בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

הכנה ללידה בעזרת ביופידבק

 גרסת הדפסה   
 
מאת: מינה גנם*

ביופידבק (בעברית- משוב ביולוגי), היא שיטת אבחון וטיפול, אשר פותחה בארה"ב ואשר נותנת מענה למגוון של בעיות ומצבים של ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

כללי: הטיפול באמצעות הביופידבק מקנה למטופלים כלים להבנת התהליכים הפיזיולוגיים, הרגשיים והקוגניטיביים, המתחוללים בגופם ולשליטה בהם. השיטה בטוחה וידידותית, לא פולשנית ולא תרופתית, ללא תופעות לוואי והיא משלבת רפואה, ביולוגיה, פסיכולוגיה וטכנולוגיית מחשבים מתקדמת עם עקרונות רפואיים מדעיים מבוססים. בתהליך הטיפול בביופידבק, המטופל בעצמו לוקח חלק אקטיבי ועושה שימוש באמצעים המתאימים לו.
הביופידבק מתבסס על מכשור ביו-רפואי, המסוגל "לחוש" נתונים של פעילויות פיזיולוגיות בגוף כגון דופק, נשימה, מתח שרירים, טמפרטורה, ומדדים נוספים. המדדים הללו מעובדים ומציגים על גבי המסך את מידת הדריכות הפיזיולוגית של המטופל, אשר לומד לקרוא ולהבין את גופו ולומד שיטות שונות של שליטה בו בעזרת המטפל.
ההכנה ללידה היא פרק חשוב במכלול החוויה שעוברת אישה לקראת הבאת תינוקה לעולם. השינויים שעובר גופה בכל יום בהריון, השינוי העצום הצפוי עם בוא התינוק, אלה בשילוב הציפייה הדרוכה ללידה המיוחלת,  (ועוד ענייני יחסים, משפחולוגיות וילדים נוספים) מכניסים את האישה לסחרור רגשות של התרגשות, פחד וחרדה, ציפייה, שמחה, חשש ועוד.
תפקיד ההכנה ללידה הוא להתייחס לכל אלה על-ידי מתן מידע מדויק, תיאום ציפיות, תכנון ומתן כלים להתמודדות עם המצב אליו נכנס הגוף בתהליך הלידה: הפחד מפני הלא נודע, הכאבים, החששות והצירים שנהיים תכופים יותר, המגבירים את המתח הנבנה בגוף. לגוף מתוח, דרוך וירא קשה הרבה יותר להתמודד עם חווית הלידה וליהנות ממנה.
 
באמצעות ביופידבק לומדת האישה את גופה ואת דרגות ושלבי הדריכות שלו. היא יושבת מול "מראה" המשדרת לה, באמצעות תכנת מחשב אליה היא מחוברת בחיישנים, רואה את רמת דריכותה ולומדת לשלוט בה באמצעים שונים המתאימים לה. היא מקבלת משובים (ביופידבק) מיידיים על ביצועיה ולומדת מהם. כך היא מכינה את גופה – בהתייחס למצבה הפיזיולוגי, הקוגניטיבי והרגשי המשפיעים עליו, לחוויה הצפויה לה.
 
איך עובדת השיטה וכיצד היא מתבצעת? האישה, שאצבעותיה מחוברות לחיישן עדין אחד או שניים, רואה על מסך המחשב את הגרף, המודד את מידת המוליכות של עורה (מידת ההזעה באצבעות הידיים) או את הקוהרנטיות של קצב לבה או את הטמפרטורה של גופה או את מידת המתח של שרירי גופה. היא מנסה, באמצעות שיטות שונות שהיא לומדת במסגרת מפגשי הטיפול, להוריד את המדדים הללו והיא עוקבת אחר הצלחתה בכך על פי הגרף שעל מסך המחשב.
 
כשהיא מצליחה – הגרף עולה (או יורד), הדג שוחה קדימה והופך לנסיכה, הקליפ שהיא צופה בו מתקדם בקצב מדליק וכך היא מקבלת משוב (פידבק) חיובי להצלחתה, מתעודדת ומצליחה עוד יותר בהמשך.
ההצלחה היא בכך שהמדד הנבדק משתפר ובזאת הוא מורה על כך שרמת הדריכות של הגוף יורדת – וזה היעד שלנו: הורדת רמת הדריכות, המתח והלחץ שלנו – אבות כל הצרות...
תפקידה של שיטת הביופידבק הוא להחזיר את הגוף והרגש, בעזרת אימון ותרגול, למצב של תפקוד מאוזן, שמשמעותו הכחדה של הסימפטומים הגופניים ורגיעה פיזית ונפשית. המערכת הגופנית משתחררת ממצב העוררות והדריכות התמידיות שבהן הייתה שרויה, ומאפשרת לגוף ליצור איזון וויסות מחדש.
 
במסגרת המוגדרת כקצרת מועד (8 - 14 מפגשים) האישה מתחברת לחיישנים הקולטים מדדים פיזיולוגים מגוונים בגופה כאמור לעיל. המידע המתקבל מהחיישנים מעובד ומועבר למחשב, כך שעל המסך רואים את הנתונים הפיזיולוגים באמצעות גרפים וצלילים, ולומדים לשלוט בהם. תפקיד ההדרכה הוא להתאים לאישה את הטכניקה הנכונה לה ולאמן אותה להגיע לשליטה. המכשור מודד, באופן מדויק ואמין, תהליכים ושינויים פיזיולוגיים המתרחשים בגופה, מעבד את הנתונים ומציג אותם ואת התקדמותה.
כאשר ההכנה מתבצעת בקבוצה (קטנה), הקבוצה מהווה תמיכה רגשית לכל אחת מחברותיה, הלמידה והאמפתיה ההדדית מפרות ומחזקות וההרמוניה (וההורמונים) עושים את שלהם.
קורס ההכנה ללידה מכיל גם התייחסות לסוגיות בהורות על פי המפורט להלן.
 
לאילו עוד מקרים מתאימה השיטה? השיטה נותנת מענה גם למגוון רחב של בעיות כגון: הפרעות קשב ריכוז ולמידה, הפרעות התנהגותיות, הפרעות שינה, היפראקטיביות, הפרעות בנשימה, חרדות, כאבי ראש, כאבי בטן, בעיות הרטבה, עייפות ותשישות, דופק מהיר, לחץ דם גבוה, חריקות שיניים, חרדת בחינות ועוד.
 
מינה גנם 050-6214152 מתמחה בניהול מתחים ,stress management טיפול משפחתי וזוגי. מדריכה ויועצת להורים, מטפל זוגית ומשפחתית. ביו פידבק B.A , M.A בפסיכולוגיה חינוכית וחינוך.

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש