www.leida.co.il   
 

כינים – טיפול ביתי טבעי

 מאת: חוה לוי

הכינים הן חרקים קטנים חסרי כנפיים בגודל של 1-2 מ"מ, נקבות הכינים ניזונות מן הדם אותו הן מוצצות מהעור. הרוק של הכינה הנקבה נשאר בעור וגורם לגרד עז. כמו כן, נותר פצע קטן בקרקפת העלול לגרום לזיהום, אם הילד מגרד עם אצבעות מלוכלכות וגורם לזיהום העור על ידי חיידקים. הזיהום בחיידקים גורם לעיתים להתפתחות חום ונפיחות של קשרי הלימפה בצוואר.

הכינים מטילות עד שש ביצים ליום באזור הסמוך מאוד לבסיס השערות. הן לא עוזבות את הראש מרצונן, אלא ממשיכות להתקיים באזור הקרקפת לצורך קבלת אוכל, מחסה, חום ולחות.
כינה מגיעה לגודל של גרגר שומשום, ויש לה שש רגליים וזוג צבתות שתופסות את השערה בחוזקה. היא ניזונה מדמו של המארח שלה מדי 6-3 שעות, דבר שגורם לגירוד בקרקפת.
האבחנה של הידבקות בכינים יכולה להתבצע אך ורק אם בראש נמצאות כינים חיות. לעיתים קרובות ניתן למצוא אותן באזורים שמאחורי האוזניים ובעורף. ביצי כינים נחשבות לפעמים בטעות לקשקשים.
כיני הקרקפת מועברות במגע ישיר של שיער לשיער.
כאשר לאחד מבני המשפחה יש כיני ראש קיימים סיכויים רבים שיש כינים גם לבני המשפחה האחרים ולחבריו בכיתה או בגן. לצערנו חלק מהכינים מפתחות עמידות לסוגי השמפו הנמכרים בחנויות.
טיפול בכינמת הוא נפרד מטיפול בשאריות של ביצי כינים על השיער. כאשר נשארות ביצי כינים דבוקות לשיער - למרות שהן מתות כדאי להסירן עם מסרק בעל שיניים צפופות המיועד לכך. מקובל למרוח על השיער מרכך שיער כדי להקל על הסירוק. את הסירוק עושים מעל מגבת נייר שאליה גם מסלקים את הכינים לאחר מעיכתן. את המרכך שוטפים רק לאחר סיום סריקת השיער וסילוק הביצים. ביצים עקשניות מסלקים ידנית.
איך למנוע הדבקות ?
שמן רוזמרין מסייע במניעת הדבקות; ניתן לרכוש אותו בכל בית טבע ובחלק גדול מבתי המרקחת. טפטוף טיפה מאחורי האוזן בכל בוקר צפוי להבריח את הכינים, שאינן מסוגלות לשאת את ריח הרוזמרין. החיסרון העיקרי הוא הריח החזק שינדוף מהילד. קיימים סוגים שונים של שמן רוזמרין, חלקן בתוספת חומרים אחרים כדוגמת אניס או שמן עץ התה.
שימוש בשמפו או מרכך המכיל רוזמרין, באופן קבוע, ישיג אפקט דומה אם כי פחות יעיל. אם משתמשים במרכך, רצוי להשאיר אותו על השיער למשך מספר דקות לפני השטיפה.
אחת לכמה ימים, רצוי לעבור עם מסרק סמיך בשיער ולוודא כי לא מסתתרות בו ביצי כינים או כינים חיות.
לתינוקות ולנשים בהריון: חומץ - אפשר לשטוף את השיער בחומץ, אשר הורג את הכינים ומסייע בהסרת הביצים. משפשפים את השיער בחומץ ולאחר מכן שוטפים כרגיל עם שמפו.
לסיכום: כינים אינן גורמות נזק בריאותי כלשהו, אך הן עלולות להוות מטרד רציני ולגרום עוגמת נפש רבה לילד הסובל מהן ולהוריו. גם ריחות הרוזמרין ושאר השמנים לא מועילים לחוויה זו, אולם לפחות אנחנו יודעים שלא גרמנו לילדינו נזק עם חומרים כימיים חזקים.
חוה לוי
בראשית-הכי טבעי לעור שלך
054-4785474
http://www.facebook.com/tevacosmetics