www.leida.co.il   
 

איך לבחור עגלה לתינוק

 מאת: רותי קרני הורוביץ

בחירת עגלה לתינוק היא צומת דרכים שכמעט כל הורה מתלבט בה לפחות פעם אחת, על-פי-רוב בראשית ההורות. ההיצע העצום מאיים להטביע את ההורים באוקיינוס של סוגים, תכונות, ביצועים ומחירים. איך בוחרים עגלה? מה חשוב לבדוק? האם כדאי וניתן לבצע סקר שוק?
במאמר הבא ננסה להשליט מעט סדר בבלגן, ולהצביע על מה שחשוב להביא בחשבון כשבוחרים עגלה לתינוק או עגלת ילדים.

בעשור האחרון עשתה עגלת התינוקות כברת דרך מרשימה במגוון אספקטים. מכלי רכב פשוט ופונקציונלי המשמש להעברת ילדים ממקום למקום, הפכה העגלה לרכב שטח עתיר טכנולוגיה, עיצוב ואמירות עיצוביות וסוציו-אקונומיות. העגלה שאתם בוחרים מספרת לכל מי שרואה אתכם או את התינוק שלכם בחברתה, מה מעמדכם החברתי, האם חשובה לכם האמירה האופנתית והיכו אתם ממצבים את עצמכם כלכלית.

עגלות אופנתיות ויקרות דוגמת הבוגאבו והעלית, מאפשרים לכם בהשקעה קטנה יחסית לזו שדורשים דירה ומכונית, להשיג תדמית משודרגת ומבטי קנאה סקרניים, בצד ביצועי שטח, נוחות ופונקציונליות. עגלות אפנתיות ויקרות פחות, אך בעלות מוניטין ותיק בשוק הישראלי דוגמת אינגלזינה, מאפשרים חווית קניה בטוחה העונה על הצורך באמינות של מוצר ותיק, שהוכיח את עצמו שנים ארוכות בשוק הישראלי רווי התינוקות. מותגים חדשים דוגמת דוקטור בייבי, מאונטיין באגי ודומיהם עונים על הצורך שבקניית עגלות מודרניות וספורטיביות המתאימות לדרישות השטח העירוניות. מותגים ידועים פחות אך מפתיעים לעתים ברמת התגמול שהם מציעים, ניתנים לרכישה ברשתות הזולות ובחנויות בדרום ת"א ובפריפריות.

בצד העגלות החדשות מתקיים בישראל שוק יד-שניה תוסס. ניתן למצוא היצע מרשים של עגלות טובות ובמחירים מעולים בחנויות יד-שניה ברשת ומחוצה לה ובלוחות יד שניה אינטרנטיים ובפרינט.
המיפוי הנוח ביותר עבור מי שמעוניינים להתמצא, הוא לחלק ראשית את העגלות לשלושה סוגים עיקריים: משולבות, טיולונים ורב תכליתיות. אם אתם בהריון או בתחילת הורות טריה, אתם מכוונים מן הסתם אל נישת העגלות המשולבות.

משולבת על שום מה?


העגלה המשולבת משלבת בין שתי שיטות הסעה של תינוק – בשכיבה מלאה (180 מעלות) וישיבה מלאה (90 מעלות). כדי להגיע למצב של זווית ישרה, מציעה העגלה המשולבת עריסה, מן `אמבטיה` מרופדת, המאפשרת השכבה מלאה של התינוק על מזרון אחיד ישר ושלם. העריסה מעוגנת היטב לתוך כן הנסע של העגלה, אך ניתנת גם להסרה ולפירוק לקראת שלב ב`, תושבת המאפשרת ישיבה מלאה, כשהתינוק גדל.
רוב העגלות מסוג זה הן כבדות מחד אך יציבות ובטוחות מאידך, ועיקר חוזקתן בחצי השנה הראשונה לאחר הלידה.

ניתן גם להשתמש בעגלה כתחליף לעריסה עבור תינוק מאד קטן. סביר להניח שלאחר שלושה חודשים, היא תהיה קטנה עליו. שימוש בעגלה המשולבת במקום עריסה עשוי להיות מאד נוח עבור מי שיש רצף משטחי הסעה נוחים בין הבית שלהם ובין הסביבה. לדוגמא, אם אתם גרים בקומה ראשונה בלי מעלית ובבית שלכם יש שטיח בהיר מקיר לקיר, והשכונה שלכם דלת שבילים נוחים ועתירת מדרכות משובשות ומכוניות החונות בצורה שחוסמת את המעבר, המשולבת ממש אינה עבורכם.

