www.leida.co.il   
 

איך אנחנו נראות – על קוד הלבוש וההופעה של הדולה והמדריכה להכנה ללידה

 מאת: רותי קרני הורוביץ

כל מקצוע שהוא, בכל מקום שהוא, נושא קוד לבוש כתוב, מוגדר, מפורט, או סמוי, כזה שמוסכם בין אנשי המקצוע לבין עצמם, ועל-פי רוב גם בין לקוחותיהם. קודים של לבוש והופעה מושפעים מחד מן הצרכים הספציפיים של המקצוע, ומאידך מאופנות וטרנדים כלליים שבתוך המקצוע. 

אנשי מקצועות הרפואה, שהם מקצועות קרובים למקצועות הלידה משום שהם מבטאים את מיומנויותיהם בזירה של חדר הלידה – המשותפת להם ולדולות בעיקר, לובשים חליפות כותנה פשוטות ופונקציונליות, הניתנות לכיבוס ולהרתחה תדירים והן בעלות גוונים פסטליים, מתוך ההנחה שצבע נעים יצור אוירה רגועה יותר. ייתכן, אם כי לא משנה עד כמה חלומי יהיה הורוד צמר-גפן-סוכר או הסגול לוליפופ, בתוך פרק זמן מסוים יהפוך גם הרגוע שבצבעים תהליך הדומה לזה של אידיומיזציה – הפיכת ביטוי המורכב מצמד מילים לבעל משמעות חדשה ועצמאית שתיגזר מתוך ההקשר החדש, והפרשנות האוטומטית של כל איבר מרכיביו תיעלם לטובת זו החדשה.
 
במילים אחרות, לא משנה למה יתחפש הירוק-חדר-ניתוח המאיים של מדי הרופא, הוא יצוץ ויתגלה גם מתחת לפסטלי שבוורודים.
 
למזלנו, כדולות וכמדריכות להכנה ללידה, עולם ההקשרים הפועל ברקע האסוציאטיבי של הבאים עמנו במגע, חף מהירוקת הניתוחית, כך שהחופש העומד לרשותנו בבואנו לבחור את הקוד של הלבוש וההופעה שלנו, הוא רב.
 
אך ראשית נשאלת השאלה האם יש לנו צורך בכלל בקוד לבוש והופעה. הלא עולם הדולות והמדריכות להכנה ללידה מתנאה בחופש שהוא מציג לכאורה מול עולמות נוקשים יחסית שעמם הוא משיק כמו עולם הרפואה. מדוע, אם כן, דרוש לנו קוד לבוש?
 
לטעמי, קוד לבוש והופעה הוא חיוני מאד עבור נשות מקצוע מסביב ללידה כגון דולות לסוגיהן, מדריכות להכנה ללידה והנקה וכיוב' ממספר טעמים. ראשית, קוד לבוש והופעה נחוץ לנו מאד משום שאנו מייצגות מקצועות המשוועים להכרה, מבית ומחוץ, וככאלו הם חייבים לשמור על ייצוגיות למשעי, שתעשה עבורם מה שתמונה עושה להמונים במקום אלף מילים. אך גם לכשתושלם ההכרה, יהיה זה חיוני לשמור על קודים של לבוש והופעה, כחלק מן הדרישות שהמקצועות הללו מציבים.
 
דולה הנכנסת לחדרי לידה בבתי חולים, צריכה לטעמי להצטייד בתחילת כל שנה בסטוק של חלוקי על-בד חד-פעמיים, ובתג שם המציין את שמה המלא בצירוף תוארה המקצועי הרלוונטי, ולעטות אותם עליה בכל עת שהיא שוהה בתפקיד בחדר לידה. חלוק העל-בד נועד לשתי מטרות עיקריות: היגיינה וניהול תקין של מערכת היחסים עם כל מי שהיא באה עמו במגע במסגרת התפקיד: היולדת והמלווים שלה, ואנשי צוות ונוכחים נוספים בחדר הלידה.
 
כשדולה עוטה על עצמה חלוק על-בד חד-פעמי חדש וטרי בחדר לידה, היא אומרת ליולדת – את יכולה לסמוך עלי, אני שומרת עבורך על היגיינה. אני טריה וחדשה עבורך ועבור התינוק שלך. אני מודעת לכללי ההיגיינה והאסתטיקה, ומקיימת אותם כדי שהלידה שלך תהיה בריאה יותר.
 
עבור הצוות הרפואי, אומר חלוק העל-בד, ראו, איני נטע זר כאן. איני מן הרחוב. אני מכבדת אתכם, יש לנו הרבה מן המשותף יחד, והקוד של היגיינה ואסתטיקה שאני מקיימת בעצם לבושי זה ממחיש זאת.
 
תפקידו של תג שם הוא עצום. ראשית, כדולה הנושאת תג-שם הכולל גם את התואר המקצועי שלי, ומיד אתעכב גם על כך, אני מייצגת בכבוד את אחיותיי למקצוע ואת היולדת שאת לידתה אני מלווה. כלפי הצוות אומר תג השם, הנה אני, גלוית פנים ושם, לא דודה של היולדת ולא חברה. אני אשת מקצוע, ואני גאה בכך, אני מומחית בלידה, ואני כאן מסיבה טובה - בשירות היולדת, העובר, בן או בת הזוג, וגם עבורכם, אנשי הצוות הרפואי.
 
מקצועות מסוימים נושאים לעיתים קודים מורכבים של הופעה, המשתנה בהתאם לצרכים השונים. דיילות אויר למשל, לובשות חליפות מהודרות בעת שהן משמשות בתפקיד בכל מקום, דוגמת טרמינל הנוסעים, ומחליפות חלק מן המדים בלבוש אחיד של סינר נחמד למראה ונעליים שטוחות עקב בהתאם למטלות שהעבודה בשירות הנוסע מערבת.
 
אני מציעה כי כל דולה, שהיא מבובן מסוים דיילת לידה, תישא עמה בתיק הדולה תמיד שתי חליפות על-בד חד פעמיות, ואת תג השם והתואר המקצועי שלה, ותעטה חליפה ותג בכל עת שהיא משמשת בתפקיד בתוך חדר הלידה. את שאר פרטי הלבוש יש לבחור בקפידה, ובהתאם לצרכים השונים של המקצוע.
 
דולות רבות בוחרות לצערי בלבוש מרושל בעת שהן מלוות לידות, תחת איצטלת עלה התאנה שהן עושות זאת לכאורה מטעמי נוחות. כפי שכולנו יודעים, אין סתירה בין אסתטיקה ובין נוחות. אם אנחנו מקדישות תשומת לב לבחירה, הבגדים שמתחת לחלוק יכולים לשרת את שתי המטרות. 

כדולה, אני ממליצה שתקדישי שתי חליפות בכל עונה לליווי לידה. חולצה, עדיף שאינה מכופתרת, ואינה מאובזרת במיוחד בוודאי שלא ברכיבי מתכת חדים כמו ניטים, אך גם לא ב'נצנצים' או מקושטת בכתובות רועשות מדי, ובמכנסים או בחצאית מכנסיים נוחים ואסתטיים. גם חליפת טריינינג יכולה להתאים, ובלבד שהיא גזורה היטב ומשדרת ניקיון ומראה מטופח. הימנעי מאופנת קרעים וגדילים ככל שניתן, והעדיפי את מראה השכבות. החזיקי מלאי של חולצות טריקו לבנות חדשות בבית, וקחי איתך בתיק אחת להחלפה באמצע משמרת, כך שתוכלי ללבוש תמיד טי מבהיקה מלובן וטריה תחת חלוק העל בד שלך.
 
