בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

בעקבות התחרות על היולדות בישראל: קופות החולים מזרימות תקציבים משמעותיים לדולות

הערכה: שווי סקטור ליווי הלידה בישראל יעמוד על 60 מיליון ש"ח בתוך 5 שנים, לא מעט בזכות התקצוב החדש לדולות ע"י קופות החולים. כדאי להן: סוכריית הפיתוי תגביר הסבירות לתשלום פרמיה במשך 25 שנה

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ

מהפיכה כלכלית אמיתית מתרחשת בחודשים האחרונים במגזר הדולאי. מבלי שרבות מן הדולות שמו לב לך פתחו קופות החולים, שהן חברות ביטוח לכל דבר, סעיף תקציבי עצום שיגלגל מעכשיו מאות אלפי שקלים בשנה לכיסי הדולות. צעד זה צפוי לשפר מאד את מעמדן של הדולות, ולהפוך את הליווי בלידה עם דולה לנחלת נתח עצום של היולדות בישראל.  

מה גרם לשינוי? ניתן להצביע על מספר תהליכים בהקשר זה. לפני כשנתיים פתחה יעל גריינר, דולה בכירה ומדריכה להכנה ללידה בוגרת ביה"ס אמנות הלידה במאבק ציבורי להכנסת שירות הדולה לסל השירותים המשלימים של קופות החולים. גריינר פנתה אל כל הקופות: מכבי, כללית, לאומית ומאוחדת ונתקלה בחומה בצורה. לא. לא עכשיו, אולי בעתיד, בקיצור – לא. גריינר פתחה בפייסבוק קבוצה בשם 'דולה – לא לעשירות בלבד' וגייסה אהדה ציבורית לא מבוטלת לעניין.
הדולה ממומנת, היולדת מרוצה, שביעות הרצון מבטיחה מימון לקופות החוליםבמקביל, אמר ציבור היולדות את דברו. בישראל וכמובן באמריקה, אליה נשואות עיני הממסד הרפואי והביטוחי כלכלי בישראל תמיד, הלכה אחיזת הדולה בחדרי הלידה וגדלה. למרות כאבי הצמיחה, הכוללים בעיקר איים של התנגדות בקרב מיילדות ואנשי צוות, זה הפך קשה יותר ויותר להתעלם מתרומתה של הדולה למירוץ אחר הגביע הקדוש החדש של השירות הרפואי – שביעות רצון המטופל, במקרה זה המטופלת.
מחקר אחר מחקר הוכיחו שלבד מן התועלות הרפואיות הקונקרטיות של הורדת שיעור הניתוחים הקיסריים בלמעלה מ30%, והפחתת השימוש במשככי כאבים ובהתערבויות מכשירניות בשיעור דומה, הדולה היא פשוט מכונת פלאים של העלאת שביעות רצון אימהית. וזה, יודע כל תינוק ברשת החברתית - שווה הרבה כסף חברתי המתורגם לכסף ממשי.
גם באיים של ההתנגדות שנותרו, מטפל הממסד לאט אבל בטוח. בישראל של 2009 לדוגמא, הצהירו שלושה בתי חולים מובילים, ביניהם ביה"ח ליס ליולדות בת"א על כך שאינם מרשים לדולות להיכנס ולעסוק בליווי יולדות בין כתליהם. כזכור, פנייתי למשרד הבריאות בנושא, בטענה שהאיסור מנוגד לחופש העיסוק וכן לחופש הבחירה שמתיר המשרד, הצליחה לרוקן מתוכן את המכשול הראשי להכנסת דולות: החלטה מקומית של חדרי לידה, בניגוד להוראת המשרד. טענתי שלא ייתכן שרק בגלל שהכשרתי עצמי כדולה יכריז ביה"ח עלי כפרסונה-נון-גראטה ויאסור עלי להיכנס לחדר הלידה כמלווה. משרד הבריאות קיבל את עמדתי ובמכתב שהוציא התיר  'לכל יולדת בישראל להכניס איתה לכל חדר לידה שני מלווים לפי בחירתה ובכלל זה מלווה לידה המכנה עצמו דולה'.
