www.leida.co.il   
 

בטיחותן של לידות בית

 מאת: אילנה שמש

התבקשתי לכתוב על הסכנות שבלידות בית, אך אני בוחרת לכתוב דווקא על בטיחותן של לידות בית, ועל הסכנות שבלידות בבית-חולים. אוצר מחקרי גדול ומבוסס מראה מעבר לכל ספק שלידת בית מתוכננת, המתקיימת בקרבה מספקת לבית-חולים, ובהשתתפות מיילדת מיומנת, הינה אופציה בטוחה עבור נשים שהריונן הוא בסיכון נמוך.
לאורך כל המחקרים, שבהם הושוו אלפי נשים שילדו בבית לעומת נשים שילדו בבתי"ח, בולט הנתון שאחוז הסיבוכים בלידה היה דומה, עם יתרון קל של תוצאות טובות מעט יותר בלידות הבית. במילים אחרות - לא מתו יותר תינוקות או אמהות בלידות בית, ולא נצפו יותר מקרים של שיתוק מוחין או תחלואה של תינוקות בלידות אלו. למעשה, חלק מעבודות המחקר הראו תוצאות טובות יותר בלידות בית, כלומר עולה מהם שלידות בבתי-חולים מסוכנות יותר עבור נשים בסיכון נמוך, עקב ריבוי ההתערבויות השגרתיות השכיחות שעלולות לגרום סיבוכים כגון ניתוחים קיסריים לא נחוצים, או לידות מכשירניות (ואקום ומלקחיים). בנוסף עולה מהמחקרים כי השימוש הליברלי בתרופות בלידות שמתבצעות בבי"ח נגד כאבים, כמו נרקוטיקה ואפידורל, יכול לגרום תופעות לוואי רציניות לאם ולתינוק.
הסיבוכים הנדירים בלידות בית עבור נשים ותינוקות הם דימום לאחר לידה, ומצוקה עוברית. מסיבות אלו, נדרשת נוכחות של מיילדת מנוסה המודעת לגבולות ההישארות בבית, והיודעת לזהות מצבים שבהם יש צורך בהעברה לבית-החולים הקרוב. לידה בבית אף דורשת הימצאותו של ציוד חירום תקין ונגיש של המיילדת כמו בלון חמצן ותרופות להפסקת דימום, ומיומנויות כמו הרכבת עירויים והחיאה.
יתרונות הלידה בבית רבים, ובראשם פחות התערבויות בתהליך הפיסיולוגי הנורמלי של לידה, והטיפול היחידני. כמו-כן נודעת חשיבות להיות היולדת רגועה יותר בסביבתה הטבעית, ב`טריטוריה` שלה. כמיילדת בית זה שנים רבות אני יכולה להעיד כי כשאשה יולדת בביתה שלה, היא חשה רוגע וביטחון גדולים יותר, מה שמאפשר להורמונים שלה פעולה טובה ומהירה יותר, מה שמקצר את התהליך ומגביר את הסיפוק של היולדת מן החוויה.
לדעתי, היולדת חייבת ללדת היכן שהיא מרגישה שרמת הביטחון והבטיחות שלה הם הגבוהים ביותר. ואם זה אומר עבורה בית-חולים, אז היא צריכה ללדת בבית-חולים. לידה היא חוויה שתלויה מאד בתרבות, וכל ההוכחות שלידת בית היא בטוחה אינן חשובות אם עמוק בתוך עצמה האשה פוחדת ללדת בבית, כפי שחונכה והושפעה מהתרבות שבתוכה היא חיה. באותה מידה, יולדת שחוששת מבתי-חולים ופוחדת מהתערבויות, תראה את הלידה בבית כחוויה נורמלית ובריאה בחייה, ועבורה יש לאפשר את האופציה של לידה בבית, עם המיילדת שלה, כדי שתוכל להרגיש ביטחון ובטיחות ברמה הגבוהה ביותר.
כל הלידות הן בעלות פוטנציאל לסיבוכים. לא בית החולים ולא הבית יכולים להבטיח במאה אחוז הצלחה לאם ולתינוק. עם זאת ידוע שסיבוכים אינם מתרחשים בתוך דקות, אלא שיש שורה של אירועים חשודים שמאפשרת די זמן כדי לעבור לבית-החולים הקרוב.
למרות שרוב הציבור הישראלי תופס לידת בית כאופציה מסוכנת, ניתן להביט בתוצאות המצויינות של הולנד בלידות בית, שם ארבעים אחוזים מהנשים יולדות בבית עם מיילדת, כדי להבין שלידת בית אינה מסוכנת.
כשמשווים את נתוני התמותה והתחלואה של אמהות ותינוקות בהולנד ובישראל, רואים שזו גבוהה יותר בישראל, למרות ש99% מהלידות כאן מתרחשות בבית-חולים.
גם שירות הבריאות הלאומי של אנגליה חקר לעומק את נושא הבטיחות של לידות הבית, ומצא שלידת בית היא אופציה בטוחה, וכיום מוצע לכל יולדת בסיכון נמוך באנגליה, ללדת בבית, עם מיילדת על חשבון המדינה.
לדעתי, בדיוק כפי שלידת בית חולים הנה אופציה עבור הנשים בישראל, צריכה גם לידת הבית להיחשב. מדובר בבחירה לגיטימית, והגיע הזמן שנשים בישראל יהיו מודעות לבטיחותה של לידה בבית.
להלן רשימת מקורות מידע בנושא לידות בית:
אינטרנט
www.leida.co.il/asp?id=20015
www.midris.org
www.midwiferytoday.com
לחפש באתר זה את הhomebirth pack
ספרים:
Safer Childbirth, Marjorie Tew, Chapman and Hall
Where to be Born, the debate and the evidence, Rona Campbell and Alison Macfarlane,National Perinatal Epidemiology Unit, Oxford
Childbirth at Home, Marion Sousa,Prentice-Hall
Home Birth, Alice Gilgoff, Bergin and Garvey Publishers, Inc.
Homebirth, Sheila Kitzinger, Dorling Kindersley, Inc.
ברשותי אוצר של מידע, מאמרים וסטטיסטיקות בנושא, אותו חקרתי במהלך 12 השנים האחרונות, מתוך העניין האישי שלי. כל מי שמעוניין בעותק של ערכת מידע כזו, מוזמן לפנות אלי טלפונית ב 9231719-08, או בדואר אלקטרוני ל shemesha@inter.net.il ואשלח לו עותק, תמורת 20 ש"ח לכיסוי עלויות. אילנה שמש.

למאמרים נוספים של אילנה במדור באנגלית

למאמרים נוספים בנושא לידות בית באתר

הלידה - בבית, הכסף - לבי"הח


אילנה שמש נפגשה בכנסת בנושא המענק בלידות בית


מכתבה של אילנה שמש ליולדות


עבודה בנושא לידות בית בישראל