www.leida.co.il   
 

עיסוי פרינאום - איך להימנע מחתך חיץ אפיזיוטומיה: מיילדת שלא גוזרת, אפי-נו, עיסוי חיץ, תכנית לידה ועוד. כל הדרכים ללדת ולהשאר שלמה

 מאת: רותי קרני הורוביץ

כהכנה ללידה: עיסוי פרינאום, מיילדת טובה, אפי-נו
1. לשכור מיילדת טובה שמנוסה בלא לחתוך (שאלי אותה על סטטיסטיקת האפיזיוטומיה האישית שלה), ולשריין אותה ללידה פרטית בבית החולים, בקליניקה הפרטית שלה או בביתך
2. אם את הולכת ללדת בבית-חולים ציבורי ללא מיילדת, אל תוותרי על סיור מקדים בחדר הלידה, שבמהלכו תשאלי מה הסטטיסטיקה של חתך בלידה ראשונה 
3. להתאמן בבלון אפי-נו מאמן לידה הזמינו מכשיר אפי-נו עכשיו!
4. לבצע עיסוי פרינאום
5. להשתמש באדי רוזמרין  
6. לכתוב ולהגיש תכנית לידה המציינת באסרטיביות שאינך מסכימה שיבוצע בך חתך חיץ
עיסוי פרינאום
החל מששה שבועות לפני הלידה מומלץ לבצע עיסוי פרינאום. העיסוי הוא דרך מצוינת להתכונן ללידה, בכך שהוא מגמיש את אזור החיץ ומכין אותו לקראת המתיחה הדי אינטנסיבית שלו בלידה. נוסף על כך עוזר המגע באזור לתרגל הרפיה מודעת וממוקדת שלו.
רצוי שאת העיסוי יבצע בן זוג, אך אפשר גם לבצעו לבד.
לפני תחילת העיסוי רוחצים היטב את אזור החיץ ואת הידיים, ואם הציפורניים ארוכות, יש לקצרן ולשייף אותן. רצוי להשתמש בשמן טבעי. השמנים המומלצים הם: שמן נבטי חיטה, העשיר בוויטמין E המוכר כמרכך עור אך שהוא בעל ניחוח עז, ושאסור בשימוש במקרים של פטרת, קנדידה, צליאק או רגישון לגלוטן או שמן שקדים שהוא חסר ריח. פורשים מגבת עבה על קצה של מיטה ועל הרצפה שמתחתיה, למקרה שמעט שמן ינטוף מטה. כדאי לעמעם את האורות או להשתמש באור נר. את העיסוי מבצעים בשכיבה על מיטה, כשהחלק התחתון ביותר של הגוף המונח על המיטה הוא הישבן. הברכיים פשוקות באוויר, וכפות הרגליים נחות על הרצפה, או על השטיח או בצמוד לישבן על המיטה.
נותן העיסוי יושב בנוחות על שרפרף קטן או על שני ספרים עבים, כך שגובה מרפקיו שווה לגובה קצה המיטה ככל שאפשר, כדי שלא יצטרך לאמץ את ידיו מאמץ מיותר בזמן העיסוי. יש לשבת קרוב מאוד לאישה שמקבלת את העיסוי.
טובלים בשמן את הגליל העליון של האצבע המורה בשתי הידיים ומושחים את השמן בעדינות באזור הפרינאום, תחילה בעזרת אצבע אחת בלבד. גובהם של שריריי ריצפת האגן פנימה אל תוך הגוף הוא כסנטימטר וחצי בסך-הכל, ולכן אין צורך להשתמש ביותר מגובה הפרק הראשון של האצבע. לאט מחדירים את שתי האצבעות עד לגובה הטבילה בשמן לתוך הנרתיק ונותנים דחיפה עדינה וממושכת של פתח הנרתיק כלפי מטה, לכיוון פי הטבעת. אין למתוח את העור יותר מסנטימטר או שניים בשלב הראשון. בעדינות רבה מפרידים את האצבעות וממשיכים את המתיחה לכיוון הירכיים, כלומר, הצדה. נראה שהאצבעות מציירות את האות האנגלית T במהופך או עוגן, או מחקות תנועת מטוטלת של שעון. אפשר למנות בלב שתי שניות למתיחה לאורך, ומיד בהמשכן שלוש שניות עבור המתיחה לצדדים.
לאט ובהדרגה מגדילים את המתיחה למטה ולצדדים.
יש לשמור על קשב רב. נותן העיסוי חייב לנהוג בעדינות רבה בבת זוגו, והיא חייבת להתרכז בהרפיית האזור ובמתן אפשרות לקבל את המתיחה באהבה.
את העיסוי מומלץ לבצע לפחות פעמיים בשבוע במשך עשר דקות בכל פעם, ומומלץ לנסות להגדיל מדי פעם את הפתיחה של האזור. הפתיחה אינה של צוואר הרחם, כמובן, אלא של פתח הנרתיק. אם לאחר שישה עיסויים תגיעו לפתיחה של ארבע אצבעות דמיוניות בטווח שבין האצבעות בזמן המתיחה הצדה, זה מצוין. ארבע אצבעות הן כשמונה סנטימטרים. קוטרו של ראש התינוק הוא כעשרה סנטימטרים, ואם תוסיפו לארבע האצבעות את קוטר השתיים המבצעות בפועל את העיסוי, תראו כמה גמיש החיץ, ועד כמה הוא מתאים ללידה.
