www.leida.co.il   
 

מה יש לך אנטי אייג''ינג? עדכונים מחדר המלחמה למען היופי ונעורי הנצח

 מאת: *מעיין רביב

"לא רק אריכות ימים, אלא גם איכות חיים".

מהו אנטי אייג'ינג?

"אנטי אייג'ינג הוא ענף ברפואה, העוסק בתהליכי ההזדקנות, ונלמד כיום כהתמחות שנייה על ידי גינקולוגים, נוירולוגים, גריאטרים ועוד. 

לפי הגדרת משרד הבריאות:

"אנטי אייג'ינג היא תורה חדשה, שהתפתחה בשנים האחרונות, ומורכבת מחיבור של רפואה קונבנציונלית ואכילה בריאה, על מנת לחזק את הגוף ולמנוע הזדקנותו והיחלשותו. תחום זה אינו מוכר בארץ כהתמחות שעומדת בפני עצמה. אין חריגה מהמקובל ברפואה כללית בתחום זה – כל רופא כללי (רפואת משפחה וכו') יכול לעסוק בהמלצות אלה".

הגישה המקובלת לעיכוב תהליכי ההזדקנות היא אינטגרטיבית, כלומר משלבת רפואה משלימה עם הרפואה הקונבנציונאלית, וכוללת תרופות, ויטמינים, הורמונים וביוטכנולוגיה, הדרכה לאורח חיים בריא, תזונה מתאימה, חשיבה נכונה, פעילות גופנית, תוספי מזון וצמחי מרפא", מסביר פרופ' רפאל קרסו, מנהל המחלקה הנוירולוגית מרפאת הכאב והמרפאה לרפואה משלימה, ומחלוצי הטיפול בעיכוב תהליכי ההזדקנות בארץ.

גם ד"ר דורון גרפינקל, מייסד העמותה המדעית לעיכוב תהליכים התלויים בגיל, מומחה לרפואה פנימית מהמרכז הגריאטרי המשולב ע"ש שוהם בפרדס חנה ורופא בכיר במכבי, טוען כי אין חדש תחת השמש, ומתייחס ליומרה לעצור את הזקנה בזהירות מופלגת. "השאיפה הלא הגיונית לחיי נצח, או לפחות לשילוב הסביר יותר של בריאות מושלמת עד גיל מופלג, הציתה את דמיונם של רופאים וחוקרים רבים משך כל ההיסטוריה, אך במקביל פרנסה ידעונים ושרלטנים שהשכילו לנצל לרעה כמיהה בסיסית זו, לצורך השגת כוח וממון", הוא אומר.
ובכל זאת, מדוע התחום תפס כזו תאוצה בעשור האחרון?

"בגלל העלייה העצומה בתוחלת החיים הממוצעת במאה ה-20, שיצרה מהפכה דמוגרפית. זה מתבטא בעלייה חדה באוכלוסייה של מבוגרים, שהם חולים כרוניים ומוגבלים, התלויים בפלח קטן והולך של אוכלוסייה צעירה, בריאה ויצרנית. במקביל, חל שינוי בתפישתנו לגבי חיי נצח, שכן מימוש הרצון לאריכות חיים עם בריאות מושלמת עומד בסתירה לאמת ביולוגית בסיסית: ככל שנחיה יותר, עולה הסיכוי שלנו לחלות במחלות תלויות גיל. מציאת גורמים שבעזרתם ניתן להאט תהליכי הזדקנות, עשויה לאפשר שיפור של מצב הפרט החברה. יכול להיות שמניפולציות גנטיות הן שיביאו לפריצת הדרך המיוחלת בנושא עיכוב מחלות הזקנה, אבל גם אם כן, נראה שהאנושות תזכה לכך רק בעוד שני עשורים".

כמו בעבר, גם בתחילת המאה ה-21 מוצעים מספר רב של אמצעים, על ידי רופאים ולצערנו גם על ידי נוכלים ושרלטנים למיניהם. בינתיים אין תרופת פלא להאטת ההזדקנות, רוב האמצעים המוצעים כיום - תוספי מזון, ויטמינים ועשבי מרפא - לא עברו בדיקה רצינית לגבי יעילותם או מידת הסיכון שבהם, כמו שמקובל למשל כשמכניסים תרופה חדשה לשוק. האמירה 'אם לא יועיל לא יזיק', טובה למוכרים אבל מסוכנת לצרכן, כיוון שגם בחומרים שנחשבו 'טבעיים', או 'נוגדי הזדקנות', נמצאו תופעות רעילות".

