www.leida.co.il   
 

ניהול זמן לאימהות: סוף עידן המולטיטאסטינג?

 מאת: גל אמיתי-שמי ויעל יבין דורון*

השעה 16:00. שעת איסוף הילדים מהגנים, הצהרונית ועוד, ונקודת ההזנקה ל'יום אחר צהריים חדש'. טיפות עייפות מתחילות להזיע אל ההכרה. מה צופן העתיד לשעות הבאות? הסעות לחוגים, המתנות ואיסוף מהם, ארוחת ערב, אמבטיות, כביסות, הכנת צהריים למחר וכלים בכיור מאתמול...
קפה. התודעה מתנועעת כארי מאולף בכלוב. מרחיקה לכת עד גבולות הפנטזיה הפרקטית, המותרת. כוס קפה. האם הייתי שותה עכשיו אייס קפה או דווקא אמריקנו, חלב קר בצד?

תסריט אחר הצהריים האימהי, חוזר על עצמו באינספור וריאציות, כל אחת משאירה את האמא בסופו של יום חסרת אונים מהאחרת. האימהות בת זמננו, עמוסה לחוצה ותובענית, ונדיבה ברגשי אשם מטלטלים. לאחר שהר המשימות הפך גבוה מנשוא, הומצאה שיטת העמסה אופקית. עוד משימה ואז עוד ועוד. אם לא בטור, אז במקביל. ולגיהנום הזה קוראים מולטיטאסקיג.
זמן לעצמי? עדיף שלא לזרות מלח על הפצעים.
רוב האימהות יגדירו עצמן בשנים הראשונות לגידול הילדים כמחוסרות אנרגיה, עייפות, תשושות..
עוברות ממשמרת א' (עבודה) למשמרת ב' (ילדים) למשמרת ג' (סגירת היום הזה, בניית היום הבא, ואז מערכת היחסים). אתגר. אם לא בלתי אפשרי אז לפחות כמעט, וחסר רחמים.
בהמשך יתגבשו ההרגלים שיחזרו על עצמם מדי יום למצב כרוני של חוסר אנרגיה, אשר ייצבע בתורו את האופק בגוון אפור-ככה-זה או שחור-ככה-אני. וההמנון שיושר בצד הדגל האפור-שחור יאמר שאין-מה-לעשות. ככה אני רגילה וזו מי שאני..
זה כמעט נכון. כלומר, כמו כל טעות שחוזרים עליה מספיק פעמים, זה עשוי להפוך אמיתי. אבל זה לא חייב לקרות. ישנה דרך אחרת להתנהלות אחרת שממלאה באנרגיה שעוברת הלאה גם לילדים, ולבן הזוג והכי חשוב – מציעה לאמא פיסת שמיים בהירים של שלווה וזמן לעסוק בדברים החשובים לה.
נא להכיר : ניהול אנרגיה לאימהות !
הרעיון המצוי בבסיס הגישה הזו, הוא כי ניהול האנרגיה שלך, ולא ניהול הזמן, הוא המפתח לתפקוד מיטבי שלך כאישה וכאם ולהשגת הדברים החשובים לך באמת ביום יום.
אימהות רבות מדברות על כך שאין להן זמן ושהחיים נראים כמו אוסף של מטלות ומשימות אין סופיות. אבל במקרים רבים, הרבה לפני שנגמר לנו היום, נגמרת האנרגיה שלנו, ואז רמת התפקוד שלנו יורדת מאוד. המצב הזה יכול להמשך לאורך שנים, ומהר מאוד הוא הופך להיות הרגל, ונראה לנו שאלו החיים.

דווקא מהסיבה הזו, ובמיוחד בעידן ללא-הפסקה בו אנו חיים, מתן תשומת הלב לרמת האנרגיה שלך, ואיכותה, בכל שלב של היום -  היא זו שתעשה עבורך את השינוי.
אחד הנדבכים החשובים בגישה לניהול אנרגיה אישית היא "שיטת הגלים" אשר פותחה ע"י גל אמיתי-שמי, המוביל את תחום ניהול אנרגיה אישית כאן בישראל. מחקרים מוכיחים כי הגוף שלנו, כבני אדם פועל בגלים. הן בשעות השינה שלנו ובוודאי בשעות הערות, בכל רגע נתון במהלך היום שלנו אנו "עושים גלים" . 
משמעות הגל, היא כי בכל כשעה וחצי עד שעתיים אנו נעים מנקודה בה יש לנו אנרגיה גבוה, לנקודת שפל שבה רמת האנרגיה שלנו יורדת למינימום, ומשם היא שוב עולה. הגלים האלו כאמור מתרחשים במהלך כל היום והם חלק מתפקוד רגיל ותקין של הגוף שלנו.

אז מה חדש? רובנו, ואם את אמא אז את בוודאי מכירה זאת מקרוב, מתעלמים מהגלים האלו לחלוטין. אנו מתעוררים בבוקר ומצפים שהגוף שלנו יפעל כמו מכונה, כמו מחשב שמדליקים אותו בתחילת היום, ועובד לאורך שעות רבות, במהירות גבוהה עם מספר רב של "חלונות" הפתוחים במשך כל היום!
תופסים גלים
במקום להתעלם מהגלים, כדאי להתחיל לזהות אותם ביום יום שלנו, ולזרום עם הגל, כלומר להתחיל "לתפוס גלים".
מה זה אומר ? חשוב לפתח את המודעות לקיומם של הגלים האלו, ולפעול בהתאם להם. אחת הטעויות הנפוצות בתחום זה, היא העובדה שאנו לא לוקחים הפסקה בשום שלב, עד שכבר אין לנו בריירה ואנחנו מרגישים שאנחנו נופלים מהרגלים...
במקום זאת, ניתן לשים לב שאם לדוגמא, כרגע, יש לנו אנרגיה גבוהה, יש סיכוי טוב שבעוד מקסימום שעתיים, אנחנו נהיה בתחתית של הגל, בנקודת השפל של האנרגיה שלנו, וזה בדיוק הזמן לקחת הפסקה קלה להתאוששות.
 זה יכול להיות משהו של 10 דקות. לרוב אין צורך ביותר מזה. לעצור, לנוח ממה שעשינו עד כה, לשתות משהו, לאכול חטיף קל ובריא, אולי איזה פרי, אם ניתן אז גם לצאת לכמה דקות מהסביבה והאווירה שהיינו בה עד כה בשעתיים האחרונות, "לשנות ערוץ" ואז לשוב בחזרה ולהתחיל את הגל הבא.
מפסיקים "ליישר את הקו"
אנו נוטים "ליישר את הקו" כלומר להתעלם מהגלים שלנו, מכיוון שכל דבר שדומה למנוחה, שלא לומר שינה, מזוהה בתרבות שלנו בשנים האחרונות- כבזבוז זמן  וכחוסר יעילות. 
במציאות- ההיפך הוא הנכון. הקצאת זמנים להתאוששות במהלך היום ושבירת הרצף כדבר שבשגרה, כל 90-120 דקות, היא קריטית ליצור רמות גבוהות של אנרגיה והמשכיות חיונית, לאורך היום.

הדרך לזכור זאת, היא ההבנה כי הזמן הוא מוגבל ונתון. יש רק 168 שעות בשבוע וזה לא עומד להשתנות בזמן הקרוב. אנרגיה אישית, לעומת זאת, ניתן לייצר שוב ושוב, מספר פעמים במהלך היום, ע"י הוצאת אנרגיה (מה שכולנו יודעים לעשות טוב...) אך גם ע"י השבתה,  אותה פעולת התאוששות קצרה, אך מתוכננת שכל כך חשוב להכניס למהלך שעות היום שלך.
כיצד ניתן ליישם את שיטת הגלים ביום יום ?
בואו ניקח לדוגמא עקרון אחד חשוב ונראה כיצד הוא בא לידי ביטוי ביום יום של נשים ואימהות בפרט.
רק דבר אחד בזמן נתון
אחד המיתוסים ההולכים יד ביד עם נשים, ועם אימהות בפרט הוא הרעיון שניתן (ואף רצוי) לעשות כמה דברים במקביל.  מה שניקרא מולטי-טאסקינג. נשים אף מתעקשות במקרים רבים כי הן טובות ביכולת הזו, במיוחד בהשוואה לגברים.
למרות שהתכונה לעשות כמה דברים בו-זמנית, אינה נחלתן הבלעדית של הנשים והאימהות, והעולם המודרני, מעודד אותנו, ואף מתיימר לתגמל לעיתים, את מי שיכול לעשות כמה דברים בעת ובעונה אחת-
אין שום הוכחה מלומדת, שעשייה של כמה דברים בו-זמנית, משיגה את התוצאות שלשמן אנו פועלים כך.
בבסיס ההתנהלות של המולטי-טאסקינג, חבויה ההנחה כי כאשר אנחנו עושים כמה דברים בו-זמנית, אנו מספיקים יותר. אז לפני שאנו ממשיכים הלאה, חשוב לומר : אין טעות גדולה מזו !
מחקרים מראים כי כאשר אנחנו מתחילים בפעולה מסוימת, ומצרפים אליה פעולה נוספת, (שלא לומר פעולה שלישית ואף רביעית), הזמן הדרוש לנו לסיים את המשימה הראשונה, גדל בכ 25%, וכמובן שהמצב מחמיר עוד יותר, ככל שאנחנו מוספים דברים במקביל.
ריבוי משימות יכול להיות גם מנטאלי וגם פיזי.  קיימת נטייה לחשוב כי רק עשייה פיסית של כמה דברים במקביל היא מולטי-טאסקינג. במציאות אנו משלבים כמה דברים, גם פיזיים, אך גם מנטאליים, חשיבתיים. התנהלות כזו מחמירה את המצב עוד יותר, שכן אמא לשני ילדים לדוגמא, יכולה למצוא את עצמה מקפלת כביסה, ותוך כדי משוחחת עם חברה בטלפון, ובנוסף עונה מדי פעם לשאלות של הילד לגבי שעורי הבית, ובחצי עין משגיחה על האחות הצעירה המשחקת על השטיח...
זהו מצב יומיומי אצל אימהות רבות ובמקרים רבים נדמה כי לא יכול להיות אחרת. אך קיום של סיטואציות כאלה, במיוחד על בסיס קבוע של הרגל – מזמין מצב של כאוס בחיים שלנו, שעשוי להיות "כדור שלג" שהולך וגדל ככל שאנו פועלים כך כחלק מהשגרה שלנו.

