www.leida.co.il   
 

פוטופרארטום - סדנת צילום לידה למלווה בלידה

 מאת: עדי כהן, צלמת*, ורותי קרני הורוביץ

עד לרגע שבו גיליתי שאני בהריון לא עניינו אותי סרטי לידה, זה אפילו הרתיע אותי. אבל מהרגע שגיליתי שאני בהריון והחלטתי שאני רוצה ללדת לידה טבעית, חיפשתי כל פיסת מידע רלוונטי ורציתי בעיקר לצרוך אותה ויזואלית. עניין אותי לראות מה מתרחש שם בנקודת הצעקה הזו שבה הילד יוצא לאויר העולם. מאז ראיתי סרטי לידה רבים. נפעמתי ולמדתי מכל אחד מהם דבר חדש, אך אני יודעת כאמא שילדה וצולמה וכצלמת שסרט לידה הוא נכס אמיתי.

 
אחרי הלידה של נגה חזרתי אחורה לסרטים שבן זוגי צילם, הם היו מטושטשים וחשוכים יחסית, וצולמו ממדף בפינת החדר.ולמרות הרמה הטכנית הירודה הם היו משמעותיים בעיני מאד ., וחשבתי לעצמי, שבטוח ישנן עוד המון נשים שהיו רוצות לחזור אל אותם שעות ורגעים משני חיים ולהסתכל על עצמן מהצד.
 
לידה היא חוויה נדירה המתרחשת על פי רוב פעמים ספורות בלבד בחיי האשה. ככזו, ראוי לתעד אותה ממגוון סיבות.
 
ראשית אישה בזמן הלידה נמצאת במצב רגשי ופיזי מיוחד. היא מרוכזת כל כולה בעוצמת החוויה, בכאב, בתהליך. .ארועי הלידה נחווים כמקטעים, ולרוב אנחנו לא זוכרות מה היה שם באמת. האפשרות לעיין בחוויה משמעותית זו לאחר מעשה מתקיימת בצורה הטובה ביותר באמצעות התיעוד בווידיאו.
 
שנית, העולם שלנו הופך יותר מתועד ודיגיטלי. אשה יכולה לדאוג שיצלמו אותה יולדת ולהחליט מאוחר יותר האם לפרסם את הסרט או לגנוז אותו. אם לא מצלמים, האפשרות הזו אינה מתקיימת. על פי רוב, העדות המצולמת מהווה משאב עצום של ידע וכוח עבור המצולמת, וככלי למניעה ולהתמודדות עם טראומה. מניעה, משום שיש בכוחה של הנוכחות המצלמת להשפיע לטובה על תהליכים, והתמודדות משום שאם הטראומה התרחשה, קל יהיה יותר לפרק ולעבד אותה מתוך התיעוד. לא נגזים אם נאמר שיש למצלמת הווידיאו פוטנציאל תרפויטי ממשי בלידה.
 
צילום לידה הוא מסוג הצילום המתעד – דוקומנטרי. הערך שלו הוא בעצם הנצחת תהליך נדיר וביכולת לאפשר עיין, חוויה מחדש ועיבוד חוזר שוב ושוב בדיעבד וללא הגבלה.
 
 
לעיתים קרובות, משתתפים בלידה המלווה האורגאני – האבא על פי רוב, ומלווה נוסף, למשל דולה. בין אם את דולה או מלווה אורגאני (בן או בת זוג, חבר או קרובת משפחה), המאמר הזה מיועד לך. משום שאם תהיה מצלמת וידיאו בתיק הלידה, כדאי לך לדעת איך לתפעל אותה.
 
ישנם מספר כללי יסוד להפעלת מצלמה הלידה. והכלל הראשון הוא שיש לבקש את הסכמתה של האם מראש.
 
תשאול מקדים:
ראשית, יש לברר עם האמא בזמן ההריון האם היא מעוניינת שהלידה שלה תצולם בווידיאו. זהו הכלל הבסיסי. לאחריו יש לבצע תשאול מקדים לגבי האופן שבו האמא מעוניינת להצטלם. תשאול איכותי, עשוי להגביר את הסיכוי לשביעות רצון מן התוצאה המצולמת, ומחבר בין הציפיות של האמא לבין התפישות ויכולות הצילום של המלווה המצלם.
 
אם האמא מתנדנדת בהחלטתה כדאי להזכיר ששיקול חשוב בעד צילום לידה הוא כאמור היכולת לבחור מאוחר יותר האם להשתמש בסרט או לגנוז אותו. אם האמא, מכל סיבה שהיא, אינה מעוניינת להצטלם בלידה – אין לצלם אותה!
 
אם האמא מביעה רצון עקרוני להצטלם - יש המון שאלות שאפשר לשאול מראש כדי להגיע לתוצאה הקרובה ביותר בצילום לזו שהיא מכוונת אליה.
בין השאר ניתן למשל לשאול את השאלות הבאות:
- האם את מעוניינת בצילום כל שלבי הלידה או רק בשלב השני, שבו התינוק נולד?
- האם את מעוניינת בצילום מקרוב או בצילום האוירה הכללית ?
- האם את מעוניינת בצילום של כל הגוף? בתצלומי פנים בלבד? בעירוב?
- באיזו זוית ומרחק תעדיפי למקם את המצלמה?
- האם את מוכנה להצטלם בעירום?
- האם את רוצה שהלידה תצולם בכל מקרה גם אם זו לידה מכשירנית או שמבוצעות בה פרוצדורות רפואיות במהלכה (למרות שסביר להניח שבמקרה זה ייאסר הצילום)?

כמובן שקשה למי שאינו בקיא בעולם הצילום לשאול או לענות בעצמו על כל השאלות הללו.  ולכן כדאי לפנות בעצמך ולהפנות גם את האמא לצפיה בסרטוני לידה הקיימים ברשת. ברגע שהאמא תוכל להצביע על סרט לידה אליו היא מתחברת, - ניתן יהיה ללמוד דברים רבים..
 
עבור האמא, עבודת הבחירה היא בעלת משמעות רבה. ברגע שאנו מסוגלות לראות ולהזדהות עם תהליך לידה מסויים ולהצביע עליו כעל מודל מתאים לחיקוי (גם אם רק מבחינת זוית הצילום) אנחנו למעשה כבר מדמיינות בעיני רוחנו את אפשרות הלידה שלה, וברמה מנטלית כלשהי נעשות מוכנות אליה כמו גם לאפשרות להצטלם בלידה..
 
המידע שהצלם המלווה בלידה מקבל מן הבחירה בסרט הלידה שבחרה האמא גם הוא בעל משמעות רבה. ראשית, ההצבעה מאפשרת הצצה ללידה שעשוי להיות בה ערך 'נבואי' ללידה הקרבה. שנית, הבחירה מספרת על תזמון הצילום (באיזה שלב), זווית הצילום המועדפת, מיקום המצלמה ולעיתים מידע נוסף וספציפי שמביא עמו כל סרט לידה.
 
הכלל השני בצילום לידה נובע מן הכלל הראשון: כל מה שלא נעשה עם מצלמה בחדר לידה – אסור לה להפריע לאמא או לצוות הרפואי או למלווה בלידה. ברוב בתי החולים לא תתאפשר הנחת חצובות על הרצפה, ובמקרים רבים הצילום ייאסר בכלל. כדאי להיות מוכנים לכך ולא להפוך את חדר הלידה לזירת קרב. הלידה חשובה יותר מצילום הלידה..
 
בנוסף, יש לזכור שהמצלמה היא אורחת סמויה ומנומסת. אין לבקש מאיש לזוז כי הוא 'מסתיר', ובכלל הכלל להתנהלות נכונה דומה לזו של זבוב על הקיר. רואה ואינו נראה, כך גם המצלמה. מינימום נוכחות.. לידה אינה תחרות צילום אמנותי וכדאי שהמצלמה עצמה תהיה קטנה, והשימוש בעזרים נלווים אם בכלל – מינימלי .
 
כלל נוסף הוא שיש להכיר את המצלמה ולבצע צילומי ניסיון באמצעותה לפני האירוע שעומדים לצלם. כלומר, אם המצלמה שייכת ליולדת, כדאי להתיידד איתה מספר שבועות או ימים לפני הלידה. לידה אינה זמן מתאים להיכרות עם מכשיר דיגיטלי חדש.
 
