי שלא יגע ברצפה.
  
9. השילי אשמה. אל אשך תשוקתך? בעצב תלדי? לידה היא זמן מצוין להשלת האשמה, ובהמשך לסעיף הקודם, לקבלת הרשאה והשראה. אשמה היא עניין חברתי. ההקשר החברתי המורה לך כיצד להתנהג, מה נכון ולא נכון, עלול להשיא אותך לחשוב שבלידה את צריכה להיות 'תנועתית', 'זורמת', 'מתחברת' או כל דימוי אחר שטביעת האצבע הייחודית של אשמה שהיא מנת חלקו של כל בן אנוש סביר השאירה בך. לידה הוא זמן להתחדשות (ותודה לרננית ברמן, מדריכה להכנה ללידה ודולה על טביעת המושג ומילויו בתוכן, אחר אגב), ולחידוש שאת יכולה להעניק לעצמך. לחנוך את עצמך מחדש ולעצב את תפיסת המסוגלות שלך. אינך חייבת דבר לדימויים אופנתיים אלו. ואם את אמיצה מספיק, אינך חייבת להיראות ממלאה אחר הצו לעיני אף זולת, משמעותי או שאינו.
 
10. דברי בשפת ההבנות העמוקות עם או אל, לפי תחושתך, התינוק שלך בזמן הצירים. תקשורת עם העובר אינה חייבת להיות שיחה מילולית, או רגשית, או אפילו שיחה במובן ההדדי שלה, אלא שיחה 'תמונתית', לפחות בזמן השלב הראשון של הלידה. במילים אחרות, השתמשי בדמיון מודרך בזמן צירי הפתיחה של הלידה, כאילו קיבל את כל אישורי הFDA- ומשרד הבריאות. כאילו קיבל את ברכת המיין סטרים ויעילותו אינה מוטלת בספק. כמו מים לצמא. הלידה היא עבודת צוות שלך ושל העובר שלך, בדרכו להפוך לתינוק. אתם צריכים ויכולים לעשות זאת יחד. דברי אליו בתמונות.
בשלב הפליטה, כשאת נעשית אקטיבית יותר ופנויה רגשית יחסית לשלב הקודם, עברי לטקסטים בדיאלוג הפנימי עם התינוק, או לפחות הוסיפי אותם. התינוק מגיע לעולם אנושי, טקסטואלי, הכרתי. בעיני, המקבלות השראה רבה בעניין זה מהפרק של ימימה בלידה הדן בחשיבה הכרתית בלידה, יש חשיבות רבה ל'אריג' הטקסטואלי בו נעטפים גופו ונשמתו של התינוק ברגע ההולדה, על ידי מחשבות האם. קראי עוד במאמרי לידה, שפה ותרבות הציר שביניהן.
 
*רותי קרני הורוביץ היא מדריכה להכנה ללידה, בעלים ומנהלת של ביה"ס אמנות הלידה להכשרת מדריכות הכנה ללידה ודולות, והאתרים לידה – אמנות הלידה, ודולות – אמנות התמיכה בלידה – מצאי דולה
בואו לדבר עם רותי קרני הורוביץ בפורום לידה

*נאורה אלתרמן היא מדריכה להכנה ללידה ודולה מוסמכת, בוגרת ביה"ס אמנות הלידה, בעלת תואר ראשון בביולוגיה וכימיה ותואר שני בביולוגיה בתחום הגנטיקה של האדם. 054-4774848
 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 


רותי קרני הורוביץ

 

 

 

 

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש