www.leida.co.il   
 

ברית מילה רפואית

 מאת: פרופ` שאול דולברג

ניתוח להסרה של העורלה מוכר עוד מימי הפרעונים על פי ציורי קיר שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות. ניתוח המילה מהווה היום את הניתוח השכיח ביותר המבוצע בזכרים בארץ ובעולם המערבי. במהלך 40 השנים האחרונות נחקר נושא המילה ופורסמו מספר ניכר של מאמרים שבדקו את תהליך המילה מהיבטים שונים ומגוונים.

 יתרונות רפואיים:

ההחלטה של הורים למול את בנם נובעת בדרך כלל ממניעים דתיים, חברתיים, תרבותיים, סביבתיים, או רפואיים. מהבחינה הרפואית ישנם יתרונות למילה. במחקרים נמצא שתינוקות שלא נימולו סובלים בשנה הראשונה לחייהם משכיחות שהיא עד פי 10 גבוהה יותר (אחד מ 100) של דלקות בדרכי השתן לעומת תינוקות נימולים (רק אחד מ 1000). למרות שדלקת בדרכי השתן אינה מחלה קטלנית והיא קלה לטיפול, האבחנה שלה קשה מעט יותר, וחוסר אבחנה או איחור בטיפול עלולים לגרום סיבוכים ארוכי טווח לכליות ולמערכת השתן. סיבה נוספת רפואית לביצוע מילה הינה מניעה של סרטן אבר המין. סרטן נדיר זה מופיע בגיל ממוצע של 60 שנה ושכיחותו בגברים נימולים קטנה עד פי 5 מאצל גברים שאינם נימולים. יתרון נוסף הוא שעור נמוך יותר של מחלות מין נרכשות מסוג סיפיליס ואיידס. נמצא כי שעורי ההדבקה במחלות מין אלה נמוך במידה משמעותית בנימולים מאשר באלה שאינם נימולים. יתכן כי יש גם ירידה בשיעור גידולי צוואר הרחם אצל נשים שבני זוגן נימולים לעומת בני זוג שלא נימולו.
לאחרונה התפרסם מחקר שבוצע במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל בו הראו כי שכיחות הזיהומים בדרכי השתן אצל תינוקות שנימולו על ידי רופא נמוכה באופן משמעותי משכיחות זיהומים בדרכי השתן לאחר ביצוע ברית על ידי מוהל.
 
אלחוש:
 
מזה מספר שנים ידוע כי תינוקות חשים בכאב לא פחות ממבוגרים. במחקרים נמצא שתינוקות זוכרים את הכאב לפחות למספר חודשים. המחקר נעשה בתינוקות שנימולו עם ובלי אילחוש (הרדמה) מקומי. במחקר נמצא שתגובת הכאב (משך הבכי, עיוות של הפנים וסימני כאב אחרים) לחיסון השגרתי שניתן בגיל 4 חודשים הייתה קשה יותר באופן משמעותי אצל תינוקות שלא עברו אלחוש לעומת תינוקות שנימולו לאחר אילחוש מקומי. לאחרונה יצאו הארגונים הרשמיים של רופאי הילדים בארה"ב ובקנדה בהמלצה גורפת לתת אילחוש בכל ביצוע של ברית מילה.
קיימות מספר שיטות של אילחוש. שיטות אלה שונות מאד ביעילותן. מתן תמיסת סוכר לפה של התינוק או יין מתוק לפני או אחרי הברית אינה מהווה אילחוש מספק. מריחה של משחה מאלחשת מסוג EMLA הפכה למקובלת לאחרונה. למרות שהשפעת המשחה המאלחשת מוכחת וידועה, יש למרוח אותה שעה לפני הפעולה וגם כך, היא אינה מספקת הגנה יעילה מספיק נגד הכאב.
 
הדרך היעילה והמומלצת לאילחוש היא על ידי זריקה של חומר הרדמה מקומית. זריקה זו, בדומה לזריקה הניתנת לפני טיפול שיניים אמנם כואבת מעט, אך היא מונעת את הכאב המשמעותי במהלך חיתוך העורלה. בנוסף לזריקה ניתן להשתמש במתן יין, תמיסת סוכר או משחת  EMLA.
 
סיבוכים:
 
מילה היא פעולה בעלת שיעור סיבוכים נמוך יחסית לפעולות ניתוחיות אחרות: על פי הספרות הרפואית כ 2-6 מקרים מכל מאה. הסיבוכים ברובם קלים וכוללים דימום שבדרך כלל ניתן להשתלט עליו בקלות מייד לאחר המילה, זיהום מקומי קל שלעיתים נדירות דורש משחה אנטיביוטית, וכאב לאחר המילה. פגיעה בעטרה (קצה האבר) הינה נדירה ביותר כאשר המילה מבוצעת בעזרת המכשירים המתאימים. במידה שהתוצאה הקוסמטית אינה מושלמת, ניתן יחסית בקלות לתקן את הנעשה
בהרדמה מקומית לאחר מספר שבועות.

תהליך המילה:
 
לאחר שלב האילחוש, המילה כוללת פריעה וחיתוך. הפריעה הינה הפרדה של העורלה הדבוקה על ידי רקמת חיבור מהעטרה. חיתוך העורלה נעשה תוך הגנה על העטרה שנעשית במכשיר מיוחד.
  
סיבות רפואיות למצוות המילה ביהדות
:

מדוע למול בגיל 8 ימים? מילה כרוכה בין השאר בדימום, ודמום נעצר על ידי מערכת הקרישה של הילוד. מערכת קרישה זו תלויה בתפקוד הכבד. ביומיים-שלושה הראשונים לחיים הכבד לא תמיד בשל דייו ויש חשש לחסר יחסי בגורמי קרישה. החל מהיום החמישי לחיים, הכבד מבשיל ויכול לספק את כל תפקודי הקרישה הדרושים לעצירת הדימום.
סיבה נוספת ידועה מימים ימימה. כבר הרמב"ם כתב כי "בעודו תינוק לא ירגיש כאב גדול בגלל רכות עורו וחולשת כוח דמיונו כי הגדול מתוך פחד דמיונו מהמעשה יתמלא רעדה לפני בצועו" (הרמב"ם מורה נבוכים חלק שלישי פרק מט). כלומר, כבר בתקופתו של הרמב"ם הוא ידע כי לא מומלץ לדחות את ברית המילה שכן תינוק קטן עובר ביתר קלות את ברית המילה בשל יכולתו לרפא פצעים בקלות רבה יותר ובשל מערכת העצבים הבשלה פחות.
 
האם יש צורך לדחות ברית כאשר יש צהבת?
 
צהבת היא מצב שכיח אצל ילודים. ישנה הצהבת השכיחה, בו צבעו של התינוק צהוב. צהבת זו מגיעה לשיא לאחר יומיים-שלושה מהלידה וחולפת תוך מספר ימים. צהבת זו אינה מגבילה את ביצוע המילה. מצד שני, קיים מצב נדיר, בו הצהבת המתפתחת היא משנית למחלה בכבד. במחלות כבד עלולים להיפגע גורמי הקרישה ועלול להיגרם בתהליך המילה דימום מסכן חיים. בצהבת זו גוון העור הוא ירקרק. הרמב"ם, שהיה רופא בנוסף להיותו פוסק הלכה, קבע שכאשר תינוק ירוק אין למול אותו. כיוון שלא כל מוהל הוא גם רופא שיוכל להבדיל בין גווני העור, מקובל היום לא למול כאשר יש צהבת. רמת הצהבת בה המוהלים מתירים למול שונה בין המוהלים השונים. בבדיקות הדם המודרניות לצהבת ניתן בקלות להבחין איזו משתי הצורות של צהבת יש לתינוק ועל סמך זה אפשר להחליט אם ניתן למול מבחינה רפואית.
 
מתי אסור למול?
 
על פי ההלכה ועל פי הרפואה אין למול תינוק החולה במחלה הקשורה בקרישת הדם. לכן, כאשר יש חשד למחלה של קרישת הדם, למשל כאשר יש בן משפחה חולה במחלה כזו, חובה רפואית והלכתית לברר אצל מומחה לקרישת הדם אם מותר למול. אין למול תינוק הלוקה במומים של אבר המין ואשר יהיה צורך להשתמש בחלק מהעורלה לתיקון ניתוחי של המום. רופאי הילדים במחלקת התינוקות יאמרו כאשר יש מניעה רפואית לבצע ברית מילה. במקרה של ספק מן הראוי להתייעץ באורולוג של ילדים או ברופא פלסטיקאי. אין למול תינוק החשוד או החולה במחלה זיהומית פעילה העלולה להחריף לאחר המילה.
 
האם יש משקל מינימלי למילה?
 
בתינוק במשקל נמוך, יש להתייעץ עם רופאי הילדים המומחים בטיפול בפגים וילודים האם המילה במשקל נמוך עלולה לסכנו. אם התינוק בריא, אין בדרך כלל מניעה רפואית למול. גם ההלכה נותנת את ההחלטה בידי הרופאים.
 
 

רוצים לדעת עוד? שאלו את פרופ' דולברג בפורום ברית מילה רפואית
 
.*פרופ' שאול דולברג הוא רופא ילודים ופגים ומנהל מחלקת ילודים ופגים בבית החולים ליס ליולדות, וכן מוהל עתיר ניסיון. ישמח להשיב לשאלותיכם בפורום ברית מילה רפואית.  www.babydoc.co.il054-4480070