www.leida.co.il   
 

השקפה חדשה על לחיצות בלידה

 מאת: אננדה לואו* תרגום לעברית: יעל דדיה

אחת הדרכים הטובות יותר להכנה ללחיצות היא הקדשת תשומת לב לתפקוד ולהרגשת פעולות המעיים במהלך ההיריון.

האם כשאת שוכבת במיטה ואז קמה, את מרגישה לעתים דחף ללכת לשירותים? כוח הכבידה הוא אחד הכוחות הבסיסיים ביותר המעורבים באלימינציה והבחנה בהשפעת התנוחה שלך עשויה להדגים לך כיצד יפעל כוח הכבידה לטובתך במהלך הלידה.

אם את נוהגת להתכופף בעת מתן צואה, נסי שלא להשתמש בכוח נוסף כלשהו. התאמני על כך בכל שימוש בשירותים. כוח הכבידה פועל יחד עם ניע (פעולה אוטומטית של הגוף שמניע חומר דרך מערכת העיכול) ועם העצבים סביב הנרתיק והחלחולת המכונים קולטני מתיחה. לחץ הצואה שנעה כלפי מטה מפעיל את קולטני הלחץ כדי לגרום לך ללחוץ באופן אוטומטי. 

פעולה דומה מתרחשת בלידה ומכונה רפלקס פרגוסון. ראשו של התינוק מתקדם מטה באופן טבעי וגורם ללחיצה אוטומטית, מבלי כל צורך בכוח נוסף. כשמאפשרים לכך לקרות לבד התהליך מכונה לידה מטה; התהליך עשוי להתחיל לאחר דקות או שעות לאחר פתיחה מלאה של צוואר הרחם. זמן המתנה זה עשוי להיות חיוני לדחיפת התינוק החוצה בהצלחה.
 
למרות שרבים מבעלי המקצועות הרפואיים מורים לנשים להתחיל ללחוץ גם אם טרם הרגישו בדחף לכך, פעולה זו תהיה יעילה כניסיון לדחוף החוצה צואה גבוהה מדי; הגוף פשוט טרם מסוגל לעשות זאת. ולדברי מחקרים ב"Nursing Research" ובירחון "Obstetrics and Gynecology", תוצאה סבירה יותר של לחיצות מוקדמות היא התשת האם, מצוקה עוברית ובסופו של דבר ניתוח קיסרי או שימוש במלקחיים.
 
בעודך מתאמנת בשירותים, אם את מרגישה שלא תצליחי להפעיל את מעייך מבלי מאמץ, הפסיקי וחכי עד שעה מאוחרת יותר שבה תרגישי דחף חזק יותר ללחוץ. כיוון שהיריון עשוי לגרום גם לעצירות מוגברת, ייתכן שתזכי בהזדמנות המושלמת לנסות זאת!
 
שימי לב גם שהדחף ללחוץ עשוי להיות חזק או חלש יותר בזמנים שונים במהלך אותה יציאה. עוצמת דחפי הלחיצה שלך תשתנה גם במהלך הלידה. גופך יאמר לך כמה מאמץ דרוש בכל לחיצה.
 
למרות שכוונת הלחיצה האגרסיבית בלידה היא זירוז התהליך, מחקרים מראים שהשפעתה עלולה להיות הפוכה וארוכה יותר. מאמץ קשה עלול לגרום לדופן הקדמי של הנרתיק להידחף מטה לפני התינוק. במצב זה רקמות הנרתיק עלולות "להתקבץ" ולחסום או להאט את יציאת התינוק ואף לפגוע באזור שבו מתחבר הנרתיק לשלפוחית.
 
לחיצה חזקה בעת מתן צואה ושתן ובעת לידה קושרה לבעיות כגון טחורים ופגיעה בסוגרים. בלידה, לחיצה חזקה אף קושרה לסיכון גבוה פי שמונה לצניחה, התקה של השלפוחית, של הרחם או של הנרתיק אל מחוץ לגוף. בעיה זו עלול להתגלות רק בגיל מאוחר יותר, אך רכישת הרגלי לחיצה עדינה היום עשויה לסייע בהגנה על איברייך מהיחלשות למשך שנים רבות.