www.leida.co.il   
 

אביב קיץ 2000 - שובו של הקאם-בק

 מאת: רותי קרני הורוביץ

אופנת אביב קיץ 2000, מיטיבה עם נשים בכלל, ועם כאלו שבהריון בפרט. כתמי צבע רעננים, כורוד-פוקסיה, צהוב-לימון, ותכלת עז, הדפסים מושכים, גזרות לא הדוקות אך מונחות היטב, סריגים ואריגים שמתנהגים למופת בכביסה, בולטים בתצוגות בתי האופנה המובילים, ומהדהדים לגרסאות השמרניות יותר, המוצעות בימים אלו לנשים בהריון בת"א וברשת.
בשׂורה אחרת של צבעוניות לאביב קיץ 2000 היא משפחת צבעי האדמה החזקים, כשבראשם ירוק חאקי כהה, אדום-בריק, תפוז נחושתי ואינדיגו. הצבעים מלאי החיים והגזרות המוגבהות יחסית מחליפים את החורפיות הקודרת של סגולים ואפורים מעושנים, שנראה שמיצו את עצמם לפחות עד קיץ 2001.
השפעה בולטת של הסבנטי'ס ניכרת בעיצוב האריגים והדוגמאות, אך גם באבזרי הקישוט כמטפחות שקופות (שאגב אינן מחמיאות לבטן עגולה כשהן הדוקות סביב הצוואר החשוף או לצווארון הגולף, אך נפלאות כשהן קשורות מסביב לבטן), משקפי שמש גדולים וסנדלי עקב מסיביים חושפי בהונות. שובה של אופנת שנות השבעים, השמרנית יחסית, שואבת השראה לא מעטה, בדומה לסבנטי'ס המקוריות, מהיותה מהפכה נגדית לפרחוניות ההיפית, הלא מטופחת שאיפיינה את הסיקטי'ס.
ככל קאם בק העשוי כהלכה, מזוקקים גם באביב 2000 הרעיונות הטובים, הנצחיים, מתוך ההיצע החולף של שני העשורים הרעשניים האלו, עד שרעיונות שנוצרו במקור האחד כנגד השני, מתפייסים וצועדים שלובי זרוע על מסלולי התצוגות וברחוב.
רעיון המכנסיים המתרחבים, לדוגמא, מהמכוערים שנוצרו, נכחד כליל, ולעומתו שרדו הגנים החזקים, הטובים, של הג'ינס סיקסטיז מחד, לצד חולצות סבנטי'ס אלסטיות עם תיפורים מודגשים מאידך.
הקו המאפיין את האופנה התל-אביבית העדכנית לנשים בהריון, מתכתב היטב עם המגמה הכללית של קאם-באק מעודן. בחנויות הבולטות, ניתן כבר לדפדף בין קולבי הסייל החורפי את פריטי אביב 2000 המובהקים: חולצות סריג חלקות בלימון, תפוז, אינדיגו ולבן, בצד כותנות מדוגמות ומודפסות. חולצות אריג טבעי או משולב דוגמת וואל-כותנה בוורוד פוקסיה, וצהוב חלמון, שמלות ויסקוזה פרחוניות בגזרה גבוהה קרובה לחזה, ועליוניות אלסטיות הנקשרות מעל לבטן.
בנוסף למגמת הצבעונית החזקה, מוצגת אופציה לשילובי צבעים וצורות קונטרסטיים. שילובים שנחשבו מוקצים כמכנסי פסים עם חולצות מנוקדות, יוצאים מהארון, ויוצרים שיק חדש.
בצד הפריטים האופנתיים המסוגננים, מוצעים בחנויות המובילות פריטי הריון קלאסיים. אלו כוללים חולצות לייקרה ללא תפר, חולצות ויסקוזה המסתיימות בדיוק כשצריך, סנטימטרים ספורים מקצה האגן, טוניקות מתוחכמות עם רוכסנים וכפתורים נסתרים להתאמות באזור הבטן, והלהיט הגדול של ההריון לדורותיו: סרפנים. אלו, עשויים להשתנות כמו זיקית בהתאם לחולצה הנלבשת מתחתם. חולצה צמודה, מנצלת את מלתחת קדם ההריון מהשנה שעברה, וחולצה גברית, שנשלפה מארון הבגדים של האב או הסבא לעתיד, עושה גם כן את העבודה. ככלל, ההמלצה הקלאסית בעניין סרפן היא ללבוש מתחתיו גולף צמוד, ולנסות לשדך לו פריטים משנים קודמות, שעשויים לחדש אותו באופן מפתיע.
פריט נוסף המוצע כמעט בכל חנות לבגדי הריון, הוא סרבל הג'ינס שעושה, בדומה לסרפן, שימוש טוב בכתפיות המתכווננות. מי שאוהבת את המראה החמוד, הדובוני-מכורבל של הסרבלים, יכולה למצוא מבחר עצום שלהם, במחירים זולים במיוחד (מ- 80 ש"ח!) בבוטיקים "קווינסי" "מלכה" ו"רמי-לי" במשולש בית רומנו - הרצל - דרך יפו בדרום ת"א. סרבלים טובים יש גם בMOTHER CARE במשביר לצרכן, יקרים פי שלושה ויותר, אך איכותיים במיוחד.
