www.leida.co.il

מסלול טיול משפחות - אל יער ברעם הקסום

מאת: *הוצאת מסלולים

בלב הרי הגליל העליון, מסתתרת פינה קסומה ומיוחדת במינה, שנשמרה באדיקות על-ידי אנשי הכנסייה המרונית מברעם ומגוש חלב, ובה יער צפוף וסבוך של עצי אלון מצוי, שההליכה בתוכו היא חוויה בלתי רגילה, למבוגרים ולילדים כאחד.

יורדים ועולים בתוך יער מהאגדות
מסלול הטיול ביער ברעם מתחיל על דרך עפר, סמוך לכביש 899.
אורך המסלול כ-3.5 קילומטר
משך המסלול בין 2.5-1.5 שעות

במפגש השבילים שבו חנינו את המכונית אנו פונים שמאלה בשביל הצר המסומן בכחול, חוצים שער למניעת מעבר פרות ומתחילים ללכת בשביל החשוף לשמש, במגמת ירידה מתונה, לעבר ערוץ הנחל שלצדנו. כעבור כמה עשרות מטרים יעבור השביל הצר לצד החורש הצפוף של עצי האלון המצוי, ובתוך דקות ספורות נרד למעבה היער ונלך תחת העצים המצלים.
רק קרני שמש בודדות חודרות בין ענפי העצים, האוויר קריר ונעים גם בימות הקיץ, ובכל רגע אפשר לעצור ולנוח. ענפי העצים המפותלים, הגזעים העבים, הסלעים הגדולים והשקט ששורר כאן, נותנים את התחושה שאנו הולכים בתוך יער קסום מהאגדות.
ככל שנתקדם בירידה, כך היא תהפוך מאתגרת ומעניינת יותר: נדלג בין סלעים גדולים, נרד במדרגות סלע ובמפלים קטנים ונסייע לילדים במקומות שעלולים להיות קשים בעבורם. לאחר 40-30 דקות של ירידה מהנה במיוחד ביער ברעם, נצא אל שטח שאינו מוצל ונתחבר לערוצו היפהפה של נחל דישון. מורדות ירוקים ותלולים גולשים אל הערוץ הרחב, בו נפגוש בסימון שבילים אדום ובסימון שביל ישראל, שעמו נפנה ימינה, במעלה הערוץ.
לאחר הליכה קצרה שאינה מוצלת, חוצה השביל את ערוץ הנחל, עולה מעט אל גדתו הדרומית וממשיך בצל העצים שלצד הגדה. העלייה בין העצים מתונה ונעימה מאוד, וגם כאן ההרגשה היא שאנו במעבה היער.
לאחר כ-200 מטר מתפצל מערוצו של נחל דישון ערוץ גדול נוסף – נחל צבעון, ואנו הולכים לאורכו בעקבות סימון השבילים האדום וסימון שביל ישראל. השביל ממשיך לעבור בין עצי האלון והאלה הארץ-ישראלית, בהליכתנו נדרוך על עלי האלון היבשים ועל הבלוטים שנפלו על הקרקע, ואף על פי שהעלייה במקביל לערוץ הנחל מעט ארוכה, היא אינה קשה.
לאחר כ-50 דקות הליכה בשביל המסומן באדום ובצבעי שביל ישראל, נגיע למפגש עם שביל מסומן בשחור, הפונה ימינה.

מכאן מצפה לנו עלייה מפותלת של כ-30 דקות בין העצים, שרובה מוצלת וחלקים ממנה חשופים לשמש. סימון השביל אינו מופיע לעיתים קרובות, ולכן עלינו לעקוב אחריו באדיקות, כדי שלא נאבד אותו. בסיומה של העלייה נגיע אל דרך עפר רחבה, נחצה שער למעבר פרות ונפנה ימינה בעקבות סימון השביל השחור. הדרך מישורית ואינה מוצלת, וההליכה בה קלה וקצרה. כעבור כ-20 דקות נמצא את עצמנו חזרה בנקודה שבה חנינו את המכונית – נקודת הסיום של המסלול.

איך מגיעים?
מגיעים לצומת חנניה על כביש 85 ופונים צפונה לכיוון אמירים ומירון. עולים בכביש 866 המתפתל כ-11 קילומטר עד לצומת מירון, שבה פונים שמאלה לכביש 89 לכיוון גוש חלב. נוסעים כ-4 קילומטר עד לכניסה לגוש חלב ופונים שמאלה לכיוון סאסא. לאחר כ-4 קילומטר פונים ימינה בצומת חירם לכביש 899, לכיוון קריית שמונה וברעם, ולאחר כ-3.5 קילומטר נוספים פונים ימינה לדרך עפר המסומנת בכחול [1] על-פי השלט המורה לכיוון יער ברעם. נוסעים בדרך העפר, לאחר כחצי קילומטר פונים עם הסימון הכחול בפנייה חדה ימינה, ולאחר כמה מאות מטרים נוספים מוביל השביל המסומן בכחול שמאלה והופך לשביל צר [2], ואילו השביל הרחב משנה את צבעו לשחור. כאן חונים את המכונית – נקודת ההתחלה והסיום של המסלול.

*המסלול לקוח מתוך הספר "מסלולים סדרת טיולי משפחות עם ילדים, מתובלים בסיפורים ובישולים בטבע", ומובא באדיבות מסלולים - להתאהב בארץ מחדש.  הסדרה ניתנת לרכישה כאן