www.leida.co.il   
 

בניית מודל אישי בקורס הכנה ללידה

 מאת: *רותי קרני הורוביץ

בבואנו להרכיב את קורס ההכנה ללידה שלנו, עלינו לבחור בתבנית קורס שמתאימה לנו ולצקת לתוך מסגרות התוכן שלה את התכנים שאנו בוחרות להביא. עבור כל מדריכה להכנה ללידה מתפתחים בדרך כלל מספר מודלים או תבניות של קורס, בהתאם לצרכים ולאתגרים השונים שעבודתה מעמידה לפניה. תבנית קורס היא קטגוריית העל שאליה משתייך הקורס, סוגו שבתוך סוגת הקורסים להכנה ללידה.

על פי רוב, יתפתחו תבניות קורס ההכנה ללידה הבאות:
 
-          קורס קבוצתי רגיל, בן 4-7 מפגשים
-          קורס פרטי בן 2-3 מפגשים
-          קורס רענון לקראת לידה חוזרת (1-2 מפגשים)
-          קורס לקראת לידה 'מיוחדת': תאומים, ויבק, קיסרי וכו'.
 
לתוך כל תבנית כזו, נוצקות מספר מסגרות תוכן. מסגרות התוכן הם הנושאים הכלליים, הקטגוריות, התימות המרכזיות של הקורס שלך. מסגרות אלו מהוות את שלד הקורס שלך, לא רק מבחינת.היקף החומר וגבולותיו אלא גם, ואולי זה החשוב יותר, גם את התפיסות שלך. כשאת מציגה את נושאי הקורס שלך, את תוחמת את גבולות הדיון, הגוף\ שיכול שלד הקורס שלך לשאת. שלד, כמו שלד, מקרין על הבשר והעור, כפי שהצורה משפיעה על תוכן. את יכולה לבחור ולדבר על נושאים קלאסיים ואני חייבת לציין ששמרניים משהו דוגמת 'נהלי קבלת לחדר לידה', ואת יכולה מנגד לבחור בנושא 'המיילדת', ודרכה להציג את המציאות הקונקרטית של חדר הלידה. את יכולה להצהיר על נושא 'שיכוך כאב בלידה' ואת יכולה לבחור בנושא Birth-land כזווית רעננה וחדשנית להצגת ההיבטים ההורמונאליים הביולוגיים והנפשיים של אתגרי שלב המעבר והשלב השני בלידה.
 
לדוגמא, את יכולה לבחור ולהקדיש את אחד המפגשים בקורס שלך לעקרונות התנועה ולתנוחות בלידה, ואולם את יכולה גם להקדישו לשלב הראשון של הלידה, ולשזור בתוכו את עקרונות התנועה והתנוחות. במילים אחרות, עליך לבחור 'תפישות על' או 'נושאים גדולים' שיהוו את המסגרת הרעיונית, ולתוכם לשבץ את ה'לבנים' הקטנות יותר של פריטי הידע, כך שיפלו למקומם ויתאימו למסגרת הגדולה.
 
כשאת בוחרת את נושאי הקורס שלך, את שוזרת את חוטי השתי של המרקם הייחודי של הקורס שלך. נושא ההכנה ללידה יכול להיות מוצג מאינסוף היבטים, ובאינספור דרכים. יכולתך להבריק ולהצטיין כרוכה באינטליגנציה העיונית שלך בתחום הבנת הלידה, ובמילים אחרות ביכולתך לגזור מעולם התוכן של לידה נתיבים חדשים של תפיסה. יכולת זו נמדדת בדיוק כאן. זה המקום. שדה העתיד הנצחי של חדשנות נמצא ביכולתו של הפרט לתפוס את מה שאיש לא השכיל לתפוס לפניו מתוך הקיים.
 
בחירות נושאי העל לתכני הקורס שלך משקפות את תפיסת הלידה שלך, כרצף תסריטי, ואי אפשר להגזים בחשיבות העיון בהם. ככל שמסגרות העל שלך יהיו נבונות וחזקות יותר, כך תגבירי את היכולת שלך ללמד ביעילות ולשפר את הכושר שלך בזכירה ובהגשה חיה ובהירה של התכנים. בנוסף, תקל מסגרת נושאים טובה על הלקוחות שלך את ההתמצאות בקורס. נושא ההכנה ללידה הוא כה טעון בציפיות ובחרדה, שהפגת חוסר הוודאויות לגביו, בין השאר בעזרת בחירה והצגה הולמת של מסגרת התוכן הכלול בו היא קריטית.
 
בפרק זה אדון בנושאים האמורים להופיע בכל אחת מהתבניות, ובשיקולים בבחירת התכנים הרלוונטיים עבורן: מה נכנס לקורס ומה נשאר בחוץ.
 
ועוד משפט לפני שניגש למודלים. למרות הדוגמטיות הסכמתית לכאורה של התבניות, השונות בתוצר הסופי יכולה להיות עצומה. בנוסף, כפי שאני מעודדת את המשתתפות בקורסים שלי, אין מדריכה להכנה ללידה או דולה, שהגיעה למקצוע ללא 'אג'נדה סמויה', המונעת מהרצון לשנות, לעצב מחדש את פני הלידה, ולהשאיר חותם על האירוע החברתי מהמכוננים ביותר: אופן הלידה. לכן, אני אומרת, אין טעם 'להסתיר' את 'בהונות סינדרלה' שלך. תני לצבע שלך לצאת, ויחד עם זאת, הישארי נאמנה לסטנדרטים מקצועיים גבוהים של ידע, ומיומנויות. נושאים מסוימים פשוט חייבים להיכלל בקורס הכנה ללידה, ואת חייבת להיות בקיאה גם בדרך ההעברה שלהם: עליך להיות בהירה, מאורגנת ומעניינת, ייצוגית ובעלת אוריינטציה לתהליך הקורס. נאמנות לשתי הרמות של תוכן וצורה תבטיח שתעשי עבודה ראויה.
 
לפני שנדון בבחירת מסגרת העל של הנושאים לקורס, נעיין בתכנים שמציע קורס ההכנה ללידה. להלן רשימת האייטמים, הסעיפים, התכנים המקובלים לדיון בקורס ההכנה ללידה, כשהם מאונדקסים לפי סדר א"ב:
 
אנטומיה ופיזיולוגיה של סוף ההיריון ושל הלידה
ארומתרפיה
בטיחות תינוקות
ביות מלא וחלקי
בעיות נפוצות בסוף ההיריון
גברים בלידה
דיכאון לאחר לידה
דם טבור
דמיון מודרך / היפנוזה
הורמונים
היכרות
הכנה רוחנית / רגשית
הנקה
הרפיה
התערבויות: קיסרי, זירוז והשראה, לידה מכשירנית, מוניטור, עירוי
זוגיות אחרי לידה
זכויות היולדת והילוד
חבל טבור: תזמון ניתוק, דם טבורי
טיפול בתינוק
כאב בלידה: סיבות, אמצעי שיכוך, דרכי התמודדות
לחיצות
לידת בזק ואנאסיסטד
מבנה האגן
מנשאים
משכב לידה
מתי נוסעים ללידה
נהלי בי"ח – קבלה לחדר לידה
נשימות
סוגי לידות: טבעית, פיזיולוגית
סימני אזהרה
סימני לידה
סימנים מבשרי לידה
סרט לידה
עוד סיכום
עיבוד חווית הלידה
עיסוי פרינאום
פחד בלידה ולקראתה
רפואה משלימה בלידה: ארומתרפיה, סוג'וק, הרבולוגיה, רפלקסולוגיה, שיאצו
רפלקסולוגיה
רצפת האגן בלידה ולאחריה
שיאצו
שימוש בקול
שלבי הלידה
תזונה מסביב ללידה
תזמון צירים
תיאום ציפיות
תינוקיה
תיק לידה
תכנית לידה
תנוחות לצירים וללידה
תנועה בלידה כולל שיטות יוגה, שיטת התחנות
תפקיד הדולה
תפקיד המלווה בלידה
תקשורת צוות
 
כפי שניתן לראות, האייטמים אקלקטיים ומגוונים. חלקם מגיע מתחום הרפואה המיילדותית, חלקם מתחום הרפואה המשלימה, הפסיכולוגיה,ההתפתחות האישית והטיפול בתינוקות. יותר משחשובה ההעברה הדקדקנית של כל סעיף וסעיף, חשובה כאמור ההצמדות למסגרת הרעיונית של הנושאים, שהיא פלטפורמה האמורה לשאת את מסר הלידה הטובה שלך. המסגרת הרעיונית שומרת שהתכנים החיוביים של לידה יהפכו גדולים, יציבים וחזקים, במילה אחרת, יתעצמו, כנגד הכאב ותפיסות הלידה המיושנות שאינן מסייעות למודרכת.
 
הנה דוגמא. את אמורה לכסות את הסעיף של התמודדות אלטרנטיבית עם כאב? חשבי, מה עושה הכותרת התמודדות עם כאב למשתתפי הקורס שלך. הם מקבלים את התחושה שהם יוצאים לקרב, בו הם נלחמים באויב מסוג כאב. בהצגת נושא כזו, את כמדריכה נחשבת כאפסנאית נשק, המציידת אותם לקראת עימות.
 
אולם, אם תבחרי נושא כמו 'סביבת לידה', ותחתיו תגישי את הסעיפים: 'ייצוגי מים וטבע בארץ הלידה (זה לא אזוטרי כמו שזה נשמע, המדובר בחשיבותם של מים זמינים, חלון פתוח, אויר צח ופיסת שמים זמינה, וכו')', 'חופש תנועה בלידה' וכד', תכסי את כל הנושאים ועדיין תגישי כלי חיובי.
 
ומה עם כאב? הרי לידה כואבת על פי רוב? זה נכון, אך האלגוריתם האנושי
 
להלן מודלים מקובלים בקורסי הכנה ללידה, לפי מפגשים, וניתוחם
 
מודל מס' 1
 
(שאני מאד אוהבת)
 
מפגש ראשון
פתיחה: הצגת הקורס וסבב היכרויות
הפילוסופיה של לידה רגילה
סוף ההריון – סימפטומים אופייניים והקלה
אורח חיים בסוף ההריון: תזונה, תרגול והרפיה
לידה מוקדמת וסימני אזהרה
תהליך הלידה – סקירה כללית
סגירת המפגש
 
מפגש שני
תחילת צירים
השלב הראשון של הלידה:אמצעי נוחות, עקרון חופש התנועה
השלב האקטיבי של הלידה: תנוחות, אמצעי נוחות, כשהצירים מתמשכים
תועלות הדולה
יצירת רשימת קשר בקבוצה
סגירת המפגש
 
מפגש שלישי
לחיצות ספונטניות – עקרונות
השלב השני והשלישי בלידה
לידת בזק ואנאסיסטד
עקרון אי ההפרדה בין האם והתינוק
מאפייני הילוד הבריא
תקשורת יעילה עם צוות רפואי
תכנית לידה
הערכה מיילדותית (בדיקות פנימיות, גיליון מעקב יולדת)
סגירת המפגש
 
מפגש רביעי
וריאציות על צירים והתערבויות רפואיות
טווח המופעים של צירים נורמליים
התמודדות עם סוגי לידה מאתגרים
התערבויות נפוצות
אינדיקציות לקיסרי
אסטרטגיות למזעור התערבויות
סגירת המפגש
 
מפגש חמישי – הנקה
עקרון אי ההפרדה בין האם לתינוק ואי הגבלת ההנקה
ההנקה כנורמה ביולוגית
רפלקסים ויכולות נורמליים ביילוד
המכניזם של הנקה
תנוחות ואחיזה מוכווני תינוק
שגרת הנקה
תפקיד בן הזוג בתמיכה בהנקה
ניהול אפקטיבי של אתגרים נפוצים
בקשות לנושאים שיכוסו במפגש הבא
סגירת המפגש
 
מפגש שישי
תופעות נורמליות בפוסטפרטום וסימני אזהרה
טיפול ראשוני בתינוק
חזרה על אמצעי הקלה לצירים וללידה
נושאים כבחירת הכיתה
משוב קורס
סגירת מפגש
 
מפגש שביעי לאחר לידה – כנס בוגרים
סבב סיפורי לידה
שימוש במנשא / עיסוי תינוקות
פרידה
 
מודל מספר 2
 
מפגש ראשון
סבב היכרות
אנטומיה ופיזיולוגיה של סוף ההיריון
סימני לידה, מבשרים, אזהרה
לידת בזק ואנאסיסטד
תרגול רצפת אגן
הרפיה בדמיון מודרך
 
מפגש שני
תהליך הלידה – שלבי הלידה
מעבר התינוק
תנועה ותנוחות לשלבים השונים
עיסוי פרינאום ומניעת חתך
עיסוי ומגע בלידה
 
מפגש שלישי
קבלה למיון יולדות
התערבויות בלידה
שיכוך כאב לא תרופתי, נשימה
טיפים אלטרנטיביים: שיאצו, ארומתרפיה, רפלקסולוגיה
 
מפגש רביעי
הורמונים בלידה
תכנית לידה
תיק לידה
הרפיה בדמיון מודרך
 
מפגש חמישי
הכנה להנקה
 
מפגש שישי
חזרה כללית
מה קורה בתינוקיה
טיפול ראשוני בילוד
משכב לידה
תרגול תנוחות ומגע
סיום
 
מפגש שביעי
לאחר הלידה – סבב סיפורי לידה
עיסוי תינוקות / שימוש במנשא
 
מודל מס' 3
 
מפגש ראשון
צירים ולידה – מילון מונחים
סימנים של לידה מוקדמת
בעיות אופייניות לסוף ההריון
לקראת סיור בחדר לידה – מה לשאול את הצוות / רופאך / מלווה ההריון שלך
 
מפגש שני
סימני לידה ומבשרי לידה
השלב הראשון והשני בלידה
תנוחות ללחיצות
טכניקות להקלה
תזמון צירים
לידת בזק ואנאסיסטד
מתי לגשת לחדר לידה
 
מפגש שלישי
תרופות בלידה
התערבויות בלידה
כתיבת תכנית לידה
 
מפגש רביעי
ניתוח קיסרי
הפחתת הסיכוי לקיסרי
החלמה לאחר קיסרי
זירוז רפואי וטבעי
מפגש חמישי
הכנה להנקה
טכניקות הנקה
האם התינוק מקבל מספיק חלב?
פורמולה (תמ"ל)
 
מפגש שישי
דכאון לאחר לידה
משכב הלידה
הטיפול בתינוק
ענייני שינה
תיק לידה
 
מודל מס' 4
 
מפגש ראשון
סבב היכרות, הצגת תכני הקורס
אנטומיה ופיזיולוגיה של סוף ההריון
מעקב הריון
מניעת חתך החיץ בלידה – מדריך הפרינאום השלם
תזונה בסוף ההריון
סימני אזהרה
 
מפגש שני
צירים מדומים ואמיתיים
סימנים מבשרי לידה וסימני לידה
תיק לידה
מתי לצאת לחדר לידה
נוהל קבלת יולדת בבי"ח
 
מפגש שלישי
שלבי הלידה
הורמונים בלידה
מסע התינוק בלידה, תזמון ניתוק טבור, דם טבורי
לידת בזק ואנאסיסטד
הנקה בחדר לידה
 
מפגש רביעי
התערבויות בלידה
אלטרנטיבות: תנועה, תנוחות, נשימות, עיסוי
 
מפגש חמישי
בונגינג והנקה
 
מפגש שישי
פוסטפרטום: תופעות גופניות ורגשיות אצל האם
היילוד החדש
זוגיות לאחר לידה
חזרה על תנוחות ונשימות
בן הזוג בלידה ובהנקה
 
