www.leida.co.il   
 

איך להכין אלבום תמונות מעוצב לתינוק במו ידיך

 מאת: *עינת קסלר

אחרי תשעה חודשים ארוכים הוא או היא כבר כאן. אנחנו כל-כך מתרגשים ולא מפסיקים לצלם, מכל זווית, בכל שעה, בכל בגד ועם כל קרוב משפחה. אבל מה עושים עם כל התמונות האלה?

האם הן יישארו במחשב, או שימצאו את דרכן למגירה?
למה שלא ניקח את כל התמונות וניצור מהן אלבום מעוצב, מזכרת מרגשת לא רק להורים, לסבא ולסבתא, אלא לתינוק, שיגדל ויוכל לחזור אל רגעי חייו הראשונים ולהביט בתמונות ילדותו.
 
אלבום מעוצב בעשרה צעדים פשוטים
 
מיון ראשוני הערכת מצאי התמונות ותקופת התיעוד – החליטו על תקופת התיעוד. לדוגמא עד גיל שנה, עד גיל חמש וכו'. מיינו את התמונות שבידיכם ובשלב ראשון בחרו את כל התמונות שעשויות להתאים, וספרו אותן.
 
בחירת נושא האלבום – מעבר לנושא המתבקש שהוא התינוק או התינוקת מומלץ לבחור נושא ספציפי יותר לאלבום כדי להקל על תהליך העיצוב ובחירת התמונות. כדאי לבחור את נושא האלבום בשלב מוקדם כדי לבצע צילומי השלמה (ראו הרחבה בהמשך).
נושאים לדוגמא: ציוני דרך בשנה הראשונה (האמבטיה, החיוך, ההתישבות, ההתהפכות, הזחילה, ההליכה, יום ההולדת הראשון וכו').
חודשי השנה: תיעוד שנת חייו הראשונה של התינוק לפי חודשי השנה. לצד התמונות הנבחרות יתועדו החודשים בהם צולמו התמונות ולצדם באלבום ציוני דרך בהתפתחות שאירעו באותו החודש כמו משקל, גובה, דברים חדשים שעשה וכו'.
א"ב: כל דף באלבום יותאם לאות בא"ב והתמונות שבו יראו נושא שמתחיל באותה האות. לדוגמא, נושא הדף הראשון עבור האות א': אמבטיה, ב': בכי, ג': גינה לי גינה לי, ד': דובי, ה': הליכה וכו'
 
בחירת האלבום – בהתאם למספר התמונות, החליטו על מספר דפי האלבום וגודל הדפים הדרוש ובחרו באלבום מתאים. המומלץ ביותר לעבודה - אלבום המכיל דפים חשופים ובעלי רקע עדין וניטרלי שניתן להדביק עליהם ושעיצוב הכריכה מוצא חן בעיניכם.
 
עריכת צילומי השלמה - כשאני מצלמת תינוק אני שואלת את עצמי: "מה אני כאמא הייתי רוצה לזכור תמיד? אלו רגעים חייבים לצלם?
 
טיפים לצילום:
אל תשכחו לצלם את התינוק עם אבא ולא רק עם אמא, וכמובן שגם תמונות משפחתיות עם שני ההורים והאחים (אם יש).
אם יש חיות מחמד בבית, ניתן בדרך כלל למצוא שילובים מקסימים שלהם, בתנאי שהחיה ידידותית מאד, והתינוק בזרועותיו של מבוגר נוסף.
צלמו מצבי רוח וזוטות שנראות בעיניכם טריוויאליות מתוך חיי היום-יום: בכי, חיוך, שינה, הנקה, אמבטיה ועוד
הקפידו לצלם כל איבר בגוף התינוק: לא רק פנים, אלא גם כפות ידיים, כפות רגליים ואפילו שיער.
אם תכינו את המצלמה מראש ותגשו לתינוק כשהוא מתעורר, כמעט תמיד תזכו לתמונה של פיהוק.
 
איסוף פריטי תיעוד – תוכלו לשלב באלבום פריטים כמו צילומי אולטרסאונד, תעודת לידה, פתק העריסה בחדר התינוקות בביה"ח, ברכות יום הולדת, צמיד בי"ח ועוד. בחרו את הפריטים הללו והכינו אותם להדבקה באלבום לצד התמונות.
 
הכנת התמונות לקראת הדבקה – כדי להבליט את התמונות צרו עבורן תחילה מסגרת מבליטה באמצעות הדבקתן על בריסטול הגדול מעט מגודל התמונה. כדי להפוך את העיצוב למעניין יותר תוכלו להשתמש בחיתוך התמונות בצורות או בגדלים שונים.
 
הכנת כותרות וכתוביות - חברו כותרות או כתוביות עבור כל נושא או עבור כל תמונה לפי בחירתכם, המתארים את המתרחש בתמונות, בהתאמה עם הנושא שבחרתם לאלבום וכתבו או הדפיסו אותן על ניר והדביקו על מסגרות בריסטול כפי שעשיתם עם התמונות.
 
הנחת נסיון - הניחו את התמונות יחד עם הכותרות והכתוביות המתאימות באופן שבו תרצו לסדרן באלבום. הדבר יאפשר לכם תכנון מיטבי של כל העמודים.
 
הדבקה - הדביקו את התמונות והכותרות אל דפי האלבום באמצעות דבק נגרים. הקפידו למרוח שכבה דקה בלבד של הדבק באמצעות מכחול או אצבע, ולשמור מרחק של כחצי סנטימטר מהשוליים של המשטח המודבק. הוסיפו כותרת או כיתוב .
 
קשטו את הרקע הנותר במדבקות, חיתוכי קרטון, פרחים, בלונים, דובונים או עננים שגזרתם מבד או מלבד והדביקו אותם בטוב טעם אל הרקעים הפנויים. ניתן לשלב דקורציות ולהשתמש בשבלונות שניתן להשיג בחנויות היצירה.
  
אלבום מעוצב לתינוקכם, כולו מעשה ידיכם הוא מזכרת לתינוק שיגדל למשך כל חייו, מתנה מיוחדת לסבא וסבתא, ופרויקט נהדר להורים ולכל המשפחה.