www.leida.co.il   
 

בדרך לנשיאה טובה - טעויות וקשיים נפוצים

 מאת: *אורית סופר

נשיאת התינוק במנשא היא אחת הדרכים היותר טובות לענות על הצרכים של התינוק ושל האמא כאחד. המנשא מאפשר לתינוק הסתגלות הדרגתית לעולם שמחוץ לרחם, משרה בטחון, ומספק לתינוק את המגע והתנועה החיוניים להתפתחותו. בדרך כלל, תינוקות שנישאים הרבה בוכים פחות- המנשא לא רק עוזר לתינוק להרגע במצבים של סטרס או כאב, אלא גם מונע מראש בכי מיותר. האם יכולה להשתמש במנשא כדי להרגיע את התינוק מבלי לנטרל את עצמה, ולחזור לפעילות (בבית ומחוצה לו) מבלי להתפשר על הרצון שלה להעניק לילד מקסימום מגע וחום אנושי; הרדמה והנקה יכולות להתבצע במנשא בעוד האם עוסקת בעבודות הבית, מטפלת בילדים הגדולים או מקדישה זמן לעצמה, מבלי שתצטרך להשקיע בהן זמן ואנרגיה. המנשא, בעיני, הוא מצב של WIN WIN.

 
כל זה יפה בתיאוריה; בפועל, אמהות רבות מתקשות להנות מיתרונות המנשא, או אפילו מודעות אליהם. בחברות מסורתיות נשים מגיעות להורות כשהן מיומנות היטב בנשיאה, ואף יודעות מהתבוננות בנשים אחרות סביבן באיזה אופנים המנשא יכול לשמש אותן; ודווקא בחברה המערבית, בה רוב האמהות מגדלות את התינוק ללא רשת של חברות וקרובות משפחה זמינות שיכולות לשאת אותו במקומה כשהיא זקוקה לידיה, השימוש במנשא הוא אתגר לא פשוט, ובדומה ללידה טבעית או להנקה, אמהות רבות זקוקות לעזרה ותמיכה כדי להתמודד איתו בהצלחה.
 
מהם המכשולים הנפוצים העומדים בפני אמהות ותינוקות שאינם מצליחים להנות מהשימוש במנשא?
 
היכרות עם מגוון מנשאים מוגבל
מבחר המנשאים הקיים בחנויות לציוד תינוקות הוא קטן ואינו מייצג. למרבה הצער חלק ניכר מהמנשאים הנמכרים בחנויות אילו אינם מצטיינים בחלוקת משקל טובה על גוף האם ולכן אמהות רבות מגלות שהשימוש בהם גורם לכאבי גב או לא מאפשר להן תנועה חופשית, ומסיקות שכל מנשא באשר הוא יגרום לאותה אי נוחות. בנוסף לכך המוכרות בחנויות אינן מכירות לעומק כל מוצר ומוצר ולכן ההדרכה שקבלתם בחנות אינה מבטיחה שתדעו להשתמש במנשא נכון או אפילו שבחרתם את המנשא המתאים ביותר לצרכים שלכם. התוצאה במקרים רבים היא ויתור על השימוש במנשא, כי “לא היה לי נוח”.
 
מומלץ לחפש מידע באינטרנט ואצל חברות מנוסות במנשאים, כדי לקבל תמונה מלאה יותר על סוגי המנשאים הקיימים בשוק, או לפנות ליועצת מנשאים אצלה ניתן לראות ולמדוד מבחר גדול של מנשאים.
 
אני לא "שאנטי באנטי"
השימוש במנשא נתפס לעתים כסוג של הצהרה חברתית על השתייכות לאותם הורים "טבעיים", “שאנטי באנטי", ו “עקרון הרצף". אמהות רבות אינן מזדהות עם הטרנד העכשווי של חזרה לטבע ונרתעות משום כך מהשימוש במנשא.
 
לצד כל האמירות היפות על טובת התינוק וחשיבות המגע, אסור לשכוח שמדובר קודם כל באמצעי להקל על האם בימים הארוכים שהיא מבלה לבדה עם התינוק, בפרט כשהיא מתמודדת עם בעיות כמו הרדמה ממושכת, גזים ואי שקט מתמשך.
אם המראה "הזרוק" של המנשא הוא מה שמרתיע אתכן, כדאי לדעת שיש גם מנשאי בד בעיצוב מערבי וסולידי, כגון צמד, יאמו או טליה.
 
התינוק שלי לא אוהב מנשאים!
התלונה הנפוצה ביותר אצל אותן אמהות שרכשו וניסו להשתמש במנשא היא ש"התינוק אינו אוהב את המנשא". האמנם?
העובדה היא שתינוקות רבים מתלוננים ובוכים בפעמים הראשונות שמנסים להכניס אותם למנשא, אך ברוב המקרים מדובר בהתנגדות חולפת. חשוב לא להבהל מהבכי ולהרים ידיים בלי לבדוק מה מקור ההתנגדות וכיצד ניתן להתמודד איתה.
 
מהן הסיבות הנפוצות לתינוק שמתנגד להנשא במנשא?
 
חוסר מיומנות, חוסר בטחון
הסיבה הנפוצה ביותר להתנגדות ובכי היא לבישה מסורבלת ולא נכונה של המנשא; התנועות המסורבלות מרגיזות את התינוק שלא רגיל אליהן. חוסר המיומנות של האם מלווה באופן טבעי בתחושת חוסר בטחון מצידה- חשש להזיק לתינוק, חשש שייפול. התינוק כמובן חש את חוסר הבטחון של האם והמתח בגופה והתוצאה היא תינוק בוכה.
 
בפעמים הראשונות כדאי להעזר בחברה מנוסה או ביועצת מנשאים כדי ללבוש את המנשא בצורה נכונה בלי סרבול מיותר. בהמשך כדאי ליישם את הטיפים להתחלת השימוש במנשא. לאמהות לחוצות מומלץ להתאמן בעזרת בובה; אם אתם מתאמנים עם התינוק כדי לנצל את הזמנים בהם הוא ערני ורגוע. לא כדאי להשתמש במנשא לצורך הרגעה של תינוק בוכה ועצבני לפני שרכשתם מיומנות (ענין של כמה ימים בדרך כלל).
אם התינוק בוכה תוך כדי לבישה, סיימו את תהליך הלבישה והתחילו ללכת (לא לעמוד! התנועה חיונית כדי לשדר לתינוק שהכל בסדר). אם התינוק נרגע, אפשר להניח שרק הסרבול בהכנסתו למנשא הפריע לו (אם לא- עברי לסעיף הבא...).
אם תתאמנו באופן עקבי, יום יום, תרגישו שיפור ניכר תוך ימים ספורים. אל תוותרו גם אם הנסיונות הראשונים לא הצליחו.
                                   
מציאת התנוחה הנכונה במנשא הנכון
אם התינוק ממשיך לבכות לאחר שנכנס למנשא ולא נרגע תוך כדי הליכה מהירה, כדאי לבדוק האם יעדיף להנשא בתנוחה אחרת או במנשא אחר. תינוקות מסוימים אינם אוהבים מנשאים מבד נמתח; אפשר לראות זאת כשהם מתחילים לבכות מיד לאחר שפורשים את הבד על ראשם. יש תינוקות שירגישו יותר בנוח במנשא עם יותר או פחות בד- תינוקות קטנים זקוקים יותר לתחושת עיטוף ותינוקות גדולים אוהבים להרגיש יותר חופשיים. יש תינוקות שיעדיפו תנוחת ערסול על פני תנוחה זקופה, ולהפך.
סביב גיל חודשיים ואפילו קודם תינוקות רבים מתחילים להאריך את שעות הערות שלהם, ועשויים להתנגד לנשיאה בתנוחה שאינה מאפשרת להם להציץ החוצה בנוחות כשהם ערים.
 
אל תסתפקו במדידה של מנשא אחד או בתנוחה אחת באותו מנשא. מומלץ למדוד כמה סוגי מנשאים ולהכניס את התינוק בתנוחות שונות, כדי לבדוק מה הוא מעדיף. תינוקות עשויים להפתיע ולהעדיף תנוחה שכביכול אינה מתאימה לגילם ולרוב אפשר "לזרום" עם התינוק והעדפותיו.
 
טונוס שרירים גבוה וקושי להתערסל*
* נכתב בסיועה של ענת סימון, מומחית לליווי התפתחותי, עיסוי תינוקות, מטפלת בשיטת צעד ראשון ובשיטת ורדי
תינוקות רבים מתנגדים לתנוחת הערסול ונוטים לישר את רגליהם ולקשת את גבם כשמנסים לערסל אותם ולפעמים כשמנסים להכניס אותם למנשא גם בתנוחות אחרות. תינוקות אילו מתאפיינים בדרך כלל בטונוס שרירים גבוה. ההתנגדות לערסול, הנפוצה יחסית, קשורה לכיווץ ומתח רב באזור השכמות, שיכולים לנבוע ממגוון סיבות: טונוס שרירים גבוה, מתח שרירי מיותר, רפלקס מורו פעיל, שכיבה מרובה על הגב בלבד או על הבטן בלבד, מגע עדין מדי בתינוק שאינו מועיל לשחרור שרירים מתוחים, גזים, בכי מרובה, או חווית לידה קשה (גם אם החוויה של האם היתה טובה, יתכן שהתינוק חווה אותה כקשה). תינוקות בעלי מתח שרירי מיותר מתקשים להנות מנשיאה במנשא ומתנגדים אליה, אך זהו לא מצב בלתי הפיך! אפשר ואף רצוי לעזור לתינוקות מתוחים ללמוד להרפות את גופם ולהנות מהמנשא; דווקא לתינוקות אילו הערסול במנשא יכול להעניק הרפיה והארכה של שרירי הגב המתוחים, ובכך לאפשר לתינוק גם שינה טובה יותר והרדמות קלה יותר. 
 
מומלץ לפנות למומחה לליווי התפתחותי או מטפל התפתחותי שיוכל להדגים תרגילי שחרור מתאימים ולהדריך את האם איך להכניס את התינוק לתנוחת הערסול בלי התנגדות.
כיוון שמדובר לרוב בבעיה שאינה פתולוגית, פיזיותרפיסטים אינם נוהגים לטפל בה בדרך כלל; חשוב למצוא איש מקצוע שמבין את ההשלכות של תינוק מתוח מדי עד כדי חוסר יכולת לשאתו במנשא.
 
סיבות שלא קשורות למנשא...
תינוקות עשויים לבכות ולמחות בגלל סיבות טריויאליות כמו חיתול מלא, רצון לינוק (בגלל הקרבה לשד ולפעמים התנוחה שמזכירה תנוחת הנקה) או רצון לישון (תינוק שלא רגיל למנשא עשוי להתקשות להרדם בו), חום, קור, ריח לא מוכר וכדומה. חשוב לזכור! לא כל בכי בזמן מדידת המנשא מעיד על התנגדות למנשא עצמו.
 
זכרו לנצל את זמני העירות והרגיעה של התינוק כדי לנסות את המנשא ולצמצם את הסיכוי שתהיה לתינוק סיבה למחות. אפשר ורצוי להציע לתינוק לינוק במנשא, או להשתמש במנשא מיד לאחר ההאכלה, ולא לשכוח לבדוק את מצב החיתול. ההתיחסות לבכי של תינוק היא לרוב ענין של ניסוי וטעיה, עם או בלי מנשא; אל תמהרו להפנות את האצבע המאשימה אל המנשא
 
*אורית סופר היא מומחית בשימוש במנשאים, בעלת אתר המנשא הנכון http://minsaim.co.il
בואו לדבר עם אורית בפורום מנשאים