אפשר לתגבר את שתי האצבעות המעסות באצבעות נוספות, ורצוי לחדש מדי פעם את שימון האצבעות. אין צורך לשטוף את השמן לאחר העיסוי, אך חשוב מאוד להקפיד על היגיינה: לרחוץ היטב לפחות את אזור העיסוי ואת הידיים לפני תחילת העיסוי, ולצקת מהשמן כמות קטנה וחד-פעמית לפני השימוש, כך שלא תוחזר לבקבוק טיפת שמן שנגעה באצבעות. חשוב שלא לגעת בפי הטבעת ולאחר מכן בנרתיק.
בגלל האינטימיות הרבה שמשרה עיסוי הפרינאום, הוא עלול לחשוף רגשות ותחושות בצורה אינטנסיבית מאוד. אם העיסוי גורם אי-נוחות רבה למקבלת או לנותן, יש להפסיקו. עיסוי הפרינאום אינו תנאי או הבטחה מוחלטים לשלמות הפרינאום בלידה, ואפשר ללדת היטב גם בלעדיו. אם אי-הנוחות נסבלת, בהחלט כדאי להתגבר על משבר ההתחלה הבלתי נמנע במקרים רבים, ולהמשיך בעיסוי.
נשים מסוימות טוענות כי לאחר העיסוי הן מרגישות צריבה בפתח הנרתיק והתופעה מדאיגה אותן. אם זה המצב, נסי להיזכר האם יש לך או שסבלת בשנים האחרונות מפטרת בנרתיק. ליתר פשטות - נסי להיזכר האם קיבלת תכשיר אגיסטן או דומה לטיפול בשנים האחרונות. אם התשובה חיובית, ייתכן שהדבר מצביע על קיומה של קנדידה בנרתיק. הקנדידה, פטריית שמרים, אוהבת שמן נבט חיטה, ומשגשגת בנוכחותו. במקרה כזה מומלץ שלא להשתמש בשמן נבט חיטה, אלא להחליפו בשמן שקדים.
אמבט אדים
במקביל לעיסוי הפרינאום, וכהכנה משלימה ללידה, ניתן לבצע "אמבט אדים" לפרינאום, פעם או פעמיים בשבוע, החל מששה שבועות לפני המועד המשוער ללידה. אמבט האדים אסור למי שסובלת מדליות באזור המפשעה, או בפתח הנרתיק, או מטחורים.
כדי לבצע את הטיפול, מרתיחים כליטר מי ברז, ויוצקים אותם לקערת סלט שלא תתאים יותר לשימוש ככלי אוכל. מוסיפים למים שבקערה כף שמן נבט חיטה וענף קטן או מספר עלים של רוזמרין, מצננים מעט, ומניחים את הקערה ובה הנוזל בתוך אסלת השירותים. יושבים על קרש האסלה כמו בזמן עשיית צרכים במשך מספר דקות.
פני הנוזל צריכים להיות רחוקים עשרים ס"מ לפחות מהגוף. הטיפול צריך להיות נעים. אם חום האדים גבוה מדי, יש לקום מהאסלה ולהמתין שיצטנן עוד מעט.
בלידה
לומר למיילדת שאת/ם מבקשים, אם אפשר, להימנע מחתך, ולפרט את הדרכים שבהן התכוננתם לקראת אפשרות כזו (עיסוי, אדים וכו``)
להוציא מהתיק את בקבוק שמן הנבט הסגור שקניתם מראש, ולהגישו למיילדת שמוכנה לנסות ולקבל את הלידה שלכם בלי לבצע חתך
לכתוב בתכנית הלידה שלכם את הבקשה להימנע מחתך
לבקש מהמיילדת לכוון אותך מה לעשות כדי להימנע מחתך (שיתוף פעולה עם המיילדת)
להפסיק ללחוץ כשהראש מופיע, ומכותר בפתח הנרתיק (שלב ההכתרה) ואז, במקום ללחוץ - לנשוף את התינוק החוצה, "לנשוף פיפי". אם התינוק גדול – ברגע שהראש מתחיל לצאת- לעבור לתנוחת שכיבה על הצד (פחות לחץ על הפרינאום)
למאמר בנושא מאמן לידה המכני אפי-נו 
למאמר בנושא `ואם חתכו`
למאמר בנושא בניית תכנית לידה
*המידע באתר זה הנו כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי. אין להשתמש במידע לצורך אבחון בעיה רפואית או להתאמת טיפול כלשהו או המנעות ממנו.
*רותי קרני הורוביץ היא מומחית בלידה, ראש ארגון הגג של המקצועות הסב-לידתיים בישראל, מנהלת ביה"ס אמנות הלידה להכשרת דולות ומדריכות להכנה ללידה, דירקטור CAPPA-Israel, מנהלת אתר דולות – אמנות התמיכה בלידה, מנהלת אתר לידה – אמנות הלידה, ממנהיגות ומקימות תנועת נשים קוראות ללדת ומחברת הספר והתקליטור אמנות הלידה – הכנה מנטאלית מטאפיזית להריון, לידה והורות' הניתן להורדה חינם באתר לידה – אמנות הלידה