www.leida.co.il   
 

לידה לנד - ארץ הלידה והצירים. סליחה, איך מגיעים?

 מאת: *רותי קרני הורוביץ

בשבעה ביוני 2009 יסדתי את לידה-לנד הישראלית, ארץ הלידה בעברית. השעה היתה 11 בבוקר. לא המצאתי שום דבר חדש. ישבתי וצפיתי בסרטוני ההכנה ללידה המעולים של לורן ריאן באקספרט ויליג', באינטרנט. שאבתי מלורן השראה, לקראת השיעור בנושא 'בניית מודל אישי בקורס הכנה ללידה' בקורס להכשרת מדריכות ודולות בביה"ס שלי 'אמנות הלידה'. אני מאד אוהבת את סרטוני ההכנה ללידה של לורן, הנעימה, עניינית ורהוטה. מסגרת הזמן המצומצמת של סרטונים ברשת, כעשר דקות או פחות בדרך כלל, מאלצת את הדוברים להיות מאד ממוקדים, באופן שהאמריקאים מכנים To the point.

במקום ללמד תימות שכותרתן התמודדות עם כאב, תנוחות לשלב זה או אחר, ותפיסות שמרניות אחרות בקשר ללידה, אורזת לורן את המסר שלה לתוך קונספט חדש ומרענן: Labor-land, המקום אליו 'הולכת' היולדת בזמן צירים, כשהיא משוחררת ככל שניתן מתפקוד המוח החדש, קרי חשיבה מודעת, ומאפשרת למוח הלימבי, מקום משכנם של האינסטינקטים הקדמונים, לתפוס פיקוד.
 
"היולדת אינה זקוקה למוח החדש בלידה", אומרת לורן בסרטון ההכנה ללידה. "אתם רוצים להיכנס לתחושה של מודעות עמוקה יותר בזמן צירים.. אם אתם מחוברים לזה באווירה מתאימה.. האשה הולכת למדינה אחרת, ולפעמים המדינה הזאת מכונה לייבורלנד. מה שקורה כשהן הולכות ללייבורלנד, זה שהן סוגרות לגמרי את המוח החדש ומתחברות לחלוטין למוח הישן. נשים הולכות להתנהג אחרת משראיתם אי פעם. סביר שהן הן הולכות לזחול, לנהום, לנוע בדרך אחרת, כמעט חייתית, וזה דבר טוב, זה מה שאנחנו רוצים מפני שזה הופך את זה קל יותר עבורן ללדת. הן אינן חסרות אונים, הן לא יוצאות משליטה, הן בדיוק איך שהן צריכות להיות. לכן כשאנחנו חושבים על סביבת לידה, אנחנו רוצים להתחבר למוח הישן שלנו, לא לחדש, כדי שהאשה תוכל להתחבר כראוי ללייבורלנד שלה".
עד כאן לורן ריאן.
 
יפהפה, הלא כן? איך שביטוי אחד קטן, קוד טקסטואלי בן תשעה תווים, יכול לעשות סדר כל-כך גדול. הביטוי לייבור לנד מייצר יש מאין מציאות חדשה בתפישתה של היולדת, היכולה ליישמה בכל מקום – מחדר לידה בית-חולימי, ועד למקום לידה פרטי וחלומי בביתה. אך הקוד לייבור לנד מייצר טריטוריה חדשה ל רק במוחה של היולדת, אלא בכל מעגלי השיח שמסביב ללידה. מאמר זה מנסה לשווק את הביטוי ליבור-לנד ודומיו לעוסקים בשיח העברי או הישראלי אם תרצו אין זו, מסביב ללידה.
 
לטעמי ניתן ורצוי לתרגם ולהרחיב את גבולות הטריטוריה של לייבור לנד ללידה-לנד בעברית, ולאמצה לצרכי תקשורת נרחבים מסביב ללידה. אפשר ללמד מיילדות שמרניות על 'לידה-לנד' ובכך לסייע להן להשתחרר מדוגמות שהושרשו בהן בשנות עבודתן הרוטינית בכפוף לפרוטוקולים ולאילוצים של המודל המדיציני ובתי החולים, אפשר לתקשר טוב יותר את רוחב היריעה של המסוגלות ללידה עם היולדות בתוך כדי קורס ההכנה ללידה, ובוודאי שעם בני הזוג והמלווים שלהן בלידה.
 
תפיסת לידה-לנד מאפשרת Shift מחשבתי ופרספקטיבה רעננה, המתפקדת כקרום חדיר למחצה. מן אבן בוחן עבור שאלת היבוא של אנשים, חפצים ורעיונות לתוך סביבת הלידה המבוקשת, או אפילו, אם תרצו כמשטרת גבולות בכניסה למדינת הלידה הרצויה שלך. מי או מה שיש לו דרכון בתוקף מטעמך לארצות הלידה הטובה שלך נכנס, ומי שלא – נשאר בחוץ!
 
מאחר ולידה-לנד אינו קונספט המוגבל למקום פיזי מסוים, הוא יכול להתקיים בכל מקום.
בתקשורת הסב-לידתית יכול המושג לידה-לנד להוות מפתח יעיל ומהיר לשדרוג הבנות בין כל הנוכחים בלידה: בין הדולה ובין היולדת, בין היולדת ובין הדולה, ובעיקר בין מתווכת המציאות שאמונה על שדרוגה, על ביצוע קפיצת הדרך מהמציאות הקונקרטית היינו הדולה, לבין צוות חדר הלידה: מיילדות ורופאים.
 
יתרון נוסף לבד מהתועלת הקונקרטית של העברת המידע הכלול במשמעויות השונות של הביטוי, הוא בהיותו חדש (עד שיישחק, אך האמינו לי שיקח שנים עד שנגיע לכדי שחיקה של לידה-לנד), ומכאן שמרענן את אווירת חדר הלידה שסובלת לא פעם מתחושת תקיעות עבור היולדת והסובבים בין אם הם בן זוג, דולה או איש צוות רפואי.
 
לידה-לנד הוא אלטנוילנד של הלידה שלנו. ארץ ישנה חדשה, של לידה כפי שהיתה אמורה להיות עבורנו, וכפי שתהיה. מדוע אנחנו נזקקים לטריטוריה חדשה כדי להגר אליה? מפני שעול התפיסות הישנות חונק אותנו. ובלידלנד, מובטחות לנו אפשרויות בלתי מוגבלות. מן סוג של אמריקה, בהקשר השיח הישראלי ששורשיו אאל"ט אי שם בסבנטיז..
 
הגדרת טריטוריית הלידה כארץ אחרת, נפרדת, נותנת לגיטימציה לאזרחים, סביבה וחוקים משופרים להתקיים בגבולותיה. חשבו על הפוטנציאל הגלום בשימוש בה בביטוי לידה-לנד בכל אמצעי התקשורת שמסביב ללידה: בשיח חדר הלידה כאמור בעיקר, אך גם בקורסי ההכנה ללידה, בספרות, במאמרים, ובשיח האינטרנטי והבינאישי.
 
הגדרת טריטוריית הלידה כעצמאית, נולדה מן הסתם במוחותיהם של הוגי דעות נוספים. בספרו הקיסרי של מישל אודנט מוזכר מושג דומה ללידה לנד. אודנט מדבר על 'כוכב אחר' בו נמצאת היולדת בשלבים העמוקים של לידה, ואף לאחר מכן, כשתינוקה שזה עתה הגיח מגופה, בזרועותיה.. מי שאינה חשה בנוח עם אף אחד מהביטויים לייבור לנד, לידה-לנד או בירת'לנד, יכולה להרחיק עד לכוכב האחר של אודנט.
 
תרגום משעשע עשוי להיות ארץ-ציר, או בקיצור ארציר, הנשמע בדיוק כמו משחק הידע ארץ-עיר.
 
מכל מקום, ואני בהחלט מתכוונת מקום, לידה לנד, לייבור לנד או בירת'לנד – כולם טריטוריה אחת – מקום שבו יולדים טוב יותר. בואו נלך.
 
רותי קרני הורוביץ היא מקימת ומנהלתבית הספר להכשרת מדריכות להכנה ללידה דולות בשנה אחת אמנות הלידה , מדריכה להכנה ללידה, ליוגה בהריון, ומחברת הספר והתקליטור אמנות הלידה'.;מקימתומנהלת אתראמנות הלידה המוביל בנושאי הריון לידה ודולה 'אמנות הלידה' מאז שנת 2000, ממקימות תנועת 'נשיםקוראות ללדת' למען חופש הבחירה בלידה בישראל, יוזמת והוגת האידיאולוגיה של ארגון המניפה למקצועות הליוויוההדרכה מסביב ללידה ובמעגלי החיים.