www.leida.co.il   
 

ניוזלטר לידה ודולות, גיליון 14

 מאת: רותי קרני הורוביץ


לפניך גיליון מס` 14 של ניוזלטר לידה ודולות. ארבעה מאמרים חדשים ועוד שלושה עניינים איתנו בגיליון זה בנוסף על לוח האירועים, המתכון (סלט דבאייל מהמם ומפתיע) והקופונים הבלעדיים שבקצה.



נפתח במאמרים. עשרות דולות, מדריכות להכנה ללידה ולהנקה, מסיימות בימים אלו את לימודיהן וניצבות בפני אתגר הקמת העסק העצמאי. עשרות שאלות עומדות בפני מי שמקימות לראשונה עסק: איך אעשה את הצעד הראשון? מדוע ייבחרו הלקוחות דווקא בי? מהן חוזקותיי? מה לעשות עם חולשותיי? איך אתמודד עם אימת רשויות המס שלי? מי ילווה אותי? ועוד. אהובה הילה חן, מדריכה להכנה ללידה, יו"ר המרכז לחינוך ללידה, רכזת קורס מדריכות להכנה ללידה, מנהלת הפרסום באתר אמנות הלידה, ואני, מציעות לראשונה ברשת מדריך להקמת העסק הקטן עבור מדריכות הכנה ללידה, דולות, ועוד.



מאמר שני, בנושא טרטולוגיה, מאת פרופ` אשר אור נוי מהמעבדה לטרטולוגיה, הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה, ומשרד הבריאות, ירושלים, סוקר בהרחבה את נושא ההשפעות הסביבתיות על בריאות העובר. אילו תרופות עלולות להזיק? מה לגבי מריחואנה, אלכוהול וסיגריות? מה השפעתם של ויטמין A ונוגדי חומצה פולית על עוברים? אילו תרופות עוברות בחלב? בנוסף למאמר, מנהל פרופ` אור נוי פורום מומחה (השקה בעוד 8 פיסקאות) באתר לידה בנושא טרטולוגיה. למאמר המלא אודות הריון וטרטולוגיה - תרופות וגורמים נוספים העלולים להזיק לעובר.



מאמר שלישי תורגם ע"י הכירופרקט ד"ר רונן מנדלזיס, ומפגיש אותנו עם שיטת בגנל, לתיקון מנחים ומצגים לא תקינים של העובר, לקראת לידה, אותה הביא לישראל. השיטה, שפותחה במקור ע"י הכירופרקטית האמריקאית ד"ר קרן בגנל, מציעה גישה חדשה להסדרת מצג עכוז, מנח רוחבי, אלכסוני ומצג אחורי של העובר באמצעים כירופרקטיים. לדברי בגנל, מצבים של תת-תזוזה באגן האימהי גורמים לכיווץ יתר של הרקמות, ולמנחים ומצגים לא תקינים, מה שעלול לגרום לשיבוש הלידה. החדשות הטובות: ניתן להסדיר זאת באמצעי הכיוונון שעומדים לרשות הכירופרקטור, ולהביא עוברים למצג תקין ללידה. המאמר כולל פרוטוקול ונכתב במקור לקהל מקצועי אמריקאי. למאמר המלא אודות טכניקת בגנל להסדרת מצג עובר לא תקין ללידה.



מאמר רביעי, מאת היועצת הביגורפית נועה ברקת, מסביר בפשטות ובבהירות איך לכתוב סיפור לידה. "קודם כל העובדות.. ועכשיו לעולם הפנימי.. נקודות ציון שכדאי להזכר בהן... התחלת הלידה.. שלב המפנה.. המפגש עם התינוק..ולבסוף מעניין לדעת איך נבחר שם התינוק..." למאמר המלא אודות איך כותבים סיפור לידה. עוד כדאי לעיין במצגת היפה `חלב שמיימי` שהכינה נועה, ושניתן לקבלה בפנייה למייל שלה noa@adama.info



מאמר חמישי, החותם את פרק המאמרים לגיליון זה, נכתב ע"י הדולה יעל זמירלי, ומציע כלי נוסף לדולה, היונק מתוך החלוקה הסינית לחמשת האלמנטים: מים, עץ מתכת אדמה ואש. כל דולה יודעת שבלידה מסוימת, מגע עוטף שלה עבד כמו קסם, ואילו בלידה אחרת, עבודה מילולית ופעלתנות אינטנסיבית עשו את ההבדל. האם ניתן לצפות את סוג התמיכה שישרת את היולדת בצורה הטובה ביותר?. זמירלי טוענת שכן. במאמרה מתארת זמירלי חמישה טיפוסי יולדות, ואת סוגי התמיכה המועדפים עליהן. למאמר המלא אודות תורת חמשת היסודות ככלי עזר לדולה.



ועתה, לעניינים.



ראשית, השקת סוללת הפורומים החדשה באתר אמנות הלידה. כשלושים פורומים מומחים עלו לאחרונה לאתר, ליד פורום לידה האיכותי והוותיק הממשיך לפעול במתכונתו הרגילה: פאנל מומחים וקהילת משתתפים איכותית ותוססת. בין הפורומים החדשים, כאלו בעלי קונספטים בלעדיים המוצגים לראשונה ברשת בעברית דוגמת פורום ייעוץ טרטולוגיפורום מיניות ייחודי - המנוהל ע"י ד"ר ענת בוצר שהדוקטורט שלה התמקד בנושא התשוקה, המדריכה להכנה ללידה שירז אריאל דרורי המביאה את בשורת העונג לחדר הלידה (בקרוב המאמר), וגילי פליסקין, שהוציאה לאחרונה ספר מרתק בנושא אוננות. עוד בסוללה פורום ניהול ותכנון פיננסי למשפחות עם גיל אורלי, פורום מנשאיםפורום פונדקאות, ואפילו פורום מתכונים עם הדולה והשפית שלנו - עופרי זוטא, עימה נפגש כרגיל לקראת סוף הגיליון. אם ברצונך להציע לנהל או להציע פורום בנושא שימושי או חדשני ומעניין, אשמח לקבל ממך מייל, כמו גם בכל נושא אחר.



נושא שני שעולה ומבעבע ורוחש את דחיפותו הבלתי נמנעת אל פני השטח הוא הקמה של ארגון על שיאגד את הדולות הפועלות בישראל. דולה שליוותה באחרונה לידה באחד מבתי החולים הגדולים באזור המרכז, שמעה מפי אחת המיילדות שלא תוכל כפי הנראה להיכנס יותר למחלקה. האמנם יכול בי"ח להכריז על דולה אחת או על כולן כעל פרסונה נון גראטה? ואם תרצה ללוות את אחותה היולדת בקרוב, האם ייאסר עליה להכנס רק משום שחטאה ולמדה לימודי דולה? האם חוקית דבר כזה הוא אפשרי? גוף מקצועי דמוקרטי ורציני, שיעלה על סדר היום הציבורי את הסוגיות הבוערות שמציף המקצוע הישן חדש של מלווה בלידה, יבדוק את הסוגיות המשפטיות, יבנה אמנה אתית וייצג את העניין הציבורי של הדולות מול הגופים הרלוונטיים, נדרש ללא ספק. במפגש הדולות הקרוב, בביתה של גילה רונאל, יוקדש זמן להנחת אבן היסוד להקמת ארגון על שיאגד את הדולות הפועלות בישראל.



נושא שלישי, גם הוא משנה מציאות ובעל השפעה על עיצוב פני הלידה בימינו, הוא נושא אטלס הלידה שהתחלתי לגלגל. כמדריכה להכנה ללידה במשך שנים רבות, השתמשתי בעזרי לימוד מקצועיים, ביניהם אטלס הלידה הקלאסי. לאטלס, שמרכז תשומת לב רבה בקורסי ההכנה ללידה, תפקיד חינוכי ראשון במעלה. אולי איננו נותנים על כך את הדעת, אך יש לו תפקיד מרכזי מאד בעיצוב תפיסת הלידה שלנו. האטלס הקלאסי, אם נתעלם לרגע משגיאותיו החינניות בדמות מי שפיר תכולים, פקק רירי לבן (דיבל או לא?) ולובן נרתיקה הרובנסי של יולדת, מדגים למשל את ידיה של המיילדת המכווננות את ראש התינוק משלב ההכתרה ולא משות ממנו עד שהתינוק מוטל מצווח על סדין הבדיקות.



איש אינו מדבר על כך, אך תמונה אחת, ובמקרה זה שלוש, שווה אלף מילים. המסר המקופל בתוך הידיים המצויירות של המיילדת הוא מסר תרבותי עמוק. לפיו, בין השאר, הן היולדת והן התינוק חסרי אונים בלידה. הם זקוקים לזולת. תינוק לא יכול להשלים רוטציה חיצונית ללא שהמיילדת מסובבת אותו, ואשה אינה יכולה להתמודד עם לחצו של התינוק על הפרינאום שלה מבלי שהמיילדת תכוונן את הראש.  ועוד דוגמא אחת קטנה, לאחר שהתינוק מסיים את שרשרת החיול הזוועתית (הביטו בציור המתאר את התינוק המצווח, שולח ידיים חסרות אונים ברפלקס מורו, טבורו גזור ואסור בקלאמפ, וחוקן השאיבה מוחדר לנחירו, וכל זה לא מתרחש על אמו חלילה אלא על סדין ירוק כמובן), הוא מונח גבוה מדי על חזה אמו, כך שהיא נושקת למצחו. המבט החולמני של האב והאם המסורקים לתפארת הסבנטיז, טבעות הזהב מתנוצצות על קמיצותיהם, והתינוק הישנוני בזרועותיהם, כולם אומרים כן, זו הדרך, אין בלתה.



כולנו יודעות כבר שיש עוד דרך. צלולה יותר, עדכנית יותר, חפה יותר מפשעים תרבותיים. ואטלס כזה אני מבקשת לעצב. בימים אלו עומד האטלס בשלב הקריטי של איפיון. לפני צילום הדוגמנית, לפני ציור האילוסטרציות. עכשיו הוא הזמן בו ייקבע איך ייראה, ואילו מסרים ישא. אני קוראת לכן, מקצועניות הלידה, דולות, נשים הרות ולכל קורא שהגיע עד הלום, לרתום את תבונתו ולסייע לי להמנע משגיאות. אנא, ספרו לי מה הייתם רוצים שיופיע באטלס, מה לא, עד לרמת הניואנסים. מי שרוצה מוזמן לפתוח דיון בנושא בפורום לידה, או שאני אזום זאת. נראה.



עכשיו, אשמח אם תהדקו חגורות (אין דבר כזה דיילת לשעבר..), כשאנו מנמיכים מעט מהאידיאולוגי כדי לתת מבט בלוח האירועים הצפויים לנו בחודש יוני. החודש, מסתמן, יהיה חם בטבריה. ראו כמה אירועים יתקיימו במלון גינוסר.



מפגש הדולות אצל גילה רונאל  יתקיים בשמחה ובאהבה אצל גילה על הגג ב-7.6.07  יום חמישי בשעה 19:30. אנא דייקו! מאחר והמקום מוגבל לשלושים איש, אנא אשרו הגעה במייל בהקדם.




קורסי העשרה, העמקה ותמיכה לדולות, עם אורנה דן המיועדות לדולות מתחילות ולמדריכות הכנה ללידה ייפתחו ביוני בירושלים. קורס שלב א` יפתח ב12/7. 5 מפגשים בני 3 שעות מחיר 1250 שח. למתחילות הקורס מעניק בטחון ביציאה לעבודה. לדולות קורס שלב א: 5 מפגשים כל מפגש שלוש שעות בין נושאי הלימוד: איתור נקודות תורפה אצל היולדת ובן זוגה מקומה של הדולה, היכרות עם הנפשות הפועלות בחדר הלידה וסביב היולדת דגש על ההכנה ללידה כמפתח למתרחש בחדר הלידה - הדולה כמכינה ללידה זוגיות ומיניות בהריון והשפעתם על הלידה מוכנות לכאב בן הזוג - האם יש מודל אחד של גבר בלידה? העובר ברחם כישות בפני עצמה מחיר 1250 ש"ח. בשלב ב` יילמדו נושאים נוספים כגון: קיסרי, תאומים, לידה שקטה, תוך העמקה של הנושאים האחרים.  הקורס מהווה מוקד תמיכה לדולות בתחילת דרכן ומעניק ליווי מקצועי. מיועד ל: דולות שסיימו קורס דולות המעוניינות לדעת להכין ללידה מדריכות הכנה ללידה המעוניינות להתרחב וללוות לידות הקורסים מתקיימים בקבוצות קטנות בסטודיו נעים בירושלים. פרטים אצל אורנה דן: 077-9300166  052-8512970 orniki@netvision.net.il




סדנת קול הרוח - ליווי לידה דרך הקול מטעם דבש מסלע עם אסתר שמיר, נטורופתית,זמרת, משוררת ומלחינה, המשלבת עבודה קולית עם התפתחות רוחנית תתקיים ב 25.6.07 בשעה 9:00-15:30 במלון נוף גינוסר שעל שפת הכנרת ומיועדת לאנשי מקצוע סביב הלידה: מיילדות, דולות, מדריכות הכנה ללידה ומטפלים. מחיר: 350 ₪ או 450 לנרשמים גם לסדנת לידה פוסט טראומה



החוק והתינוק, הכנס השנתי של העמותה לבריאות הנפש של התינוק, יתקיים ב-1-2 ליולי 2007 במלון קיבוץ גינוסר. בכנס ידונו הסוגיות האתיות, המשפטיות והקליניות סביב מסוגלות הורית בגיל הינקות. מחיר ההשתתפות 730-880 ש"ח. פרטים בטל` 6731471- 02, ואצל גל - 050-5207050.



יום מיון לקורס ליווי בלידה `אמאלדת` עם גילה רונאל ואירית פלקוביץ בשיתוף בית חולים "לניאדו" יתקיים ב -3.7.07  בבית חולים לניאדו - קרית צאנז, נתניה בין השעות  09:00 - 12:30, במועדון היולדות שבמחלקת היולדות. יום המיון מיועד לבדוק התאמה הדדית לקורס ולמקצוע. ביום המיון יערכו משחקי תפקידים והצגה אישית. לפרטים נוספים ניתן לפנות טלפונית: לגילה  0544890295 / 035067091   או אירית  03-6415137. לא ניתן להשתתף ללא תיאום מראש. המייל של גילה  gilaronel@gmail.com



לגעת בלידה - שיאצו בהריון ולידה, סדנת השתלמות במגע לאנשי מקצוע בתחום ההריון והלידה, תתקיים בדיאדה, שדרות בן גוריון 75 ת"א במשך שלושה ימי שני החל מה - 23.7.07  בין השעות 19:00 - 22:00. הסדנה מיועדת לאנשי מקצוע מתחום ההריון והלידה, בעלי הכשרה כלשהי בתחום התמיכה במגע בהריון. מטרת הסדנא לחדד ולהעמיק את העבודה במגע, הקשב לגוף, והאפשרות לתקשורת לא מילולית שהמגע מעניק לנו. כמו כן, נחדד את הידע  בשיאצו על ידי תרגול ודיון בפתרון בעיות שכיחות, נעמיק את הדיון והלימוד בנקודות הלחיצה השונות. פרק ייחודי ומרתק יוקדש לעבודה עם כדורי פיזיו עוד במהלך ההריון. מנחי הסדנה: גילה רונאל ואורן ניזרי. מחיר 540  ₪. ההרשמה מראש החל מאמצע יוני. 03-5244484



סדנה בנושא לידה לאחר טראומה והכנה ללידה במקרים של פוסט טראומה, עם מינדי לוי, מטעם מרכז דבש מסלע תתקיים בתאריך: 30.7.07 בשעה 9:00-15:30 במלון נוף גינוסר שעל שפת הכנרת. הסדנה מיועדת לאנשי מקצוע סביב הלידה: מיילדות, דולות, מדריכות הכנה ללידה ומטפלים. בסדנה: זיהוי נשים בסיכון, לימוד הצרכים המיוחדים של נשים פוסט-טראומטיות, והדרך לניצול פוטנציאל הריפוי עבורן בחווית הלידה. מנחה: מינדי לויM.A. בלימודי נשים, מיילדת בית ותיקה, מכינה ללידה ומקיימת סדנאות לנשים שעברו חוויות טראומטיות, פרטים נוספים והרשמה בטלפון: 04-6961646  052-8348546 אור גיל 052-8348646 עדה גיל. 250 ₪ או 450 לנרשמים גם לסדנת קול הרוח



קורס להסמכת דולות ייפתח ביום ב` 3.9.07 במרכז דבש מסלע. הקורס כולל לימודים פיזיים, נפשיים ורוחניים, בדרך חווייתית וייחודית (שיטת ימימה), המעניקה כלים מקצועיים ללווי תהליך הלידה בשיטת החשיבה ההכרתית. הקורס יתקיים בימי שני, לאורך 25 מפגשים. המחיר 5500 ₪. הקורס יתקיים במושב קשת שברמת-הגולן. בפברואר 08 יפתח קורס נוסף בירושלים פרטים והרשמה 04-6961646    



יום העשרה בנושא דיכאון לאתר לידה, עם רחל דדון ורבקה לבקוביץ` יתקיים ב-9.9.07 9-15:30 במלון גינוסר. בתכנית: הצגת כלי לאבחון דיכאון לאחר לידה, משבר כהזדמנות לצמיחה ולהתחזקות, שינויים פסיכולוגיים בהיריון בלידה ולאחריה. מנחות את יום ההעשרה רבקה לבקוביץ: פסיכותרפיסטית ומטפלת משפחתית מוסמכת. מנהלת השירות לעבודה סוציאלית, שרותי בריאות כללית מחוז צפון. רחל דדון:M.A. במינהל מערכות בריאות. מנהלת סיעוד במינהלת העמקים מחוז צפון, משרד הבריאות, מרכזת איתור דיכאון לאחר לידה. פרטים בטל`  04-6961646



קורס מדריכות פעילות גופנית לנשים בהריון ונשים אחרי הלידה, ייפתח בחודש ספטמבר במכון וינגייט. הקורס מיועד לאנשי מקצוע בעלי רקע במיילדות (מדריכות הכנה ללידה, תומכות לידה, מיילדות) המעוניינים לקבל ידע להפעיל נשים בהריון ונשים לאחר הלידה. הקורס מרוכז וכולל 7 מפגשים  בני 4 שעות. עלות הקורס 800 ש"ח. פרטים נוספים: שלומית רייפמן לויצקי   8802201- 050 המרכזת בוינגייט גם את הקורסים להכשרת תומכות לידה ומדריכות להכנה ללידה, הכשרת מדריכות להתעמלות להריון ולאחר הלידה shlomitr@013.net



במדור האירועים שבאתר לידה, תוכלו למצוא עוד מידע רב על שפע האירועים, ימי העיון, ההעשרות והסדנאות המתרחשים בחודשים הקרובים מסביב ללידה בישראל



מפגשי לה לצ`ה:



גני תקוה - סטודיו למחול במרכז לאמנויות הבמה, רח` הגליל 20  עם אורנה דיבון אופיר, אפי נבו-כהן וליאת אטלס. המפגשים בין 10 ל 12. ימי ששי 29.6, 27.7 הוראות הגעה 054-4544135



קרית אונו - קניון קרית אונו, בייבי רותם, בחלק של המשרדים, קומה 6.  עם רונית ניידורף, נירית אוליבקוביץ וליאת אטלס בשעה 17:00 11.6, 9.7 יש לתאם 054-4544135 הגעה

מסיבות מנשאים:  סדנאות הדרכה והתנסות בסוגי מנשאים שונים, התאמה ומכירה ברחבי הארץ בחודש יוני - 1.6.07 (ו`) בגבעתיים, סדנא בין השעות 10-13 3.6.07 (א`) בגבעת ברנר, בין השעות 16-19 8.6.07 (ו`) בגבעתיים, בין השעות 10-13 15.6.07 (ו`) בירושלים, בין השעות 10-13 פרטים אצל אורית, orit@minsaim.co.il 052.846.82.15



במדור האירועים שבאתר לידה, תוכלו למצוא עוד מידע רב על שפע האירועים, ההעשרות והסדנאות המתרחשים בחודשים הקרובים מסביב ללידה בישראל



בנוסף, מזכירה למי שטרם ביקרו במדור ההורדות של אתר אמנות הלידה שהקבצים הבאים ממתינים לכם להורדה חינם בקישורים הבאים:



אמנות הלידה - הספר הכנה מנטאלית-מטאפיזית להריון, לידה והורות מאת רותי קרני הורוביץ

אמנות הלידה - התקליטור תקליטור הרפיות בדמיון מודרך לקראת לידה. מאת רותי קרני הורוביץ



הקיסרי, לידה יוצאת דופן - הספר מאת ד"ר מישל אודנט. חובה למקצועני לידה, ולפני לידה ראשונה ו-VBAC

מחושך לאור - חוברת הפוסטפרטום מאת סיון אופירי. דכאון אחרי לידה. חובה לאנשי מקצוע המטפלים ביולדות

תינוק חדש- מלידה ועד חודשיים מאת פרופ` שאול דולברג. שו"ת נפוצות ברפואת יילודים - ניאונטולוגיה

מנשאים - המדריך המלא לבחירת מנשא לתינוק מאת נעמה אברמזון



כ"כ מזכירה שמדריכות הכנה ללידה ודולות שטרם קיבלו אתר מתארח חינם במתחמי `פגוש את הדולות` ו` פגוש את המדריכות` באתרים מוזמנות לפנות אלי במייל ולקבל בתוך יממה את המפתחות..אם ברשותך מאמרים מעניינים שכתבת או עבודות מעניינות מתקופת ההכשרה אשמח לפרסמן.



ועתה, למתכון הפשוט והמפתיע של עופרי זוטא, שפית ודולה בישראל.



סלט מקלות חומוס (דבאייל) ועשבי תיבול / עופרי זוטא



מקלות חומוס הם הדבר הכי קרוב לביסלי בטעם פלאפל, אבל זה לא. חטיף פריך ופיקנטי, שממנו יוצרים סלט מרענן, שמתפצפץ בפה. את הדבאייל אפשר להשיג בשווקים, במעדניות או בחנויות המתמחות בפיצוחים ותבלינים, ולפעמים אפילו בסופרמרקט. ולגבי (אי) קונצנזוס הכוסברה המופיעה במתכון. ידוע כי הכוסברה קנתה לה שונאים או אוהבים. אין באמצע. אז אם אתם ממחנה השונאים, הדירו רגליכם, נסו להוסיף קצת רוקט במקום, או להגדיל את כמות הירוקים האחרים. ולמרות שזו המלצה קצת משונה - שווה לנסות עם כוסברה. הטעמים בהחלט מתחברים. הרי ביננו, גם בפלאפל יש כוסברה :-)


חומרים ל8-6- מנות:

300
גרם דבאייל

1/2
כוס דחוסה עלי פטרוזיליה

1/2
כוס דחוסה עלי נענע

1/2
כוס דחוסה (או לפי הטעם) עלי כוסברה

1/4
כוס שמן זית

1/4
כוס מיץ מלימון טרי

קורט מלח 


שמים במעבד מזון את כל עשבי התיבול, שמן הזית, מיץ הלימון והמלח. מעבדים כחצי דקה. מערבבים עם הדבאייל ממש לפני ההגשה, כדי לשמר את פריכותו.




עד כאן המתכון, וכאן גם מסתיים הגיליון להפעם. בתחתיתו, כאמור, קופונים בלעדיים לגזור ולממש עד סוף החודש. תודה לכותבים על הכתיבה, ולך על הקריאה. אם גיליון זה עשוי לעניין מי ממכרייך, אנא קדמי אותו אליו.



להתראות בגיליון הבא,

 

רותי קרני הורוביץ

03-5222427 052-8374237 מנהלת אתר אמנות הלידה www.leida.co.il 

מנהלת אתר דולות - אמנות התמיכה בלידה www.dulot.co.il

יבואנית אפי-נו מאמן לידה www.epi-no.co.il

יבואנית דידימוס - המנשא האירופי הטוב בעולם, ארוג  בנול  יבואנית מאמאפונצ`ו ומאמאג`אקט משוויץ באהבה.
.