www.leida.co.il   
 

טיפים ליופי בהריון

 מאת: מעיין רביב*

כבר בגיל צעיר מצאתי את עצמי מתבוננת בהשתאות על נשים בעלות בטן הריונית וחושבת לעצמי כמה הן יפות. הן קסמו לי גם כאשר צפיתי בהן מתקשות ללכת, או לשבת, גם כאשר קיטרו, שהרי, לא בכדי אומרים על נשים הריוניות שהן קורנות – משהו בתנועותיהן היומיומיות מחמיא ומעניק להן חן ואצילות מדהימים. 

בתקופה שלאחר הולדתה של ליב, בתי הקטנה, התרבו הנשים ההריוניות או היולדות סביבי, והן פנו אליי בשאלות העוסקות בנושאי טיפוח ויופי.

 
אני עצמי, אגב, השקעתי אף יותר בהתייפייפות בתקופה בה אופסנה ליב בבטני. אני חושבת שהרגשתי שכאישה בהריון  מוטלת עלי שליחות אסתטית מיוחדת שהשתלבה היטב עם הרצון להתקשט ולהבליט את המיטב שבי באותה תקופה.
 
מתוך ניסיוני האישי כמאפרת וקוסמטיקאית, ומתוך התעניינותי והיכרותי הנרחבת עם הריוניות וגולשות בפורום לידה ובכלל, ליקטתי תשובות לשאלות נפוצות שנשאלתי במהלך השנים, בתקווה שיקלו על חייכן ויעניקו לכן חשק להתקשט ולהבליט את יופייכן הקיים:
 
1. עור הפנים שלי הפך שמנוני ורווי פצעונים בתקופת ההיריון, כיצד לנקותו?
 
יש להשתמש בסבון פנים המיועד לעור רגיש ומכיל אחד מהחומרים המרגיעים: קמומיל, אזולן , לבנדר וקמפור. לא להשתמש בסבון המכיל אלכוהול, ועדיף כזה שרמת החומציות שלו היא 5.5, על מנת שלא ייבש את העור. כנ"ל לגבי מי הפנים – מומלץ להשתמש בכאלה המיועדים לעור רגיש ומכילים את אותם חומרים פעילים.
אסור להשתמש גם בסבון לעור שמן וגם במי פנים לעור שמן אחרת מרגישים יובש נוראי בעור הפנים.
בהריון עדיף להשתמש בחלב פנים או בשמן הידרופילי כדי להסיר איפור. ההסרה תתבצע לפני סיבון הפנים בכל מקרה. בהריון חשוב מאד לשמור על איזון עור הפנים (לא לשמן אותו ולא לייבש אותו).
 
בנוסף, להלן מתכון שעשוי לסייע:
 
מי פנים לעור שמן עם פצעונים
 
- קליפה מגורדת מלימון אחד
- קליפה מגורדת מתפוז אחד
- צרור עלי הדס
- 4 כוסות מי ברז
 
מבשלים את החומרים בסיר, על אש קטנה במשך 10 דקות. מצננים, מסננים ומאחסנים בבקבוק. יש להספיג בפיסת צמר גפן ולנקות את הפנים בבוקר ובערב.
* ניתן להוסיף תמצית תה קמומיל ומיץ מלפפון אחד. במידה והעור יבש, אפשר להשתמש בקמומיל בלבד.
 
2. האם בתקופת ההיריון מותר לי להשתמש בפילינג לעור הפנים?
 
עדיף להימנע מכל פילינג שמכיל את מרכיב הרטין,A או בשמותיו החלופיים: רטינואיד, רטינול. מדובר בנגזרת של ויטמין A, המחלחלת לשכבות העמוקות ביותר של העור. כל עוד נמצאים בשלבי הריון או הנקה, מומלץ להימנע. לגבי הרכיב האלפא הידרוקסי, גם ממנו מומלץ להימנע. למרות שעוד לא הוכיחו נזק, אני לא ממליצה להשתמש בפילינג שמכיל אלפא הידרוקסי בהיריון ולשמש שפני ניסיון.
 
