www.leida.co.il   
 

שימוש בדמיון מודרך ו NLP בהכנה להריון בהריון בלידה ובהנקה

 מאת: *עדי ברן Phd

דמיון מודרך ועזרתו במהלך הניסיונות לכניסה להריון

אישה שמבקשת להיכנס להריון נכנסת לעולם חדש לחלוטין, פעמים רבות מכיל עולם זה רגשות מעורבים, שימחה התרגשות ותקווה מתערבבים בחששות ופחדים.
איך זה יהיה? מה אם לא אוכל להתמודד עם הכאב? מה אם תהיה בעיה? מה אם אכשל כאם? מה יקרה לחיי? מה יקרה לגוף שלי? לעיתים יש אפילו חרדות בלי לדעת ממה בדיוק.
זו תקופה שיכולה להעלות שאלות רבות הקשורות לנושאים מאד מהותיים בחייה וזהותה של האישה.
נשים שנתקלות בקושי להיכנס להריון שומעות פעמים רבות את המשפט "רק תירגעי והכול יהיה בסדר". כמה מרגיזה יכולה אמירה זו להיות, רק מלשמוע את זה אפשר להתעצבן. הרי ערבוביית הרגשות הזו כל כך טבעית ולגיטימית. איך אפשר להיות רגועה לפני שינוי אדיר שכזה? ובכלל מי אמר שאי אפשר להיכנס להריון כשאת עצבנית, או חרדה?
כאן אנו יכולות להיעזר בדמיון מודרך כדי למצוא את כוחנו, לעשות סדר פנימי להכניס שקט שלווה ובהירות לנפש ולגוף.
אספר כאן סיפור שמרגש אותי בכל פעם מחדש, סיפורה של דנה (שם בדוי) :
כשפגשתי את דנה היא שקלה את הצעת הרופא שלה לקחת איקקלמין.
דנה הייתה עייפה, מתוסכלת וקצת סקפטית, בעיקר הרגישה צורך בכוחות אחרי שנה של ניסיונות להיכנס להריון והיסחפות במחזורי תיקווה ייאוש חודשיים, בדיקות רפואיות שלא העלו דבר אך הובילו למחשבות קשות, כעס וחוסר אמון בעצמה ובנשיות שלה. וכן גם כעס וקינאה כלפי חברות שהרו.
היא חשבה להתחזק קצת לפני שהיא מחליטה על כניסה לתהליך ההתערבות התרופתית. כמי שיודעת להעריך את הישגי הרפואה בתחום זה, אך גם מכירה את המורכבות והקשיים שמלווים אותו, כיבדתי אותה על האומץ להחליט לעצור לרגע ולאסוף כוחות.
אז התחלנו מכאן, חיזקנו אותה עם מדיטציות לחיזוק. ומדיטציות שמאפשרות הקשבה לגוף ולאבריו השונים.
בהמשך עבדנו לפי מודל שפיתחה ניראבי פיין (מטפלת שהקדישה את חייה המקצועיים לעבודה בנושא הפריון בגישת גוף נפש) בנינו את עץ המשפחה של דנה (גנוגרמה) ובדקנו בתוכו היסטוריה רגשית וגופנית בדורות הקודמים. העבודה הובילה את דנה למחוזות עמוקים מאד בהיסטוריה המשפחתית, ובהדרגה החל להתבהר לה שהיא נושאת איתה מסר שעבר מסבתא לאימא הקשור בזכויותיה של אישה שהפכה לאם למימוש וביטוי עצמי. דנה הייתה בהלם, התהליך הציף דברים שמעולם לא נאמרו במשפחה בגלוי, אך היא חשה אותם כל חייה חזק מאד. אני התרגשתי איתה אך כבר הפסקתי להיות מופתעת, מעצמי אני יודעת שלעיתים אנחנו לוקחות על עצמנו תפקידים במשפחה שבכלל לא נועדו עבורנו. התיקון שנעשה במקומות הללו משחרר חסימות פנימיות, מכניס סדר חדש ושלווה ונותן כוחות ואנרגיה של התחדשות.
דנה בחרה לא לקחת תרופה, בשלב זה, אך למדה שיטה טבעית לעקוב אחרי הביוץ. היא החלה להשתמש בשיטה. חודש לאחר שהחלה לעקוב אחרי הביוץ הגיעה הבשורה, היא הייתה בהריון. זה היה לפני שנה וחצי. אכן, לא כל הסיפורים מסתיימים כך, פוריות האישה מורכבת מאד. אך הספור של דנה מרגש אותי תמיד.
הילדה שנולדה לדנה נולדה לאימא שבחרה להקשיב לגוף ולעשות ריפוי עמוק של מעמד האימהות בשלשלת הדורות לפני שנפתחה דרכה שלה להביא ילדים לעולם.
דמיון מודרך במהלך ההיריון
פחדים וחרדות, לחץ דם גבוה, מצבי רוח קיצוניים, עייפות, חוסר שקט, בעיות בשינה כל אלו הם חלק מהנושאים בהם נעזרות נשים בדמיון מודרך, בדרך כלל במהלך ההיריון הראשון.
לעיתים קרובות מגיעות נשים שעברו חוויה קשה בלידה הקודמת והן מרגישות צורך לעבד את החוויה הזו כדי להגיע נקיות ללידה הבאה.
נשים בלידות חוזרות הופכות לעיתים את ההיריון לסוג של מסע אל עצמן, אל מקורות הכוח הביטחון והיצירתיות שלהן. הן רואות את ההזדמנות החד פעמית שניתנה להן בהריון. ובאמת מעבר להריון ולידה נעימים ומרגשים יותר הן זוכות גם להכרות מעמיקה מאד עם עצמן, משכינות הרמוניה ושלום בין הילדה, האימא והאישה שבתוכן ומאפשרות לעצמן הורות שלווה מלאה ושלמה יותר, הורות שמאזנת בין הצרכים האישיים לצורכי המשפחה, שמאפשרת כלים להקשבה עמוקה יותר בתוך המשפחה המתחדשת.
סיבה נפוצה נוספת בגללה מגיעות נשים לקליניקה היא עובר במצג עכוז, או הריון עודף.
חזיתי פעמים רבות בכוחה של עבודה מסוג זה להפוך עובר, ולהתחיל צירים שבוששו להגיע.
ניראה לי שדווקא סיפור העובר ה"עכוזי" שלי יכול להבהיר יותר מכל דבר אחר עד כמה אנחנו יודעות מה קורה בגוף שלנו ולמה הוא זקוק.
בהריון השלישי שלי העובר לא התהפך, כיוון שבהריון השני עברתי ניתוח קיסרי קשה, פחדתי מעוד אחד. היפוך עובר חיצוני בבית חולים לא יכולתי לעשות כי לא עשו זאת אז לאחר ניתוח. ניסיתי כמעט כל שיטה שהרפואה האלטרנטיבית יכולה להציע, דיקור, הומאופתיה ועוד, אך כלום לא עזר. הגעתי לדמיון מודרך, בהתחלה עיבדתי את חווית הלידה הקודמת, אחרי כן התפניתי לברר מדוע לא מתהפך העובר. התשובה שהתקבלה הייתה כי באזור הצלקת מהניתוח הקיסרי הקודם שעברתי דופן הרחם דקה מדי ולכן העובר לא מתהפך. זה לא מה שרציתי לשמוע, ולא קל היה לקבל, אך מה לעשות? נעזרתי בדמיון מודרך כדי לתכנן את ההתמודדות הטובה ביותר עם הניתוח. בזמן הניתוח הקיסרי אמר לי המנתח במילים אלו בדיוק "באזור הצלקת מהניתוח הקיסרי הקודם דופן הרחם דקה כמו נייר, מזל שהעובר לא התהפך, אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה לו היית נכנסת ללידה...". לא מילים שנעים לשמוע בזמן לידה או ניתוח אך אני נדהמתי מהדיוק וההקבלה בין מה שראה המנתח ובין התשובה שעלתה מתוכי בזמן הדמיון המודרך.
דמיון מודרך ו NLP בלידה