מודל למרתון הכנה ללידה  (ע"ע)
ציפיות ודאגות מיוחדות לקראת סוף ההיריון
תרגולים והרפיות לסוף ההיריון
שלבים בצירים ובלידה
לידת בזק ואנאסיסטד
אמצעי נוחות והקלה בצירים
אפשרויות תרופתיות בלידה – תועלות, סיכונים ואלטרנטיבות
תוצאות לא צפויות כולל קיסרי
פוסטפרטום והנקה
  
כיצד תצרי מודל אישי בהכנה ללידה?
כפי שאת רואה, לכל מודל יש 'צבע' שונה במקצת. האחד, שם דגש מיוחד על התינוק, האחר, ממוקד לידה פיזיולוגית, ונוסף מוכוון יצירת פתיחות למודל המתועש של חדרי היולדות.
בניית המודל האישי של קורס ההכנה ללידה שלך, יכולה להתחיל ביצירת רשימת נושאים שמחד חייבים להמצא בקורס הכנה ללידה, דוגמת הדיון במודל הלידה הפיסיולוגית, ומאידך מדברים ללבך ושאת רוצה להכניסם לתוך הקורס שלך. כמובן שאת יותר ממוזמנת להכניס לרשימת תכנים חדשניים שלא הופיעו ברשימות לעיל, אם משום שהכרת אותם לאחרונה, או שהם פרי פיתוח עצמאי שלך. הכניסי לרשימה הראשונית שלך את הכל. אלו חמרי הגלם, המהווים את הבסיס למתכון. לכן, חשוב שהרשימה תהיה מלאה ככל שניתן. בשלב זה אין צורך שתמייני את הרשימה לקבוצות לפי נושאים.
 
בעיני נכון להתחיל בבניית המודל האישי שלך עבור התבנית הקלאסית של קורס, היינו קורס הכנה ללידה באורך מלא, כלומר בן כששה מפגשים. גזירה לתוך התבניות הנפוצות פחות כגון מרתון וקורס ייעודי (רענון, תאומים וכו') תתאפשר בקלות רבה יותר מתוך המודל המלא.
 
עכשיו, התבונני ברשימה שהכנת. גם לרשימה שלך, יש צבע מסוים, המשקף את המיוחד שבתפיסת העולם שלך לגבי הכנה ללידה, האני מאמין שלך אם תרצי. כמדריכה להכנה ללידה, יש לך חופש מאד גדול בבניית המודל האישי שלך, אך הזדמנות זו עלולה להיות בעוכרייך, אם תתעקשי על מקוריות שאינה במקומה למשל, או תנצלי אותה בצורה שתיצור תוצר לא מאוזן ובלתי הרמוני. זה פשוט לא יעבוד, ולקוחות לא יבואו.
 
אנחנו ממש לא חייבות להמציא את הגלגל. כמדריכות להכנה ללידה אנו יושבות על כתפי ענקים: בראדלי, למאז, שילה קיצינגר, אודנט ונוספים. הצבע שלנו, גם אם לא נוסיף מילה חדשה ללקסיקון, יפרוץ מתוך סגנון ההגשה שלנו, ומתוך דגשים שיצופו מאליהם מתוך הטקסטים המדוברים והכתובים שלנו.
 
עכשיו, לאור הצבע המיוחד, הדגש שלך בקורס ההכנה ללידה, מייני את הרשימה לפי נושאים, ולא לפי מפגשים. ערכי אמדן זמן הרצאה בדקות עבור כל נושא [כולל זמן לשאלות ולשיחה חופשית], ורשמי את הערכות הזמן ליד כל נושא. שלב זה נועד ליצור את מסגרות התוכן עליהן דיברנו קודם, בצורה שתשקף נאמנה את התכנים. מסגרות אלו מהוות כאמור את שלד הקורס שלך, וכשאת מציגה את נושאי הקורס, את מתווה את גבולות הדיון. זה לא ש'אינך מרשה' לדון בנושאים אחרים, אך לתיחום קונספטואלי יש השפעה חזקה על התוכן. במילים אחרות, קשה לדון במה שלא צוין מראש כמתקיים בגבולותיו.
 
