השאלה הגדולה היא מהי בכלל "מחוננות" ? האם ילד שיודע לעשות תרגילי אריתמטיקה ברמה טובה, ויש לו ידע כללי טוב, הוא "מחונן"? באנגלית המונח הוא gifted אגב: אחד שניתן לו המתת, המתנה.
קצת היסטוריה: אנדי וורהול היה מחונן? ג'ימי הנדריקס היה מחונן? מוצרט? הוא היה עף מכל בית ספר בשל פתולוגיה חברתית קשה, והיה מתויג כאימבציל או מורון, במקרה הטוב. ואפשר לתת עוד ועוד דוגמאות. מי שרוצה להעמיק בנושא, שיקרא נא את ספרו של המדען סטיבן ג'יי גולד, "אין מידה לאדם" ויבין את מידת הגיחוך שבעריכת מבחני IQ לאוכלוסיה.
כעת לענין: משרד החינוך קבע רף ש-ר-י-ר-ו-ת-י, אחוזון "עליון". מי שעבר - מוגדר כמחונן. הכישורים הנבחנים: חשבון, ידע כללי, וכאלה. האם זה מדד לאינטלגנציה? קדחת. זה מדד בקושי ל- IQ. שגם הוא נתון מפוקפק. זה אולי מדד למידת ההשקעה והאובססיה של ההורים כלפי הילד.וכן - יש גם קורסי הכנה למבחני האלו. כדי ביזיון וקצף. בדרך כלל, הצלחה במבחנים הללו היא מדד ניבויי די טוב למצב הסוציו אקונומי של ההורים, לכמות הזמן הפנויה שלהם, ולמידת ההשקעה שלהם בלמידה של הילד.
מה עם EQ -אינטלגנציה רגשית? אלו לא מאותרים ובהם לא משקיעים. מה עם כישרון אמנותי? ספורטיבי? מילולי? יצירתיות כלשהי? נאדה. המערכת לא יודעת לבחון יצירתיות - אז לא מודדים יצירתיות. ככה פשוט.
אני אישית אובחנתי כמחונן בילדותי. גדלתי עם מחוננים. שרתתי ועבדתי עם "גאוני תלפיות" ו- 8200. אבל גם נחשפתי למסגרות אחרות. מניסיון: החוויה מפוקפקת למדי.
האם מחוננות היא מדד להצלחה בחיים, הצלחה בבחירת בן הזוג, הצלחה בעבודה, הצלחה כלכלית? לא ולא. ומי שיגיד לכם אחרת - לא יודע ולא מבין במה מדובר. הצלחה אקדמית? אולי. כי בשביל לקבל נובל לא די בלהיות מחונן או בוגר תלפיות או בעל IQ הררי: צריך להיות פורץ דרך. חדשן. גאון. מי שמסוגל לראות דברים שאחרים מוכשרים ממנו לא פחות לא ראו. צריך להיות מוכן להשקיע חיים שלמים או עשור בבעיה אחת, לחשוב עליה, לחלום עליה, למדוט עליה. לדעת כל מה שאפשר עיה ולתקוף אותה מזוויות שונות ומשונות. אלו לא כישורים של מחונן - אלא של אנשים מיוחדים, פורצי דרך. שבין שאר התכונות המבורכות שלהם יש גם אינטלקט גבוה, אבל לא אינטלקט חללי.
|
תוכן התגובה:
|