הגורם הראשוני שחושבים עליו כאשר מדברים על שימוש בדמיון מודרך בלידה הוא גורם הכאב, דמיון מודרך מספק כלים להרפיה והתמודדות טובה עם הכאב, אך מה שמקבלת האישה הוא הרבה מעבר לכך. בלידה עצמה מדווחות נשים רבות איך אפשרו ללידה ש"נתקעה" להמשיך ולהתקדם בצורה טובה בעזרת שימוש בדמיון מודרך, איך הצליחו לצאת ממצב של צירים ללא פתיחה, או צירים שנפסקו, ואפילו ממצב של מצוקה עוברית בעזרת הרפיה ושיחה עם העובר במהלך הלידה.
כאן אולי תגיד לעצמה הקוראת "נו באמת, די עם הסיפורים, זה נישמע כמו קסם..."
והיא צודקת זה אכן קסם, השפעתה של הנפש על הגוף היא קסם שאינני חדלה להתפעל ממנו.
כדוקטור לביולוגיה אני יכולה לתת הסבר רציונאלי: כל מי שעובד במיילדוּת יודע כמה חשוב מצבה ההורמונאלי של היולדת, תזמון ורמת האוקסיטוצין, האנדורפינים והאדרנלין בדמה של היולדת יכול להיות קריטי להתקדמות הלידה.
והרי עדיף להגיע למצב ההורמונאלי הנכון באופן טבעי כשהנפש והגוף פועלים כיחידה אחת, מאשר לקבל עירוי של פיטוצין למשל.
סיפורה של ורד (שם בדוי) מדגים היטב מצב כזה : ורד הייתה בהריון כשעבדנו יחד, העבודה הייתה על נושא שונה לחלוטין, היא לא הייתה מודאגת מהלידה. ובכל זאת לפני הלידה הכנתי לה דיסק פשוט ובסיסי של יצירת בועה של שלווה וחיבור למקום עמוק ושליו בתוכה. היא לקחה אותו איתה אם כי אמרה שהלידה ממש לא מדאיגה אותה.
הלידה של ורד החלה בקצב סביר, הפתיחה התקדמה אך ראשו של התינוק היה גבוה ולא ירד לאגן, גם פקיעת מי שפיר לא עזרה. בשלב זה התחילה ורד להיות קצת מודאגת.
היא נעזרה בתנועות וסיבובי אגן, אך ראשו של התינוק היה עדיין גבוה. מסביבה התחילו לדבר על ניתוח קיסרי. ורד נזכרה בדיסק ובקשה מבעלה שישים לה. בהדרגה נרגעה ונכנסה למקום עמוק ושקט בתוכה, המקום שלה שמאפשר לה הדרכה פנימית, היא דמיינה את האנרגיה זורמת בגופה, כמו נהר של אור מקדקוד הראש כלפי מטה ובעודה מדמיינת את זה הרגישה צורך ללכת לשירותים והכאב התגבר. המיילדת שנכנסה לחדר בדקה והופתעה לגלות את ראשו של התינוק מבוסס באגן, היא מהרה להכין את משטח הלידה, התינוק נולד כעבור 10 דקות.
מנקודת מבט של מי שעבדה מול ה FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) בעבר, אני יכולה לספר כמה חשיבות מיוחסת לאפקט הפלאצבו בתכנון ניסויים.
פלאצבו היא תרופת דמה שניתנת לקבוצה מקרב משתתפי הניסוי, בלי שידעו שלא באמת קיבלו תרופה, כוחו של הפלאצבו ידוע ככוח אדיר שכן לנפש יכולת ריפוי מדהימה.
לכן גדולה כל כך השפעתו של הדמיון המודרך על רווחתה של היולדת, החיבור לגוף והביטחון שהיא מרגישה, וכך גם על התקדמות חלקה וטובה של הלידה.
במקביל מאפשר ה
NLP ליולדת כלים טובים יותר לתקשורת עם הצוות הרפואי ומלוויה בלידה, וחשוב מכך כלים טובים לתקשורת טובה עם עצמה. כמו כן מאפשר ה NLP גמישות והתאמה רגשית למצבים שונים שיכולים להיווצר בזמן הלידה, גמישות זו הופכת כל התמודדות לטובה ורגועה יותר.
דמיון מודרך ו NLP לאחר הלידה בתקשורת עם המשפחה ובהנקה

לאחר הלידה נעזרות נשים רבות בדמיון מודרך ו
NLP לשיפור התקשורת עם סביבתן, המשפחה הקרובה, ילדים בוגרים יותר. אך אני סבורה שאחד מהתחומים המרגשים ביותר הוא נושא ההנקה. הנקה היא נושא שהפך בשנים האחרונות לטעון מאד רגשית, נשים שחוות קשיים בהנקה, חוות פעמים רבות תסכול רגשות אשם כעס תחושת כשלון כאימא ובדידות עצומה. כל אילו אינם מטיבים לא עם ההנקה לא עם האם ולא עם התינוק.
נשים שאפשרו לעצמן להיעזר בדמיון מודרך בשלב זה פתרו לעיתים קרובות מצבים של חוסר בחלב או קשיים אחרים, ומעבר לכך ניצלו את ההזדמנות לריפוי חוויות קשות מעברן. מדהים לראות כיצד, כשאנו עוסקים בפעולה שהיא מצד אחד כל כך טבעית ומצד שני כל כך רגישה ואינטימית כמו הנקה, צפות ועולות חוויות מהעבר וזו הזדמנות נפלאה לריפוי
עדי ברן היא דר` לביולוגיה ומנחת NLP ודמיון מודרך אשר מנחה:

א.  קורסי דמיון מודרך ו
NLP קצרים וממוקדים לעוסקים בטיפול, תמיכה, הוראה, יעוץ ואימון ולמי שמעוניין ברכישת הכלים הללו לחייו הפרטיים
ב. תהליכם פרטניים (אחד על אחד)
ג. סטודנטים בחוג לפסיכולוגיה של האוניברסיטה הפתוחה בנושאי דמיון מודרך ו NLP
.
ליצירת קשר
054-6304047