זה יהיה גם הזמן לבדוק האם מסגרות התוכן הולמות את רצונותיך. האם החדשנות או התרומה המיוחדת שלך באה לידי ביטוי באמצעותן? אם לא, זה הזמן לשפר ולהתאים את המסגרות, ובעקבותיהן לערוך שינויים גם בתכנים.
 
השלב הבא יהיה לפרק את הרשימה ולבנות אותה מחדש לפי מפגשים. ישנם נושאים שהם עתירי תוכן, דוגמת המודל הפיזיולוגי של לידה, וההתערבויות, וישנם נושאים קטנים יותר מבחינת היקף התוכן המילולי שהם דורשים, כמו טכניקת עיסוי פרינאום לדוגמא. זה לא אומר שנושא חייב להיות מכוסה במלואו במפגש אחד. להיפך. נושאים שחשובים בעיניך, רצוי שיתפרסו על פני שני מפגשים או יותר. את יכולה ללמד על מוניטור במפגש אחד, ועל אפידורל במפגש אחר, למרות ששניהם נכללים תחת נושא ההתערבויות.
 
ככל שמסגרות העל שלך יהיו יציבות יותר לנגד עינייך, כך יהיה לך קל וגמיש יותר לנווט ולמנן את התכנים לתוכם בתוך דינמיקת הקורס שלך. תמיד תזכרי לאן את מכוונת, וכך תגני על עצמך ועל הלקוחות שלך, מלטבוע באוקיינוס המידע.
 
לאחר החלוקה של נושאים למפגשים, לפי מסגרות העל התוכניות, מגיע השלב הכיפי של אריזה ודקורציה. החליטי כיצד את רוצה לפתוח ולסיים כל מפגש, ורצוי שהפתיחות והסיומים יהיו דומים אך שונים, מהבחינה הזו שיהוו רצף סגנוני אך מגוון בה בעת. אסביר. את יכולה לפתוח את כל המפגשים בסבב. בראשון, זה יהיה סבב היכרות, בשני זה יהיה סבב חוויות ומשחק תפקידים, בשלישי סבב התרשמויות מסיורי לידה ובניית תכניות לידה וכו'. הסיומים יכולים להיות כולם בסגנון הרפיות מגוונות בדמיון מודרך, בסגנון סבב סגירה של 'דבר אחד שלקחתי' ועוד, ואנא הרגישי חופשיה לחדש..
 
המודל האישי שלך בקורס הכנה ללידה הוא הנוסחה המסחרית שלך. את יכולה לפרסם אותה באתר האינטרנט שלך, או בתוצרים המודפסים שלך בפרינט, במלואה או בחלקה, ואת יכולה להסתיר אותה. ההמלצה הקבועה שלי מאז ומעולם שלא לשמור את הקלפים קרוב לחזה מתקיימת גם כאן. כמו בקוד של קוקה-קולה. רשימת הרכיבים היא נחלת הכלל, אך המינון, הו המינון, לא התפצח מעולם. לכן, בעיני, אין כל חשש מפרטנות ומשקיפות מלאה.
 
לסיום, עצה. גם לכשתגיעי לנוסחה שלך, שמרי על לב, עיניים ואוזניים פקוחים. בקשי משובים בעל-פה או בכתב או גם וגם כדי להשתפר. מודל הוא רק סולם בדרך שלך לשיפור מתמיד.
 
 *רותי קרני הורוביץ היא מקימת ומנהלתבית הספר להכשרת מדריכות להכנה ללידה דולות בשנה אחת אמנות הלידה , מדריכה להכנה ללידה, ליוגה בהריון, ומחברת הספר והתקליטור אמנות הלידה'.;מקימתומנהלת אתראמנות הלידה המוביל בנושאי הריון לידה ודולה 'אמנות הלידה' מאז שנת 2000, ממקימות תנועת 'נשיםקוראות ללדת' למען חופש הבחירה בלידה בישראל, יוזמת ואידיאולוגית ארגון המניפה למקצועות הליוויוההדרכה מסביב ללידה ובמעגלי החיים.