הגם שיש סיטואציות רבות בחיים שלנו שדרושות התייחסות למספר דברים בו-זמנית, במיוחד בתקופה בה הילדים קטנים וזקוקים לנו כמעט בכל מהלך, חשוב לבחון מחדש היכן העשייה במקביל באמת דרושה, והיכן היא הרגל שהעתקנו מדפוסי התנהגות אחרים- אך לא באמת מחויבת המציאות.
קיפול כביסה, או שטיפת כלים בכיור ותוך כדי כך- שיחה עם חברה בטלפון- היא דוגמא שלא באמת משרתת אותנו. לכאורה אנו פועלים כך מתוך התפיסה שאם אני לא אשוחח עם החברה כאשר אני מקפלת את הכביסה, אז מתי יהיה לי זמן לכך ? או שזה ממש בזבוז זמן סתם כך לשטוף כלים, בלי לעשות עוד משהו בנוסף.
שוב, ברוב המקרים מדובר על הנטייה לחסוך בזמן ולקדם את רשימת המטלות האין-סופית, אך כאשר מדובר בניהול אנרגיה – החשיבות להימנע מסוג זה של פעילות, אינה קשורה לעובדה המופיעה למעלה, שפעולות שאנו עושים במקביל נמשכות יותר זמן ממה שהיה אלמלא עשינו אותן בנפרד.
שיטת הגלים בניהול האנרגיה האישית שלנו- מתייחסת לעובדה שקיום מספר פעולות במקביל, משפיע במספר אופנים עלינו כיצורים אנושיים :
א.     אנו מתקשים לזהות את הגלים שלנו, כאשר אנחנו עושים כמה דברים בו-זמנית.
ב.     התחלה של פעולה אחת, וצרוף של פעולות נוספות בו-זמנית, פיסיות או מחשבתיות בהמשך, מובילה למצב של פעולה רציפה, אותו קו ישר, המתעלם מהגלים, שכן לעולם אנו לא באמת מסיימים. 
ג.      גם כאשר כבר סיימנו משהו מסוים, עדיין קיימות עוד פעולות "פתוחות" שהתחלנו- דבר היוצר את התחושה במציאות כי היום יום והחיים בכלל נראים כמו רצף שלא ניגמר. כאן בדיוק נפגעים הגלים, במיוחד מפני שאין זמני התאוששות קבועים, וההפסקות, אם הן קיימות, נעשות רק כאשר כבר מאוחר מידי, מבחינת הגוף שלנו.
ד.      במקרים רבים אנו גם לא מגיעים להפסקות הללו- והתמרור היחיד המופיע בחיינו, יקבל אופי של מחלה לא ברורה, תשישות מתמשכת, שעמום או מגוון תופעות שהעולם המודרני יודע למנות ואף להציע פתרונות, לרוב בתחום הרפואה הקונבנציונאלית, אך מדובר כאן בעיסוק בסימפטום בלבד, והחמצה גדולה של הסיבה והמקור לתופעות הללו.
ה.     ריבוי משימות ועשייה במקביל, משליכה גם על "הגלים הגדולים" שלנו. המחזור של שינה וערות, הוא הגל הגדול ביותר שיש לנו ביממה. קיימות סיבות רבות לפגיעה במחזור הזה, במיוחד בשעות השינה שלנו, אך בהקשר המדובר כאן, ריבוי של "חלונות" פתוחים, נושאים רבים בהם אנו עוסקים במהל היום, ולא באמת נסגרים או מגיעים לכלל סיום, גורמים לנו להגיע לשעת השינה, ולחוות את התופעה של חוזר יכולת להירדם, כאשר מחשבות רבות מציפות אותנו. לעיתים אנו נרדמים בקלות, "מתים מעייפות" אך מתעוררים בשעה מסוימת מבלי יכולת לשוב ולהירדם, מוצפים באין ספור מחשבות ו"חלונות שפתחנו" במהלך היום, חלונות שלא הגיעו לכלל סגירה במהלך שעות הערות שלנו.
כאמור, ניהול האנרגיה מתעניין בתופעה הזו שכן היא מהווה בזבזן אנרגיה גדול, הן בשעות הערות בה אנו מתעלמים מהגלים ומפספסים את ההזדמנות להתאושש, ובכך לייצר לעצמנו יותר אנרגיה, והן מפגיעה בשעות השינה ובאיכותה, כתוצאה מתהליכים שלא נסגרו בשעות היום.
האם באמת ניתן לקיים עולם ללא מולטי טאסקינג בעידן שלנו ?
נדמה שעברנו את נקודת האל-חזור. המציאות של אמא עם ילדים בבית, בזמן שבן הזוג מעביר שעות רבות בעבודה (לעיתים זה הפוך...) - אף מחמירה את המצב. 
לא נראה שהעולם שלנו הולך לכיוון של פחות מולטי-טאסקינג, והתופעה מבצבצת מכל פינה, כאשר הטכנולוגיה מובילה בראש. אז מה ניתן לעשות ?
כמו תמיד, מודעות היא שלב ראשון בתהליך. חשוב כי בדרך לניהול אנרגיה תקין, נבחן מתי אנו עושים דברים במקביל, כי באמת אין ברירה, ומתי מדובר על הרצון "להספיק יותר" . אחת העובדות שיכולות לסייע לנו לוותר על הרצון להספיק יותר, היא הידיעה שאף פעם לא באמת נספיק הכל, ושעד היום שום שיטה או טכנולוגיה, הגם שלכאורה הפכה את חיינו לקלים יותר- לא הפכה אותם פשוטים יותר. ההפך הוא הנכון. או כמו שאומר ליפא העגלון " צריך למתוח המושכה, וקצת לקחת חזרה.." .
הויתור על המולטי-טאסקינג ועל הרצון להספיק עוד ועוד, צריך לבוא לטובת הרצון לחוות יותר לעומק, להיות ברגע, בין אם זה עם הילדים שלנו ובין אם זה עם בן הזוג, או עם עצמנו. לקחת את הזמן לעצמי ולייצר את הפניות האמיתית, זו שאינה "מריצה" כמה דברים במקביל, בעיקר בראש ובמחשבות.
מה שעוד עשוי לסייע לבסס את התפיסה הזו, היא השאלה : מה את יכולה לשחרר בבית ? ומה יקרה אם תשחררי ? למה יתפנה לך זמן ? כדאי לדמיין את עצמך במקום הזה, ואז ניתן לראות שהרבה פעמים יש נטייה להחזיק אחריות על עצמנו, שיכולה לעובר הלאה, גם במחיר של חוסר שלמות..
--------------
תחום ניהול האנרגיה האישית ושיטת הגלים מכסה כמובן עוד עקרונות רבים שלא נוכל להכניס כאן במאמר הזה, אבל הימנעות ממולטי-טאסקינג היא עקרון חשוב שהמודעות אליו והתחתה של יישום, יספקו לכל אמא, אנרגיה זמינה, שעד כה הייתה מבוזבזת לכיוונים לא ראויים.
 
 
כדי לסייע לך לזהות כיצד את מנהלת את האנרגיה שלך בתחומי החיים השונים, יצרנו עבורך שאלון קצר, סקר אנרגיה לאימהות, עם משוב וניתוח אישי של התוצאה שלך, באתר של ניהול אנרגיה לאימהות.
הדו"ח האישי שתקבלי בהמשך יסייע לך למקד את התחומים והנושאים שאת רוצה להתחיל לשפר, וגם לדעת איזה נושאים כבר היום במקום הנכון.
 
 
בהצלחה !

 
* אודות הכותבים: יעל יבין דורון נשואה ואם לשניים, מאמנת אימהות ליצירת איזון והגשמה
גל אמיתי-שמי, נשוי ואב לארבעה, מומחה לניהול אנרגיה אישית ועסקית, יוצר שיטת הגלים להגדלת ההישגים והתוצאות ביום יום. השניים יצרו את תחום ניהול האנרגיה האישית לאימהות בישראל.www.nrgmom.co.il