www.leida.co.il   
 

ארומתרפיה וסיוע בפתרון בעיות נפוצות בהריון

 מאת: *רֹתמי (רֹתם קרט)

הריון הוא זמן של שינויים.

השינויים העצומים אותם חווה גוף האישה במהלך ההיריון וההסתגלות למצב זה עשויים לגרום לתחושות ולתופעות המעוררות אי- נוחות. מבחילות, בצקות, מתיחת העור ועד לטחורים.

בגוף השינויים מאוד בולטים וברורים, אך הטרנספורמציה אינה רק בגופה הפיזי של האישה. הלך רוחה הרגשי גם הוא מושפע. יחד עם הציפייה הגדולה להגעתו של התינוק\ת  מגיעים  גם הפחדים לגבי העתיד, הבריאות, ההתפתחות הנורמאלית, הלידה, השינוי באורח החיים ...

השימוש בארומתרפיה (שמנים אתריים, שמנים צמחיים ותמציות אֵם) יכול להקל ואף לתת מענה יעיל ובטוח לתופעות רבות המופיעות בזמן ההיריון.

 

מכיוון שהעובר המתפתח ברחם האישה חשוף לכל הזורם בדמה של אימו והדבר יכול להשפיע על התפתחותו, חשוב מאוד לדעת, ראשית, מה לא. מה הם השמנים האסורים לשימוש בזמן ההיריון.

חשוב לא להקל ראש בכך ובמידה ויש ספקות יש להתייעץ עם איש\ אשת מקצוע מקצועיים ואחראים.

כמו כן, אני ממליצה, אם מתאפשר, על רכישת שמנים ממקורות אורגאניים.

שמנים אתריים ותמציות אֵם האסורים לשימוש בזמן הריון:

שמנים אתריים- לענה (אָרְטימיזיָה), מרווה רפואית (סָלְבִיָה), קָפְסיקום, סָטוראה מונטנה, פֶנירויָאל, אורגנו.

את השמנים הבאים מותר במינון קטן: קינמון, רוזמרין, ריחן (בזיל), תימוס אדום.

תמציות אֵם- מרווה רפואית (סלביה), חותם זהב, מיורם, בלו קוהוש, ילקוט הרועים.

 

אם את בסיכון להפלה או לסיבוכים כלשהם במהלך ההיריון, חשוב כי תנהגי במשנה זהירות ותתייעצי עם איש\אשת מקצוע, הרופא\ה, המיילדת או הדולה לגבי השימוש בשמנים אתריים.

 

מומלץ להתחיל ולהשתמש בשמנים לאחר תום השליש הראשון של ההיריון.

 
 הזנת העור

במהלך ההיריון חשוב לעסות את הגוף בשמנים העשירים בויטאמין E, A. רצוי למרוח את השמן מתחילת ההריון ובפרט כשהגוף מתחיל להשתנות והעור להימתח. האזורים החשובים למריחת השמן הם: הבטן, הגב התחתון, השדיים ובפרט הפטמות, איזור האגן, הירכיים והפרינאום (החַיִץ).

מטרת מריחת השמנים היא לשמור על גמישות וחיוניות העור בזמן שבו העור נמתח מאוד, למנוע תחושת גירוי וגירוד בעור, למנוע סדקים בעור (פטמות), להכין את איזור האגן ליציאת התינוק ולמנוע קריעה באזור הפרינאום.

במידה ויש בן \בת זוג להריון, מומלץ לשתפם במשיחת השמן, כך מתאפשר תהליך של שיתוף ושותפות בגידול הילד\ה ויצירת קשר הדוק עימו\עימה עוד בעודם ברחם. כמו כן, משיחת גוף האֵם בשמן מחדד עבורה את הקשר אל גופה המשתנה, מחדד את המגע והתחושה ומביא רכות ועדינות לשינויים.

בתום ההיריון (כשהעור שוב עובר שינוי משמעותי) מומלץ וחשוב להמשיך ולמרוח את הגוף בשמן שנותר מההיריון (או כל שמן גוף אחר, המותאם לעור גופך).

שמן גוף מועשר להריון יכול להיות מורכב משמנים צמחיים: חמאת שיאה, שמן דקל, שומשום, מקדמיה,

נבט חיטה, קוקוס, פשתן, ויטאמין e, נר הלילה. שמנים אתרים- לבנדר, אילנג אילנג, מנדרין, תפוז, גרניום, רוזווד.