יש שוני בין העריסות השונות ברוחב המרחב שניתן לתינוק, ברמת הריפוד, בסוג הבד וברמת הגימור. העריסה רחבה בכעשרים אחוז מהטיולון, כדי לאפשר שינה טובה לתינוק החדש.

כאמור, חוזקתה העיקרית של העגלה המשולבת היא בחצי השנה הראשונה. לאחר מכן, כשהתינוק מצליח להתרומם על אמותיו וידיו, להתהפך ולזחול, העריסה אינה בטוחה עבורו. בשלב זה יחביאו רוב ההורים את העריסה בבוידעם, ויתקינו בעריסה את שלב ב` שלה – מושב הטיולון. כשהעגלה המשולבת הופכת מושב טיולון, היא עדיין משתמשת באותה השלדה שהתאימה לנשיאת משטח מלבני להסעת התינוק, כשפניו כלפי האם, וזו חולשתה על פי רוב. כן הנסיעה הרובסטי והיציב הופך לנטל, וכיוון הנסיעה אינו מתעדכן בתיאום עם צרכיו של התינוק הגדל והסקרן – עם הפנים קדימה. עגלות משולבות מהדור הישן ממשיכות להסיע תינוקות ופעוטות כשגבם לכיוון הנסיעה. זה לא ממש נוח.

רב תכליתיות


העגלות הרב תכליתיות או הרב שימושיות הן קטיגוריה הכוללת עגלות שמשלבות בין כסא בטיחות `סלקל` ובין טיולון. בדומה למשולבות, מציעות גם עגלות אלו תשובה מגיל 0 לתינוקות ולהוריהם, רק שכאן החליט היצרן שעדיף להעביר תינוק בסלקל מהעגלה למכונית ולהיפך העברה חלקה מאשר להעירו. המחשבה היתה שיש להתאים את העגלה לצרכים האורבניים של החלק הארי של הלקוחות - אמהות צעירות, המצוידות ברכב צמוד ומבלות זמן רב יותר בקניות, בקניונים ובסידורים מאשר בגינה הסמוכה לביתן.

ואכן הסלקל של העגלה הרב-תכליתית אינו אלא כיסא בטיחות, המותאם לתושבת ייעודית ברכב ולעגלה. הסיבה שיש להרכיב אותו על תושבת נפרדת במכונית היא משום שכך חוסכים משקל שהוא קריטי בתפעול עגלה. הסלקל נפרק לעתים מזומנות והפיכתו לקל-משקל מקנה יתרון עצום מבחינת נוחות. הסלקל מאפשר גם הנחה שלו יחד עם התינוק בתוכו לחניות קצרות בביקורים אצל משפחה וחברים, בטיפות חלב וכד`. התינוק ארוז בצורה מאובטחת, אך השארתו בתנוחה זו שאינה מאפשרת שכיבת גב או בטן מלאות אינה מומלצת לזמנים ממושכים. יותר מכך, שהיה ממושכת בסל-קל עלולה להזיק לגבו של התינוק. הסל-קל מקבע את התינוק לתנוחת חצי שכיבה ישיבה בברכיים כפופות, שאינה טבעית, אינה נוחה ובניצול שלא לצורך הסעה במכונית היא אף עלולה כאמור לגרום נזקים. ככסא בטיחות לתינוק במכונית, חייב הסל-קל להיות גם הוא בעל תו-תקן, ובעל חמש נקודות עיגון של החגורה.

יתרונה של הרב תכליתית הוא במעבר חלק מהרכב לעגלה, לחניות ביניים ובחזרה לרכב ללא הערת התינוק המחויבת במעבר מכסא הבטיחות לכל עגלה מסוג אחר.

טיולונים


הסוג השלישי של העגלות הוא הטיולונים. הטיולון מיועד להסעת תינוקות ופעוטות במצב ישיבה, ובמקרים רבים אף במצב של חצי שכיבה, ובמצב של כמעט שכיבה מלאה. כדאי לשים לב לכך שלמרות שמצב הגב עשוי להקנות נוחות של כמעט שכיבה, הרי שברוב הטיולונים, מצב הרגליים אינו משתנה מהמצב שלהן בישיבה, כלומר מאונכות לקרקע, וה`שכיבה` בהן היא בערבון מוגבל (כשהרגליים כפופות בברך, ופונות כלפי המדרכה).
גם הטיולונים נחלקים לשני תת-סוגים. ישנו הטיולון הקלאסי, זה שיש בו תמיכה יציבה לגב, וטיולון ה`מטריה` שאינו נותן תמיכה מסיבית וישרה משום שהוא עשוי יריעת בד המולבשת על שילדה, וזו מתעגלת סביב גבו של התינוק. הטיולון, ששואב את שמו מצורתו כשהוא מקופל, אינו תופס כמעט מקום וניתן להניחו אפילו מתחת למושב המכונית.
הטיולון אינו מתאים על-פי רוב לתינוקות בני פחות מחצי שנה, אולם אמהות רבות, במיוחד כאלו שאין זה ילדן הראשון, משתמשות בעגלה ישנה כבעגלה ראשונית, ומסתפקות בקניית טיולון בלבד לתינוק החדש.
יתרונותיו של הטיולון על שני סוגי העגלות האחרים הם בדרך-כלל בקלות התפעול שלו (קיפול ופרישה), במשקל הנמוך שלו, במחירו הנמוך יחסית ובנוחות הנשיאה שלו במצב מקופל או ריק עבור מי שנאלצים לנייד את העגלה במדרגות, ובנפח הקטן מאד שהוא תופס בבגאז`.
חסרונותיו של הטיולון הם בעבירות נחותה יחסית, הנובעת מגלגלי גומי קטנים יחסית, באי מתן מענה לצרכי ההשכבה והאבטחה של תינוקות קטנים, ובחוסר התאמה למצב שכיבה של פעוטות ותינוקות גדולים. פעוטות רבים נרדמים בעגלה בדרך חזרה הביתה מגינת המשחקים או מהגן, ואם אין אפשרות השכבה בטיולון, ההורה נאלץ לתמרן את העגלה למן `השכבה` חלטוריסטית ובלתי נוחה, הגורמת לו לכופף את גבו ולהסיע את העגלה על שני גלגליה האחוריים בלבד. כדי לחלץ את התינוק, יש להעמיד את העגלה במצב הישיבה הרגיל, ואז הפעוט בדרך-כלל מתעורר.

אז איך מחליטים?


העצה הטובה ביותר ששמעתי מאמהות היא פשוט להגדיר את שלוש-ארבע התכונות החשובות ביותר עבורכם בעגלה, ומשם להמשיך. לדוגמא, חשוב לך שהעגלה תעלה לא יותר מ-1000 ₪, חשוב לך שתתאים מהלידה, וחשוב לך שתיכנס לבגאז` הקטן יחסית של מכוניתך. כמובן שהקריטריונים שהועלו כאן אינם הטובים ביותר, אלא מקריים, וכפופים לאילוצים.
הגדרת הפרמטרים החשובים ביותר היא תערובת של מאוויים ואילוצים. בכל מקרה, רצוי לא לחסוך את הביקור בחנות אמיתית שיש בה המון דגמים כדי להתרשם `דרך הידיים`. כשמקפלים עגלה לבד, מסיעים אותה, ממששים את הבד ובודקים את נוחות הפעלת מגוון הטיות הגב, עולות וצפות נקודות שחשובות ללקוח הספציפי, ושאיש בעולם אינו יכול לנבא. עגלה מסוימת תהיה נוחה מאד עבור נשים גבוהות, ולהיפך. יש מי שמעדיפים את שיטת הבר הרוחבי לדחיפת העגלה, ויש מי שנשבעים בשתי הידיות. ואין תחליף למראה עיניים ולהתנסות ידיים. אם תבקרו במספר חנויות, תשמעו המלצות והסתייגויות מהמוכרות בחנות, כמובן שבהטיה לטובת המבחר שבחנות. אך גם המידע המוטה הזה הוא בעל ערך, וניתן ללמוד ממנו דבר חדש או שניים שנעלמו מעיניכם קודם לכן.


