www.leida.co.il   
 

שיקום אורו-גינקולוגי לאחר לידה

 מאת: יהודית שריג*

שיקום אורוגינקולוגי ( או כפי שהוא נקרא באנגלית PELVIC FLOOR REHABILITATION ) קיים בארץ משנת 1993 . מקורו באמצע שנות החמישים, כאשר ד"ר ארנולד קגל, גינקולוג כירורג אמריקאי, הכיר בחשיבותם של שרירי רצפת האגן ( המעניקים תמיכה לאברים הפנימיים ושליטה על ההפרשות ) והמציא שיטה שתעזור לזהותם ולשפר את תפקודם באמצעות ביופידבק.
למי הטיפול מיועד?
הטיפול מיועד לכל המינים והגילאים. הוא
מהווה חלק מהטיפול הרפואי השמרני שניתן להציע לאנשים הסובלים מליקויים אורולוגיים
( כמו: דליפות שתן ), מליקויים גינקולוגיים
( כמו: צניחות אברי המין), מליקויים פרוקטולוגיים ( כמו: עצירויות או דליפות
צואה ) ומליקויים סקסולוגיים (כמו: כאבים בזמן קיום יחסי מין ).
מה כולל הטיפול?
הטיפול השיקומי הנו פרטני ( לא בקבוצות ) והוא מתבצע באמצעות הפניית רופא, עם או
בלי גיבוי תרופתי. הוא נערך במסגרת סדרת
מפגשים ( לפי הצורך ) והביטוח המשלים משתתף בעלותו. הטיפול כולל: הסברים על הבעיה, לימוד השליטה בשרירים (באמצעות ביופידבק), חיזוקם (ע"י תרגול), טיפול בגירוי חשמלי (במידת הצורך ), טיפול התנהגותי
(המאפשר את הפנמת הנלמד ויישומו בחיי היומיום ) וטכניקות ידניות.
הצלחת הטיפול וסטטיסטיקה:
לפי מחקרים רבים הצלחת הטיפול נעה בין 80-90% של שיפור באיכות החיים ו- 40% החלמה. למעשה היא תלויה רבות במידת הפגיעה ( האם היא הפיכה וכמה? ), במוטיבציה של המטופל ( האם הוא מוכן לקחת אחריות על גופו? ) ובהתמדתו ( כיון שאת כושרם של השרירים יש לטפח כל החיים !). אין ספק שהגישה המונעת היא היעילה מכולם. כך למשל רצוי ללמוד לעבוד נכון עם רצפת האגן לפני ואחרי לידות ( כדי למנוע את קיבועם של נזקי הלידה ) , לפני ואחרי ניתוחי אגן ( כדי לשקם את השרירים כך שיוכלו להגן על תוצאות הניתוח והסכנה לניתוחים חוזרים תפחת ), כמו גם במקרים של שיעול ו/או עצירות כרוניים ( כדי למנוע נזק בלתי הפיך לרצפת האגן בשל עומס היתר עליה ).
מי הוכשר לתת סוג זה של טיפולים בארץ?
שיקום אורוגינקולוגי הנו תת התמחות בפיזיותרפיה. מאחר ובארץ העניק משרד הבריאות הרשאה לפיסיותרפיסטים בלבד לעסוק בסוג זה של התמחות ( בשל מומחיותם בשיקום מערכת השריר והשלד) הוכשרו עד היום כמאה פיסיותרפיסטים והם עובדים ברחבי הארץ: בקופות החולים, בבתי החולים ובמכונים פרטיים.
*יהודית שריג היא פיסיותרפיסטית מומחית בשיקום רצפת האגן, העובדת במרפאה האורוגינקולוגית בביה"ח ליולדות `ליס` 03-6925744 בבית 09-7651267

למאמרים נוספים במדור הבוקר שאחרי