www.leida.co.il   
 

מדוע חשובה פעילות גופנית עבור נשים בתקופת ההיריון?

 מאת: עירית גולובנר פז

כמצוות "פרו ורבו ומלאו את הארץ", הריון הוא שלב בלתי נפרד מחיינו הנשים. אחת מהשאלות הרבות שהתעוררו לאחרונה בשל ההתעניינות והמודעות להתעמלות היא - האם מומלץ להתעמל במהלך ההריון?

פעילות גופנית במהלך ההריון נכנסה כבר מזמן לרשימת ההמלצות של רופאי הנשים ומחקרים אף מוכיחים כי היא יעילה מאוד לעובר

פעילות גופנית בזמן ההריון משפרת את היכולת הפיזית והנפשית של האישה להתמודד עם השינויים המתחוללים בגופה ועם הכנתה ללידה ולתקופה שאחרי.

אישה שעסקה בפעילות גופנית לפני ההריון יכולה להמשיך בפעילות, ואישה שלא עסקה בפעילות גופנית לפני ההריון יכולה להתחיל בפעילות, כל זה מותנה כמובן באישור רופא.

חשוב לדעת את המותר והאסור בשלבי ההיריון השונים:

בשליש הראשון של ההריון יש להימנע מפעילות אירובית מאומצת. הפעילות צריכה להיות מתונה, ותמיד חשוב לזכור שהקשבה לגוף היא הקו שינחה אותנו לאורך ההריון כולו.

בשלישים השני והשלישי להריון, לא מומלץ לבצע פעילות גופנית בשכיבה על הגב מאחר שמחקרים הראו ירידה בכמות החמצן לעובר. הפעילות הגופנית תתבצע ברמה מתונה לפי יכולתה של האישה.

בלי טיפוס הרים

ריצה, רכיבת אופניים בשטח, טיפוס הרים, סקי, טניס ומשחקי כדור –הן פעילויות לא מומלצות בזמן הריון. לעומתן, הליכה, שחייה, אימון במכון כושר, שיעורי עיצוב ואירובי (ללא קפיצות), שיעורי פילאטיס (בתנאי שהמתאמנת השתתפה בהם לפני ההריון) – כל הפעילויות הללו מומלצות מאוד בזמן ההיריון.

בהריון חשוב לחזק את שרירי היציבה, אשר יפחיתו כאבי גב ואי נוחות. ישנה חשיבות רבה לחיזוק שריר רצפת האגן, אשר נושא את כל תכולת הבטן ובהמשך, ימנע הדבר צניחות ודליפות שתן.

הפעילות האירובית חשובה לזרימת דם תקינה, אשר תוריד את השכיחות לוורידים בולטים ובצקות ברגליים. יש להקפיד על מתיחוֹת במסגרת האימון הגופני, אשר ישחררו אותנו מכאבים ואי נוחות, ויש לשים דגש על מתיחת גב תחתון ושריר החזה.

בביצוע המתיחות יש להקפיד לא למתוח עד למקסימום, כדי להימנע מפציעות. עקב עליית ההורמונים שנועדו להכין את גוף האישה ללידה, זו האחרונה נעשית גמישה יותר – גמישות זו לא נועדה לשימוש באימון הגופני אלא כהכנה להיריון וללידה.

פעילות גופנית סדירה בתקופת ההיריון מספקת יתרונות רבים לאישה ולעובר גם יחד. בסדרת מחקרים שנערכו, השוו בין נשים הרות שביצעו פעילות גופנית ובין נשים הרות לא פעילות – ונמצא כי ילדי הנשים שבזמן ההיריון ביצעו פעילות גופנית הם בעלי ציוני אינטליגנציה כללית ויכולת דיבור גבוהים יותר. כמו כן נמצא אצלם יתרון גם בתחום הפסיכו מוטורי.

* הכותבת היא אחות מוסמכת, ראש תחום הריון ולידה בקמפוס שיאים, ורכז. קורס שרירי בטן ורצפת אגן