לחילופין, מומלץ להשתמש בפילינג גרגרים מבוסס על מסיכת הזנה, שהיא בעלת אפקט מתמשך של ניקוי עבור עור הפנים ושאינה מייבשת את העור.
ניתן לערבב גרגרי משמש טחונים עם מסיכת הזנה לפנים. העור ישיל את תאיו המתים ויוזן בחומרים שימנעו את ייבושו ויעניקו לו לחות מירבית.  
 
כאישה עסוקה בעלת תחומי פעילות רבים, אין לי (ובטח לא לרובכן) זמן להתעסק בסוגים רבים של קרמים ותכשירים. לכן, בתקופת ההיריון חשוב שכל התכשירים יהיו פונקציונליים - החל בסבון המנקה וכלה בפילינג – אפשר לחסוך בזמן, להשיל את התאים המתים וגם להזין את העור. לכל סוגי העור.
 
פילינג נוסף שמומלץ הוא פילינג גומז', שמתייבש לאחר המריחה, ויש לקלפו מעל הכיור. כאשר תמרחו אותו במריחה עבה, ישמש כמסכה סופחת שומן, ובמריחה דקה יהווה פילינג לכל דבר.
 
3. איך לטפל בכתמי פיגמנטציה (כלואזמה / מלזמה) בפנים בתקופת ההיריון?
 
הופעת כתמי פיגמנטציה בעור הפנים היא תופעה נפוצה בהיריון. הדבר נגרם עקב שינוי בסדר ההורמונאלי וגירוי של תאי המלנין שאחראים על גוון העור. הכתם הוא תוצאה של צפיפות היתר של תאי המלנין.
בתקופת ההיריון לא מטפלים בכתמי הפיגמנטציה - ברוב המקרים הכתמים ייעלמו לאחר חצי שנה עד שנה כאשר המערכת הכוללת תחזור לתפקודה הרגיל (כלי הדם, ההורמונים ועוד).
במידה ועברה שנה לאחר הלידה והכתם עדיין נשאר (כאשר לא מדובר באשה מניקה), ניתן לטפל בכמה דרכים - תכשיר לשימוש ביתי, טיפולי הבהרה, פילינגים עמוקים, או טיפולי לייזר. השיטה הטבעית יותר היא לסבן את העור בשילוב עם מיץ לימון 3 פעמים בשבוע.
 
4. עד כמה חשוב להגן על עורי מפני השמש בתקופת ההיריון ובכלל?
 
כל אשה, על מגוון סוגי עורה או גווניו, חייבת למרוח קרם הגנה לפנים מבלי קשר לקרם הלחות אותו מורחת, גם כאשר מצויין על האריזה שהוא מכיל הגנה מפני השמש. לקרמים המיועדים למתן לחות יש הגנה של 15 SPF מה שנותן מענה לתקופה קצרה מאוד של שהייה תחת השמש. בתקופת ההיריון עור הפנים רגיש יותר לכתמים ולכן יש לנקוט משנה זהירות.
קרם הלחות נספג מהר ואסור להסתמך על ההגנה המינימאלית שמצויה בו.
במידה שיש קרם הגנה מיוחד לפנים מומלץ לקחת כמות קטנה ממנו, לערבב אותו בקופסה נפרדת עם מייק אפ נוזלי, ופעם בשבוע להכין כמות מדודה השומרת על הטריות ומספיקה לשבוע. את המריחה יש לבצע כ- 15 דקות לפני היציאה מהבית, ולהמשיך ולמרוח החל משעה לאחר מכן.
 
5. האם בתקופת ההיריון יש להימנע כליל מטיפולי פנים? או שהעסקים כרגיל?
 
בתקופת ההיריון אין צורך להפסיק את טיפולי הפנים, אך יש להימנע ממספר אלמנטים:
-          פילינג שמכיל פנול וויטמין A (רטינול)
-          מכשור חשמלי – גלווני – אסור לגרום לסגירת מעגל של זרם ישיר על הפנים
-          עיסוי ממריץ באזור הכתפיים או כפות הרגליים
-          שעווה בפנים – בגלל ריבוי ההורמונים יתכן שיעור יתר בתקופת ההיריון. לא מומלץ לגעת שכן עד כשנה לאחר הלידה רוב השיער צפוי לנשור.
-          טיפולי הבהרה
 
טיפולים אותם ניתן לעבור בתקופת ההיריון כוללים:           
-          טיפול פנים רגיל הכולל ניקוי קומדונים (ראשים שחורים)
-          פעולות מיום/הוספת לחות או הגנה למיניהן
-          מריטת גבות
-          מריחת קרם הגנה מפני השמש
 
בעת טיפול הפנים ולמניעת כאבי גב, מומלץ לבקש מהקוסמטיקאית להגביה מעט את משענת הראש

6. כיצד לבחור מייק-אפ בתקופת ההיריון?
 
נשים רבות חוות בתקופת ההריון שינויים באופיו של עור הפנים – רגישות יתר, אדמומיות, יובש מוגבר ועוד. לכן, מומלץ שהמייק-אפ יהיה נעים יותר למריחה, ואת זה ניתן להשיג כאשר משתמשים במייק-אפ המכיל לחות ולא שומן. לא משנה מהו מותג התכשיר, יש לבדוק על-גבי התווית שמצוין שהוא חופשי משמנים  OIL FREE. במידה ולא רשום על התווית – כדאי לברר עם דיילת המכירות בנקודת המכירה או המאפרת האם לאותה חברה יש מייק-אפ שלא מכיל שומן לחותי, שכן לא כל החברות מציינות זאת על התווית.
 
7. כיצד מומלץ להסיר איפור מהעיניים?
 
חשוב מאוד להמיס את המסקרה מהעיניים באמצעות נוזל או חלב שומני ולא באמצעות סבון לפנים ובטח שלא באמצעות סבון רגיל. נשים רבות אינו מייחסות חשיבות רבה להסרה המלאה של איפור העיניים ואז הלכלוך נישאר, העיניים אדומות ומתפתחת תחושת צריבה או שריפה המעידה על כך שצינור הדמעות נפגע...
לכן,, יש להשתמש במסיר איפור שומני על גבי צמר גפן סחוט ממים קרים, ולעשות זאת בתנועות למטה וכלפי חוץ (הצידה), לא כלפי פנים העין.
אם המסקרה נוטה להימרח בסוף יום, יתכן שצריך לנסות להפחית את הלחות סביב העין, וזאת על-ידי קונסילר על בסיס מים שאינו מכיל שומן.
 
8. כיצד מטפלים בשיער יבש וחסר חיים?
 
דבר ראשון, אין שיער יבש, אלא קרקפת יבשה, ממנה מושפע מרקמו של השיער. מספר טיפים שיכולים לעזור:
-   בתקופת החורף מומלץ לא לחפוף את השיער על בסיס יומי
-   יש להשתמש במרכך שיער פעמיים בשבוע בלבד
-   ניתן לערבב ביצה אחת, דבש ושמן זית ולמרוח על השיער כמסיכה להגברת חיוניות הקרקפת
-   אין לחפוף במים חמים מאד, דבר הגורם לייבוש הקרקפת
 
9. מה עושים עם עפרון עיניים שנשבר כל פעם שמחדדים אותו?
 
התופעה מוכרת. השבירה מעידה על כך שהשעווה שמכיל העיפרון התייבשה, והנה פתרון שעשוי לעזור: יש להחזיק את העיפרון במרחק ביטחון מעל להבת גז, ולחמם מרחוק לזמן מאוד קצר, אחר כך לחכות קצת ולחדד את העפרון באמצעות מחדד מיוחד לעפרונות איפור (לא מחדד רגיל!).
 
10. כיצד משתמשים מייק-אפ באזור העיניים ונמנעים מכניסתו לקמטוטים שמסביב?
 
ניתן להשתמש במייק-אפ על בסיס מים שאותו מטפיחים מסביב לאזור העיניים והיכן שכהה ורוצים להבהיר. יש לזכור שלא מדובר במייק-אפ שמתאים לעור הפנים כולו, אלא רק לאזור שמסביב לעיניים. עור העפעפיים עצמו אינו אוהב את השומניות שנמצאת בקונסילר אלא זקוק לטקסטורה עדינה שתכסה ולא תזוז בחום הישראלי הלח והמיוזע.

בתקופת הקיץ, מומלץ לעבור מקרם עיניים לג'ל המעניק לעור יותר שתייה ופחות מזון. בקיץ, אוכלים פחות ושותים יותר, כך גם העור..
 
*מעיין רביב היא קוסמטיקאית ומאפרת מקצועית 052-2685508