התוכניות לטיפולי אנטי אייג'ינג כוללות:

• פירוק מתחים ו- Stress והשראת רגיעה עמוקה .
• טיהור וחיזוק רקמות ואברי הגוף.
• ניקוי רעלים.
• ירידה במשקל, במסת השומן ובהיקפים.
• חידוש ורענון עור הפנים והגוף למראה חלק ונפלא.
• שיפור וחיזוק מערכת העיכול (שיפור חילוף החומרים).
• חיזוק וחידוש המערכת החיסונית.
• חידוד החושים, המודעות, האינטואיציה והאינטלקט. 

אנטי אייג'ינג בתחום הקוסמטיקה

חידוש ורענון עור הפנים והגוף למראה חלק

התחדשות העור: נזקי השמש, כתמי עור בפנים לאחר לידה, פיגמנטאציה לאחר אקנה, ושינויים בעור עקב הגיל גורמים לכתמים,קמטים וקמטוטים המפריעים לכולנו . שינוים אלו הם ברובם שטחיים וניתנים היום לטיפול בצורה בטוחה וללא הסתכנות בתופעות לוואי קשות.

תוכנית אנטי אייג'ינג לחידוש עור הפנים:

שלב א'- הקניית הרגלי תזונה והגנה לעור. בסיס התכנית להתחדשות העור הוא טיפול יסודי לעצירת התהליכים הפוגעים בעור. בשלב הראשון של התכנית יתבצע טיפול רפואי יסודי בפצעי אקנה או בגיל המבוגר יותר בנזקי שמש המצריכים התייחסות רפואית. במקביל יהיה דגש על יעוץ לתזונה נכונה המתאימה לעור, התאמת תוספי מזון והגנה נכונה משמש.
שלב ב' – טיפולים קוסמטיים שגרתיים על פי סוג העור.גורמים רבים מעורבים במראה "זקן" של העור: גיל, מיקום גיאוגרפי, עונת השנה, יובש ולחות בבית ובמקום העבודה ותדירות השימוש במים וסבון. אוויר מדברי חם גורם ליובש העור, אך באותה מידה מאבד העור מלחותו בהיותו חשוף למשבי רוח חורפיים קרים (האוויר בחורף הוא יבש יותר). גם שהות ממושכת בחדרים ממוזגים או מחוממים יתר על המידה . כל סוג עור, שמן מעורב או יבש, עלול לסבול מיובש זמני, אדמומיות או חוסר לחות בכל תקופה בחיים. אם הוא מתוח, מתקמט יותר או מאבד את חוזקו, הוא מפתח צרכים חדשים. מומלץ לפעול במהירות בעזרת המוצרים המתאימים, כדי למנוע סימני התייבשות, התקבעות נימי דם בפנים וכתמים המעיבים על יופיו של העור.
שימוש בתכשירים על בסיס יומי : בוקר ולילה לפי סוג העור. לבוקר : כדאי להשתמש בתכשיר המשלב מסנן קרינה יעיל וחומרים הגורמים לקילוף עדין והפחתה בכתמי העור. הבסיס של החומר מותאם לשומניות העור וסדר היום של המשתמש/ת. ללילה: כדאי להשתמש בקרם לחות פעיל ומגן,המכיל חומצות אלפא- הידרוקסיות פעילות. הקרם משפר את מרקם העור ומחליקו. מטשטש קמטים עדינים ומבהיר כתמים. מועשר בלחות ומזין את העור במהלך הלילה.ניקוי העור: חיוני להשתמש במוצרי ניקוי איכותיים לשימור זוהר הנעורים של העור. שמירה על עור מושלם מתחילה בשגרת ניקוי מוקפדת לפחות פעמיים ביום לאורך כל החיים של כל סוגי העור. חומרי הניקוי מנקים את העור ומטהרים אותו, מעניקים לו מראה מט ושומרים על מראה בריא של העור. ניתן להשתמש בג'ל טבעי לניקוי הפנים משמנים הידרופילים וצמחי, בסבון פנים נוזלי, ובמי פנים המתאימים לכל סוג עור.

מסיכות פנים : פנים יפות תלויות הן באיכות העור והן בזוהר שלו. עור זוהר נראה צעיר יותר, רענן ומלא חיוניות. טיפול שיגרתי בעור מגביר את יכולת התחדשות התאים וריפוי העור, חושף עור חדש ורענן ומגביר את יכולת הספיגה של חומרי לחות והזנה ותורם לבריאותו הכללית ולמניעת רגישויות, אלרגיות, קמטים וכתמים.מסיכות הן דרך מצוינת להעמיק ולהעשיר את הטיפול בעור.מסיכות ניקוי: סופחות שומנים, מאזנות את בלוטות החלב ומכווצות את הנקבוביות בעור. מסיכות לחות: מעניקות לחות מרוכזת לעור בזמן קצר.
מסיכות יופי: מתרכזות בהענקת זוהר ואור לפנים,על בסיס של תמצית פירות, כמו פאפיה וג'ינסנג ומיועדת לכל סוגי העור, כולל עור רגיש.
מסיכות הזנה: עשירות ומרוכזות להשלמת חסרים בעור.
מסיכות מיוחדות לשפתיים ולעיניים: שבהן העור דק ורגיש יותר המחיה את העור ומרגיעה אותו.
ישנן היום מסיכות אקספרס למיצוק והענקת זוהר מיידי בתוך 3 דקות בלבד. הן בעלות ריח רענן של תמציות פרחים המעניק הנאה צרופה לחוש הריח והטעם, העור עצמו נהנה ממפל של לחות והתוצאה: עור זוהר, בהיר וקורן. אפשר לא לשטוף את המסיכה אלא להניח לה להיספג עד תומה. המסכות האלה טובות גם לאזור העיניים והצוואר.

ולמי שרוצה לנסות את זה בבית, לפניכם מתכוני טיפוח קלים להכנה על בסיס דבש.

מסכת דבש וביצה להזנת עור יבש: מוסיפים כף דבש לחלמון טרי ובוחשים היטב. את המסכה מורחים על העור ומשהים למשך עשר עד 15 דקות. שוטפים את הפנים במים פושרים. מומלץ כמסכת בוקר יומית לפנים.
מסכת קמח ודבש לריכוך קמטים: מערבבים כפית דבש עם שתי כפות קמח לבן וחלבון מוקצף מביצה אחת. מורחים את העיסה הבצקית על הפנים למשך חמש עד עשר דקות. שוטפים במים.
פילינג דבש ושקדים לניקוי וקילוף העור: מערבבים כפית דבש עם חצי כפית מיץ לימון טבעי ושתי כפיות שקדים קלופים וטחונים היטב. משפשפים בעדינות את הפנים בתערובת. שוטפים את הפנים במים פושרים.
סבון דבש נוזלי לניקוי הפנים: מערבבים רבע כוס דבש עם חצי כוס גליצרין (להשיג בבתי מרקחת ובחנויות טבע) וכף סבון נוזלי לתינוקות. מעבירים לבקבוק נקי מפלסטיק. יוצקים מעט סבון דבשי על מטלית, או על ספוג לח, ומשפשפים היטב את הפנים. שוטפים את הפנים במים קרים ומייבשים היטב.
מסכת לימון ודבש לניקוי עור רגיל או יבש: מערבבים 100 גרם דבש עם מיץ מלימון אחד. את המסכה המתקבלת מניחים בשכבה דקה על הפנים ומשהים למשך חמש עד עשר דקות. שוטפים את הפנים במים.
מסכת תפוח בדבש לתוספת לחות לעור: מרסקים בבלנדר תפוח עץ מקולף עם כפית דבש. מורחים את העיסה שהתקבלה על הפנים ומשאירים ל-15 דקות. שוטפים את הפנים במים קרים (התפוח מרגיע, מקרר ומלחלח את העור).
מסכת חלב ודבש לתוספת לחות: מערבבים שתי כפות דבש עם שתי כפיות חלב. מחליקים את התערובת על הפנים ועל עור הצוואר. מניחים להיספג לעשר דקות. שוטפים את הפנים במים קרים.
שלב ג'- טיפול נקודתי בנגעי עור. בשלב זה יש התייחסות לגורמים נקודתיים בעור כמו כתמי שמש כהים במיוחד, ציסטות שומניות קטנות, שומות וקשריות מחוספסות (מסוג סולאר קראטוזיס) הטיפולים האלו יבוצעו במרפאה של רופא בשיטות שונות כולל הסרה כירורגית אלקטרוקואגולציה (מחט חשמלית) חנקן נוזלי או לייזר.
שלב ד'- פילינג. ניסיון רב נרכש בחידוש העור על קילופי עור שטחיים או בינוניים : בשיטת הקילוף הכימי השטחי המתבצעת במרפאתו של הרופא, נמרחת על עור המטופל/ת תרכובת חומרי קילוף והבהרה המכילה חומרים שונים ביניהם חומצות אלפא וביטא הידרוקסי) בריכוזים עולים. חומרים אלו דומים בבסים לחומצות המופקות מחומרים טבעיים (פירות וחלב). לאחר מריחת החומרים על העור במרפאה מופיעה צריבה קלה ואודם וקילוף עדינים (כמו לאחר כווית שמש) הנמשכים 4 עד 7 ימים. הקילוף הקל אינו ומחייב שיהיה בבית וניתן להמשיך באורח החיים הרגיל. קילוף עור מתבצע 3 פעמים בתדירות של פעם לחודש.

חומרים וטיפולים מומלצים למניעת הזדקנות העור

טיפוח העור על בסיס חומרים טבעיים:

התכשירים הקוסמטיים הקונבנציונאליים נמכרים בעשרות ומאות שקלים ועיקר תפקידם לשפר את המראה החיצוני , ואכן חלקם עושים זאת אולם יש בזה מן האשליה הויזואלית וההוכחה לכך היא הצורך שלנו ללחלח את עורנו השכם והערב כי הפעולה נעשית אך ורק על שכבת העור החיצונית שהיא שכבת עור מתה, ואם לא נדאג ללחלח את עורנו נחוש ביובש של העור.

הרכב התכשיר הקונבציונאלי מורכב ברובו מפאזה מיימית שאינה נספגת בגוף וכן מפאזה שומנית שיכולה להזיק כי היא מופקת ממוצרי לוואי של הנפט ונשארת על שטח העור ובכך חוסמת את נשימת העור וכל הרעלים לא משתחררים.

החומרים הטבעיים מלבד עלותם הזולה יחסית הם משפרים לא רק את העור החיצוני אלא מחלחלים ועוברים את שכבות העור ה"מתות" הראשונות ומסייעות בבניית תאים צעירים וחדשים. ובעזרת השמנים האתריים המשפיעים על הרובד הנפשי מתקבל שילוב של שמנים צמחיים עשירים בויטמינים ושמנים אתריים המרגיעים את מערכת העצבים, המערכת ההורמונאלית, חלקם משפרים את זרימת הדם, מטפלים במצבי דחק נפשי ועוד.

בשימוש בחומרים טבעיים אנו בוחרים את השמנים הצמחיים בעלי ריכוז גדול של ויטמינים ובעלי ערך טיפולי ותזונתי גבוה ובשילוב שמנים אתריים המתאימים למצב העור ולמצב הנפשי שאנו נתונים בו אנו משפרים לעין ערוך את מראה העור שלנו. תוספת של צמחי מרפא ותמציות פרחי באך יהוו עוד תוספת משמעותית לשיפור מצבים נפשיים.

"מראה עורנו משקף את מה שמתחולל בתוכנו "

לאחר תקופת שימוש של מספר שבועות אנו נראה הבדל עצום בצבע הפנים ברכות, באלסטיות ובברק.

שתי ידיים זריזות כבר לא מספיקות לה, לקוסמטיקאית. את כל איתני הטבע גייס המדע לעזרתה: קרני אור, גלי קול, חמצן, חשמל ושלל מכשירים מתוחכמים - רק כדי להבטיח לנו עוד כמה שנים של עור צעיר ובריא.