בטיחות


הנושא שאין להתפשר עליו בשום מקרה. עגלה בטוחה חייבת לעמוד בדרישות התקן הישראלי לעגלות ילדים. התקן קובע כי לעגלה נדרשים בלמים בשני גלגלים המצויים על אותו ציר נסיעה לפחות (לדוגמא, שני הגלגלים האחוריים), ובולמי זעזועים בשני הגלגלים האחוריים לפחות. חגורת הבטיחות חייבת להיות בעלת חמש נקודות עיגון, ונדרש התקן מונע קיפול בלתי מכוון (קריסה פתאומית של העגלה למצב מקופל, במיוחד כשהתינוק בתוכה). משענת הגב צריכה להיות קשיחה, לתמיכה בגב התינוק, ומומלץ שיהיה גם פגוש מרופד בקדמת העגלה, למניעת נפילה של התינוק לפנים. כ"כ מחייב התקן לציין על גבי שלדת העגלה את שם היבואן, כתובתו, דגם העגלה, ארץ ייצור, שנת ייצור ושם היצרן. את הנוסח המלא של התקן ניתן למצוא באתר מכון התקנים כאן


אחריות


כשאתם קונים עגלה חדשה, יש עליה אחריות יצרן ויבואן. בדקו לכמה זמן תקפה האחריות והיכן יושב היבואן, וכיצד מביאים אליו את העגלה במקרה שנדרשים תיקונים. השירות לעגלות ניתן לעיתים במחסני היבואן, שמצויים במקומות מרוחקים מהמרכז. בדקו האם ישנו סוכן שיוכל לחסוך מכם את ההסעות במקרה הצורך, ושמרו את האחריות למקרה שתרצו למכור את העגלה ליד שניה.


גלגלים


ככל שהגלגלים גדולים יותר, כך קל יותר לטפס עמם מהכביש למדרכה. גלגלים גדולים מלאים בדרך-כלל באויר, ודורשים תחזוקה דומה לזו של גלגלי אופניים על כל המשתמע – מילוי אויר בתחנות דלק, תיקון פנצ`רים כשצריך, ותחזוקה שוטפת שכוללת לעתים החלפת גלגל אצל מתקן אופניים. היתרון הגדול הנוסף שלהם הוא בתנועה חלקה ושקטה יותר, ובעבירות גבוה, כאמור בטיפוס חלק על פני מדרכות ומהמורות.
גלגלים קטנים מלאים בגומי, ואינם דורשים תחזוקה, ניפוח, ותיקון תקרים. האמינות שלהם כמעט מוחלטת ואין מסמר או שבר זכוכית שיגרמו להשבתתם. עם זאת התנועה הצפופה שלהם רעשנית, אינה ידידותית למדרכות משובשות ולטיפוס מהכביש אל אבני השפה, ואחיזת הדרך שלהם טובה פחות משל צמיגים, המחורצים להשבחת אחיזתם. זה אומר יותר אנרגיה בהנעה, אך מצד שני הצ`ופר הוא ב`גמישות` רבה. קל מאד לתמרן עגלה שגלגליה קטנים בין `מוקשים` בצדי הדרכים, ימינה ושמאלה בסלאלום בין שלוליות, ולא נדרשת פעולה כוחנית ו`אחורית` כמו זו שנדרשת בתמרון עגלה שגלגליה גדולים, ובעיקר כזו בת שלושה גלגלים בלבד.
יצרנים מסוימים החליטו לשלב בין שני הגדלים. לבוגאבו לדוגמא יש שני צמיגים אחוריים גדולים ושניים קדמיים קטנים, וסוגי עגלות תלת גלגליות נוספים משתמשים בשני גלגלים קטנים כבגלגל הקדמי ה`שלישי` שלהם.

שימושיות והתאמה אישית


כשרוכשים עגלה צריך להבין שהיא חייבת להתאים במיוחד לאורח החיים של המשתמש. האם הגודל שלה מתאים לגודל הבית ובגז` המכונית? האם העגלה תושאר בחדר המדרגות (אז שלא תהיה מאד יקרה) או שתאוכסן בבית? היכן בבית היא תעמוד? האם גובה העגלה, וידית האחיזה מתאים לגובה של המשתמש העיקרי? האם תשמש בעיקר לטיולים בשכונה שהיא עירונית, או כפרית, חולית או מדרכות או לטיולים בקניונים מוצלים?