בחירת השמנים, ריכוזם ויחסיותם תותאם לצרכי האישה, להעדפותיה האישיות ולהיסטוריה הרפואית שלה.

שמן לעיסוי הפרינאום - חיץ. עיסוי הפרינאום מֵתָרְגֵל מתיחה הדרגתית של אזור החיץ, בכדי שיוכל לעמוד במתיחה בעת הלידה, להפחית סיכוי לקרעים או בצורך לבצע חתך. השמן תומך בעיסוי, מהווה חומר סיכה, עוזר בריכוך העור ובהגמשת הרקמה. לכן, רצוי שהשמנים המרכיבים אותו יהיו עשירים. בהחלט ניתן להשתמש בשמן הגוף המועשר, אשר אתן משתמשות בו במהלך ההיריון, בעבור עיסוי החיץ. אפשרות נוספת היא יצירת שמן עיסוי נוזלי המורכב מויטאמין e, שמן פרחי קלנדולה ושמן אתרי לבנדר.

אין צורך לנקות \לשטוף את המקום לאחר העיסוי, אלא, מומלץ להשאיר את השמן ולתת לו להיספג.

אני ממליצה לא להמתין לרגע האחרון, ולהתחיל את העיסוי 6-8 שבועות לפני הלידה. כשמועד הלידה מתקרב- להעלות את מספר העיסויים בשבוע.

חשוב לשמור על היגיינה ומספר כללים כשניגשים לעיסוי הפרינאום; לוודא שהאזור נקי (מומלץ אחרי מקלחת), שהידיים המעסות נקיות, לא לגעת בפי הטבעת ואחר כך בנרתיק ואם נותר שמן בקערית, לא להשיבו לבקבוק.

 

נשים הרות סיפרו לי כי קראו ששמן נבט חיטה יכול לגרום לפטרייה וגינאלית\קנדידה. פטרייה או קנדידה (שהינה סוג של שמר כלומר, ממשפחת הפטריות), מתפתחות בסביבה לחה וחשוכה. שמן נבט חיטה הינו שמן כלומר, דוחה מים, ולכן, אינו יכול להוות מצע להתפתחות פטרייה.

 

רצוי, בנוסף למשיחת הגוף בשמן, להוסיף לתזונה שומן בלתי רווי, לדוג' כף (עד שתיים) ביום של שמן זית

(כבישה קרה) בסלט. השמן יתמוך בשמירת חיוניות העור ואף יעזור בשמירת גמישות מערכת העיכול

(למניעת עצירות או צואה קשה).

 

 

בחילות

השמנים האתריים העשויים להקל בעת בחילות הם מנטה וקרדמון(הל). ישנן נשים שסיפרו לי כי הלבנדר, השומר והלימון הקלו מאוד. ניתן להסניף את השמן ישירות מהבקבוק, בכל עת שיש בכך צורך, או לטפטף מספר טיפות (2-4) על נייר טישו.

מניסיוני, חשוב לי לציין, כי לעיתים השמנים מקלים מאוד ולעיתים אינם עוזרים כלל. שווה לנסות!

 

צרבת

צרבת בזמן ההיריון עשויה להיגרם עקב הפרשת ההורמונים, אשר גורמים להרפיית שריר הסוגר התחתון של הוושט. הסוגר מפריד בין הוושט (תעלת הבליעה, המחברת בין הגרון לקיבה) לבין הקיבה (אשר בה המזון מתאכסן ומתחיל להתפרק) ותפקידו למנוע מתוכן הקיבה לעלות בחזרה לוושט. התאים המרפדים את הקיבה מפרישים ריר, אשר מצפה את רפידת הקיבה ומגן עליה מפני הנזק שעלולים לגרום החומצה והאנזימים. הוושט, אשר הינה תעלה שרירית בעלת דפנות דקים, אינה מוגנת מפני החומציות הגדולה של הקיבה.

הרפיית שריר הסוגר התחתון עשויה לגרום לעליית חומצות מהקיבה לוושט ובכך לתחושת צריבה וכאב מאחורי עצם החזה (במקרים חמורים עשויה להיווצר דלקת ונזק לוושט).

שמן אתרי לימון עשוי להקל מאוד על צרבת. 1-2 טיפות שמן אתרי לימון על מעט דבש, לעבד מתחת ללשון ולבלוע. ניתן לחזור על הטיפול בכל עת שיש בכך צורך. גם שמן אתרי קרדמון (הל), שמקל על בחילות עשוי לעזור בעת צרבת.

כדאי להתייעץ עם תזונאי\ת או נשים בעלות ניסיון לגבי סוגי המזון שיש להימנע מהם ובכלל לקבל מספר עצות שעשויות להקל. אמנה מספר עצות שאני מכירה: להימנע ממוצרי קפאין, ממטוגנים ומאוכל שמן, ממזון מעובד, משוקולד, ממזונות חריפים ומאלכוהול. להימנע משתייה בזמן הארוחה או מיד אחריה. לאכול לאט ובנחת ולהקפיד על לעיסה של המזון. לאכול כמויות קטנות בתכיפות גדולה יותר. להימנע משכיבה מייד אחרי הארוחה, אם לשכב אז בזווית מורמת ועל צד שמאל. להשתדל לא לאכול כשעתיים לפני השינה.

 

 טחורים

טחורים הם רקמות נפוחות ומכילות ורידים, המצויות בדופן החלחולת (רקטום, חלק מהמעי בו מוחזקת הצואה לפני צאתה מהגוף)- אלו יקראו טחורים פנימיים ו\או בפי הטבעת (אנוס, הפתח דרכו יוצאת הצואה מהגוף)- טחורים חיצוניים. טחורים עלולים לפתח דלקת, להביא להיווצרותו של קריש דם, לדמם, בדרך כלל לאחר הפרשת צואה, או להתרחב ולבלוט. הטחור עלול להתנפח ולהיהפך למכאיב.

מערכת הורידים המסועפת הנמצאת באזור החלחולת ופי הטבעת אמורה לנקז דם מהאזור, להגן על האזור, לתרום לסגירה הרמטית שלו ולרכך את תעלת פי הטבעת. גורמים המגבירים גודש\לחץ ורידי עלולים להאיץ היווצרות טחורים; ישיבה במשך תקופות זמן ממושכות (לדוג':עבודה במשרד), הגברת הלחץ התוך בטני, כגון: התאמצות חוזרת ונשנית בעת הפרשת צואה, כשעצירות וצואה קשה ודחוסה הינם הגורמים העיקריים, פעילות גופנית מאומצת, שיעול, הקאה ומחלות שונות, המעלות את לחץ הדם בווריד השער. מצבים בהם שרויים במתח קיצוני או תמידי עלולים להוביל להיווצרות טחורים. עודף משקל, מאמץ מוגבר, זמן ישיבה ארוך מידי על האסלה, עמידה ממושכת או נשיאת משקל רב מידי עשויים להחמיר את תופעת הטחורים.

בזמן ההיריון הלחץ התוך בטני עולה עקב גדילת הרחם וההעליה במשקלו. עצירות בזמן ההיריון או שימוש בתוסף ברזל העלול לגרום לעצירות יגדילו את הסיכוי להופעת טחורים.

מריחת תערובת שמנים על האזור תעזור בכיווץ הטחורים וריפוי הרקמה. יש להכין תערובת שמנים המורכבת משמנים העוזרים בחיזוק כלי הדם ובהגמשתם, שמנים המגנים על הרקמה הרירית, מרגיעים, מאחים ואנטי דלקתיים בכדי לטפל או למנוע דלקת.

שמנים צמחיים שיכולים להוות בסיס לתערובת זו: חמאת שיאה, שמן דקל, קוקוס, מקדמיה, ויטאמין e, פשתן, שעוות דבורים. שמנים אתריים- ברוש, ג'וניפר (ערער ענבות), לימון, גרניום, הליקריסום, לבנדר, מור, הדס, זרעי גזר. יש להוסיף פרופוליס כחומר אנטי דלקתי עוצמתי וכמובן, מיצוי הָמָמֵלִיס העוזר לכיווץ.

במידה ויש צורך, ניתן להיעזר בתמצית אֵם הממליס בלקיחה פנימית, אשר עוזרת לכווץ כלי דם.

יש למרוח את השמן לאחר כל 'יציאה' ובהתאם לצורך. חשוב למרוחו על מקום נקי ולהתמיד עם הטיפול.

אני ממליצה להתקין צינור שבעזרתו אפשר יהיה לשטוף את פי הטבעת ולהמעיט את השימוש בנייר טואלט. חשוב, גם, להקפיד על תזונה נכונה בכדי שתהיינה יציאות רכות (שתייה נכונה ומרובה ותזונה עשירה בסיבים).

 
בצקת בהריון

בצקת בהריון הינה הצטברות כמות גדולה של נוזלים בחלל הבין- תאי, לרוב בגפיים התחתונות. עם התקדמות ההיריון גדל הלחץ של דופן הרחם על הורידים הראשיים שבבטן, הדבר מוביל לירידה בניקוז הורידי ובצקות מופיעות.

ניתן להכין תערובת שמנים המורכבת משמנים דיורטיים, כלומר, העוזרים לשחרר נוזלים. יש למרוח את השמן על האיבר הבצקתי בעדינות, כשכיוון המריחה הוא הלב. השמן יגרום להשתנה מוגברת (לשתן עשוי להיות ריח חריף) ולהקלה בבצקת.

שמן הבסיס יכול להיות שמן שקדים (שמן עדין בריחו וקל למריחה) והשמנים האתריים- ורבנה, ג'וניפר (ערער ענבות), קוריאנדר (כוסברה) וסנדלווד (עץ אלמוג).

חשוב לדעת כי שמן אתרי ורבנה הינו פוטוסנסטיבי, כלומר, אסור לחשוף את האיבר לשמש 6 שעות לאחר מריחתו.

במידה ויש צורך ניתן להיעזר בתמצית אֵם וֵרְבֵנָה, אשר הינה משתנת עדינה ובכך יכולה, גם כן, לתמוך בטיפול בבצקת.

במקביל לטיפול חשוב להקפיד על הרמת הרגליים ועל מנוחה, להימנע מלבישת בגדים הדוקים, לנעול נעליים נוחות ולא לוחצות, שתייה מספקת והימנעות מעמידה ממושכת.

 

דליות וכלי דם מורחבים או בולטים
הסיבה להופעת ורידים מורחבים ובולטים בזמן ההיריון היא לחץ על הוריד הנבוב התחתון. חלקו האחורי של הרחם יוצר לחץ על הוריד, כך נוצרת חזרה ורידית, כלומר, הדם שבווריד מתקשה לזרום לכיוון הלב. הורידים הבולטים מופיעים לרוב ברגליים ולעיתים גם באזור המפשעה והפות.

תערובת השמנים לטיפול בכלי דם בולטים עוזרת לגוף לכווץ כלי דם, מחזקת ומגמישה אותם, עוזרת בהנעת הדם ומונעת היווצרות דלקות. את השמן יש למרוח בעדינות כלפי הלב. יש להקפיד על מנוחה ועל הרמת הרגליים.

שמן בסיס יכול להיות שמן שקדים, אליו נוסיף מיצוי הממליס ושמנים אתריים: ג'וניפר (ערער ענבות), לבנדר, ארז, מור, מרווה מרושתת ותפוז. במידה ויש צורך, ניתן להיעזר בתמצית אֵם המָמֵליס.

 

 

מחסור בברזל

תמצית אֵם היפריקום עוזרת לגוף לקלוט ברזל זמין מהמזון וכך תוך זמן קצר רמת ההמוגלובין עולה.

התמצית, גם, מחזקת את מערכת החיסון, מאפשרת ערנות וחיוניות כשעייפים, תשושים או מרגישים חסרי אונים ('אנטי דיכאונית'). 


גודש בדרכי הנשימה
לעיתים בתקופת ההיריון הריריות בנתיבי מערכת הנשימה מגורות ונוצרת נזלת ממושכת. 

שמן אתרי אקליפטוס רדיאטה הינו סוג של אקליפטוס עדין מאוד, אשר מותר להכניסו לאף.

הרדיאטה הוא שמן אתרי אנטי דלקתי, העוזר לנקז את הנזלת והליחה החוצה, פותח את דרכי הנשימה ומרגיע את הריריות. הוא משפר את איכות החיים ומקל על הנשימה.

לטפטף על האצבע טיפת אקליפטוס רדיאטה ולהכניסה לתוך האף. לחזור להשתמש על פי הצורך.

אקליפטוס רדיאטה עשוי, גם, להקל במקרים של קוצר נשימה עדין. להסניפו בכל עת שיש צורך בכך.

 

כאבי גב, התכווצות שרירים
כדי לאזן את הבטן הגדלה מתחיל שינוי ביציבה, הגוף נוטה לאחור בכדי לשמור על שיווי המשקל. הדבר עשוי להוביל לכאבי גב ובפרט בגב התחתון. הכבדות והמתח עשויים, גם, לגרום להתכווצויות ברגליים, בכפות הרגליים. אם יש עוד ילד קטן להרים אז בוודאי גם הזרועות, הגב העליון והצוואר ישמחו לתשומת לב!

אפשר להכין תערובת שמנים למריחה ולעיסוי, אשר תעזור להרפות את המתח המצטבר ולהקל על כאבי השרירים. ניקח שמן צמחי (כבישה קרה) כלשהו (מומלץ שמן הנוזלי בטמפרטורת החדר, כך המריחה תהיה קלה יותר), לרוב נבחר שמן השקדים שריחו עדין, גם שמן חמניות או שומשום מצוינים. לשמן הצמחי נוסיף שמנים אתריים, שיעזרו להרפיית השריר, כדוגמת: קרדמון (הל), מנטה, אורן וכן שמנים אתריים מרגיעים, כגון: לבנדר, אילנג אילנג, תפוז, מנדרין. קמומיל רומאי הינו שמן מרגיע מצוין אך מחירו גבוה מאוד. גם הרוז והנרולי מצוינים אך הם יקרים באופן ניכר וכמעט בלתי מושג.

מומלץ שבן\בת זוג, או מישהו קרוב יעסו את המקום הכואב ו\או את השריר המכווץ. חשוב שהעיסוי יהיה עדין וקשוב לגוף האישה. אפשר להתייעץ עם מילדות, דולות ומטפלים (שיאצו, דיקור, רפלקסולוגיה...) ולשאול על הנקודות שיש להימנע מללחוץ עליהן, אשר עשויות להוביל לתהליך לידה.

 

עייפות וצורך בפינוק
אם הגוף עייף ומבקש לישון, העני לו כשניתן.

לעיתים מופיעים קשיים להירדם ולנוח. אפשר להיעזר בהדפת שמנים אתריים בעזרת מבער, בחלל הבית, או בחדר השינה, אשר יעזרו להירגע ולהיכנס לשינה שקטה ורצופה. השמנים שיכולים להתאים: לבנדר, אילנג אילנג, מליסה (מעט יקר), תפוז. אפשר גם להוסיף מעט אורן, שהוא אמנם שמן מעורר, אך הוספתו לתערובת תאפשר כניסה לשינה רצופה. הדיפו את השמנים לפני השינה ובכניסתכן למיטה הקפידו לכבות את הנר!

טיפ קטן וחשוב. במבער יש להוסיף את השמנים האתריים למים רותחים (ולא למים מהברז), כך המים מתאדים ונושאים עימם את מולקולות הריח של השמנים האתריים לחלל החדר.

אני ממליצה להחזיק בבית שמן לעיסוי. שמן המכיל תערובת שמנים מרגיעים, שתוכלי לבקש ולקבל בעזרתו עיסוי מפנק ומרגיע. עיסוי עדין ומרגיע לפני השינה יעזור להרפות את הגוף ולתת הארקה למתחים רגשיים ובכך יאפשר שינה שקטה, רפויה ועמוקה. זמן העיסוי יכול להיות זמן של יחד לבני הזוג ושותפות של בן\בת הזוג, שאינם נושאים את העובר, בתהליך ההיריון.

'מתכון' להכנת שמן עיסוי להרגעה (השמן יכול לשמש גם לעיסוי שרירים מכווצים וגב כואב):

לבקבוק של 50 מ"ל (להכנת כמות כפולה- 100 מ"ל- יש להכפיל את הכמויות) לטפטף 8 טיפות שמן אתרי לבנדר, 8 טיפות אילנג אילנג, 5 טיפות תפוז, 5 טיפות גרניום, 4 טיפות אורן. להוסיף לשמנים האתריים כ- 50 מ"ל שמן צמחי: שקדים\ שומשום\ מקדמיה (שעשיר בויטאמין A, מעט יותר יקר אך מומלץ). ניתן להעשירו בשמן נבט חיטה\ פשתן ולהוסיף 50 טיפות ויטאמין E ו- 50 טיפות נר הלילה. לנער היטב לפני כל שימוש.

 

צורך בתמיכה רגשית
השינויים ההורמונאליים הם אכן חלק 'מהאשמים' במצבי הרוח המשתנים. אך אין להתעלם מכך שהשינויים המתרחשים ואלו הצפויים משפיעים על הלך הרוח הרגשי.  

החששות, הפחדים (הבריאות, המצב הכלכלי, התפתחות נורמאלית, הלידה, הכאב, השינוי באורח החיים שלי, הזמן לעצמי...) ותחושת חוסר האונים (אל מול התופעות הפיזיות), עשויים להוביל למתח רב וללחץ רגשי.

