www.leida.co.il   
 

כסא בטיחות לתינוק ולפעוט: חשיבות, טעויות נפוצות, איך בוחרים

 מאת: מומחי בטרם*

       בכל נסיעה, וגם קצרה, יש להושיב ילדים במושבי בטיחות המתאימים לגובהם ולמשקלם

 

גם כשאתם נוסעים עם הילדים לסופר השכונתי, לגן הילדים או לחוג במתנ"ס – חגרו אותם בהתקני ריסון, המתאימים לגובהם ולמשקלם.  נסיעה ברכב ללא התקן ריסון היא גורם הסיכון העיקרי לתמותת ילדים הנוסעים במכונית. ילדים לא חגורים נמצאים בסיכון כפול לתמותה מילדים חגורים.

הורים רבים חושבים בטעות כי בנסיעה קצרה ליד הבית אין צורך להתעקש ולהושיב את הפעוט, המוחה בתוקף,  במושב בטיחות.

ממצאי מחקר תלת שנתי (2002– 2005) שערך ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מצביעים על כך, כי למרות שבשנים האחרונות נצפו מגמות חיוביות בכל הנוגע להסעה בטוחה של ילדים ברכב,  ילדי ישראל עדיין אינם נוסעים בבטחה: 57% מהילדים בגילאי 15-0 אינם חגורים כלל או חגורים שלא כהלכה.

עוד מצביעים הנתונים, כי בנסיעה בשטח עירוני יותר ילדים נוסעים ללא אמצעי ריסון בכלל (כ – 12%) בהשוואה לילדים הנוסעים בשטח בינעירוני (7.5%). 

מהסקרים עולה, כי דפוס השימוש של הנהג בחגורת הבטיחות משפיע על אופן ריסון הילדים, כלומר כאשר הנהג עצמו חגור שיעור הילדים החגורים נכונה ברכב גבוה באופן משמעותי ומובהק משיעור הילדים החגורים ברכב בו הנהג לא חגור בחגורת הבטיחות. (43% לעומת 35% בהתאמה) קשר דומה נמצא גם בסקרים הקודמים.

עוד עולה מהסקרים, כי אופן חגירת הילדים ברכב בו הנהג הוא ההורה, טוב יותר באופן משמעותי ומובהק מאופן חגירת הילדים ברכב בו הקרבה של הנהג לילדים היא 'אחרת'. (44% לעומת 36% בהתאמה). 

לשאלה שהופנתה לילדים בגילי 3 - 9 "מדוע אתה לא יושב במושב בטיחות/בוסטר?" ניתנו מספר הסברים על ידי הילדים: "כי אני כבר גדול/לא צריך בגיל כזה" (34%), "אני לא יודע מה זה" (20%), "אין לי מושב בטיחות/מגביה (22%), "כי זה לא נוח לי" (10%).  הסברים דומים ניתנו גם בסקרים קודמים.

הסברי ההורים לאי שימוש במושב בטיחות/בוסטר היו: "לא ידעתי שצריך, (36%), "הילד כבר גדול" (25%), "השימוש לא נוח (כ – 9%).

 

מתשובות הנהגים עולה, כי הגורמים שיעודדו את השימוש במושב בטיחות/בוסטר לילדיהם: "מידע על חשיבות הבוסטר" (26%), "מודעות לחוק שיחייב שימוש בבוסטר" (26%), "מחיר מוזל" (10%) "מוכנות ורצון הילד לשבת בבוסטר" (10%). גורמים אלה היו מובילים גם בסקרים הקודמים.

 

 


מושב הבטיחות מציל חיים:

 


שימוש במושבי בטיחות מפחית באופן משמעותי את שיעורי התמותה והפגיעה של ילדים.  בספטמבר 2004 נכנס לתוקפו התיקון לתקנה 83א', המחייב רתימת ילדים עד גיל 8 ברכב.
מהם המושבים המתאימים בכל גיל?

§    מלידה ועד גיל שנה לפחות – יש להסיע את התינוק במושב בטיחות כשפניו נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנה לפחות ועד אשר משקלו יהיה לכל הפחות 9 ק"ג.

§    מעל גיל שנה ועד למשקל 18 ק"ג (גיל 4 שנים לערך) - מעל גיל שנה ומשקל של 9 ק"ג ועד למשקל 18 ק"ג (גיל 4 שנים לערך) יש להושיב את הפעוט במושב בטיחות כשפניו עם כיוון הנסיעה.

§    מעל משקל 18 ק"ג ועד גובה של 145 ס"מ (גיל 4 – 9 שנים לערך) – ילד צריך לשבת במושב בטיחות מסוג בוסטר ולהיחגר בחגורת אגן-כתף של הרכב.

  

טעויות בשימוש באמצעי הריסון

הטעויות העיקריות בשימוש באמצעי הריסון לילדים ברכב הן:

§   שימוש באמצעי ריסון לא מתאימים כגון: בגילאי 9-4, שימוש בחגורת בטיחות רגילה במקום מושב בטיחות /בוסטר המתאים למשקל ולגובה של הילד;

§   הסעת התינוקות עד גיל שנה (ובכלל, הסעת הילדים במשקל עד 9 קילו) במושב בטיחות עם כיוון הנסיעה במקום נגד כיוון הנסיעה;

§   הצבת מושבי הבטיחות עם תינוקות במושב הקדמי של רכב מול כרית האוויר שלא נוטרלה;

§   חוסר שימוש באמצעי הריסון – בגילאי 15-5.

טעויות אלה מסכנות את חיי הילדים בעת הנסיעה ברכב. לצמצום תופעת הטעויות הללו נדרשת הגברת פעילויות של תוכניות ההתערבות, כולל הטמעת הדרישות של החוק החדש (התיקון לתקנות התעבורה) להסעת הילדים ברכב.

ארגון 'בטרם' ממשיך את פעילויות ההסברה, המחקר והחקיקה ואת שיתוף הפעולה עם משטרת התנועה לאכיפה לשימוש נכון במושבי בטיחות.   

 

 פרמטרים לבחירה נכונה של מושב בטיחות

§    יש לבדוק האם המושב מאושר על-ידי משרד התחבורה ומכון התקנים (בתווית הנמצאת על מושב הבטיחות)

§    קיום הוראות שימוש בעברית (בחוברת שמצורפת למושב הבטיחות). הוראות השימוש לגבי השימוש במושב צריכות להיות ברורות ומפורטות

§    יכולת חגירת הילד בתוך מושב הבטיחות  אמורה להיות פשוטה ולא מסובכת

§    נוחות התקנת מושב הבטיחות ברכב

§    נוחות הישיבה של הילד במושב

§    המושב צריך להתאים לגודלו הפיזי של הילד ולגילו

§    המושב צריך להתאים לרכב

§    יש לבדוק את תאריך הייצור של מושב הבטיחות

 

מספר כללי אצבע שכדאי לדעת בעת השימוש במושבי בטיחות

§    שימוש נכון במושב הבטיחות מפחית בכ-70% את שיעור תמותת הילדים והפגיעות החמורות בתאונות ברכב.

§    בכל נסיעה גם למרחק קצר ובמהירות נמוכה, הילד צריך לשבת חגור במושב בטיחות.

§    יש להשתמש במושב הבטיחות ובבוסטר בהתאם להוראות יצרן המושב ולפי הוראות חוברת הרכב שלכם.

§    מושב בטיחות שהיה מעורב בתאונה  - חייב בהחלפה.

§    לפני כל נסיעה יש לוודא שמושב הבטיחות מעוגן למושב הרכב כך שלא ניתן להזיזו יותר מ-2.5 ס"מ לכל צד.

§    לפני כל נסיעה יש לוודא שרצועות מושב הבטיחות מהודקות לגוף הילד כך שניתן יהיה להכניס בין הילד ובין רצועת הכתפיים אצבע אחת בלבד.

§    כדאי לדעת שהמושב האחורי תמיד בטוח יותר.

§    לעולם אין להשאיר ילד ברכב ללא השגחה, אפילו לא לזמן קצר.

  

למידע נוסף: מוקד מומחים 'בטרם' 03-9263111

אתר 'בטרם': www.beterem.org