www.leida.co.il   
 

ההיפנוזה חוזרת

 מאת: דפנה ארד-יפה

לידה היא באופן בסיסי תהליך של איבוד שליטה בכל הרמות - גופנית, רגשית, אינטלקטואלית והתנהגותית. אין עוד סיטואציה בחיים שבה אנחנו צועקות, בוכות, צוחקות, מחלקות פקודות, מתחננות, וכל זה בעירום ובפני קבוצה שלמה של אנשים זרים לחלוטין.
מעבר לביטויים ההתנהגותיים, אנו חוות בלידה גם רגשות קיצוניים בעוצמות שלא הכרנו בעצמנו. אנחנו מוכנות להרוג את הבעל שיצא לאכול משהו (מה פתאום שיאכל? זאת אני שעובדת קשה כאן, ולי אסור לאכול), אנחנו מוצפות באהבה וברכות שאין כמותה כשאנחנו פוגשות לראשונה את התינוק שלנו, ומוכנות להלחם כמו נמרות במי שלהרגשתנו עלול לפגוע בו.
בתהליך הלידה אנחנו "חוזרות אחורה" מבחינת השליטה ברגשותינו ובהתנהגותנו,
אנחנו מופתעות לגלות כי השליטה העצמית שלנו מזכירה ילדה בת שלוש, ובמונחים פסיכולוגיים אנחנו חוות רגרסיה.
זו אחת הסיבות לכך שהלידה היא חויה אינטנסיבית מאוד שעלולה להיות מפחידה. תהליך הלידה דורש איזו "כניעה" או "התמסרות" לכוחות גדולים מאתנו, תהליכים גופניים, כוחות טבע בעלי עוצמה. הגוף יודע את מלאכתו, ובמובנים רבים החרדה והניסיון להיות בשליטה רק מפריעים לתהליך הטבעי להתרחש. נשים אשר מתכוננות לכך במהלך ההריון מצליחות לזרום עם התהליכים הגופניים והרגשיים במקום להלחם בהם.
שיטה חדשה – ישנה לטיפול בכאב ובחרדה, הזוכה בימים אלו בעניין מחודש, היא ההיפנוזה. היפנוזה היא צורת תקשורת שיוצרת מצב של הרפיה וריכוז ממוקד, ובמילים אחרות - טרנס. בטרנס תשומת הלב מצטמצמת ומתמקדת עד כדי כך שגירויים אחרים בסביבה נחסמים מחוץ לתודעה.
השימוש בהיפנוזה קיים בצורות שונות לאורך כל תולדות האנושות, אך ההיפנוזה המודרנית הוצגה בצרפת במאה ה – 18 ע"י פרנץ מסמר, והפכה מקובלת יותר במהלך 50 השנים האחרונות. מסמר החל את דרכו כשהוא מרפא חולים בעזרת מגנטים שהניח על גופם, עם הזמן נוכח לדעת כי הריפוי מתרחש גם ללא נוכחותם של המגנטים.
כל אחד מאיתנו חווה למעשה באופן טבעי מספר מצבים היפנוטיים במהלך היום - כשאנו מרותקים לטלויזיה עד כדי כך שאיננו שומעים שקוראים לנו, כשאנו נוהגים ברכב ומחשבותינו מתמקדות בבעיה שמעסיקה אותנו עד שלפתע אנו מוצאים שהגענו הביתה, או כשאנו מושפעים מפרסומות.
ד"ר מוריס קליינהאוז, מאבות ההיפנוזה בארץ, הוא פסיכיאטר בהכשרתו. הוא נולד בצ''''ילה, עלה לארץ בשנת 1952, והחל לעסוק בהיפנוזה בהיותו סטודנט, לפני למעלה מחמישים שנה. ניתן להסיק מכך שהוא חצה זה מכבר את גיל השבעים. הנתון הזה מפתיע בהתחשב בעובדה שהוא איש אנרגטי, נמרץ, מעודכן, אשר מטפל בפציינטים ביחידה להיפנוזה בתל השומר ובאופן פרטי, ומלמד את השיטה באינטנסיביות. אם זה מה שההיפנוזה עושה– אני השתכנעתי.
ד"ר קליינהאוז, הוא אשר הקים בשנות ה –60'''' את האגודה להיפנוזה והביא לחקיקה את "חוק ההיפנוזה" אשר אושר בכנסת בשנת 84''''. בעקבות חקיקת החוק רשאים כיום לעסוק בתחום רק רופאים, רופאי שיניים או פסיכולוגים אשר הוכשרו לעסוק בהיפנוזה וקיבלו רשיון לכך מטעם משרד הבריאות.
נפגשתי איתו כדי לשמוע ממקור ראשון על ההיפנוזה ככלי לשיכוך כאבים בלידה.
"ההתנסויות הראשונות שלי בהיפנוזה רפואית היו עם יולדות. אלא שמדובר בשנות ה – 50''''. אז שכבו מספר נשים בחדר אחד, בלי אפידורל כמובן, וכולן צועקות. אני עברתי מאחת לשניה… ככה התחלתי".
מתוך תיאור של יולדת שילדה תחת היפנוזה בהנחייתו של ד"ר קליינהאוז:
"ובכן זה התחיל כחודשיים לפני הלידה. אחת לשבוע טלטלתי את עצמי ואת הכרס, עד לבית החולים אסף הרופא… העפעפיים נעצמות, נעצמות, אני שוב מנסה לפקוח ומן לאות מתפשטת באברי, הכל שקט ורגוע, שקט ורגוע, באמת שקט, והעיניים נעצמות ורק הקול הדובר נשמע, והוא טוב, הוא אמיתי, הוא אחד עם קצב הנשימה. ופתאום הכל מתרחק, ונעשה קטן קטן…אני שומעת הסברים על תהליך הלידה. בעצם הכל ידוע לי…יש להניח שבתנאים רגילים הייתי עושה משהו כדי לא לשמוע כלל, ואילו כאן, נדמה אחרי שויתרתי מרצון על הרצון, הפסדתי את זכותי עליו למשך שעה… אני מאזינה בהנאה. ומדי פעם, בכל פגישה חוזרת, כשחוזר התיאור, מתפתחת בי זיקה כלפיו, מעין זו שיוצר ילד קטן אל סיפור שמשמיעים לו…
…כדי ללדת ממש הגעתי אל ביה"ח בזמן המתאים, ובמצב רוח חגיגי בהחלט, מן הרגשה של טכס חלוקת תעודות בשעה שיודעים את כל הציונים והם טובים. מן שמחה בטוחה… נצטוויתי לחשוב שאני במקום בטוח ויפה, ושומעת מנגינה עריבה…ואני שומעת בצליל סטריאופוני את הקונצרט הברנדנבורגי מס'''' 6 של באך. אחרי הצלילים הראשונים הוא נמשך מעצמו, ברור, רצוף, ואפילו בהבדלי עוצמה לפי הצורך…
…הותניתי לרווחים שבין הצירים וחיכיתי לבואם בכל פעם, מתוך הרגשה של התקדמות, הישג, כמעט הצלחה אישית. במידה שזכורה לי הלידה הקודמת, ההרגשה שהתלוותה אל הצירים התכופים בשלב דומה היתה מעין הרגשת יאוש: עד מתי? די כבר! וכל ציר דמה למשנהו… הפעם נדמה היה שיש להם ייחוד… מבחינה רגשית ציפיתי להם כמו שמצפים לאורחים רצויים למסיבה, ואיש איש מתקבל בשמחה שונה, השמורה במיוחד עבורו. בזמן התכווצויות הלחץ, כשנתבקשתי ללחוץ, התחלתי בצורה רצונית אך מיד נעשה התהליך רפלקסורי לגמרי, מבלי שהיתה לי כל שליטה עליו…"
ד"ר קליינהאוז, מהי היפנוזה?
"היפנוזה היא מצב של הרפיה. בניגוד לתפיסה הרווחת בציבור, בהיפנוזה הפציינט איננו ישן, הוא ער לנעשה, ונמצא בשליטה, אלא שהוא מצוי בהרפיה עמוקה. ההרפיה מאפשרת החלשה של הביקורת האינטלקטואלית, ועקב כך פתיחות גדולה יותר לקבלת רעיונות חדשים, שהם ההשאות או הסוגסטיות שאותם מציע המטפל בהתאם לאופי הבעיה".
אחד הפחדים הנפוצים מפני היפנוזה הוא שהמטפל "ישתול" רעיונות בראשו של הפציינט מבלי שתהיה לאחרון שליטה על כך.
"בתהליך ההיפנוטי יש החלשה של הביקורת האינטלקטואלית, אך אין ניטרול, ולכן לא ניתן לגרום לפציינט לבצע משהו שהוא בניגוד לעקרונותיו או לערכיו. פציינט לא יבצע הוראה לגנוב אלא אם כן הדבר תואם את מערכת הערכים שלו", מסביר ד"ר קליינהאוז.
האם יכולות לקרות תקלות בתהליך?
"כמו בכל פרוצדורה רפואית אחרת, גם בהיפנוזה קיים פוטנציאל לטעות, בעיקר אם מקבלים טיפול מידי מטפל לא מקצועי. תקלות קורות בדרך כלל מתוך אי התחשבות באדם – אי התחשבות בגבולות שלו, בפרטיות שלו, באישיות שלו, מאבקי כוחות עם המטפל. היפנוזה זו אמנות. צריך לדעת מי עומד לפניך".
אבל בהיפנוזה, בניגוד לפרוצדורות רפואיות אחרות יש יותר תחושה של חוסר שליטה של הפציינט על התהליך?
"אם אני אציע למטופל לעשות משהו שהוא נגד העקרונות והאמונות שלו, זה לא יקרה. בהיפנוזה מודרנית לא שואפים להגיע למצב של חוסר שליטה של הפציינט במצב. המטפל הוא מדריך, וההיפנוזה היא מצב של הרפיה. האדם מודע לסביבה, מודע לגירויים, ערני לנעשה. למעשה הרפיה זה משהו שקיים היום בכל ענפי הרפואה האלטרנטיבית, ביוגה, במדיטציה, בטאי צ''''י, היליניג, ביו פידבק. אלא שבהיפנוזה משתמשים במצב של ההרפיה על מנת לתת דימויים ורעיונות חדשים - סוגסטיות -כדי להגיע לתוצאות הרצויות. היתרון הגדול של ההיפנוזה, שהיא מותאמת אישית לאדם, וככל שהמטפל מכיר טוב יותר את הפציינט כך הסוגסטיות שהוא נותן לו הן ספציפיות ומכוונות יותר אל סגנון האישיות שלו, ואחוזי ההצלחה גבוהים יותר ".
האם אתה יכול להבטיח לי לידה ללא כאבים?
" היפנוזה מאפשרת ליולדת להשאר נינוחה ובפוקוס במהלך הלידה. כל אשה לקראת הלידה רואה את הצד השלילי שבה – את הכאב. בהיפנוזה אנו יוצרים הגדרה מחדש של חוית הלידהReframing - . הצירים מקבלים משמעות חדשה, מסבל וכאב הם הופכים להתקדמות לקראת המפגש המרגש ביותר בחייך. החויה החיובית גוברת על הכאב. לא ניתן להבטיח כי לא תחווי כאב בלידה, אך ניתן להעלות את סף הרגישות לכאב, להפחית את המתח השרירי, ואף ללמוד כיצד להרדים הרדמה מקומית חלקים שונים בגוף. לידה תחת היפנוזה היא לידה קלה יותר בגלל שיתוף הפעולה של היולדת עם התהליך. תצפיות מלמדות גם שאלו הן לידות קצרות יותר".
זה יכול לא לעזור בכלל?
"ככל שהמטפל מכיר טוב יותר את הפציינט ומתייחס לאישיותו ולגבולות שלו בתהליך ההיפנוטי, כך גדולים יותר הסיכויים שזה יצליח. אבל צריך להגיע לתהליך עם ציפיות מתאימות, לא גבוהות מדי ובלתי מציאותיות, וגם עם מוטיבציה לתהליך. בדרך כלל נשים לקראת לידה מגיעות עם מוטיבציה מתאימה. היתה לי למשל מטופלת שהצלחתי איתה יפה מאוד בהכנה לקראת הלידה, אבל כשחזרה אלי שנה אח"כ לגמילה מעישון, פתאום ההיפנוזה כבר לא עבדה בשבילה, וזה בגלל שהיא באה רק בגלל שהבעל שלח אותה".
כמה זמן מראש כדאי להגיע לטיפול?
"מומלץ לפנות לטיפול כחודשיים לפני מועד הלידה. הטיפול כולל בדרך כלל 3– 4 מפגשים. המטפל מדריך את הפציינטית בטכניקות שאותן עליה לתרגל גם בבית. הגישה כיום היא להעביר את האחריות והשליטה בתהליך עד כמה שניתן לידי היולדת. אגב, יש לנו הצלחות יפות גם עם נשים שסובלות מהפלות חוזרות, מהקאות קשות, ונשים אשר נמצאות בטיפולי הפריה ".

המרפאה להיפנוזה בתל השומר טלפון : 5302312 03
מחיר פגישה: כ- 160 ש"ח.
*דפנה ארד-יפה היא בעלת תוארM.A. בפסיכולוגיה קלינית-שיקומית, ואמא לילדה


למאמרים נוספים של דפנה במדור הבוקר שאחרי


למאמרים נוספים במדור החדשות


למאמר בנושא באתר babyzone