המתח יכול להיות מוחצן בהתפרצויות, להופיע כתופעות פיזיות שונות, יכול להשפיע על מערכת היחסים עם בן\ בת הזוג ואף יכול להשפיע על העובר.

חשוב להתייחס אליו, לתת לו ביטוי במילים, להיעזר בטיפולים מרגיעים בהם המטפל\ת יכולים לתת תמיכה ומקום ביטוי למתח (וואטסו, שיאצו, עיסוי...) ולהיעזר בתמיכה של השותף\ה בשיחות ובעיסויים מרגיעים (ראי סעיף 'עייפות ופינוק').

באמצעות הדפה\ הרחה מולקולות של שמנים אתריים מגיעות אל המוח שלנו בעזרת איבר ההרחה, אשר באף (לפירוט עייני במאמר 'מבוא לארומתרפיה והשימוש בשמנים אתריים'). ריח הינו אחד החושים החזקים והראשונים הנטמעים בזיכרוננו. הריח מעורר זיכרונות, רגשות ועשוי, לעיתים, להוביל לפתיחת ולהאצת תהליכים רגשיים ונפשיים. ריחות יכולים להרגיע, לנחם, להקל על פחדים, על חרדה ועצבנות, להעניק תחושת ביטחון ואהבה.

מכיוון שאנו שונים מאוד והזיכרונות שלנו שונים, ריח אחד יכול לעורר תחושת רוגע אצל אישה אחת בעוד אצל רעותה הוא יכול לעורר תחושת דחייה. אני ממליצה להשתמש באינטואיציה שלכן, להריח את השמן ואם הוא אינו נעים לכן, פשוט, אל תשתמשו בו, גם אם מיוחסות לו תכונות הרגעה והקלה.

שמנים אתריים שיכולים לתמוך רגשית במהלך ההיריון:

לבנדר (מרגיע, שמן של הלב), אִילָנְג אִילָנְג ('פרח הפרחים', מרגיע, שמן שעושה טוב על הלב, מסייע לנטרל דאגות, אפרודיזיאק- מגרה תשוקה מינית), גרניום (שמן נשי, שמן שתומך בכליות ולכן מחזק במצבים של פחד), מליסה (מרגיע, עוזר לשחרר מתחים רגשיים בפרט במצב של שינוי), עשב לימון- למון גראס (פותח, מעורר, מרענן, נותן תחושה נקייה), ברגמוט (אחד השמנים המרגיעים ביותר, מתאים מאוד במצבים של כעס ואלימות), רוזווד- עץ השושנים (מאפשר להקשיב לקול הפנימי, לאינטואיציה), קמומיל רומאי (מרגיע), אנג'ליקה (מלאכית, מופק משורש הצמח, תחושה של קרקוע, תמיכה, בסיס, תקווה, אופטימיות וכוח לעשייה), לבונה (מטהר אוירה, מזכיר קודש, משהו יקר ערך רגשי, עוזר להשתחרר מפחדים, מלמד להקשיב לאינטואיציה), תפוז (שמן מרענן עדין, מאפשר תחושה רגועה), טנג'רין (מפרי החושחש, מרגיע, פותח חסימות), שמנים נוספים מפירות ההדר - לימון, אשכוליות, מנדרין, ביטר אורנג'.

בחרי לך שמן או מספר שמנים והדיפי אותם בעזרת מבער בחלל הבית. את יכולה, גם, להכניס לתיק בקבוק עם שמן מועדף או תערובת שמנים ולהסניפם בכל עת ובכל מקום שתחפצי או תצטרכי.

 

מאחלת היריון עדין, קשוב וזמן לזכור שאתן בוראות בתוככן, אז גם שיהיה היריון מלא בשמחת החיים.

 

למאמר בנושא מבוא לארומתרפיה והשימוש בשמנים אתריים 
לפורום רפואה משלימה בהריון לידה והורות

 

*רֹתמי (רֹתם קרט) מטפלת ברפואה טבעית.

ארומתרפיה אורגנית ותמציות אֵם, וואטסו watsu, טיפולי מגע, עיסוי בשמנים, טאו שיאצו.

רתמי בעלת ניסיון רב בהתאמת מוצרי ארומתרפיה לנשים הרות, יולדות והטיפול בתינוקות ובילדים.

לייעוץ, שאלות, תגובות, הדרכה, קבלת מוצרים והזמנת הרצאות (מפגשים)-

604060 6 052

whaletouch@gmail.com

לקבלת רשימת המוצרים להתרשמות כתבו לדוא"ל שלי.