אך קוד לבוש והופעה אינו מסתיים בבחירת חולצה ומכנסיים. ההופעה שלך מורכבת גם מהדרך בה נראים האיברים הגלויים של גופך. מראה הציפורניים שלך, אומר המון אודותיך. אנא הקפידי שציפורנייך לא יהיו ארוכות מדי, או מקושטות מדי, ושתמיד תמיד יהיו משויפות ונקיות וחפות מלכה מתקלפת.
 
שיערך, בדומה לציפורנייך, הוא איבר חשוף שחייב להיות מטופל ומטופח. גם אם התספורת שלך קצרה, הגיעי תמיד ללידה בשיער חפוף ונקי (בהזדמנות זו אזכיר גם את חיוניותו הבלתי מתפשרת של דיאודורט אפקטיבי), ואם הוא ארוך, דאגי לאסוף אותו בצורה מסודרת. אני ממליצה שיהיו לך בתיק גם כפפות חד פעמיות.
 
לגבי מדריכות להכנה ללידה, המצב מעט שונה. אינך צריכה לעטות חלוק על-בד, או לאסוף את שיערך כשאת מדריכה קבוצה או זוג לקראת הלידה, אך גם כמדריכה את מחויבת, לטעמי, לקוד לבוש והופעה מחושב לא פחות.
 
במהלך כל השנים בהם הכנתי קבוצות וזוגות ללידה, נחשבתי עוף מוזר. תמיד הגעתי למפגשים בלבוש מהודר, ובאיפור מלא, אולי בהשפעת שנותיי כדיילת אויר ונטייה חזקה באישיותי לכך. על רקע קוד הלבוש השארווליסטי השלט, נראיתי שונה מחברותיי למקצוע בכנסים ובמפגשים מקצועיים. שמחתי להיות שונה, והרגשתי שמוטלת עלי אחריות, שמגיעה באופן כלשהו לשיא בעת שאני כותבת שורות אלו.
 
אני חייבת לציין שבין חברותיי עוטות השארוואל, ישנה שונות אדירה. יש שארוואל, ויש שארוואל. ישנן מדריכות העוטות שארוואלים נהדרים, המותאמים בקפידה למראה גופן ולאבזרי האופנה שהן עוטות, ויש כאלו שפשוט זורקות על עצמן אוהל מהוה, ואחריהן המבול.. אני כואבת את ההחלטה הזו, בכל פעם מחדש
 
לידה היא אירוע פסיכו סקסואלי בחיינו, אומרת שילה קיצינגר, המומחית בלידה והאנתרופולוגית האנגליה המבריקה. כשאנחנו משדרות מוזנחות גופנית והופעתית אנחנו גם משדרות מסר שלפיו אנחנו לא פעילות מינית. איני יכולה להגזים בחשיבות של ההשלכות של המסר הנוראי הזה על היולדות שאנו מנחות לקראת הלידה. מי שמשדרת הופעתית 'אני לא פעילה מינית' (ולצורך העניין 'גם לא הייתי, סתם שכבתי שם למטה כשעוברתי. העיקר ההזרעה') פשוט קוטעת עבור היולדות שלה, ענפים שלמים ופורחים של טכנולוגיית לידה בריאה, טבעית ואורגאנית - ההורמונית..
 
דרך עבודה כזו היא נפשעת ופסולה. חלק מן המסר שלנו חייב להיות: אני מינית (או שהייתי ואני זוכרת ומכבדת זאת), אני נהנית (או שנהניתי) ממיניותי, ואני מוקירה את המיניות כמרכזית בתהליך הלידה.
 
איננו חייבות להתלבש ככוכבת פלייבוי או לזהור כשחקניות הוליוודיות, אך אנחנו חייבת לשמור שלא לחרב בהופעתנו את נגישותן של היולדות שלנו למגירת התרופות הביוכימית-הורמונלית שלהן בלידה. אסור לנו לסרס את האנשים אותם אנחנו מתיימרות ללמד איך ללדת, ובעיקר את היולדות שלנו.
 
בנוסף, עלינו לזכור כי אנו מייצגות פרופסיה בהתהוות, הנושאת על כתפיה חובת ייצוגיות כפולה, אישית וקבוצתית. מקצוע המדריכה להכנה ללידה הוא מקצוע ייצוגי. אנחנו מנחות קבוצות, עוסקות במשימות חינוך והוראה, ומשתייכות לקבוצת בעלי מקצוע, שחלק מאומנותם הוא הופעה מול קהל. 

כיצד עלינו להתלבש אם כן לפני שאנחנו מופיעות? כפי שצריך. קום איל פו. גם אם המסר שלנו הוא של תנועתיות ונינוחות, עלינו להתלבש בקפידה בתוך המסגרת הזו. ישנו הבדל עצום בין חליפת אירוח מעוצבת, לבין אוסף מביך של פריטים מהוהים. אם אינך יודעת כיצד להתלבש עצתי היא כי תיכנסי אל אחת מחנויות האופנה האהובות עליך, וכיום ניתן למצוא מבחר של רשתות כאלו המציעות בגדים במחירים סבירים מאד, ובקשי את אחת המוכרות המסוגננות ושניכר שהן בעלות טעם טוב, להתאים לך בגדים בסגנון נינוח או בסגנון קז'ואל, שבהם תיראי במיטבך, ושעדיין יאפשרו לך נוחות וחופש תנועה מלא. 

אם ההשקעה בבגדים נראית לך יקרה, אני חושבת כי המשוואה עשירית ההכנסה מקורס לתקופה = גובה ההשקעה בחליפה לתקופה זו, יכולה להוות מסגרת להחלטת הוצאה סבירה. בנוסף על הביגוד, הציגי חזות מטופחת, נקיה, טפלי בעורך, בשיערך, ובשינייך, ותמיד העיפי מבט במראה לפני שאת עומדת להופיע מול קהל. חלק מן הכבוד שאת רוחשת לקהל שלך בא לידי ביטוי במידת ההשקעה שלך בהופעתך.
 
בנושא איפור, כדיילת אויר לשעבר, אני חושבת שכדאי לכל אשה ללמוד להתאפר. איפור טוב מאפשר לך להדגיש את תווי היופי הטבעיים שלך, ומחזק את הבטחון העצמי שלך. היחס שלי אל איפור אינו כאל הצטבעות, להיפך. אני רואה בחמרי ובתכשירי האיפור שלי מחקים, המוחים את העומסים והשגיאות שהחיים יוצרים. למעשה, אני רואה בתכשירי האיפור, תרופות של ממש!.  

ישנו מנעד עצום של סגנונות איפור, ומאפרת טובה, או חברה טובה ומטופחת שיודעת את המלאכה ואינה נראית כתרנגול מצועצע, תוכל לעזור לך לסגל את המיומנות המהנה הזו ולאמצה כטבע שני. גם אם אינך מסתדרת 'עם כל זה', נדירות הנשים שיסתבכו עם הנחת מייק-אפ, שימוש במסקרה לריסי העפעפיים וגלוס לשפתיים, שהם שלושה אלמנטים בסיסיים המשפרים מאד את מראה הפנים. כשאת מדברת, פניך ובמיוחד שפתייך עומדים במרכז תשומת הלב. אין סיבה שלא לשמח את כולם! ואיפור עדין עושה זאת נהדר.
 
כיום אנו נמצאות על סיפו של קוד אתי מפורט ומגובש, של מקצועות ההכנה והליווי מסביב ללידה - קוד שיכיל בתוכו פירוט גם בנושא הלבוש וההופעה שלנו. עד שייכתב ויגובש בפרוטוקולים מפורטים, עלינו לקבל אחריות אישית ולשאת על כפי תבונתנו ומיטב השיפוט שלנו את הקוד, בכבוד ובשום שכל. קוד לבוש והופעה הולמים, אסתטיים ומקצועיים, הם הדבר הנכון בדרך ללידה בריאה ויפה יותר.
 
בואו לדבר עם רותי בפורום לידה