במקביל, תפשו בתי החולים את המשמעות הכלכלית של דולה. דולה שעובדת חזק, מביאה לבית החולים עשרים לידות בשנה, שייתכן שלא היו מגיעות ללא הכוונתה המפורשת. לידה מכניסה כיום לביה"ח כ-12,000 ₪. בחישוב פשוט ניתן לראות ש-240,000 ₪ בשנה הן סיבה נאה לטפח דולות, ובתי חולים ביניהם ליס – מעוז ההתנגדות לשעבר, החלו לארגן סיורים מיוחדים לדולות. כראש ארגון הגג של הדולות וכמי שיזמה את מכתב משרד הבריאות, אפשר לדמיין כמה נחת רוויתי בסיורים שארגנתי עבור הדולות חברות הדולות במחלקה.
בתחרות העזה על לבן וכיסן של האמהות, הבינו לאחרונה גם קופות החולים כי תעשיית הלידה מטילה עבורן לא רק ביצי זהב בדמות תקציבי לידה ושביעות רצון אימהית, אלא גם תינוקות אמיתיים שהם מקור תקציבי עצום לטווח הארוך. תחשבו על זה. תינוק משויך ביטוחית מרגע היוולדו באופן אוטומטי לספקית הביטוח הרפואי של אמו, וזו, אם אינה חווה קושי חריג ביחסיה עם המבטח, תשלם עבור תינוקה האהוב שיהפוך לבנה המתבגר לעתיד ובהוראת קבע את דמי הביטוח הרפואי עד הגיעו לגיל 18 לפחות. בהתחשב בתוחלת החיים העולה ובהרגלי הנוער לדבוק בבית ההורים ובחשבון הבנק שלהם, התינוקות של היום ימומנו בממוצע עד גיל 25 מתקציב הוריהם – כסף שיזרום ישירות מחשבון הבנק של אמו לכיסי הקופה.
בתנאים כאלו, כדאי מאד לגרום לאמהות להיות מרוצות, ויפה שעה אחת קודם – כלומר עוד כשהן בהריון ופנויות לשופינג בין קופות החולים. אחר כך, כשיהיו עסוקות עם התינוק והאינרציה תאמר את דברה יהיה קשה מאד לעקור את הרגל השייכות שלהן לקופת החולים בה הן נמצאות. משמעות הדברים מרוחה על אינסוף באנרים אינטרנטיים בחצי השנה האחרונה. קופות החולים פשוט יוצאות מגדרן כדי לפתות אימהות הרות לעבור אליהן באמצעות 'סל היריון' או טנא מעוברת או כל שם אחר שמוצמד לסוכריית הפיתוי הנכבדה - בשווי 5000 ₪ - השקעה זעומה ביחס להכנסה הצפויה. קופות החולים כללית ומכבי ממש מייעדות עוגת תקציב לאשה בהריון אותה היא יכולה לפרוס פחות או יותר כרצונה, ולחלקה בין בדיקות היריון שאינן בסטנדרט המדרגה הביטוחית הנמוכה, ובין ציוד ושירותים אשר ביניהם, נחשו מה? כן. בדיוק לכבודה התכנסנו.
אז מה מציעות הקופות? כללית מציעה סל של 5000 ₪ (במצטבר, לכל תקופת הביטוח, קרי כל ההריונות של המבוטחת), המחזיר עד 75% כנגד קבלה על תשלום לשירותי דולה ללקוחות פלטינום מושלם. עוד בסלסילת ההפתעות: שימור דם טבורי – תחום שגם בו צפויה בוננזה קלה. סל ההריון של מכבי שמוצע ללא כחל וסרק תחת קוד הפיתוי החתונאי 'צ'ק כיסוי להריון ולידה' ללקוחות מגן זהב, כולל כיסוי עד תקרה מצטברת של 2000 ₪ המהווים 50% מהעלות בפועל. לאומית כסף משתתפת בהוצאות קורס הכנה ללידה, שנכלל בסל השירותים של דולות רבות אם כי ההחזר הוא זעום – 299 ₪ בלבד. במאוחדת שיא, לא מצאתי סעיף תקציבי רלוונטי לדולה.