ליאורה בז'רנו (30), בעלת החנות "מבטן-ומלידה" לבגדי הריון, מעצבת בעצמה את מרבית הדגמים שבחנות. "הקו המנחה אותי בעיצוב הדגמים", אומרת ליאורה, "הוא לשמור על צללית חטובה, למרות שהבטן גדלה, ואפילו במהירות. אשה שלבשה בגדים במידה 38 לפני ההריון, אינה צריכה לחפש מכנסיים במידה 42. המידות תלויות באורכים ובהיקפים השונים, ולא בגודל הבטן, ולכן המידה המתאימה היא 38 בהריון".
לדבריה של ליאורה, ישנה חלוקה ברורה בין שני סוגים של פריטים להריון. הראשון, הפופולרי מאד בישראל, הוא הסגנון הקרוב לגוף. "סריגי טריקו המשולבים בלייקרה – מדגישים מאד את ההריון, אך בזכות האלסטיות יכולים להתאים עצמם גם לאחר הלידה, והם שימושיים במיוחד בזכות האפשרות לשלבם עם פריטים רפויים יותר".
הסוג הצמוד כולל מכנסי טייטס צמודים, טוניקות וחולצות ארוכות, ושמלות צינור.
"הסוג השני, המועדף עלי יותר, הוא המתוחכם אך נינוח". ליאורה מציינת במיוחד את חשיבות בחירת האריג בתהליך העיצוב ובהתאמתו לאקלים המקומי עבור הנשים, הסובלות מהחום ומהלחות, במיוחד כשההריון שלהן מתקדם.
בין האריגים המתאימים ביותר להריון הישראלי היא מונה את הפשתנים למיניהם, אריגי כותנה, בדים נושמים טבעיים, וויסקוזות נטו או בשילוב פשתן וכותנה. לדבריה של ליאורה, מעניקה הויסקוזה לסיבים הטבעיים כפשתן וכותנה את היכולת "להישפך" ולהתכבס, מבלי לוותר על הטקסטורה הייחודית שלהם.
לאביב 2000 עיצבה ליאורה שמלות A (בצורת האות) מפשתן-ויסקוזה בחאקי עם "גסקות" (מעין אוכפי כתפיים-חזה-שכמות) ותיפורים מודגשים באדום-בריק. "באזורי החזה של השמלה מתחבאים מתפרים עגולים, מסוג 'פרינסס הפוך', שמלווים את צורת החזה, ומדגישים אותו בעדינות. השמלה מסתיימת בדיוק מעל פיקת הברך, מה ש'מאריך' את הרגליים".
'טריק' עיצובי נוסף המשמש את ליאורה, לשמירה על צללית חטובה, הוא תפר באזור החזה, הנפתח בהדרגה כדי לשחרר את קפלי הבד סביב הבטן. הנקודה התפורה הנמוכה ביותר היא באזור המותן, מה ששומר את הבד קרוב יחסית לגוף, ומדגיש את צלליתו, והנקודה הגבוהה ביותר נמצאת מתחת למרכז החזה. שמלות פשתן מכופתרות ללא שרוול בגזרה זו מוצעות בצבעי ההריון הקלאסיים - לבן, כחול כהה, ובז' בהיר שליאורה מכנה 'שיבולת'.
הסרפנים של "מבטן ומלידה" בחום-כתום ובחרדל-ירוק, נקשרים בארבעה שרוכי בד. מתחת להם, מצדי הבטן, נתפרו משולשי בד המאפשרים התאמה. ליאורה מסבירה שהסרפן קצר יחסית, ומדגיש מאד שוקיים חטובות, במיוחד כשהוא נלבש יחד עם נעלי גולדה מסיביות. למי שלא מוכנה לחשוף רגליים מוצע הסרפן בגזרה ארוכה עד הקרסול מבד קליל יותר. גירסה זו נעדרת קישורים, אך יש בה משחק אחר של כיווצים סביב הבטן וכתפיות מתכוונות.
מבין בגדי הערב שמציעה "מבטן ומלידה" בולטים שמלת משי פראי בירוק שנז'ן (מחליף צבעים) עם קפל שנפתח לאורך הבטן ונסגר לקראת הברך, שמלת A שחורה עם גדילי פלסטיק נוצצים בגימור החצאית והשרוולים, ושמלות מקסי במוקה רך מבד קאדי.
מחירים: סרפן ויסקוזה-פשתן 207 ש"ח, שמלת A 255 ש"ח, שמלת צינור210 ש"ח, עליונית סריג 184 ש"ח, שמלת ערב שחורה עם גדילים 486 ש"ח, ג'ינס כחול כהה בגיזרה קלאסית 210 ש"ח, חולצת וואל-כותנה עם מחשוף מכווץ 279 ש"ח.