צירוף המילים "אנטי-אייג'ינג" כבש בסערה את שוק מוצרי הקוסמטיקה והוא עובר לחזית חדשה: טיפולי המכון. ההליך השגרתי המוכר של ניקוי-קילוף-הוצאת שחורים הוא מזמן רק ה"בקרוב" לדבר האמיתי. נשות האלף השלישי רוצות לעצור את הזמן, ומדעני היופי דואגים לספק את הסחורה. המטרה: לדחות את הקץ עד לניתוח הפלסטי ולעשות כל מה שאפשר עוד לפני המפגש עם הסכין. עשרות מכשירים מתוחכמים (חלקם יסבו לכן יותר כאב מאשר עונג) פותחו לצורך כך, כולם מבטיחים להרים, להעלים, לטשטש ולשפץ את מה שהשנים, השמש, הגנטיקה והתזונה עוללו לעור הפנים.

חלק גדול מהשיטות החדשות הוכח במחקרים ונחשב מקובל על הממסד הרפואי. שיטות הטיפול באור נמצאו יעילות בהאטת תהליך הזדקנות העור ובהגברת ייצור הקולגן. המזותרפיה (שבארץ נמצאת עדיין בחיתוליה) כובשת בסערה את אירופה ומציגה תוצאות מרשימות. פילינג הקריסטלים, בניגוד לזה הידני, מצליח לקלף באופן אחיד את העור, ועוד. המכשירים האלה יכולים לשפר את מראה העור מבלי לגרום לתופעות לוואי הכרוכות לעתים בפעולות כירורגיות עמוקות יותר. השימוש בהם גם לא מחייב שהייה והחלמה בבית, כך שאין צורך בהשבתת חיי היומיום", אומר ד"ר מיקי שוחט, מומחה לרפואת עור אסתטית מ"קלאס קליניק" בתל השומר. "אף אחד מהם לא ישיב לעור פניה של בת 50 את המראה של בת 15, אבל בסדרות של טיפולים בהחלט אפשר להאט בעזרתם את קצב הזדקנות העור".

דוגמאות לטיפולי אנטי אייג'ינג הרווחים היום במכוני היופי השונים

פילינג קריסטלים - קילוף שכבת העור העליונה שחוסמת חדירת חומרים פעילים לעומק העור, כדי לאפשר לעור קליטה מרבית של חומרי לחות, הזנה ושיקום. בניגוד לפילינג ידני, שמתבצע בשפשוף ותלוי במידת הלחץ שהקוסמטיקאית מפעילה בכל אזור, כאן הקילוף הוא אחיד וסימטרי.

מזותרפיה - החדרת חומרים פעילים כמו ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו בהזרקה לדרמיס, שכבת העור האמצעית (מזו = אמצע). בקרמים ובמסכות ספיגתם של חומרים אלה בעור נמוכה, ובבליעה הכמות שמגיעה לעור היא זניחה. ההזרקה מביאה אותם ישירות למקום הרצוי בעומק העור, שם הם פועלים על סיבי הקולגן ומשפרים את איכות העור, מרקמו ומוצקותו.

Rejuvenation Photo - פירוש המילה פוטו הוא אור, Rejuvenation - השבת הנעורים. הטיפול עושה שימוש באנרגיית האור ובאפקט הטיפולי שיש לצבעים שונים. לעומת קרני הלייזר (שגם הן נחשבות לטיפול באור) החודרות לעור באמצעות יצירת חום גבוה ברקמות, בטיפול הזה השפעת האור אינה תלויה כולה בחום אלא מפעילה גירוי על מנגנון חילוף החומרים בתאים.

אלפא-ביתא - טיפול המתמקד בהמסת הדבק הבין-תאי שנמצא בין שכבות העור. לאורך השנים הדבק הזה נעשה דחוס יותר ויותר וחוסם חומרים פעילים שמנסים לחדור לתאים. ההמסה יוצרת קילוף ומשפרת את יכולת הספיגה של העור.

תלסותרפיה - תלסו - ים, תרפיה - ריפוי. השיטה מתבססת על תכונות מרפא טבעיות של מי הים והאצות - שמבחינה כימית, כך נמצא, מכילים רכיבים זהים לאלה שיש בדם. השוני הוא רק בריכוז ובכמויות. לפיכך הטיפול אמור להעשיר את העור בחומרי היסוד שלו עצמו, כמו ויטמינים, מינרלים ומלחים, ובכך להקנות לו מראה בריא ומתוקן.

מדמי בוטוקס - מה הרעיון: חיקוי פעולת הבוטוקס באמצעות חומרים טבעיים. הבוטוקס משתק חלקית את סיבי השרירים בפנים, שכיווצם גורם ברבות השנים להיווצרות קמטים. השיתוק מונע את הכיווץ ומרפה את השריר, וכך אזור הקמט נעשה חלק יותר. כדי להשיג את אפקט ההחלקה מבלי להסתכן בפעולה כירורגית, פותחו חומרים שאמורים להביא לרפיון שרירי ההבעה בפנים במקום לשתק אותם על ידי פעולה חודרנית כמו הזרקה.

ליפטינג והחדרת לחות - טיפול באמצעות גלים חשמליים, המשלב החדרת לחות (הידרטציה) וחיזוק שרירי הפנים.

פיוטר-טק - שילוב של ארבע טכנולוגיות: גלי קול (אולטרסאונד), גלי אור (לייזר בעוצמה נמוכה הנקרא לייזר רך), ואקום, וגלי חשמל. התוצאה היא טיפול אנטי-אייג'ינג רב שלבי, ולמרות שכל טכנולוגיה מוכרת לכשעצמה, האפקטיביות של הטיפול נובעת מהשילוב ביניהן.

פרופסור קרסו, מחבר רב המכר "אנטי אייג'ינג" ,ומי שחקק את המושג בתודעה הישראלית, גורס כי "אנטי אייג'ינג הוא שם גרוע לרפואה הזו".
"אין דבר כזה אנטי אייג'ינג. זה שם שמוכר אשליה. צריך היה לקרוא לזה רפואה מונעת בהתאמה אישית וברמה גבוהה.
הרבה אנשים עושים לזה פרסומת שלילית כי מפרסמים אנשים שהם צעירים ויפים, לכאורה, בזכות האנטי אייג'ינג, ולכן מבלבלים בין זה לבין טיפולים קוסמטיים ואסתטיים, כשלמעשה אנטי אייג'ינג היא רפואה אינטגרטיבית שמשלבת ידע מתחומים שונים ברפואה, מאנדוקרינולוגיה, דרך רפואה פנימית, תזונה, פיזיולוגיה של המאמץ ועוד, ומתאימה לכל אדם תכנית מאוד אינדיבידואלית שתלויה גם בגנטיקה שלו, במצבו הבריאותי ובהעדפותיו.
בספרו ממליץ פרופ' קרסו כמה המלצות חשובות שבעזרתן אפשר לעכב תהליכי הזדקנות.
• איכלו פחות ותהיו יותר בריאים. התפריט צריך להיות מאוזן ומכיל ויטמינים ומינרלים.
• איכלו פירות וירקות אדומים וכתומים,וכן אגוזים ושמן דגים.
• אכלו מזון המכיל סיבים ומעט שומן
• העדיפו שמן זית על כל שמן אחר.
• מאכלי סויה מומלצים מאוד.
• הרבו בשתיית מים,מיצי פירות וחלב דל שומן.
• יש לקחת תוספי מזון רק בפיקוח רפואי.
• הימנעו ככל האפשר מחשיפה לשמש הגורמת להזדקנות העור ומחלותיו.
• נשים בגיל המעבר יכולות לקחת הורמונים בזהירות ובפיקוח רפואי.
• פעילות גופנית מבוקרת מומלצת מאוד.
• פעילות מינית מצוינת לבריאות,מונעת מחלות ומעכבת הזדקנות.
• אהבו את עצמכם. פנקו את עצמכם. הזכירו לעצמכם מדי יום שאתם החשובים והאהובים ביותר בעולם.סילחו לעצמכם והרשו לעצמכם להיות גם לא בסדר,זה יעזור לכם להיות בריאים יותר, מאושרים יותר ויפים יותר גם מבחוץ וגם מבפנים.
• הרשו לעצמכם לחלום ולכו בעקבות החלומות שלכם- ואל תפסיקו לחייך!