בשורה הבנקאית, משמעות הדברים עבור הדולה: הרבה, הרבה יותר קל לך מעכשיו למכור לאשה בהריון שירות שעליו תקבל החזר מלא, או חלקי. קופות החולים משתמשות בדולה כפיתיון, האמהות משתמשות בה לשיפור הלידות שלהן, והדולה משתמשת בתקציבי הקופות כדי להישאר במקצוע ולשפר את הלידה. במקרה זה – כולם נהנים.
בנוסף, קיים מתאם גבוה בין רמה סוציו אקונומית גבוהה יחסית (מעמד בינוני ומעלה) ובין צריכת דולות. היות שהעשירונים העליונים הם ממילא צרכני הביטוחים המשודרגים, הרי שההלימה בין צרכני הביטוח לצרכני שירות הדולה מלאה כמעט לחלוטין.
לפי נתוני הרשת, כ-5% מן הלידות בארה"ב כיום מלוות על ידי דולה. בישראל השיעור דומה. כ-160,000 לידות בשנה מתוכן כ- 8000 מלוות על ידי דולות, כלומר שוק ששווה כרגע אם ניקח סכום ממוצע של 2300 ₪ ללידה –  18,400,000 ₪ בשנה. הערכתי היא שבתוך חמש השנים הקרובות נשלש, מדינה יולדת שכמונו את אחוז הנהנות משירות דולה ל-15%. במקביל יש להניח שתעריפי הדולות יעלו בעקבות המהלך התקציבי של הקופות. אם נחשב 15% לפי תעריף זה, יגיע שוק הליווי בלידה לשווי של 60,000,000 ₪. תודו שזוהי קבלת פנים נאה למצטרפות החדשות למקצוע.
עוד מוערך כי 20% לפחות מבין היולדות הנעזרות ברגע זה בדולה, כשהן גונחות על כדורי הפיזיו החדשים בצורת בוטן (אם נגזור מהחישוב לעיל – 22 יולדות ביום בממוצע, כל שעה וקצת), אינן יודעות שבאפשרותן לגבות החזר מקופות החולים שלהן, וחמור מכך – לפחות 50% מן הדולות הפעילות בישראל (כ-400), אינן מודעות לעניין, וחוטאות שלא במתכוון באי יידוע הציבור באשר לבחירותיו בלידה..
מדוע הקופות והממסד אינם מעסיקים דולות בעצמם? מחקרים מראים כי יעילותה של הדולה תלויה באופן חד משמעי בכך שאינה על הפיירול של המוסד שבין כתליו התבצעה הלידה. סיבה נוספת? הממסד אינו צריך עוד גוף מקצועי כדי לפקח עליו ולשלם לו משכורות נמוכות, ולהצמיח עבורו גוף רגולציה ופיקוח, ולטפח סקטור בלתי מרוצה חדש, שיוסיף לחץ מלמטה. תודה, כאלו כבר יש לו מספיק.
סופו של יום: המימון הביטוחי לדולות טוב לכולם, ונקווה שלא יוכח אחרת.
מקורות:
*רותי קרני הורוביץ היא מומחית בלידה, ראש ארגון הגג של המקצועות הסב-לידתיים בישראל, מנהלת ביה"ס אמנות הלידה להכשרת דולות ומדריכות להכנה ללידה, דירקטורCAPPA-Israel, מנהלת אתר דולות – אמנות התמיכה בלידה, מנהלת אתר לידה – אמנות הלידה, ממקימות תנועת נשים קוראות ללדת ומחברת הספר והתקליטור אמנות הלידה – הכנה מנטאלית מטאפיזית להריון, לידה והורות' הניתן להורדה חינם באתר לידה – אמנות הלידה 
 

 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש