www.leida.co.il   
 

טיפול זוגי: היסטוריה, גישות, מתי לפנות? למה לצפות?

 מאת: תמר ארצי ויינרג*

טיפול משפחתי או זוגי הוא שיטת טיפול ייחודית, הרואה את האדם כחלק ממערכת יחסים רחבה יותר – המשפחה או הזוגיות. 
הטיפול הזוגי והטיפול המשפחתי יעילים במיוחד בבעיות של נישואים וזוגיות, הורות, יחסי הורים ילדים, בפתרון קונפליקטים משפחתיים, ובתהליכי פירוד וגירושין. 
 
מעט רקע היסטורי
 
ההתייחסות לבעיות משפחתיות כחלק מהעיסוק שלמקצועות בריאות הנפש היא פרי התפתחות של המאה העשרים. משנות החמישים ואילך התפתח עניין מיוחד במשפחה כיחידה, תחילה במחקר ואחר כך בטיפול.
הטיפול הזוגי והמשפחתי התפתחו כשיטות טיפול לאחר מלחמת העולם השנייה כתולדה של זרם בפסיכיאטריה החברתית בצפון אמריקה, והופצו משם למערב אירופה.
מזה 25 שנה הולך ומתפתח תחום הטיפול הזוגי והמשפחתי גם בישראל. בשנת 1976 נוסדה בארץ האגודה הישראלית לטיפול במשפחה ובזוגיות. האגודה הקימה בתוכה מועצת הסמכה ליצירת בקרה על הכשרה ל"מטפל משפחתי מוסמך".
הטיפול הזוגי והמשפחתי נכלל כאחד מן הכלים הפסיכותרפוייתים בסל השירותים של חוק בריאות ממלכתי.
 
הסיבות לבעיות בזוגיות
 
רבים מן הזוגות מתחילים את מסעם יחדיו באהבה כבוד הדדי ואופטימיות לגבי חיים משותפים. כל אחד מבני הזוג מביא לקשר את שאיפותיו, רצונותיו ויכולותיו, במטרה לזכות בהבנה וכן קבלת תמורה עבור השקעתו בקשר. זהו קשר מורכב ומשמעותי אשר אנו מביאים לתוכו ציפיות רבות, לעיתים סותרות, מודלים ממשפחות המוצא שלנו, חלומות ופנטזיות.
התרבות המערבית של ימינו מציבה את שני בני הזוג בתוך הקשר הזוגי בתפקיד של "להטוטנים רבי כובעים" אשר מצפים מעצמם ומקשר הנישואין להיות מקום של הרמוניה, חברות, מיניות, הורות, שותפות כלכלית יחד עם מימוש וסיפוק מקצועי של שני בני הזוג, וחלוקת תפקידים שוויונית בבית.
זוגות רבים עוברים בשלב מסוים (לפחות עם לידת הילדים, אם לא קודם לכן) תהליך של התפכחות מול המציאות המורכבת של ניהול חיי זוגיות ומשפחה תקינים, יחד עם הצורך לקבל את האחר, ולחיות עם התסכולים והאכזבות הבלתי נמנעים.
גם זוגות ותיקים יותר עשויים להיתקל בקשיים זוגיים אשר כוללים בעיות של אחד מבני הזוג כתוצאה ממשבר אישי בעולמו הפרטי, שינוי קיצוני בהתנהגות אחד מבני הזוג, שינוי אשר משפיע על מערכת הזוגיות כגון עבודה ממושכת, חוסר שביעות רצון מהחיים יחדיו, חזרה בתשובה , גילוי פרטים מפתיעים על בן הזוג לאחר הנישואים, פרטים שלא נודעו לבן הזוג השני לפני תחילת הקשר יחדיו.
סיבות הקשורות למערכת הזוגיות יחדיו כגון חוסר התאמה, בעיות בתקשורת, בעיות בחיי המין, עימותים חוזרים ונשנים.
 חלק מזוגות אלה מצליחים להתמודד עם מצב זה בכוחות עצמם או בעזרת תמיכה של משפחה או הסביבה הקרובה, וחלקם נזקקים לסיוע של אנשי מקצוע בטיפול זוגי. פניה לטיפול כזה אינה מעידה בהכרח על חריגות או בעיתיות גדולה יותר אצל בני הזוג, אלה על התייחסות אחראית ורצינית לקשר ועל הבנה כי לפעמים יש צורך בעזרה מקצועית ע"מ להצליח לצאת ממעגל קסמים שלילי וסבל רב.
 
איך בוחרים מטפל
 
יש מגוון של אנשים שהוכשרו וקיבלו מהמדינה רישיון כמטפלים, שהמומחיות שלהם היא בריאות הנפש. אלה כוללים פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. יחד עם זאת לא כולם עברו הכשרה כמטפלים זוגיים.
מטפל זוגי/ משפחתי לומד לפגוש שניים או יותר בני משפחה בו זמנית. התיאוריות והמיומנויות המאפשרות למטפל לעשות כך שונות במידת מה מאלה המנחות את מי שמטפלים באופן פרטני. לכן כאשר בוחרים מטפל חשוב מאוד לברר האם למד טיפול משפחתי או זוגי והוכשר לכך.
 
מציאת מטפל
 
דרך טובה למצוא מטפל היא כמובן בעקבות המלצות של מקורבים אשר היו בטיפול ויצאו נשכרים ממנו.
דרך נוספת היא להיכנס לאתר של האגודה הישראלית לטיפול במשפחה ובנישואין ולרשימת המטפלים המופיעה שם לפי אזורים.
חשוב לדעת כי כמעט בכל עיר בישראל קיים מוסד הנקרא תחנה לייעוץ בנישואין אשר מהווה חלק ממחלקות הרווחה, אך עובד בד"כ בשעות אחה"צ ועלות שירותיו נקבעת על בסיס מדורג, או מסובסדת.
כמו כן קיימים היום מכוני טיפול ועמותות שונות הפעילים בתחום אותם ניתן כמובן למצוא באינטרנט או בספר הטלפונים.
קיים גם טיפול דרך מוסדות הדת המתבצע ע"י יועצים רבניים.
 במרכזים רבים יאמרו לכם כי הם מעניקים טיפול משפחתי (ייעוץ זוגי נחשב לסוג של טיפול משפחתי). כאשר אתם מטלפנים למרכז טיפולי הקפידו לשאול אותן השאלות שהייתם שואלים לו פניתם למטפל פרטי.
 
נהלים ברורים
 
על המטפל להבהיר לכם את הנהלים לפיהם הוא מבצע את הטיפול. למשל , מהו התעריף, האם הוא עובד עם קופות החולים – דבר אשר עשוי להקל עליכם מבחינת גובה התשלום, מה קורה במקרה של ביטול פגישה, או כאשר רק אחד מכם יכול להגיע לפגישה, מה הם כללי החיסיון כאשר אחד מכם בא לבד, האם מטרתו של המטפל היא להציל את נישואיכם, או שהוא יסייע לכם להגיע למסקנות משלכם ולממשן, האם יתכן שלב כלשהו בו יצורפו הילדים לטיפול?
יתכן ויהיו לכם שאלות נוספות חשוב מאוד להעלותן בפני המטפל. מטפל מיומן מקדם שאלות בברכה.
קיימות מספר גישות וטכניקות טיפוליות כגון הטיפול המערכתי, האינטגרטיבי, הנרטיבי ועוד.
 
מה קורה בפועל בחדר הטיפולים
 
רוב המטפלים יפתחו בפגישת הכרות בה יספרו בני הזוג על עצמם ועל הסיבה לפנייתם. בהמשך לאחר שבני הזוג והמטפל יחליטו כי הם מרגישים בנוח אחד עם השני ומעוניינים לעבוד ביחד יבהיר המטפל את חוזה העבודה (נהלי העבודה כנ"ל ) בניהם. לאחר מכן יבקשו רוב המטפלים להרחיב מעט את האינפורמציה שבידם ע"מ להבין טוב יותר את בני הזוג וקשייהם. בעזרת אינפורמציה זו ינסה המטפל להעריך לעצמו את הבעיה העיקרית של בני הזוג ואת כיווני העבודה המתבקשים עם זוג זה.
למשל:
 טיפול תומך- שמטרתו לעזור לזוג לשפר ולחזק את הדרכים הקימות בהן הם מתמודדים עם בעיות. מועיל יותר מכל לזוגות אשר נמצאים במצוקה עקב משבר משותף של אירועי חיים ועוזר להם להתארגן טוב יותר עם כוחותיהם הנתונים.
טיפול מכתיב- שמטרתו היא ללמד את בני הזוג כיצד להמיר מחשבות או מעשים שאינם תורמים להסתגלות במחשבות ומעשים בונים יותר, או להורות באופן ישיר על פעולות שיאפשרו למידה חדשה.
טיפול חוקר-  מטרתו לעזור לזוגות לחקור ולהבין את הרגשות, ההנחות, והמניעים שדרכם הם גורמים לעצמם בעיות, וכך לאפשר להם לבחור במודע את דרכי התנהגותם.
הבחירה בין שתי צורות הטיפול האחרונות מבוססת לא אחת על הרקע התיאורטי של המטפל. יחד עם זאת במהלך הטיפול יכולות המטרות להשתנות, ורוב הטיפולים יכללו תערובת של שלושת הקטגוריות, בהתאם לצרכים.
 
בעיות וקשיים בטיפול
 
בעיה נפוצה בטיפול זוגי היא בעיית מוטיבציה – במקרים רבים אחד מבני הזוג מעוניין יותר מהשני בטיפול. לא פעם הטיפול מהווה סוג של ניסיון לאיחוי קרעים שנעשה ע"י אחד מבני הזוג אשר מואשם ע"י בן הזוג השני בחבלה או הזנחה של הקשר. לעיתים הטפול מהווה תנאי להמשך החיים המשותפים.
אין ספק שטיפול כזה מתחיל כבר מצעדיו הראשונים באווירת מתח קשה. לכן, אל תחכו לרגע האחרון, פנו לטיפול לפני כן.
בעיה נוספת שעולה לא פעם היא תחושתו של אחד מבני הזוג כי המטפל/ת נוטה יותר לצידו של בן/בת הזוג השני, או מקבל/ אוהב יותר את בן הזוג השני, ומפלה אותו לרעה.
מטפל מיומן יתמודד עם תחושות אלו כאשר הוא מבהיר כי : 
 
א.      חדר הטיפולים אינו בית משפט, ואנו איננו מחפשים פה אשמים.
ב.      לבעיה זוגית יש בדרך כלל יותר משני צדדים ולכן תתבצע פה עבודה עם כל אחד מבני הזוג ע"מ להבין מה חלקו בקשיים ואיך הוא יכול לשנות ולשפר את המצב.
ג.       המטפל יעבוד על שיפור הקשר שלו עם שני בני הזוג בהתאם לתכנים העולים במהלך המפגשים.
 
דרך נוספת לפתרון בעיה זו היא טיפול ע"י שני מטפלים שותפים :
כאשר בחדר יושבים ארבעה אנשים קל יותר ליצור קואליציות שונות בין המטפלים לבין הזוג, ולמנוע תחושת אפליה של אחד מבני הזוג.
זוג מטפלים יכול גם לעשות מודלינג (הדגמה) של תהליכים בין זוגיים כמו:דיון בוגר, משא ומתן או עבודה משותפת למרות אי הסכמה.
טיפול בשני מטפלים יקר יותר, ומספר המטפלים אשר עובדים כך בארץ אינו גדול.
 
סיום טיפול
 
סיום העבודה הטיפולית עם בני זוג יכול להתרחש בשלוש דרכים שונות: 1.כנשירה מוקדמת בגלל התפרקות של ברית העבודה, שלא ניתן לתקנה.
2. במועד שנקבע מראש בטיפול מוגבל בזמן.
3. כתוצאה מהסכמה בין המטפל לבני הזוג.
לעיתים הטיפול מסתיים כאשר הזוג מחליט להיפרד, אך קיימים גם מיקרים בהם נעזר הזוג במטפל בתהליך הפרדה.
 
ולסיכום, זוגות רבים חיים יחד שנים רבות כאשר הם סובלים ואינם מאושרים. פניה לטיפול טומנת בחובה אפשרות של קרוב בין בני הזוג ושיפור היחסים.
חשוב לזכור זאת גם למען ילדים אם יש כאלה, וגם ע"מ למצות את כל האפשרויות לפני שפונים לצעד של פרדה או גירושין, שהוא צעד דרסטי ודרמתי בעל השפעה רבה על כל המשפחה.
 
*תמר ארצי וינברג Msw היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת.
Awtamar@gmail.com טל': 4631288 054 . קליניקה: צבי 3 רמת גן.
 
רוצים לדעת עוד? בואו לדבר עם תמר ארצי וינברג בפורום טיפול זוגי