www.leida.co.il   
 

מה לא לאכול כשאת בהריון

 מאת: טובה קראוזה*

הקלישאה הידועה "לאכול בשביל שניים" היא מזמן פאסה. אבל הצורך לחשוב בשביל שניים יהיה נכון תמיד. פתאום, צריכים לקחת בחשבון את העובר המתפתח, ולהיזהר מגורמים ומתנאים שונים שעלולים לפגוע בו, חס וחלילה. כמובן שמערכת שיקולים שכזו צריך להפעיל גם בתחום האוכל.

בהריון, האישה רגישה יותר למחלות ולזיהומים ממזון. זיהום קל של המזון, שאינו גורם לסימפטומים אצל אישה לא הרה, עשוי לגרום להקאות, חום, שילשולים ועוד אצל אישה הרה. מעבר לאי הנעימות הכרוכה בכך, הרי שבחלק ממקרי הרעלות המזון, עלול העובר להיפגע, מכיוון שמערכת החיסון שלו אינה מפותחת דייה, ולכן לא יכולה להילחם במחוללי הזיהומים. זאת, בנוסף על כך שההריון משפיע גם על מערכת החיסון של האם, כך שהיא אינה אופטימלית. כפועל יוצא מסיבות אלו, עלולות הרעלות מזון לגרום אף, חלילה, להפלות או ללידות ולד מת.

מה יכול לגרום הרעלות מזון? זיהומי מזון נגרמים מחיידקים, וירוסים ועוד טפילים למיניהם אשר נפוצים בטבע. כל אחד מאיתנו נושא יותר ממאה וחמישים סוגים של חיידקים בתוך הגוף ועל פני השטח שלו. כל חיידק יכול להתרבות במהירות ובקלות, בתנאים של שפע מזון, לחות, טמפרטורה נוחה וזמן. מזונות חלבוניים מן החי כמו בשר, ביצים, עוף ודג הינם מאחסנים נפוצים של חיידקים כאלו. עם זאת, החיידקים יכולים להגיע גם ממקור שאינו מזון, כמו סכין, קרש חיתוך, מגבת, ספוג מטבח, סינרים, כיורים ומשטחי עבודה.

תכל`ס, מה עושים?

שומרים על ניקיון הידיים, הכלים ומשטחי העבודה. ניגוב קרש החיתוך לא יעזור, צריך לשטוף אותו במים חמים ובסבון. אם משתמשים בקרש פלסטי, כדאי אפילו להכניסו למדיח לאחר השימוש, כנ"ל עם קרש זכוכית.

נמנעים מאכילת בשרים, עופות ודגים לא מבושלים. אם אוכלים סטייק, הוא צריך להיות עשוי well-done. הסושי אינו יכול להכיל דגים או בשר שלא בושלו היטב. סטייק הטרטר מחוץ לתחום...

נמנעים גם ממזון מוכן קנוי, שאין אפשרות לדעת כמה זמן שכב בחנות. אם בטוחים שהוא טרי, וחומם לטמפרטורה של 70 מעלות צלזיוס לפחות, המזון בטוח לשימוש.

מבשלים היטב נקניקיות ומחממים בשרים מעושנים קרים כמו פסטרמה. (סכנה לליסטריה) אישית, הייתי ממליצה להימנע מהם לגמרי בהריון, כיוון שנקניקים ונקניקיות מכילים ניטריטים, שבכמויות גדולות מסרטנים, ובכלל, כמות השומן בהם רבה, והערך התזונתי שלהם נמוך מאד בהשוואה לעוף, הודו או בקר בכל צורת הכנה אחרת.

נמנעים ממיונז ביתי, כבד קצוץ, ביצה רכה או ביצת עין, מוסים, קרמים על בסיס ביצים, ולא משתמשים בביצים סדוקות כלל. (סכנה לסלמונלה) מיונז קנוי, שנמכר בצנצנת סגורה הינו בטוח לשימוש.

פירות וירקות יש לשטוף היטב במים ובסבון.

מיצי פירות ונקטרים: קונים רק את המוצרים שמצויין עליהם "מפוסטר", גם אם המיץ היה בקירור.
לא אוכלים גבינות רכות כמו קממבר, ברי ושאר גבינות המכילות עובשים. כמו כן, נמנעים מגבינות שאין דרך לדעת אם נוצרו מחלב מפוסטר כמו גבינות ממחלבות קטנות וביתיות בטיול של סוף השבוע בגליל...

כשמבשלים כל סוג של בשר, עוף או דג - מכניסים לקירור תוך מקסימום שעתיים לאחר תום הבישול.
בודקים היטב את תאריכי התפוגה של המזונות בבית, עבר זמנו - בפח מקומו.

בכל מקרה, לא לקחת סיכונים: אם יש ספק - אין ספק. בכל מקרה של חשש לבעיה עם המזון, לזרוק אותו!

הנפשות הפועלות (להיפוכונדרים בלבד)

סטפילוקוקוס הינו חיידק אשר נמצא דרך קבע בחלל האף והגרון או על זיהום של העור. אם המבשל/ת סובל מזיהום שכזה, או חיטט באפו, הדרך להרעלת מזון סלולה. זיהום מהחיידק כבר הריץ אורחים של חתונות שלמות לחדרי מיון, כיוון שהחיידק מתרבה במהירות ומפריש רעלן (טוקסין) אשר גורם לסימפטומים תוך מספר שעות.

סלמונלה הוא חיידק אשר נמצא בעיקר בביצים ובעופות. בישול משמיד אותו, כך שהסכנה העיקרית הינה ממוצרי ביצה לא מבושלת כגון מיונז או מוסים. לפני מספר שנים, הרעלת סלמונלה (כנראה ממיונז) גרמה למותו של איש צבא קבע באחד מבסיס צה"ל בדרום הארץ.

ליסטריה הינו חיידק שיכול לזהם את הרקמות אשר מקיפות את העובר ולגרום להפלה. חיידק זה חי בקרקע ומזהם מזון שעובד או נארז בתנאים לא סניטריים. הליסטריה יחודי בכך שהוא יכול להתרבות גם בקירור, כך שאיחסון במקרר של מזון הנגוע בחיידק זה לא מזיז לחיידק את קצה הבוהן השמאלית. בשירות המזון בארץ, משערים שמספר הפלות שאירעו בשנים האחרונות נגרמו עקב זיהום ליסטריה, אם כי אין לכך הוכחות. מזונות שלא עוברים תהליך של חימום במהלך עיבודם, כמו, למשל בפסטרמה או במוצרי חלב ומיצים לא מפוסטרים, עלולים להכיל את החיידק, אשר יתרבה בקירור ויהפוך את המזון למסוכן, ואפילו לקטלני.

גם טוקסופלסמוזיס יכול לגרום להפלה או ללידת ולד מת, או לגרום למחלות קשות אצל התינוק עד לפגיעה מוחית קשה. זהו טפיל אשר נמצא בבשר או עוף שלא בושלו דיים או בפירות וירקות שלא נשטפו היטב. המקור השכיח ביותר לזיהום זה הוא צואת חתולים, עמה באים במגע כאשר מנקים את ארגז החול שלהם.

אין ואאוט בהריון

IN אגרול - OUT סושי (המכיל דג)

IN סנדוויץ` עם עוף מבושל תוצרת בית (לשמור בקירור) - OUT סנדוויץ` עם פסטרמה

IN בשר וול-דאן - OUT בשר נא

IN פירות וירקות שטופים היטב במים וסבון - OUT פירות וירקות שאינך בטוחה שנשטפו היטב

IN ביצה קשה - OUT ביצה רכה

IN חביתה - OUT ביצה עין

IN גלידת שוקולד או קרם שאינם מכילים ביצים - OUT מוס שוקולד או קרם המכיל ביצים

IN שניצל - OUT נקניקיות 

לפורום תזונה בהריון לאחר לידה ובהנקה עם טובה קראוזה
לאתר תזונה-טובה עם טובה קראוזה דיאטנית קלינית
למאמרים נוספים של טובה קראוזה במדור התזונה 

*טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית מומחית בתזונת נשים הרות ומיניקות. לתיאום פגישת ייעוץ אישית או הרצאות בנושאים אלו: טלפון9505079 09 דואל:tova_krause@hotmail.com