www.leida.co.il   
 

שיווק לעוסקות בתחום ההיריון ולידה מזווית אישית

 מאת: ג`וי מרוז*

לפני קרוב לעשור כשהייתי בהריון לראשונה – שוק התמיכה בהריון ובלידה והורות היה בחיתוליו. היו כמובן הרופאים ידועי השם שביצעו את הפרוצדורות הקונבנציונאליות כגון בדיקת מי שפיר ואולטראסאונד, אבל היו רק דולות בודדות וכל שאר תחומי התמיכה היו גם הם יחסית בתחילתם. שמעתי מחברות מעטות על דולה ואפילו לרגע התלבטתי אם להיעזר באחת, אבל זה היה נראה לי מותרות. 30 שעות בחדר לידה עם זירוז ולא מעט לחץ הבהירו לי שכנראה טעיתי. כך שלאחר שלוש שנים, בלידה השניה, היה לי ברור שהפעם אקח דולה. מיותר לציין שקיבלתי מסביבתי הקרובה תגובות משועשעות וסקפטיות, וגם צוות בית החולים לא ממש שמח מהעניין, אבל אני זכיתי בלידה שהיא חוויה מתקנת וזה היה שווה הכל.
כיום, בלידתה הראשונה של גיסתי היקרה, היה זה כבר כמעט מובן מאליו שהיא תפרגן לעצמה דולה, יועצת הנקה ואפילו דולה פוסט פארטום.
הסיפור הקטן הזה אולי מתאר בצורה הטובה ביותר את מה שקרה לכל השירותים הנלווים בשוק ההיריון והלידה. אין ספק שהשוק עבר צמיחה משמעותית ויש הרבה יותר מודעות ולגיטימציה.

אך לצערי, למרות הגידול הניכר בשוק הזה , רבות מהעוסקות בתחום (וגם כמובן העוסקים) מתקשות לגייס מספיק לקוחות. וכך קורה שלמרות העלייה במודעות ובקצב הביקושים, אחוז לא מבוטל מהמסיימות את קורסי ההכשרה השונים בתחום מוצאות את עצמן ללא מספיק לקוחות וללא יכולת להמשיך לקיים את העסק שלהן.
אין ספק שישנן לא מעט סיבות מבניות לקושי הזה. למשל, קצב כניסת נשות המקצוע לתחום גבוה הרבה יותר מקצב צמיחת השוק. אולם ברור לי לחלוטין שלמרות כל הסיבות האובייקטיביות ניתן בהחלט לקיים עסק משגשג בתחום. הנה מספר כיווני מחשבה שאולי יעזרו לך להגדיל את ההצלחה שלך:
הנקה זה עסק?
לפחות אצל חלק מהעוסקות בתחום, השלב הראשון להצלחה מקצועית הוא לקבל את העובדה שלעסוק בתחום למשל להיות יועצת הנקה זו אמנם שליחות – אך זהו גם עסק לכל דבר. כלומר בחרת לעסוק בתחום כיותר מאשר תחביב, ואת מצפה מהעיסוק להפוך למקור פרנסה יש להתייחס לכך כאל עסק. ככזה הוא דורש תשתית שיווקית, ובעיקר הקדשה של לא מעט זמן לפיתוח עסקי ולמידה.
האם את יודעת מה את צריכה לעשות כדי להגדיל את כמות הלקוחות שלך ומיישמת זאת?

אני דולה או מורה?
בסופו של דבר זהו שוק חדש בתחום יחסית שמרני, ונשים רבות עדיין כלל לא מודעות לשירותים שהוא מציע וליתרונות הרבים של תמיכה בכל תהליך הלידה וההורות. לכן חלק מהתפקיד שלך כחלוצה בתחום (ואת אכן שייכת לדור החלוצות) הוא לעזור לחנך את הקהל. לעזור לאנשים ללמוד מהי דולה פוסט פארטום ולמה קבוצות אמהות הן לא סתם עוד דרך להעביר את הזמן. ככל שאנשים יכירו ויבינו יותר כך ישתפר מצבה של הקהילה כולה וגם מצבך בפרט.
אז מה עשית לאחרונה כדי ללמד על התחום החשוב בו את עוסקת?
את כמו כולן?
אכן בשנים האחרונות נכנסו נשות מקצוע רבות ומצוינות לתחום. יש מקום לכולן, אולם על מנת להפוך את עצמך לנגישה לקהל הלקוחות שלך, אחת המשימות החשובות ביותר היא להגדיר במה את שונה מהן. מה מייחד אותך, ואת הדרך בה את נותנת את השירות החשוב שלך. בשפה עסקית קוראים לזה בידול. במה את נבדלת מהעוסקות האחרות בתחום? מה מאפיין את השירות שאת נותנת? מענה לתשובה חשובה יאפשר לך למצוא את הקול המקצועי הייחודי שלך, וישפר באופן משמעותי את האפקטיביות של כל צעד שיווקי שתעשי.
אני בטוחה שיש יותר מסיבה אחת מצוינת לבוא דווקא אליך – האם את יודעת מהי?
כיום, כמעט עשור לאחר הריוני הראשון באתי "לסגור חשבון" עם כל אותן נשים נפלאות שליוו אותי בחוויית ההיריון , הלידה ותחילת ההורות שלי. לעשות ככל יכולתי כדי שכמה שיותר עוסקות בתחום יוכלו להתפרנס בכבוד ממקצוע חשוב זה, שלדעתי הוא לא פחות מאשר שליחות. ולקיים יחד עם שותפותיי המופלאות לסדנאות לטפל בעסק סדנה חד פעמית ייעודית לעוסקות בתחום ההיריון, לידה והורות. במטרה להקנות כלים יישומים, זמינים ואפקטיביים להגדלת כמות הלקוחות. זאת מתוך אמונה משותפת שמי שבחרה בעיסוק חשוב זה מגיע לה להצליח בו. 
אין לי ספק כי כל השוק הזה עוד הולך להתפתח ולגדול בשנים הקרובות - זהו רק תחילתו של תהליך. עוד עשור נראה נשים רבות עוד יותר מאפשרות לעצמן להביא את ילדיהן לעולם מתוך מקום של בחירה ועוצמה. הניסיון גם מלמד שמי שתתייחס לעיסוק שלה בתחום כאל עסק תזכה ליהנות מהפירות של הצמיחה הזו וליהנות משגשוג והצלחה מקצועית.
מייל:   joy@joybiz.co.il| טלפון: 052-2697321