אבזרי נוחות למסיע


ככל שיש לעגלה סל תחתון גדול ומרווח יותר, כך הנוחות שלה במשימה הבלתי נמנעת של קניות (בסופרמרקט וכד`), תהיה גבוהה יותר. סל גדול מאפשר להשתמש בעגלה כבעגלת קניות בסדר גודל קטן, מה שמקל מאד על התפקוד היומיומי, כשעוצרים לקנות רק דבר או שניים בדרך הביתה, עם התינוק או הפעוט בעגלה.
הסל, ככל שיהיה גדול, חייב גישה נוחה. טיולונים מסוימים מאפשרים השכבה של התינוק על חשבון הפתח של הסל, והופכים אותו לבלתי שמיש כשהתינוק אינו יושב מסיבה כל שהיא.
אבזר נוחות נוסף הוא סל הגב, הקטן יותר, הצמוד לעתים לגב המושב של העגלה מאחור. סל זה הוא שימושי מאד ומאפשר החזקה של מגבונים, טישיו ואבזרים קטנים שחשוב שיהיו בהישג יד ונוחים לשליפה, בכל עת.
האבזר האחרון ברשימה הוא מגשית הכוללת לעתים שקע המתאים לכוס (זהירות, תמיד לדאוג למכסה) או אחרת של המסיע.


אבזרי נוחות לתינוק


מערכת הצללה. בארצנו מוכת השמש חשוב מאד להגן על תינוקות מקרינה ישירה החושפת את עורו העדין של התינוק ואת עיניו לסכנות מיותרות. לכן, חשוב מאד לבדוק איזו הגנה משמש נותנת העגלה. ידית מתהפכת נותנת למסיע מרחב תמרון גדול יותר מבחינת צל, שכן היא מאפשרת להפוך את פניו של התינוק כלפי הצל. בנוסף, יש לבדוק שהגגון מאפשר כיסוי אמיתי את פניו ועורפו של התינוק, ובעגלות מסוימות ישנו גגון פנימי נוסף המגן על כל גופו של התינוק משמש, ובאופן חלקי גם מגשם ומקור.
אם מערכת ההצללה אינה מספקת, ניתן כמובן להיעזר בשמשיות הנמכרות בנפרד, או בצלונים המולבשים מעל זה המקורי והבלתי מספק של העגלה, אך כדאי לזכור שההתקנה וההסרה של אבזרים אלו עלולה לסרבל את ההכנסה וההוצאה מתא המטען של המכונית. במקרה שמתוכנן שינוע תכוף לתא המטען וממנו, מערכת הצללה המבוססת על אבזרים נלווים עלולה להיות בעייתית.

מה לשאול כשמחפשים עגלה לתינוק


בבית, לפני הקניה:
האם אתם עומדים להשתמש בעגלה בעיקר בבית, במכונית, בשכונה או בסידורים?
האם יש בבית מקום לעגלה?
האם יש ברכב תא מטען גדול מספיק להכיל עגלה?
האם אתם גרים בבניין עם מעלית?
האם יש מדרגות המפרידות בין הדירה לרחוב?
האם העגלה תשמש אותך גם בתוך הבית, למשל במקום עריסה?
האם הלידה צפויה להתרחש בחורף או בקיץ?
האם תטיילו הרבה והיכן (מדרכות טובות או משובשות? טיולי שטח? וכו`)


בחנויות, בהשוואה מקדימה בין דגמים וקמעונאים:


מי היצרן ומי היבואן?
מהם יתרונות וחסרונות הדגמים המוצעים?
מהי המלצת החנות?
האם צפויים לקבל דגמים חדשים משופרים ומתי?
מתי מסתיימת האחריות ועל-ידי מי ניתן השירות והיכן?
כמה עולה העגלה?
מהם תנאי התשלום?
האם ניתן לקנות דגם מוזל מהתצוגה?
כיצד מתפעלים את העגלה (קיפול, פירוק הריפוד, היפוך ידית, ניתוק וחיבור הסלקל או העריסה)?
האם ניתן לנעול את הגלגל הקדמי למצב `סע ישר בלבד`?
האם ניתן לנעול את הגלגלים האחוריים לחוד ולשחרר בקלות את הנעילה?
האם ישנן תוספות לעגלה שניתן לרכוש בנפרד?

נסו את העגלה!
לעולם אל תסתפקו בהדגמה של המוכר בחנות. הרימו את העגלה, הסיעו אותה, קפלו ופתחו אותה בעצמכם, נסו להכניסה מקופלת לתא המטען שלכם ולפתוח אותה לגמרי בעצמכם, השכיבו את התינוק בתוכה (אם נולד). התנסות אחת שווה אלף הדגמות!
שיהיה לכם בהצלחה!