www.leida.co.il   
 

תנוחות סקס מועדפות לכניסה להריון: האם ישנן תנוחות טובות יותר?

 מאת: דר` עמוס בר* ורותי קרני הורוביץ

עד היום אין הוכחה כלשהי לכך שתנוחה מסוימת בזמן קיום יחסי מין מעודדת יותר כניסה להריון. אפילו השמועה שמיקום השפיכה של הזרע הגברי, קרוב ככל שניתן לצוואר הרחם, יכול להגביר את סיכויי הזרע להגיע לביצית ולהתעברות להתרחש, אין כל בסיס מחקרי מוכח.

התנוחה המיסיונרית, כשהגבר שוכב מעל האשה, ובמיוחד כשרגליה מחבקות אותו במעלה גבו, או מונחות על כתפיו, גורמת לנרתיק להיות קצר יותר ולזרע להגיע קרוב ככל שניתן אל פתח צוואר הרחם.
 
מה לגבי תנוחת 'האשה למעלה'? במקורות היהודיים נכתב 'אשה מזנה מתהפכת כדי שלא תתעבר' (מסכת כתובות). אם כי התנוחה הזו אינה משמשת אמצעי מניעה בטוח, אם אתם מעוניינים להתעבר, זו בהחלט לא התנוחה המומלצת עבורכם בעת קיום יחסי מין. ישנה סברה כי הריונות המושגים בשיטה זו הם על פי רוב עם עובר זכר, משום שרק תאי הזרע הזכריים, הזריזים יותר, מסוגלים להתגבר על כוח המשיכה ולהספיק לחדור את מחסום צוואר הרחם.
 
האם כדאי לאישה להישאר שכובה על גבה לאחר המשגל? כן. אמנם הזרעונים הראשונים חודרים לרחם כבר לאחר מספר שניות בודדות אך הישארות של רבע שעה לפחות בשכיבה על הגב תאפשר לכמות מקסימלית של תאי זרע לחדור לרחם להשאר בנרתיק ולא לזלוג החוצה מהנרתיק. מאותה הסיבה סקס בתנוחות העמידה אינו נחשב כמעודד כניסה להריון. לנשים שיודעות שיש להן "רחם אחורית" רצוי בסיום היחסים לשכב דוקא על הבטן. 
 
האם יש משמעות לתנוחות אחוריות (כשהגבר חודר מאחור) בכניסה להריון? בתנוחה אחורית יש לאיבר המין הגברי 'דרך ארוכה יותר' לעבור כדי לחדור, אלא אם כן האשה נמצאת בתנוחת 'על שש' ואז החדירה עמוקה יותר. מהבחינה הפיזיולוגית הפנימית התנוחות האחוריות דומות לאלו שבהן האשה למעלה.
 
האם האורגזמה הנשית חשובה לכניסה להריון? אנשים רבים חושבים שאורגזמה נשית היא תנאי לכניסה להריון, ושאף יש לה השפעה על מין הילוד. אם כי אין הוכחה לכך שהאורגזמה נחוצה להתעברות, הרי שיש הגיון בכך שהתכווצויות הרחם המתרחשות בזמן אורגזמה עשויות לסייע לתאי הזרע בעבירות אל תוך חלל הרחם. הרחם, המתכווץ באופן פיזיולוגי גם ללא אורגזמה סביב מועד הביוץ, מחקה תנועות יניקה בעזרת הצוואר שלו, מתוך הנרתיק. ייתכן שתנועות אלו שמתרחשות גם בזמן יחסי מין כשאישה מגיעה לאורגזמה, מסייעות בהעברת הזרע את משוכת צוואר הרחם. האורגזמה הנשית יוצרת סביבה בסיסית בנרתיק. סביבה זו ידידותית יותר לתאי הזרע הזכריים, כך שיש הסוברים שיש להביא זאת בחשבון אם רוצים להגביר את הסיכוי לעובר זכר.
 
הגורם המשמעותי העיקרי בכניסה להריון ובהשגת התעברות הוא התזמון. קיום יחסים מיומיים לפני מועד הביוץ ואז שוב ביום הביוץ הוכח כמגביר את הסיכויים להיכנס להריון.
 
*ד"ר עמוס בר הוא רופא נשים גינקולוג בכיר מיילד ומנתח, מחבר 'המדריך הישראלי להריון ולידה' יחד עם טלי רוזין /זמורה-ביתן