מציאות מוצלחות במיוחד בחנות (אחרי חמישים אחוזי הנחה): סריג לולאות ירוק מפוספס באפור ב- 120 ש"ח, שמלות פשתן חלקות בגוונים הקלאסיים של לבן, שחור ואוף-וויט אפרסקי מעט 150-315 ש"ח, חולצות לייקרה ללא תפר בגזרת A - 164 ש”ח בצבעים כתום, ירוק תפוח ושחור.
עיצובים מוקפדים, תפירה עילית ומחירים התואמים את האיכות הגבוהה, ניתן למצוא בבוטיק FORMeS – הריון בסגנון, הנחבא באזור המעדניות שבקומת המזרקה בגן העיר.
בסניף הישראלי של רשת פורמס בגן העיר, מציעים לאביב קיץ אלפיים קולקציה מצוינת, המונה 100 פריטים. דניאל וקתרין בודון, בעלי הרשת ומעצביה המובילים, בחרו להתמקד העונה בשני כיוונים עיקריים: 'שיק יומיומי אורבני' ו'אותנטי, מיושן ורומנטי'.
המראה האורבני מתאפיין בצללית אלגנטית ובפשטות, המושגת על-ידי שילובים של גזרות מאריכות כשרוולי שלושה-רבעים, מכנסי-ברך ובלוזונים. הבדים שנבחרו לקולקציה, מבטאים רוח עכשווית מתוחכמת אך רעננה של הרמוניה בין קידמה טכנולוגית, ובין ידידותיות ונוחות: אריגים בגימור טכנו מרומז או מוחצן, פופלין-סטרץ' פריך המתקמט בחן רב, הגברדין החדש – רך, מט ומתיח, ונגזרת מוצלחת נוספת של מיקרו-גברדין ממורצר. לצידם, ממשיך הפשתן לככב גם השנה. השימוש בצבעים מאופק ומדויק. לבן על כל גווניו, גוונים נמסים של אפור-פנינה, גיר, כחול-אפור וכחול-שמים. כל הטונים האפשריים של בז', וקשת ההבעות השלמה של הצהובים: מהחיוור, דרך הלימון, ועד לארומטי הכהה המתובל בתפוז-נחושתי. גם ידידיהן הנצחיים של הנשים ההרות: כחול-צי ושחור, תורגמו לרוב הגזרות של פורמס.
שימוש יפה במיוחד נעשה ברוכסן, בגרסתו המסתתרת בחריץ מכנסי הברך המוצלחות. גם מפתחי הצוואר בשמלות ה-A מחושבים היטב, ושרוכי הבד בחולצות הפופלין הניתנים לקשירה מעל הבטן או מאחור, במרכז הגב, נוחים ועדכניים.
הכיוון האותנטי-מיושן-רומנטי, זוכה בפורמס לפרשנות אינטליגנטית, הנמנעת ממלכודות סנטימנטליות. הגזרות - ג'קטים קלילים שהם כמעט חולצות, שמלות ארוכות, ושמלות מעטפת, חצאיות ומכנסי בטלדרס, ותחתוניות – מייצגות פן מיושן, מהסוג הטוב, המשרה ביטחון. כנראה הלקח הנכון של הסבנטי'ס. הבדים וטכניקות העיבוד שלהם אותנטיים, אך בזכות שילובם בסריגים מתוחכמים, הם נוחים לטיפול: כותנת-גברדין מכובסת, פופלין-כותנה שצבעו מיושן, וכזה שעוטר בהדפסים פרחוניים, ובד כותנה-לייקרה משובח ומחמיא.
צבעי הדגל הבלתי נמנעים ירוק-חאקי ואדום-בריק, מובילים בצד רעיונות יפים של ורוד רך, סגול-פרמה, ירוק מנטה, וירוק מחומצן. בולטים במיוחד טופים פשוטים מסריג כותנה משובח בגזרת A מתונה, שמלת פשתן אפורה באורך הברך עם גימור ציצית, שמלות טריקו ובמיוחד זו בצהוב לימון עם גימור פטנט באפור, מכנסי-ברך וטופ תואם עם כפתור פטנט להתאמת השרוך המתכווץ בשוליים.
מחירים: שמלת טריקו ארוכה המוצעת בשחור, חלודה וירוק-ברונזה –490 ש"ח; טופ בולרו בצבעים תואמים – 170 ש"ח; שמלת פשתן אפורה עם גימור ציצית – 720 ש"ח; מכנסיים ישרות באפרו פנינה, סגול-פרמה ושחור – 440 ש"ח; טופים מסריג כותנה עם צווארון סקופ וללא שרוול בלבן, שחור, סגול-פרמה וכחול שמים 170 ש"ח.
הרשת האמריקנית המצליחה
"גאפ"
, האהובה מאד על הישראלים, השיקה באחרונה ליין חדש של בגדי הריון. הפריטים, כמו שאר מוצרי החברה, מוצעים למכירה גם באינטרנט. מאחר ש"גאפ" אינה מיוצגת כרגע בישראל, יכולות הרכישות להתבצע רק בעזרתם של מכרים או בני משפחה שהם בעלי כתובת בארה"ב. נעים, בכל אופן, לבקר אצלם באתר.