www.leida.co.il   
 

לא רק אור ואהבה - היבטים נוספים בעבודת הדולה

 מאת: *רותי קרני הורוביץ

הילה לב-רן יוגהדולה, רכזת קורס דולות בביה"ס אמנות הלידה, ורוית פרידמן דולה ומדריכה בוגרת ביה"ס אמנות הלידההאם כדאי לי להיות דולה?

בשנים האחרונות צבר מקצוע הדולה תאוצה אדירה בישראל ובעולם ועורר עניין רב בציבור. נשים רבות שמעו על האפשרות ליהנות מתוצאות לידה טובות יותר והן נעזרות במלווה בלידה שלהן או לפחות שוקלות את האופציה להיעזר בה. נפח העוסקים במקצוע גדל בצורה משמעותית וההערכה היא כי בתוך חמש שנים תיעזר כל יולדת עשירית בישראל בדולה.

כדולה, תהפכי לעצמאית, המשתכרת בין 1000-3000 ₪ ללידה. אם יהיו לך שלוש לקוחות בחודש, סביר שתעברי את השכר הממוצע במשק, ואם תקיימי במקביל קורסים להכנה ללידה, שהמחיר הנגבה על ההשתתפות בהם נכון לאוגוסט 2011 נע בשוק הפרטי בין 500-900 ₪ תוכלי לצבור הכנסה נאה נוספת. אם עולם הלידה שרכשת בו מומחיות יצטרף לכישרונות ולהכשרות מובנים ונרכשים נוספים, תוכלי לשדרג את העצמאות שלך ליזמות בקנה מידה גדול יותר ולעבור מרבעון ב' לרבעון ג' או במילותיו של רוברט קיוסאקי, מחבר רב המכר 'אבא עשיר – אבא עני' תהפכי מבעלת עיסוק לבעלת עסק.

גם אם שיווק גורם לך כאב בטן ואת פוחדת מן הרגע בו תצטרכי לצאת אל העולם הגדול, אל תימנעי מלהכשיר את עצמך כדולה משתי סיבות טובות לפחות. ראשית, גם שיווק, ככל מטלה אחרת בחיינו, מבוסס קודם כל על הרגלים נרכשים. גם לצחצח שיניים זה לא כיף, אך זה חשוב, ובהמשך הדרך הופך להרגל שקוף שתועלותיו רבות והולכות ככל שעוברות השנים. שנית, גם אם שיווק הוא הדבר הנורא ביותר עבורך, תוכלי לקנות שירותי שיווק בכסף.

האינטרנט הפך את עולם השיווק נגיש ונוח יותר לאנשים רהוטים ובעלי תכנים רלוונטיים. מהיבט זה הוא מהווה חזון אחרית הימים של חברה שיוויונית באמת. באינטרנט הערך האינפורמטיבי והרלוונטיות מדברים, ולמרות הניסיונות לשטות במנועי חיפוש ולייצר נוסחאות סינטטיות של תוכן מונחה ביטויי חיפוש, הרי שמנוע החיפוש האנושי הוא היחיד בינתיים שיודע להבחין באיכות אמיתית.

איך אדע שהכשרה מקצועית בליווי לידה באמת מתאימה לי?

הלידה נגעה ברבות מאיתנו, לעיתים נגיעה קשה, עמוקה, מכאיבה טראומטית, כזו שמזעזעת את אמות הספים של הנפש והניעה בנו תהליך שלא ניתן לעצירה. רבות מאיתנו נשות המקצוע הסב לידתי רתמו את המנוע השועט הזה אל חייהן המקצועיים, והפכו דולות, מדריכות להכנה ללידה, להנקה, מדריכות שינה וכיוב' מקצועות ליווי והדרכה סב-לידתיים.

בעוד שאכן רבות מאיתנו סוחבות טראומה לידתית אל חייהן המקצועיים, הרי שרבות אחרות מגיעות אל המקצוע מן המניע ההפוך. "כל כך הרבה סיפורי זוועה שמעתי על לידה, שממש חרדתי בהריון הראשון שלי", מספרת סיגל, דולה טריה ואמא לפעוטה בת שנה וחצי. "אמנם הלידה לא היתה משחק ילדים אך זו היתה חוויה כל כך חיובית ומחזקת, שהרגשתי שאני חייבת לנפץ את מיתוס הלידות הנוראיות ולהביא את בשורת הלידה המאד טובה לכמה שיותר נשים".

אחרות, מגיעות אל הקורסים מבלי שילדו ולא פעם אחת בעצמן. ורדית, הלומדת בקורס דולות מספרת: "אני מאד צעירה אך הספקתי ללוות כבר 3 חברות ובת דודה אחת בלידה. מילדות נמשכתי לעולם הלידה. כשאמי ילדה את אחי הקטן בכיתי כשלא הרשו לי ללכת איתה לבית החולים כי ידעתי שאני יכולה לעזור לה ושיהיה לה קשה להסתדר בלעדי. יעברו עוד כמה שנים טובות עד שאלד בעצמי אך אני סקרנית מאד ללמוד את כל מה שאפשר על לידה.

האם אני עשויה מחומר של דולה?

טרייסי ווילסון פיטרס, יו"ר ארגון CAPPA הגדול בעולם לחינוך ללידה אומרת שהתכונה החשובה ביותר עבור דולה היא לאו דווקא ידע או העובדה שכבר ילדה בעצמה תינוק או שניים, אלא היכולת לשים בצד את הרגשות שלה לגבי התפישה שלה לגבי השאלה 'מהי לידה טובה', ולתמוך באמא ובבן הזוג שלה בהחלטות שלהם. "זה לא תמיד קל", אומרת ווילסון פיטרס, "במיוחד כאשר רואים נשים המקבלות החלטות שאנחנו יודעות שיובילו ללידה התערבותית מאוד".

ומהו הצד הפחות מלא קסם במקצוע הדולה?

ווילסון פיטרס מציינת מספר אספקטים זוהרים פחות של המקצוע הדולאי:
• ייתכן שתהיי בכוננות רוב הזמן ותיאלצי להימנע מנסיעות לחופשה בזמנים מסוימים, להחמיץ אירועים חשובים כמו יומולדת לילדכם, ייתכן שתקבלי קריאה באמצע ארוחת ערב בחוץ, ערב רומנטי עם בעלך או זמן איכות עם המשפחה.

לגבי הקושי הפיזי אומרת ווילסון פיטרס כי גם הוא עלול להיות תובעני. דולה עשויה להצטרך לתפקד עם מעט שעות שינה, לעיתים לקום באמצע הלילה כדי לצאת ללידות ולהישאר מסוגלת לבצע מטלות פיזיות כמו עיסוי לאורך זמן כפי שמתבקש לפעמים בלידות ארוכות, שעשויות להימשך יממה או יותר.
קושי נוסף שעלול להתעורר בעבודת הדולה הוא קושי רגשי. לעיתים עלולה הדולה למצוא את עצמה מסובכת יותר מדי בחייהם של הלקוחות שלה, ולהביא בחשבון שעליה להיות זמינה עבורם בכל שעות היממה.

דולה המתכוונת להמשיך ולהחזיק במשרה 'רגילה' צריכה לגייס גמישות רבה מצד מקום העבודה שלה, והתחשבות בכך שהיא עשויה להיקרא פתאום ללידה. וכמובן, לעיתים פשוט נמאס לענות על השאלה הנצחית 'אז מה זה דולה'?.

ואם כל הקשיים האלו כבדים עלי, עדיף שאמנע מלהכשיר עצמי במקצועות הסב-לידתיים?

לא. זו לא המסקנה המתבקשת. את לא חייבת לרצות להיות דולה במובן הקלאסי כדי ללמוד להיות דולה. בתקופה זו של ההיסטוריה, לימודי לידה לכשעצמם עדיין לא התהוו כראוי, כחוג אקדמי, למרות שהיקף גוף ידע לימודי הלידה, כפי שנלמד לדוגמא בביה"ס אמנות הלידה, בתוספת לימודי ליבה מתחומים משיקים, עשוי להפוך בסופו של דבר לאקדמי. לימודי ליד הם, כל כך רלוונטיים לכל כך הרבה נשים מוכשרות נבונות וסקרניות, שלא לכל אחת מתאים להיות מה שההיסטוריה האקטואלית תופסת כ'דולה'.
נהפוך הוא. קחי לדוגמא את הנסי גואר, דולה בהכשרתה, המתמחה בפרסום ספרים המבוססים על סקירות מאמרים בספרות הרפואית המנתצים מיתוסים שלפיהם פועל עולם הרפואה זה שנים. השפעתה של גואר על פני הלידה בת זמננו – אדירה. מאמריה וספריה הרבים:
Obstetric Myths Versus Research Realities
The Thinking Woman's Guide to a Better Birth
חושפים את הפוליטיקה של עולם הלידה, ואפשרו אולי לראשונה ליולדות לקבל החלטות מושכלות באשר לאופי הלידה שלהן. האם הנסי גואר אינה דולה? ועוד איך כן. דולה של עולם הלידה.

גם אני עצמי להבדיל לא בדיוק דולה במובן שאליו אונסת ההיסטוריה האקטואלית את המומחית בלידה, ובדיוק כמוך אולי או כמו נשים אחרות שפגשתי בדרך איני מוכנה או מסוגלת לשלם את המחיר. במקרה שלי זה לא כדאי. כדולה בחדר לידה אהיה יעילה עשרות מונים פחות מאשר מאחורי המקלדת.

כשאנחנו מבקשות להיות מומחיות בלידה, הרי זה משום שאנחנו רוצות להבין ולתקן ולהטליא ולשנות ולבטל את רוע הגזירה ולהחזיר לידינו ועוד היבטים של צדק. אז מה אם הזולת יקשה: 'נו, אז את דולה'?
אז עבור רבות מאיתנו הגיע הזמן לצאת מן הארון. וגם אם זולת הדיוטות תופס אותנו כידעונית צעצוע רגשנית שמשתכרת ממי שפיר, נותנת יד למפונקות צפונבוניות בלידה, ומתרוצצת עם תיק רפואות צמחים, אסור שזה יניא אותנו מללמוד את מה שבאמת מעניין אותנו ולעסוק בו – לידה.

לכן, בין השאר אני חושבת שנדרשת מאיתנו מהפכנות היסטורית גם כאן. צריך לתקן ולהטליא את תודעת ההמונים ולדבר על עצמנו כעל מומחיות בלידה, להכשיר את עצמנו ככאלו ולהבחין בין הסוגים השונים של הדולות, בהתאם לרפורמה בשמות המקצוע של הדולה שהכריז ארגון הגג מקצועות הליווי וההדרכה הסב-לידתיים בישראל: דולה מלווה בלידה בכירה (המומחית בלידה ללא ספק), דולה מלווה בלידה (אשת מקצוע קלאסית), ותומכת לידה (זוטרה).

חלק מאיתנו הן דולות קלאסיות בנשמתן, ולחלק אחר קוראים לימודי הלידה במטרה לייצר את הביטויים החדשים של התמחות זו . וכאן מגיע תורה של כל בוגרת לימודי לידה לבדוק מה היא עושה עם הידע שרכשה. רבות מאיתנו כותבות. הדולה אננדה לואה פרסמה לפני שנתיים ספר על הכנה ללידה בידי דולה, וגם דולות ישראליות לא מעטות כותבות בלוגים, משתתפות בפורומים וטוות חלק עצום ברקמת השינוי של פני הלידה. קורס דולות בכירות ומדריכות להכנה ללידה (מסלול מלא – לימודי לידה) דוגמת זה שנלמד בביה"ס אמנות הלידה הוא נקודת הזינוק הטובה ביותר אל מעורבות עמוקה בעולם הלידה.

*רותי קרני הורוביץ היא ראש ארגון הגג של המקצועות הסב-לידתיים בישראל, מנהלת ביה"ס אמנות הלידה להכשרת דולות ומדריכות להכנה ללידה, דירקטור CAPPA-Israel, מנהלת אתר דולות – אמנות התמיכה בלידה, מנהלת אתר לידה – אמנות הלידה, ממקימות תנועת נשים קוראות ללדת ומחברת הספר והתקליטור אמנות הלידה – הכנה מנטאלית מטאפיזית להריון, לידה והורות' הניתן להורדה חינם באתר לידה – אמנות הלידה