www.leida.co.il   
 

תחת שמי טוסקנה - רשמי סדנא עם המיילדת וורנה שמידט

 מאת: *גילה רונאל

כבר אחרי עשרים דקות תמימות אך החלטיות, הבנו טיה (פינסקי, תל השומר), איריס (בדרק-דואניאס, תל השומר) ואנוכי, שגורלנו נחרץ ושלא כמו לרוב הנוסעים בטיסה ממילאנו לפירנצה, המזוודות שלנו - לא יגיעו. לפחות לא הלילה. מונית מיוחלת לקחה אותנו לחווה המופלאה (הצלחנו לראות את זה רק בבוקר) שבה נערכה הסדנא (המופלאה לא פחות) עם וורנה שמידט, מיילדת איטלקיה ממוצא שוויצרי.

ארבע עשרה נשים. כולן למעט אני, מיילדות, אחת מהן רופאה. הולנד, גרמניה, אנגליה, יוון, ניו זילנד וישראל. חלקן מיילדות בחדרי לידה בבתי חולים, חלקן מיילדות בית ששכחו אפילו פרוצדורות של בתי חולים, חלקן מיילדות במרכזי לידה.

את וורנה שמעתי לראשונה בכנס של Midwifery today. הוקסמתי ושוב הוקסמתי כששמעתי אותה בפעם השנייה. פשוטה, צנועה, יודעת, מאוד יודעת. משלבת מחקר, מדע, חום ואינטואיציה נהדרת (השילוב המנצח בעיני), ומאז, שלוש שנים, אני בדרך לסדנא השנתית שלה באיטליה (בשנה הבאה בארצנו הבנויה!!!).

אז נחתנו ללא מזוודות ועם תיקי יד קטנים. קנינו למחרת סבון ושמפו, תחתונים וגופיות (בכפר הסמוך לא היה יותר מזה) וקיבלנו מברשות ומשחת שיניים ממנהלת החווה החביבה. בלילה היינו מכבסות את הבגדים שלבשנו ועד תשע בבוקר הם היו כמעט יבשים, לבשנו אותם כמעט יבשים. ארבעה ימים....

נושא הסדנא היה "לידות מסובכות". וכך במשך ארבעת הימים הקרובים למדנו מבוקר עד ערב מלבד הפסקת צהרים. היה אינטנסיבי ומרתק. חלקו הראשון של היום עסק בחומר העיוני וחלקו השני בעבודה מעשית, מה שנקרא Hands on.

חמש עשרה שנים אני דולה, התחלתי את עבודתי תחת הכובע של hands on כמטפלת בשיאצו שהצליחה לחדור לקודש הקודשים של אחד מחדרי הלידה הכי קונבנצונליים שהיו אז בארץ, ולהכניס לשם ואחר כך לאחרים, רפואה משלימה, מגע, ובכך להיענות לצורך מאוד ממשי של רוב היולדות. וורנה הצליחה לרתק אותי וללמד אותי דברים חדשים, גישות נוספות למגע והתנסות מרתקת בתרגול עם נשים מתרבויות אחרות. מסתבר, שלנו הישראליות הרבה יותר קל עם מגע, כאילו זו שפה שנהירה לנו.

מעניין היה לשמוע את התובנות של וורנה על נושאים רבים. לדוגמא, נושא ההורמונים שכולנו שולטות בו לאורך, לרוחב ולעומק, באופן מיוחד לאחר ביקורו של דר` מישל אודנט והפצת הספר האינטרנטי "הניתוח הקיסרי". בעוד מישל מדבר על ההפרדה הדי מאובחנת בין שני חלק הלידה – שלב ראשון ה"פאראסימפתטי" ושלב שני ה"סימפתטי", באה וורנה וטוענת: לא יתכן בשלב ראשון לא יהיו חלקים בהם מערכת העצבים הסימפתטית תיקח חלק פעיל והיא מדברת על גרף עם עליות וירידות, לעיתים חדות בין הפאראסימפתטית לסימפתטית. כמובן שגם היא, מדברת על המצב הפאראסימפתטי המועדף בשלב הראשון של הלידה ועל כל הדרכים להגיע לכך.

אחרי ארבעה ימים של דיונים ולמידה על "לידות מסובכות", הסיבות והפתרונות, וגם כמובן אוכל משובח וחברה נעימה ביותר, הגיעה הסדנא לסיומה. גם המזוודות הגיעו. הבטתי במזוודה האדומה והתפוחה שלי ושאלתי את עצמי: "מה אעשה איתה עכשיו?" בארבעה ימים למדתי שאני צריכה מעט מאוד דברים, שכדאי ורצוי ללמוד לא להיות צמודים לשבלונות בהן אנו רגילים לחיות, להבין שאופן הקבלה של המצב שנוצר משפיעה על התגובה ועל ההתייחסות למצב ושבפעם הבאה, אני לוקחת לפחות עוד זוג בגדים התיק היד שלי.

במאי שיבוא אלינו לטובה, מאי 2008, אמורה להגיע וורנה ליום עיון ושתי סדנאות כאורחת של "דיאדה". להתראות עוד לפני כן.

*גילה רונאל – דולה, מדריכה הכנה ללידה, מדריכת הנקה, מומחית ברפואה משלימה בהריון, לידה ואחרי, מכשירה דולות בשתי מסגרות – "אמאלדת" בבית חולים לניאדו ובמכללת מדיסין, מנהלת מקצועית של רשת מרכזי דיאדה, ממחברות "טבעי ללדת" – המדריך להריון, לידה והימים שאחרי.