www.leida.co.il   
 

הגן האנתרופוסופי - בקליפת אגוז

 מאת: אירית בנגל - גולשת בפורום לידה.

המחשבה שמאחורי הגישה החינוכית היא שבשבע השנים הראשונות לחייו, הילד עסוק בעיקר בגוף הפיזי שלו ולכן בגנים אנתרופוסופים יפתחו את מיומנויות המוטוריקה, הדימיון , המשחק והיצירתיות של הילד ולא את מיומנויות החשיבה והאינטלקט ששעתן תגיע בשנים מאוחרות יותר.
גן כזה תמיד יהיה מעוצב באופן רך וחלומי כדי לתת לילד תחושה של חמימות, רכות ונעימות. הקירות יהיו צבועים בצבע פסטלי, בדרך כלל ורוד. יהיו וילונות משי או כותנה על כל החלונות. יהיו מוביילים עשויים עבודת יד בתקרה ואהילים נעימים סביב הנורות. האור יהיה רך ולא מסנוור או ניאוני והרצפה תהיה מכוסה בשטיחים.
ישנו בגן סדר יום קבוע ,מובנה וחוזר על עצמו והמחשבה היא שהילד יקבל ביטחון בזה שהוא יודע מה הולך להיות עכשיו. אין טלויזיה, מחשב או רדיו אבל ישנה תמיד שירה נעימה של הגננים. בחלק מהגנים הם גם מנגנים בכלי נגינה. יש בכל יום (כמובן בשעה קבועה) מעגל תנועה בו שרים שירים או סיפורים עם חריזה המלווים בתנועות ידיים וגוף שמחברים הגננים. אותם שירים יחזרו על עצמם במשך מס` שבועות עד שכל הילדים יידעו לשיר אותם.
הילדים בגן עסוקים במשך כל היום בעשייה. הם לשים בצק ללחמניות שיאפו ויוגשו בארוחת הבוקר , מטאטים, מסדרים את הצעצועים במקומם לקראת מעגל התנועה, מסדרים את הכיסאות סביב שולחן האוכל, שוטפים ומנגבים כלים, מערבבים את העיסה לפשטידה וכו`..
הצעצועים בגן מורכבים כולם מחומרים טבעיים: צעצועי עץ מלא מסוגים שונים, כלי מטבח מעץ או מתכת, בובות וחיות רכות שאותם תופרים וסורגים הגננים, בדי משי וכותנה, כתרים לראש( עשויים כמובן עבודת יד), צדפים, איצטרובלים ועוד.
בחוץ תמיד תהיה גינת ירק שבה זורעים בתחילת השנה מגוון ירקות ואותה עודרים, גורפים ומשקים עד שיוצאים ירקות שאותם קוטפים לארוחת הבוקר.
פעם בשבוע ביום קבוע יוצאים לטיול מחוץ לגן שבו אוספים הילדים אוצרות כמו ענפים ועלים.
האוכל שנאכל בגן הוא אורגני בדרך כלל (תלוי בתקציב של הגן) ומורכב מפירות, ירקות טריים ומבושלים, דגנים מלאים, קטניות ולחם מקמח מלא. את האוכל מבשלים ואופים הגננים יום יום – בעזרה של הילדים- כחלק מהפעילות בגן. הריחות והחום מהמטבח שמתפזרים בחלל הגן לקראת ארוחת הצהריים הם חלק מאוירת ה"בית" שהגן משרה.

אנשי הצוות בגן- גננות או גננים- הם אנשים שעברו הכשרה מיוחדת לשיטה (בירושליים, הכפר הירוק או הרדוף). הכשרה מלאה נמשכת 4 שנים. אנשי הצוות עובדים עם הילדים כל העת מתוך תפיסה של שיוויון וכבוד לעולם של הילד.

בגן ולדורף אין שום עידוד להשגיות או תחרותיות. לא לומדים לקרוא, לכתוב או כל דבר דידקטי אחר. הלמידה כולה נעשית בצורה חוויתית ודרך חיקוי (של אנשי הצוות) ולא בדרך של פניה לשכל. לדוגמא- בראש השנה הילדים מקלפים רימונים וכך הם יודעים שזה מה שאוכלים בראש השנה, בסוכות מוזמנים האבות להקים סוכה מקרשים וסדינים ביחד עם הילדים, בפסח הגננים מעמידים טאבון ועליו אופים מצות. גם במעגל התנועה- הגננים לא מלמדים את הילדים לשיר את השיר אלא פשוט שרים אותו ומתנועעים והילדים מחקים אותם ובסופו של דבר יודעים את השיר והתנועות.

הגנים האלה מתאימים בדרך כלל לילדים בגילאי 3-7 שנים. אך יש גנים שמתחילים כבר בגיל שנתיים. מתחת לגיל זה אפשר למצוא משפחתונים אנתרופוסופים אבל לא גנים, כיון שילד קטן כל כך עדיין לא בשל לכל הפעילויות.

אתר האנתרופוסופיה, שבו ניתן להעמיק את הידע בחינוך ולדורף, http://www.antro.co.il/

לדיון בפורום אודות הגן אנתרופוסופי (מומלץ לחפש במנוע דיונים נוספים)