בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

לקראת לידה: סל קל או כסא בטיחות?

 גרסת הדפסה   
 
מאת: פזית ראפ ואביטל קורן*

את התינוק הקטן צריך להסיע ברכב המשפחתי במוקדם או במאוחר. גם אם הוא נולד במחלקת היולדות וגם אם הוא נולד בשיא הטבעיות בבית- מתישהו צריך לנסוע לבקר אצל סבא וסבתא.

אז איך מסיעים את האוצר הקטן באופן בטיחותי ברכב המשפחתי?
התשובה לשאלה זו הנה מורכבת וכוללת התייחסות לנושאים רבים, בהם: איך לבחור מושב בטיחות? איזה מושב בטיחות מתאים לילד שלי? היכן למקם את כסא הבטיחות ברכב? ועוד..
במאמר זה ננסה לענות על אחת השאלות הבסיסיות שמעסיקות הורים רבים לקראת היציאה לדרך החדשה והמסעירה עם התינוק שלהם: מה עדיף לקנות- סל קל או כסא בטיחות?
התשובה הפשוטה לשאלה זו היא, שכל התקן שמיועד להסעת תינוקות, אשר מתאים לפי הוראות היצרן לתינוק שלכם מבחינת גיל, משקל וגובה- הינו בטיחותי לשימוש עבורו (בתנאי, כמובן שהוא עומד בדרישות התקן הישראלי). אבל, כדאי להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם כדי לעשות בחירה מושכלת, שתהיה מתאימה לתינוק שלכם, לרכב שלכם ולסגנון החיים שלכם.
התאמה לתינוק
אנחנו רוצים שלתינוק יהיה נוח כשמסיעים אותו ברכב – תינוק שיושב בנוחות הוא יותר שקט ומרוצה וכתוצאה מכך גם אנחנו יותר רגועים, מרוצים ויכולים להתרכז בנהיגה. גם מן ההיבט הבטיחותי חשובה ההתאמה לתינוק: כדי שהכסא ייתן את ההגנה הטובה ביותר, יש צורך שהתינוק ישב בו בצורה טובה כך שהטוסיק שלו והגב שלו יהיו צמודים לגב הכסא, שהרצועות יצאו מהחריצים במיקום הנכון ותהינה הדוקות בדיוק במידה המתאימה.
הסל קל מותאם למיימדים של תינוק קטן שאך נולד: זוית של חצי שכיבה, רוחב ומיקום הרצועות ועוד. הוא מתאים בדרך כלל לתינוקות ממשקל לידה ועד 9 או 13 ק"ג. המיימדים הקטנים של הסל קל הם, למעשה, גם המגבלה שלו, שכן בסביבות גיל 9 חודשים עד שנה התינוק גדול ו/או כבד מכדי להמשיך להסיעו בסל קל ויש צורך להעביר אותו למושב בטיחות משולב, שניתן לעגנו נגד כיוון הנסיעה.
מושב בטיחות- קיימים מושבי בטיחות שמתאימים לשימוש מלידה. בחלקם ישנם ריפודים פנימיים בהם ניתן להשתמש בחודשים הראשונים לחייו של התינוק, אותם יש להסיר לאחר מספר חודשים, בהתאם להוראות היצרן. עם זאת, עלול להיווצר מצב שבו גופו של תינוק קטן שאך נולד לא ישב בצורה אידאלית בכסא הבטיחות.
התאמה לרכב
את כסא הבטיחות עלינו לעגן בצורה נכונה ונוחה ברכב. בשנה הראשונה לחייו – מומלץ עד גיל שנתיים- וגם עד הגיעו למשקל 9 ק"ג לפחות, יש להסיע את התינוק נגד כיוון התנועה. צורת העיגון משתנה מכסא לכסא ותלוייה גם בכיוון ההסעה של התינוק או הילד ברכב.
הסל קל בנוי ומותאם לעיגון ברכב והסעה נגד כיוון הנסיעה בלבד. המיימדים שלו והמבנה שלו מאפשרים בדרך כלל התקנה של סל קל גם ברכבים קטנים יותר. עם זאת, יש לבדוק לפני רכישה את ההתאמה של הסל קל המסויים שבחרתם לרכב שלכם, כדי לוודא שניתן לעגן אותו כראוי.
מושבי הבטיחות בהם ניתן להשתמש עבור תינוקות שאך נולדו וצריכים לנסוע נגד כיוון הנסיעה נקראים מושבי בטיחות משולבים (באנגלית הם נקראים: Convertible), שכן ניתן לעגן אותם למושב הרכב בתחילה עם כיוון הנסיעה ובהמשך נגד כיוון הנסיעה. היתרון בהם הוא שהם יכולים ללוות את הילד לאורך זמן, שכן הם מתאימים למשקלים כבדים יותר מהסל קל וגם ניתן להשתמש בהם כשהילד כבר נוסע עם כיוון הנסיעה. אבל- גודלם עלול להוות חסרון בחודשים הראשונים, שכן לעיתים יש קושי לעגן אותם נגד כיוון הנסיעה כשהם בזוית של חצי שכיבה בחלק מהרכבים.
התאמה לסגנון החיים
האם אתם מתכננים להשתמש באותו מושב לשני רכבים שונים? האם אתם גרים בעיר ומרבים להשתמש במוניות? האם אתם מתכננים ילדים נוספים בעתיד הקרוב? אלו חלק מהשאלות שיכולות להיות רלוונטיות להחלטה האם סל קל או כסא בטיחות.
סל קל מתאים לשימוש עם שני רכבים כיוון שהוא קל יותר וניתן לעגן אותו ולהוציאו מהרכב בקלות. במידה ואתם רוכשים סל קל עם בסיס ניתן לרכוש בסיס נוסף, כך שניתן להתקינו בקלות ברכב נוסף- שלכם ואולי של הסבתא. בנוסף, הסל קל מתאים להורים שמרבים לנסוע במוניות: הוצאת הסל קל מהרכב ושימוש בו במונית. כמו כן, הורים שמתכננים ילדים נוספים בעתיד הקרוב יוכלו לעשות שימוש נוסף בסל קל וכן יהיה להם יותר קל להשתמש בו במידה ויהיה צורך להסיע שלושה ילדים שיושבים בהתקני ריסון במושב האחורי.
מושב בטיחות מתאים אם יש בבעלותכם מכונית גדולה ורחבה וכן אם ברצונכם לחסוך בעלויות, לוותר על רכישת סל קל ולרכוש כבר לקראת הלידה מושב בטיחות משולב, שיוכל ללוות את הילד למספר שנים רב.
לסיכום, בכל רכישה של מושב בטיחות כדאי לבדוק את המאפיינים של מגוון מושבי הבטיחות הקיימים בשוק ולוודא שהמושב שבחרתם יתאים לתינוק שלכם, לרכב שלכם ולסגנון החיים שלכם. כדאי לזכור שהתינוק גדל, גופו וצרכיו משתנים במהירות ויש צורך להתאים את האופן שבו מסיעים את הילד לצרכים המשתנים בהתאם לדינמיות של החיים.
פזית ראפ ואביטל קורן, הן יועצות לבטיחות ילדים, יועצות מוסמכות להתקנת מושבי בטיחות. בעלות האתר לגדול בטוח 052-4419288

 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש