בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

עשר סיבות לאבות לעתיד לרצות ליווי דולה בלידה

אשתך רוצה לקחת דולה ואתה חושש שתתפוס את מקומך, או תערער את הדימוי העצמי שלך כמלווה האולטימטיבי בלידה? להיפך. המציאות מראה שדולה טובה תיעלם ותצוץ כשצריך, ותוודא שאתה עושה את הדברים שבדיעבר יהפכו חלק משמעותי מחוויית לידה זוגית טובה ויש עוד

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ

מישל אודנט, אבי הלידה הטבעית, התנגד מאז ומתמיד לליווי לידה על ידי בני זוג. "עברתי את גיל 80, לכן אני יכול להרשות לעצמי לומר את האמת", התלוצץ אודנט בכנס מיילדות היום בבאד ווילדבאד לפני שנתיים והוסיף: "מקומם של אבות אינו בחדר הלידה".

היום, כשהשבט הוא וירטואלי, חברים יש רק בפייסבוק, ומשפחה היא שדה מוקשים של העברה בין דורית, סוגר האתוס המצ'ואיסטי על גברים בציפייה מהם להיות שותפים אומניפוטנטיים בלידה: אוהבים, מעסים, תומכים, נושאים ונותנים מול צוות רפואי, ובכלל מומחים בלידה.
"הרגשתי שאין מצב שאני אפילו מעלה את האופציה שאני לא אהיה בלידה", מספר מ. אב טרי לבת חודשיים שהיה עם אשתו בלידה. "כשאשתי הציעה שניקח דולה, חשבתי ששוב מחליטים בשבילי. בדיעבד, זה היה הדבר הכי טוב שעשינו. הדולה עזרה לה באופנים שאין מצב שהייתי חושב עליהם בעצמי, הנחתה אותי לעזור במקומות ובזמנים הנכונים, ידעה לצאת מהחדר כשצריך ולהשאיר אותנו לבד, אפשרה לי לשאוף אויר כשהייתי זקוק לכך ולדעת שאני מאשיר את אשתי בידיים טובות ושיפרה באופן משמעותי את חווית הלידה שלנו. אני מאד מרוצה".
מ. אינו יוצא דופן בגישתו. אבות רבים שנכחו בלידה של בת הזוג שלהם שלוותה גם על ידי דולה, מתארים את החוויה כטובה וחיובית, וכזו שהיו שמחים לעבור פעם נוספת. אמנם, טרם נערך מחקר איכותני אשר יכמת את תועלות הליווי בלידה עבור אבות, אך התופעה מסתמנת כמובהקת: הדולות משפרות משמעותית גם את חווית האבות בלידה.
בשנה האחרונה זכה ענף הליווי בלידה לפריצת דרך כלכלית משמעותית בישראל, כשחברות הביטוח הרפואיות הגדולות – קופות החולים, החליטו להכיר כאחיותיהן האמריקאיות בתועלת הכלכלית ובאטרקטיביות שבליווי הדולה, ולהזרים תקציבים דרך מבוטחותיהן ההרות אל הדולות המלוות בלידה.
בשורות הבאות ריכזתי את התועלות הראשיות שבליווי דולה עבור האבות לעתיד, כן כדי לסייע למתלבטים, והן מתוך ההנחה שתועלות הדולה עבור האימהות לעתיד כבר מוכרות יחסית לציבור.
1.      כי אשתך רוצה. כאב לעתיד וכבן זוג תומך, אתה ממש רוצה לעזור לאשתך לממש את בחירותיה באשר ללידה. אם אשתך בוחרת לעבור את הלידה בליווי של דולה, יש לה סיבות מצוינות לעשות זאת. ייתכן שאולי אפילו אתה מהווה את אחת הסיבות לכך שהיא רוצה דולה. ליווי בלידה זו חתיכת משימה שלא כל גבר בנוי אליה, לא חשוב עד כמה הוא קשוח ועד כמה הזוגיות יציבה. להיפך. לעיתים המערכות הזוגיות היציבות ביותר אינן כוללות ליווי בלידה. אם זה המקרה, ייתכן שאתה פשוט לא צריך להיות בלידה. וזה שאתה לא נוכח פיסית בלידה לא אומר שאינך מלווה אותה או שאינכם זוג מצוין. אם שניכם מרגישים שמקומך לא שם, ומקומה של הדולה כן – אין שום סיבה שתנהגו לפי איזו נורמה אופנתית. זה כל כך 2013.. מצד שני ייתכן שאשתך רוצה גם וגם ומרגישה שהטוב ביותר יהיה ששניכם, אתה והדולה, תלוו אותה בלידה. זה המקרה הנפוץ ואם תמשיך לקרוא, תראה עד כמה יש לשניכם מקום באותה הלידה.
 
2.      הדולה מקלה גם עליך. דולה טובה פורקת מכתפיך חלק מן האחריות העצומה כ'קצין מבצע לידה ראשי'. כמלווה ראשי בלידה, שהיא אירוע מדיקלי מעיקרו, אתה עלול למצוא את עצמך די חסר אונים. מוקף בצפצופי מוניטורים, החלטות רפואיות, פרוצדות שאתה לא מכיר מחד, ומאידך אשתך הכאובה המצפה שתושיע אותה מכל אלו, תעמוד כצוק איתן שיגן עליה וישיג עבורה את מבוקשה – אתה פשוט נתון ללחץ רציני. אין לך ניסיון בחדרי לידה, ואתה מרגיש ובצדק שהמשא עלול להיות כבד מדי ולא לגמרי הוגן. אם יש שם דולה, לא הכל על כתפייך. יש מי שיזכור, יעזור, יבין, יתווך, ינרמל. מישהו שהיה שם בלייבור לנד, ראה ושמע פחות או יותר את הכל, ויאפשר לך קצת לנשום ואולי אפילו ליהנות מן החוויה.
 
3.      הדולה היא קורס הכנה ללידה מהלך. הדולה זוכרת בניגוד אליך את מה שלמדתם בקורס הכנה ללידה. בינינו, זה לא הגיוני וגם לא הוגן לבקש ממך לזכור ברגעי הלחץ של לידה את כל השיקולים בעד ונגד מתן פיטוצין עכשיו, בהתחשב בנסיבות הספציפיות. דולה טובה תוכל לפרוש עבורכם בזמן אמיתי את המידע הרלוונטי מחדש, כדי שתוכלו לקבל החלטות מושכלות, ואם צריך – גם לבקש הבהרות מאנשי צוות שישמחו לעשות זאת. היום, עם המודעות הגוברת לזכויות היולדת ולמשמעות המשפטית של הסכמה מדעת, הצורך ביידוע הופך נורמטיבי ומקובל.
 
4.      הדולה היא מדריך התיירים שלך בלייבור לנד. מישל אודנט (אותו אחד מהפתיח, אבי הלידה הטבעית), כינה את אירוע הלידה 'פלנטה אחרת'. לייבורלנד, ארץ הצירים והלידה היא באמת פלנטה אחרת במיוחד עבור אלו שזה להם ביקור ראשון על אדמתה הסוערת. דולה, אשה שהיתה שם לא מעט פעמים, דוברת את שפות המקומיים – הן את שפת הצוות האשפוזי האמון על המודל המדיקלי של לידה, והן את שפת היולדת. קטעי ניבים סתומים זה די. מבט אחד מספיק לדולה המיומנת כדי לקבל  תמונה של צרכיה באותו הרגע. מבט שאתה תפרש כאומללות יתפרש על ידי הדולה כחשוך שלפני עלות השחר. דולה היא לא רק מדריך התיירים אלא גם אשת הקשר שלכם. המיילדת מופקדת על שני חדרים או יותר. עם כל הרצון הטוב, אין תמיד זמן להסביר לכם  מה אומר המוניטור, ומה אומרים ראשי התיבות ROT על פוזיציית ראש התינוק ומה משמעות המשפט 'צוואר קדמי מחיקה 90 ראש בספינות'. הדולה תסביר, תדע איך להשיג עוד כרית ומי יודע, אולי גם תקסום קסם מיוחד שיחבר אתכן למיילדת הנכונה במשמרת.
 
5.      הדולה היא מרוויחת הזמן העיקרית שלכם. הרבה פעמים בלחץ הצוות הרפואי, מתקבלות החלטות שבדיעבד הובילו למפלי התערבויות מיותרים בלידה ולצלקות גופניות ורגשיות אותן האמא צריכה לשאת למשך שארית חייה. דווקא ברגעים הקריטיים בהם אתם חווים את שיא הלחץ לקבל החלטה, עשויה הדולה המנוסה לפתוח עבורכם חלונות בזמן שיהפכו את ההחלטות שלכם לאיכותיות יותר, ולכאלו שלא יסתיימו באשמה לכל החיים. זה חשוב לך כשותף, משום שאתה וועדת הייעוץ המרכזית של אשתך בדרך כלל, ולכל החיים..
 
6.      הדולה מוציאה אותך טוב. דולות מקצועיות טובות ומנוסות, יודעות כמה דברים על אבות לעתיד, ועל האופן שבו מתייצרת ונשמרת חוויה איכותית וטובה במיוחד בזמן לידה, כשהכל חשוף והנפש פתוחה כמו בטון רך שכל מה שיוטבע בו יישאר ויהפוך דפוס ליבה, דרכו ייתפסו חוויות בעתיד. דולה חכמה תדע מתי לעזוב את החדר ולהשאיר אתכם לבד לקידום הלידה, ומתי לחזור ולהנחות אותך בזמן אמיתי איך להחזיק את הטוש באמבטיה, איך ללחוץ על הנקודה המדויקת בסקרום, ואיפה לעמוד ברגע כזה ואחר במהלך הלידה. כמו במאית טובה, שיודעת לבנות חוויה משמעותית אצל צופיה, הדולה המוכשרת תביים אותך אל המעשה הנכון בזמן הנכון (רק אם צריך) ותשאיר אתכם עם חוויה זוגית טובה לכל החיים. במילים אחרות, הדולה תדאג שתתפקד כפרטנר טוב (ככל שתלוי בה). זה לא אומר שאתה לא יודע מה לעשות, אלא שיש מישהי בסביבה שמוודאת שזה קורה בזמן אמת.
 
7.      הדולה לא תופסת את מקומך, להיפך. גברים חוששים שהוספת דולה לקונסטלציה הקונצנזוסואלית של 'בן זוג תומך', עלולה לערער על מעמדם כמספקים את צרכיה הפסיכולוגיים ונוספים של בת הזוג שלהם וכתומכים אולטימטיביים בלידה, ולפגוע בדימוי העצמי שלהם ככאלו. בפועל, הדולה אמורה לעשות בדיוק את ההיפך. אמנם, היא לא תריע לך כשאתה עושה את הדבר הנכון ובזמן הנכון, אך הדולה המנוסה והחכמה לא רק שתיתן לך את כל הבמה והמרחב שנכונים עבורך, אלא גם תרחיב ותגדיר אותם בזמן אמת.
 
8.      אתה לא ממש רוצה לנהוג באוטו לבד עם אשה בצירים. אם תסכמו זאת מראש, ובמידה והנסיבות יאפשרו זאת, הדולה תצטרף אליכם כבר בבית, ותתלווה אליכם בנסיעה לבית החולים. נהיגה עם אשה בזמן צירים סוערים, כשאתה דואג ש'רק לא תלד לך פתאום' עלולה להיות מלחיצה, אפילו לגבר שבגברים, ואפילו שהסבירות לתרחיש כזה נמוכה. בכל מקרה, כדאי לך לקרוא ולשנן את הכללים ללידת בזק בטוחה. בכל אופן, גם כשתגיעו למגרש החניה של בית החולים, נחמד שיהיה מי שמלווה בנחת את האשה שלך למיון יולדות בזמן שאתה מחפש חניה.
 
9.      הדולה עשויה לגרום לך אפילו ליהנות מהלידה. כשאתה פנוי יותר מאחריות ומלחץ, יש לך משאבים להיות שם במלוא מובן המילה. כשאתה עסוק בלוגיסטיקה, באחריות מבצעית מלאה ועוד נאלץ לתפקד בשדה זר, בו אתה אורח, למותר לציין שנהנה אתה לא. כשהדולה מאפשרת לך להיות קל יותר, פנוי יותר ונוכח יותר בלידה, אתה עשוי גם להפיק ממנה חוויה חיובית אדירה. ברגעים שאחרי לידה דולות הופכות אבאים מאדניות מסמסות, לאבות אינסטינקטואליים ומעורבים ביולוגית. אם האמא לא פנויה או יכולה להניק, הדולה תהיה זו שתציע לך לפשוט חולצה ולהתחבר אל התינוק שלך. ולרגעים הללו של תחילת חיי התינוק שלכם, ותחילת חייכם כאבא וכאמא אין מחיר, מה שמביא אותנו אל הסעיף הבא.
 
10. דולה זו השקעה נבונה. הזכרנו את עניין קופות החולים בישראל, אשר מחזירות דמי השתתפות בליווי לידה באמצעות סל הביטוחים המשלימים ליולדות. שירות דולה בישראל נע היום בין 1500-3000 ש"ח ללידה, וסלי הביטוחים המשלימים מחזירים כ50% מהעלות תמורת קבלה, מה שהופך את השירות לבלתי יקר בעליל ביחס לתמורה. אבל זה לא רק ההחזר והשיקול הכלכלי. אפילו בלעדיו דולה היא תרופה מוכחת מחקרית אשר מקצרת את משך הלידה, מפחיתה את שיעור הניתוחים הקיסריים והלידות המכשירניות בכ-40%, ומגבירה את הסיכוי להצלחה בהנקה מעבר לתקופת הפוסט פרטום. אם מתרגמים זאת לכסף, הדולה מעלה מאד את הסבירות לאמא שאינה סובלת מחבלות בלידה, מתאוששת מהר יותר,  ומסתגלת בקלות רבה יותר לאימהות ולקונסטלציה המשפחתית החדשה. לך על זה.
 
 *רותי קרני הורוביץ היא ראש ארגון הגג של המקצועות הסב-לידתיים בישראל, מנהלת ביה"ס אמנות הלידה להכשרת דולות ומדריכות להכנה ללידה במכללת לוינסקי, מנהלת אתר דולות – אמנות התמיכה בלידה, מנהלת אתר לידה – אמנות הלידה, ממקימות תנועת נשים קוראות ללדת ומחברת הספר והתקליטור אמנות הלידה – הכנה מנטאלית מטאפיזית להריון, לידה והורות' הניתן להורדה חינם באתר לידה – אמנות הלידה

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש