www.leida.co.il   
 

שילוב בין דמיון מודרך לשיטת NLP לשכלול התקשורת, יוצר טיפול קצר וממוקד להתמודדות עם בעיות שהוגדרו מראש

 מאת: *עדי ברן

בבסיס שיטת הדמיון המודרך, עומד הידע כי המוח האנושי מגיב באופן דומה לאירוע, בין אם התרחש במציאות ובין אם היה דמיוני. נשמע מוזר? אולי, כי הרי עבור אנשים רבים כל כך, ההתייחסות לדמיון היא כאל משהו שקרי, אולי אפילו תלוש מהמציאות. למעשה, כל אחד מאיתנו משתמש בדמיונו בין אם בזמן חלום בהקיץ, היזכרות בעבר, מחשבה על אדם מסוים או התרגשות לקראת אירוע מתקרב.

הפעלת הדמיון נעשית כפעולה טבעית ואוטומטית. נסו, לדוגמה, להיזכר בטעמו החמוץ של פלח לימון, ודאי חשתם ברוק שמופרש לתוך הפה - הגוף הגיב לפעולה שהתרחשה בדמיון. אם ניזכר בפעם האחרונה בה קראנו ספר מרתק, נוכל לשים לב כיצד גברו פעימות לבנו ברגעי המתח. הסיפור אמנם התרחש בדמיוננו, אך גופנו, שזיהה מצב של סכנה, הפריש אדרנלין אשר הגביר את קצב פעימות הלב. הסיבה התרחשה בדמיון, התוצאה - בגוף.
בדמיון מודרך אנו משתמשים באופן מודע ומכוון בכוחו של הדמיון על מנת להשיג מטרה שנבחרה מראש.

חדשני? – ממש לא, אם נתבונן בהיסטוריה נגלה כי מאז ומעולם השתמשו בני האדם בכוחם של סמלים ודימויים לצורך ריפוי וחיזוק, החל מציורי קיר מתקופות קדומות ומרפאים שמאנים, דרך הוגים ורופאים בראשית התפתחותה של הרפואה המודרנית, כמו היפוקרטס ופרקלסוס שציינו כי כוחו של הדמיון הוא גורם בעל חשיבות עליונה בתחום הרפואה.

ק.ג. יונג. ייסד את הרעיון שהמציאות היחידה המוכרת לאדם היא דימוייו המחשבתיים וגם ביהדות הרבי נחמן מברסלב השתמש בסיפורי אגדות קסומות, והיה נותן לתלמידיו תרגילים שהתבססו באופן מובהק על הדמיון המודרך. הרופא אדמון ג'קובסון הראה כי כשהאדם מדמיין שהוא רץ, נעים השרירים ברגליו באופן לא רצוני ומכאן הגה את ההרפיה המסורתית המבוססת על הרפיית חלקי הגוף באופן מדורג. ד"ר ברני ס. סיגל רופא ומנתח, ייסד אגודה לחולי סרטן בה הטיפול הוא אישי וקבוצתי תוך שימוש בציורים, חלומות ודמיון מודרך.

גם ברפואה המודרנית אין עוררין על כוחם של הדמיון והאמונה. מזה שנים רבות יודעים הרופאים, שמתן "תרופות דמה", כמו גלולות מסוכר או הזרקת מי מלח, עשוי לשפר את מצבם של חולים רבים, גם במצבים קשים. תופעה זו מכונה אפקט הפלאצבו. שיטות חדשניות בשימוש הרפואה המודרנית כגון ביופידבק, מלמדות על כוחה של החשיבה לשליטה על פעולות שונות בגוף.

רפואה פסיכו-נוירו-אימונולוגית, היא תחום חדש במדע הרפואה, אשר חוקר את יחסי הגומלין שבין הפסיכו (הרגשות והמחשבות) לנוירו (מערכת העצבים) ולמערכת האימונולוגית (מערכת החיסון). ובמילים אחרות, השפעות הנפש על המערכת החיסונית.

איך אנחנו פועלים? מה אנחנו רוצים?


פעמים רבות, בלי להיות מודעים לכך, אנחנו יוצרים לעצמנו תרחישים שאינם מטיבים עימנו ואף גורמים לנו סבל. בדמיון מודרך אנו רותמים את כוחו האדיר של הדמיון לטובתנו, על מנת להשיג מטרות שברצוננו להשיג ולאפשר לעצמנו איכות חיים גבוהה.

לצד שיטת הדמיון המודרך, התפתחה בארה"ב בשנות ה-60, שיטת

NLP. פירוש השם הוא ראשי תיבות של Neuro LinguisticProgramming, ובעברית: נ.ל.פ (ניתוב לשוני פיזיולוגי):

Neuro - זהו החלק הפיסיולוגי, הנוירולוגי – כל מה שקורה בגוף ובמוח.

Linguistic - זהו החלק של השפה – המחשבות שלנו, התקשורת שלנו עם אחרים ועם עצמנו.

Programing - זה החלק של ה"תכנות" – דפוסי התנהגות, הרגלים, דפוסי חשיבה ועוד.

השיטה מהווה אינטגרציה של שלושה מדעים: נוירולוגיה, בלשנות ומדעי ההתנהגות והיא כוללת אוסף גדול מאד של טכניקות, המביאות לשיפור ושכלול התקשורת. תקשורת של האדם עם עצמו ותקשורת עם סביבתו.

הוגי השיטה היו שני מדענים, ריצ'רד בנדלר מתמטיקאי וג'ון גרינדר בלשן. הם ביקשו לפענח את סוד קסמם ויכולתם של מטפלים וגאוני תקשורת מוכשרים במיוחד ועל סמך מחקריהם יצרו מודל למצוינות בתקשורת. הם שאלו את עצמם כיצד פועלים אנשים אלה, מה מייחד את התקשורת שלהם והאם ניתן לזהות דפוסי תקשורת מסוימים החוזרים על עצמם. על סמך עבודת המחקר שביצעו, הם הניחו את יסודות ה
NLP.

שיטת
NLP באה לברר איך אנחנו פועלים, מה הם דפוסי ההתנהגות, הרגש והחשיבה שלנו, את מה נרצה לשמר, מה נרצה לשנות ואיך. איך נגדיר לנו מטרה מוצלחת ומה הן הדרכים שיובילו אותנו אליה.

השילוב בין דמיון מודרך ל-
NLP הוא שילוב עוצמתי מאד, ליצירת טיפול קצר מועד הממוקד במטרה. לאחר מיקוד והגדרה מוצלחת של המטרה בעזרת ה-NLP, נבחרות הטכניקות הרלוונטיות לשינוי הרצוי. השימוש בדמיון המודרך פותח את האפשרות להתחבר אל המשאבים שלנו ומאפשר לרתום אותם לטובת מטרה שהוגדרה מראש.

NLP בשילוב עם דמיון מודרך, יכול לעזור לנו בכל הקשור לתקשורת עם עצמנו: קונפליקטים פנימיים, ערך עצמי נמוך, חרדות, פוביות, התמכרויות וסוגי תלות שונים, בין אם תלות באדם, או תלות בהרגל התנהגותי מחשבתי או רגשי. בנוסף ניתן להיעזר בכלים הללו בתקשורת עם סביבתנו עם חברים, תקשורת בעבודה וגם במעגל המשפחתי .

ניתן לעבוד בשיטות הללו עם בני נוער וילדים לתמיכה ופתרון בעיות שונות כגון קשיי למידה, פחדים, התפרצויות זעם, כאבים הנובעים ממתח ועוד.
 NLP

*עדי ברן היא מנחה מוסמכת בדמיון מודרך ו-
בעלת תואר דוקטור לביולוגיה של מכון ויצמן למדע (התמקדות בחקר המוח).
מנחת סטודנטים בחוג לפסיכולוגיה של האוניברסיטה הפתוחה בנושאי דמיון מודרך וNLP.
מטפלת ומנחה באהבה באופן פרטני וקבוצתי בקליניקה פרטית באזור כרכור.
ליצירת קשר
054-6304047