www.leida.co.il   
 

הצחוק יפה ללידה

 מאת: שיפרה ארווס*

זה קרה לפני 18 שנה. ב-21.12.90 יום שישי. הגעתי בשבוע 39 לבדיקה שיגרתית, כי לבעלי זה היה היום החופשי היחידי שלו בתור עצמאי. שמנו את בתנו הגדולה במשפחתון, וטסנו על האופנוע לביה"ח.

עם הגיענו, גילו אצלי חום 37.7 + חלבון בשתן + לחץ דם גבוה מאד 150/130, בקיצור רעלת הריון. ישר הוטסתי למחלקת יולדות, ושם החליטו לזרז לי את הלידה ע"י פיטוצין דרך הוריד. אז לא ידעתי עד כמה זה מסוכן.
בחורה צעירה, עם בעל ומיילדת שמנסה למצוא את הוריד, ופתאום אני מרגישה ראש גדול נוחת על חזי, הראש של בעלי, ותאמינו לי שהוא איש גדול. עיניים פעורות והוא מסתכל עליי. עליי? לקח לי 3 שניות להבין שלא בא לו בדיוק להניח את ראשו, אלא שהוא פשוט איבד הכרה. מאותו רגע, נתקפתי בצחוק גדול. המיילדת שהייתה בחדר, נדבקה בצחוק, ולא יכולנו להפסיק. כל פעם שנרגעתי, נזכרתי בפרצוף שלו, ושוב התפוצצתי מצחוק.
 
בזכות הצחוק עברתי לידה קלה יותר.
איך אני יודעת זאת?
 
קרה המקרה, ולפני 3 שנים התחלתי לעסוק בהנחיית סדנאות צחוק בשיטת יוגה צחוק. החלטתי לקחת את הצחוק ברצינות, ממקום של הבנה כי הצחוק יפה לבריאות.
בזמן הצחוק יש זרימת דם טובה בכל הגוף, מהמוח ועד כפות הרגליים.
ד"ר וויליאם פריי גילה כי עשרים שניות של צחוק, גם אם הוא מבויים, מכפיל את קצב פעימות הלב למשך 3-5 דקות. כמו כן מצא במחקריו, כי רוב המערכות הפיזיולוגיות של הגוף מקבלות גירוי בזמן שאנו צוחקים. עיסוי מצויין ללב ולריאות.עיסוי לכל האיברים הפנימיים בבטן. מעיים, כבד, כיס מרה, שלפוחית שתן, לבלב, רחם ועוד.
הצחוק גורם להפרשת אדרנלין ונוראדרנלין ומשחררת גם קטכולאמינים, אשר מגבירים יחד את זרימת הדם. כמו כן מופרשים האנדרופינים ואנקפאלינים, חומרים משככי כאבים טבעיים של הגוף.
הצחוק מגביר את קליטת החמצן ושחרורו, משחרר את השרירים והעצבים, ומשחרר את המוח לחופשי ממחשבות, לכמה דקות.
הצחוק משמש כהגנה על הגוף. ידוע כי 10 דקות של צחוק נותנות לנו שעתיים שינה ללא כאבים.
 
מה שמדהים בכל העניין, שאין צורך בבעל מתעלף, או בעכבר מתרוצץ שיגביר לנו את קצב הלב. וכאן אנו הדולות נכנסות לתמונה, יחד עם היולדת. פשוט מחליטים מראש לזרז את הלידה ע"י תרגילי צחוק. הבנה מוקדמת של שיטת היוגה צחוק, תגרום ליולדת לשיתוף פעולה. הקונספט העומד אחרי השיטה טוען, שהדולה היא לא ליצנית, וגם לא מספרת בדיחות.
 
כל אחת מאיתנו יכולה לצחוק ללא חוש הומור, ללא בדיחות וללא קומדיות. חשוב להתבונן בעיניים אחת של השנייה, ואז יחד לשחרר קולות של צחוק מהבטן, כלומר להפעיל את שרירי הבטן ומיתרי הקול, עד להוצאת הברות של צחוק "אה, אי, או, אא, אוו". ביוגה צחוק אין צורך להיות שמחים כדי לצחוק. אנו צוחקים ומשנים את ההרגשה שלנו. 

דוגמא לתרגיל צחוק: להסתכל יחד במוניטור, ומיד כאשר מגיע ציר, להתחיל לצחוק לו בעיניים. מדי פעם להסתכל לדולה, ול"הכריח" את עצמנו לצחוק, גם אם זה לא פשוט, והרי כולנו יודעות שזו משימה מאתגרת במיוחד. דוגמא נוספת: להסתכל בשעון, ולצחוק יחד לפחות עשרים שניות, ועשר שניות בעיניים אחת של השנייה. זכרו! המוח לא מזהה אם הצחוק אכן אמיתי הוא בכאילו, והפרשת החומרים משתחררת כפי שרשום מעלה.
 
אפשרי לתרגל זאת עם הבעל, הדולה, האחות (אנא יידעו לפני כן). 
בין כל שני תרגולים לפחות יש לנשום נשימות עמוקות, להחדרת החמצן עמוק יותר לכל האיברים ולהרפיית השרירים.
בסופו של התהליך, יש להושיב את היולדת או להשכיבה, ללטף את שערה, ולהרפות תוך כדי השקטת האיברים, כמה שאפשר. אם אפשרי להשמיע שיר מרגיע האהוב על היולדת, הרווח הוא עצום. הרפיית הגוף והשקטת המחשבות ולו לכמה דקות, שווה הרבה בזמן שכזה (יש להכין ולתאם מראש את השיר האהוב על היולדת).
 
התוצאות לא מאחרות להגיע.
כל זה הביא אותי ללדת את הלידה הקלה והקצרה ביותר שלי מבין ארבע (תאמינו לי, כל לידה זה פרויקט אצלי), ולצאת מבית החולים בריאה ושלימה יחד עם ילדתי.
 
היום, בהתבוננות מהצד, ברור לי שדברים לא קורים סתם כך.
 
אני מודה לבעלי על ההתעלפות. מודה לאל על הצחוק, ומודה לאלוהים יום יום, על עבודה ברוכה הגורמת לי להזכיר לאנשים את חשיבות הצחוק בחיים, והכי חשוב לתרגל זאת יחד איתם. בכך אני עוזרת להם, ולי.
הצחוק הוא כלי נהדר להתמודד בחיים עם אתגרים לא פשוטים.
 
לכולנו ברור עד כמה הצחוק מועיל לנו מבחינה חברתית. "דומה מושך דומה" – חייכו יותר, תראו מולכם אנשים מחייכים. הקירבה לבני הבית, ולסובבים לנו גבוהה יותר, אנו יוצרים סביבה נעימה יותר, ומהווים דגל ודוגמא עבור ילדנו.
 
אני ממליצה בחום. במקום לצעוק להתחיל לצחוק!
 
עם יד על הלב. מי כבר ניסתה זאת בחדר לידה?
מי שמע לאחרונה צחוקים בחדר לידה?
נשמע סוריאליסטי, אבל הכול אפשרי.
 
*שיפרה ארווס – בת 41 נשואה + 4 ילדים, מורה ומנחה סדנאות צחוק בשיטת יוגה צחוק מבית מדרשו של ד"ר מדאן קטרייה. מכשירה מנחים נוספים שירשתו את הצחוק בכל מקום. אישה שהחליטה לקחת את הצחוק ברצינות!  WWW.SHIFRA-ISRAEL.COM  054-4904030