 
הכרת הכפתורים הבסיסיים במצלמה
צילום תמונות סטילס יעשה ע"י הדלקת המצלמה בכפתור ON\OFF
צילום תמונה יעשה ע"י חצי לחיצה על כפתור הצילום למציאת פוקוס. המשך הלחיצה יאפשר מדידת אור וכוונון מתאים של הצמצם לתאורה הקיימת.
 
הכרת אורך הצילום האפשרי ווידוא זמינות
נקודה חשובה שיש לבדוק לפני הצילום האמיתי היא בדיקת אורך הסרטים שהמצלמה הספציפית מסוגלת לצלם ברצף. ישנן מצלמות שיכולות לצלם לאורך כל נפח כרטיס הזיכרון שלהן , ולעומתן מצלמות שללא קשר לנפח הכרטיס, מצלמות קטעים מוגבלים בזמן., לא כדאי לגלות בסוף הלידה שצולמו 3 הדקות הראשונות בלבד.
 
יש לבדוק את אורכם וזמינותם של כרטיס זיכרון, לרוקן אותם באמצעות הורדה של הקבצים שמצויים עליהם. כדאי לבצע צילום ניסיון ממושך ובאמצעותו לוודא שהמצלמה אכן מצלמת לפי הציפייה. (טיפ קטן – כל עוד הנורית האדומה או ירוקה דולקת בקידמת המצלמה סימן שהסרט רץ)
 
שימוש בכפתור קירוב והרחקה של האובייקט
בכל מצלמה דיגיטלית מצויים כפתורי הרחקה וקירוב של האובייקט המצולם. בדרך כלל הם מצויינים באותיות T לקירוב וW להרחקה, ולעיתים הם מצויים על גלגל קטן המצויד במנוף זעיר לכוונון מכני..
 
 
 
עקרונות בצילום וידיאו
 
עקרונות הצילום בוידאו דומים לאלו של הצילום בסטילס, חצי לחיצה על כפתוח הצילום מאפשרת מציאת פוקוס, והמשך הלחיצה יתחיל את מהלך הצילום עצמו. סיום ההקלטה יעשה ע"י לחיצה נוספת על כפתור הצילום.
 
חצובה: התקנה והעמדה
 
חצובה היא מעמד המורכב משלוש רגליים ומכננת שעליה ניתן לקבע את המצלמה.
חצובה היא כלי נהדר עבורך מאחר ורוב הסיכויים שתרצי להשאיר את ידייך פנויות לעזרת האמא במהלך הלידה. נאמר כך. לא ניתן לעסות ביד אחת וביד השניה להחזיק מצלמה.
 
מאחר והצילום של תהליך הלידה, חשוב שייעשה בעדינות וברגישות, חשוב לוודא שהחצובה ממוקמת באיזור "מת" שלא מפריע למהלך העיניינים.
יש לכוונן את רגלי החצובה כך שהמצלמה שחוצמד באמצעות הברגתה אל בורג מיוחד הנמצא על ראשה, תהיה בגובה המצולמת. להברגה קלה, יש לשחרר את ראש החצובה מן הרגליים ע"י לחיצה על תפס אחורי קטן (כדאי לחפש). לאחר שחרור התפס וראש החצובה, יש להבריג את המצלמה אל בורג קטן הנמצא בבסיס התפס. לסיום ההתקנה יש להחזיר  את התפסן למקומו ולוודא כי המצלמה יושבת עליו ישר ויציב.
עתה יש למקם את המצלמה בזוית אופטימלית, כזו אשר משאירה את כל שדה הראיה הרצוי חשוף.
 
התחלת צילום
 
להתחלת הצילום יש ללחוץ על כפתור צילום חצי לחיצה ולאחר מכן להמשיך ולסחוט את הכפתור לסיום הלחיצה. הסרט מתחיל לרוץ .
 
מה ומאיזו זוית לצלם?
 
לכל אמא זווית צילום המועדפת עליה. הזווית הזו הוסכמה מן הסתם בתשאול המקדים. ככלל, רוב הנשים יעדיפו צילום מן הצד,  כשהמצלמה ממוקמת מעט יותר לעבר האגן מאשר אל ראשה של האמא. רובנו מעדיפות צילום שאינו מתמקד באזור פתח הנרתיק. אלא אם האמא ביקשה מפורשות - לא מקובל להיכנס עם המצלמה בין הרגליים . הזוית המחמיאה ביותר והאפקטיבית לרוב היא מהצד, כך לא תפריעו למיילדת בעבודתה, ועדיין תוכלו לראות ולתעד את מהלך הלידה כך שגם פני האישה יראו וגם צאת התינוק לאויר העולם יתועדו.
 
אם התהליך בחדר הלידה מאפשר ואין צורך פיזי בעזרתך לבד מבצילום , ניתן לנתק את המצלמה מן החצובה, ולעבור לצילום חופשי שיטייל  בעדינות בין פני האמא, גופה ורגליה , ובין לבין גם יסקור את סביבת החדר, את עבודת הדולה והמיילדת וכל מה שנראה שעשוי להשלים את התמונה הכללית.

אם המצלם הינו האב לעתיד, יש לבקש את רשותן של הדולה והמיילדת לצילום. בצילום דולה ישנו פוטנציאל שיווקי אדיר עבורה, משום שמעט דולות צולמו עד היום. סרט המתעד דולה בעבודתה ואפילו הוא בן שניות ספורות, עשוי להיות מקדם מכירה פנטסטי עבורה בעידן יוטיוב ופייסבוק. מיד נדבר על זכויות יוצרים.
 
יש לזכור כי כל מה שיצולם בלידה עשוי להיות חדש ומפתיע עבור האמא, שנמצאת בעולמה המיוחד בזמן הלידה – מכונסת ורחוקה ממצב התודעה הרגיל שלה בדרך כלל.
 
לסיכום, תמיד יש לחשוב בראש ובראשונה על טובת האמא.לא תמיד היא תוכל לומר כי הצילום מפריע, ייתכן שהיא לא תדע בדיוק מה מפריע לה, לכן רמת הרגישות העדינות והשקט של הצלם הינה קריטית למהלך לידה חלק. הדבר האחרון שרצוי הוא יולדת מוטרדת לא רגועה, ועצורה. בצילום לידה, ובמיוחד לידה ראשונה, יש להביא בחשבון שהתהליך עשוי להמשך שעות ארוכות וייתכן שתרצו להצטייד בכרטיס זיכרון גדול במיוחד.

הסכמה לפרסום ושמירה על זכויות יוצרים
 
זכויות היוצרים על הסרט ועל הצילומים שנעשו שייכות לאמא בלבד!!! היא זו שיכולה לתת את הסכמתה לפירסום החומרים ברבים  או לסרב, אם את דולה ומעוניינת לפרסם חלק מן הסרט המתעד את עבודתך או אפילו להראות אותו בקורסים, או בכל פורמט אחר, את חייבת לעשות זאת בכתב. רק רשות מפורשת בכתב מן האמא מאפשרת לך לקבל את הזכות להשתמש בסרט, וגם אז – לצרכים שאושרו על ידה בכתב בלבד.
גם עצם השיחה בעיניני פירסום החומרים - כדאי מאד לחכות לפחות חודש בטרם יוזמים שיחה כזו, כדי לאפשר לאמא את השהות  לעבד ולו עיבוד ראשוני את הסרט האישי כל כך. אמהות רבות ישמרו את הסרט בצד חודשים בטרם יעזו לצפות בו ויש לכבד זאת ולא להאיץ בהן. ככלל, כדאי לחכות שהאמא תיזום שיחה בעניין. אם הנושא אינו עולה, ניתן לשאול שאלה עדינה וכללית, ואם התגובה מצביעה על עצירה או חשש כלשהם ('עדיין לא צפיתי/אני לא מסוגלת עדיין לגעת בזה' וכד') יש להמתין בסבלנות את כל הזמן שבעולם שיידרש על מנת שהאם תוכל להסכים בלב שלם להעברת החומרים מעולמה הפרטי הלאה.
 
 
*עדי כהן היא צלמת המתמחה בצילום הריון ולידה, ילדים, אנשים, תדמית וכנסים לאתר של עדי
http://adigital.co.il/default.aspx ליצירת קשר עם עדי  054-4458586 adi@adigital.co.il