www.leida.co.il   
 

תזונת התינוק בשנה הראשונה לחיים לפי הרפואה הסינית

 מאת: *אורי אפשטיין Lic.Ac

במידה רבה התינוקות היא תקופת האביב של החיים שלנו כבני אדם, זו התקופה בה אנו מתפתחים והופכים מפוטנציאל נסתר לילדים, זו התקופה בחיים בה האדם צומח במידה הרבה ביותר, ברמה הפיזית וברמה השכלית-תודעתית.למעשה, אנו נולדים עם המון תאי מוח אך עם יכולת פונקציונאלית מאוד בסיסית וראשונית, יכולת חושית מעורפלת וחוסר אונים פיזי התלוי באחר לחלוטין. עד גיל שנתיים המוח מפתח פי שניים קשרים עצביים במוח ממבוגר(!) וצורך פי שניים אנרגיה וכמובן הילד לומד ללכת ולדבר .

 
לשם הגדילה הזו, הגוף זקוק יותר מכל תקופה אחרת בחיים להזנה נכונה ומלאה אשר תאפשר לו גדילה בריאה ותשמור על כל המערכות החדשות והמתפתחות בצורה הטובה ביותר. מערכת העיכול של התינוק לא מסיימת את התפתחותה ברחם אלא ממשיכה ומתפתחת עם התינוק ומבשילה כל פעם בעוד רמה עד גיל שנתיים. אצל תינוק שרק נולד,מערכת העיכול, המוח והמערכת החיסונית הן למעשה שלושת המערכות הרגישות והחדירות ביותר לוירוסים וחיידקים, מערכות הנמצאות בסוג של "הרצה" וזאת מכיוון שהן אינן בשלות. בעיני הרפואה הסינית שלושתן קשורות בכל מיני קשרים עמוקים ומשמעותיים שאתמקד בחלק מהן בהמשך.
 
מערכת העיכול היא מרכז הווייתו של התינוק, בתחילת חייו התינוק זקוק לכל האנרגיה שיש לו כדי לעכל ולכן היא מהווה מוקד עיקרי לסבל, במידה והמזון אינו מתאים. יותר מכל תזונה אחרת, התזונה המושלמת ביותר לתינוק היא החלב של אימו. רבות נאמר ונכתב על החלב המופלא שמייצר גופה של האם למען תינוקה ולכן אזכיר מספר נקודות בלבד המהוות יתרון שלו על כל מזון אחר. החלב מכיל נוגדנים אשר מגינים על התינוק מגורמי זיהום ומגורמי אלרגיות, התינוק יודע לספוג ולנצל מתוך החלב רכיבים חיוניים כגון אבץ, סידן וברזל בצורה הטובה ביותר, החלב מעודד שגשוג של חיידקים טובים במעיים, ישנה התאמה מושלמת בין המזון למערכת העיכול והכליות ועוד יתרונות רבים-פיזיים ורגשיים, המשפיעים על בריאותו של התינוק לטווח הארוך ולטווח הקצר.
 
בתפיסה הסינית הציורית, התינוק משול לנבט קטן ורך של עץ או צמח, מצד אחד הוא מלא בכוחות חיים-צ'י טהור ובעל פוטנציאל גדילה אדיר ומצד שני, הוא זקוק לתנאים מיוחדים כדי לשרוד ולפרוח בצורה המלאה והטובה לו ביותר. לשם כך, הוא זקוק בעיקר לשני דברים: אדמה טובה ומים שיזינו אותו.
  • המים שיזינו את שורשיו העמוקים, שיאפשרו לו לצמוח לגובה-מקושר למרידיאן הכליות למוח , למערכת העצבית ולמערכת החיסונית העמוקה.
  • האדמה-מערכת העיכול אשר מורכבת מהקיבה, טחול-לבלב והמעיים, ההזנה היומיומיות שבונה את אנרגיית החיים הזמינה, הדם והמערכת החיסונית השטחית יותר אשר תתמודד עם וירוסים וחיידקים שונים, שינויי מזג אוויר וכד'. 

השלב הראשון בתזונת מוצקים הוא חיזוק האדמה/מערכת העיכול אשר תעזור לילד לעבור ממזון נוזלי למזון מוצק.ההתחלה הטובה ביותר היא שימוש באוכל פשוט ומבושל לאורך זמן. הבישול\האידוי מקלים על מערכת העיכול לספוג את המיצוי הפיזי והאנרגטי שהיא זקוקה לו מכיוון שדרכים אלו מתחילות את הפירוק של האוכל שהגוף צריך לעשות ע"מ להפיק אנרגיה מקסימלית מהאוכל. ההתחלה המומלצת היא דייסת דגנים. הדגן הטוב ביותר והניטרלי הוא אורז-ניתן להכין את הדייסה ב 2 דרכים- האחת - לקלות ולטחון אורז בשמתי לבן או אורז מתוק היכולים להוות דייסה טובה ומחזקת. הדרך השנייה היא בישול ארוך של כשעתיים ואף יותר עם הרבה מים. לדייסה זו ניתן להוסיף מעט תבלינים ארומאטיים כדי להקל על העיכול כגון קינמון, הל ו\או ציפורן. ניתן לנסות בתשומת לב דגן שמכיל גלוטן כמו שיבולת שועל (קוואקר) כדי לוודא שאין תגובה אלרגית ובמידה ולא, ניתן להשתמש בה כתחליף נהדר – הן מבחינת המהירות והן מבחינת הטעם. גם חלב אורז\חלב שיבולת שועל\חלב קינואה הן אפשרויות טובות כתחליף חלב פרה ועם שילוב נכון, ניתן גם להיעזר בהם כשילוב עם הנקה וכמזון עשיר בסידן.

 
 
השלב השני התזונה הטובה ביותר להמשיך איתה היא ירקות כתומים כגון: דלעת, בטטה וגזר אשר מכילים בתוכם פרו-ויטמין A ו-ויטמין C אשר עוזר לספוג ברזל וB12. בגלל הרגישות של המערכת הזו, כדאי להתחיל עם ירק אחד לכמה ימים לפני שמשלבים ביניהם. פירות, גם הם, מקור נפלא לויטמינים ולגיוון, חשוב רק לשים לב לכך שהם מתוקים ולעיתים הילד יעדיף אותם יותר על פני הירקות ולכן רצוי להתחיל עם הירקות ורק כאשר סיימנו איתם להתחיל עם הפירות.בנוסף רצוי בפעמים הראשונות לתת פירות מאודים\מבושלים ורק לאחר מכן פירות טריים - הבישול מקל על העיכול של הפרי ותומך במע' העיכול , הפירות שאיתם כדאי להתחיל הם אגס , תפוח ומעט בננה.
 
 
בשלב השלישי ניתן לשלב קטניות בתזונה, הקטניות המומלצות הן: עדשים אדומים\ירוקים , חומוס, אפונה ושעועית לבנה- כולם מכילים ברזל וחלבון. טוב להנביט את הקטניות לפני הבישול ולהשתמש בהם במיוחד בתקופת "האצבע אוכל" (הילד אוכל בידיים) בגילאי 8-9 חודשים.
 
במקביל למערכת העיכול, גם המוח מתפתח וזקוק להזנה מתאימה לשם התפתחות תקינה, לכן נשתמש בתזונה שמחזקת כליות דרך רכיבים מיוחדים במזון כגון:
  • ברזל-מקור חלבון מהחי כאשר לשם הגברת הספיגה שלו ניתן להשתמש בתזונה עשירה בויטמין C,קטניות וגרעינים.
  • וויטמינים מסוג B  גם הם חשובים מאוד לייצור הורמוני מוח ולהפקת אנרגיה ונמצאים בדגנים מלאים ומועשרים, בקטניות, שקדים ואגוזים, שמרי בירה, פירות יבשים, אבוקדו, בננה, ביצים, דגים, כבד ועוף.(חלבון מן החי מומלץ להתחיל לאחר צמיחת שיניים טוחנות ו\או ניבים).
  • אבץ, אומגה 3 ו-6, שומן רב בלתי רווי הנמצאים בגרעיני חמניות, גרעיני דלעת, אגוזים, שקדיה, חמאת שומשום או טחינה (לבדוק רגישות),דגי ים צפוניים ועלים ירוקים.
התזונה הראשונית היא מסע גילוי של הילד את העולם ואת הטעמים השונים שנמצאים בו, כדאי להשקיע ולגוון את האוכל כדי לפתח את טעמו של הילד לתזונה מגוונת , בריאה ועשירה בעתיד.
 
בהצלחה בדרך החדשה הזו,
 
אורי אפשטיין Lic.Ac
מטפלת ברפואה סינית עתיקה, מתמחה בטיפול בילדים ותינוקות ע"י דיקור, צמחי מרפא,ייעוץ תזונתי ומגע.
מדריכה לעיסוי תינוקות ומטפלת במרפאת "שין דאו" בטבעון .
 
לשאלות ומידע נוסף ניתן להתקשר
052-3239111
או לכתוב מייל דרך האתר: